Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Bra du fikk økt litt der nede :grinning: og at du fortsatt er inne i Soff.
Vanskelig for meg å si om analysen din er farget, skjønne rjo ikke så mye annet enn at pilene peker riktig vei :grinning:

Ikke vanskelig å se hva utgangpunktet har vært.

Bunn fra oktober/november etterfulgt av massivt rally hvor den gikk 270% på ca 40 dager. Etterfulgt av stor volatilitet hvor test til nedsiden tok den til ca 6.80. Rally i etterkant var svakt og den maktet heller ikke å reteste toppen på 10.86. Falt fort ned igjen i nedre halvdel av range uten å klare å vise noe form for “comeback”. Fremdeles volatil. Test igjen til nedsiden rundt 7.18 ettefulgt av et enda svakere rally hvor prisen i etterkant faller under på lavt volum.

Vi ser ut til å få en retest av områdene fra sent november, tidlig desember igjen.
Vi får så vår første volumspike til oppsiden siden nedgangen i midten av februar, etterfulgt av volatilitet og synkende priser i etterkant.

Det spesielle er når vi kommer ned til bunnen av den lille tradingrangen ser det ut til at prisen stopper. Vi får lokale volumspikes uten at dette klarer å produsere ytterligere progresjon til nedsiden. Viser tegn til akkumulering.

Vi får så andre volumspike i dette området, med tilsvarende resultat til oppsiden, etterfulgt av reaksjon til nedsiden og volatil pris. Men denne gangen var vi under 200 000 aksjer allerede på dag 3 etter oppgangen. Sist gang tok det 7 dager. Supply ser ut til å ha tørket inn fortere denne gang.

Det som er verdt å følge med på nå er om prisoppførsel i etterkant oppfører seg mer “bullish” eller mer “bearish” en sist gang. Da tenker jeg volatilitet, rally, reaksjon, volum, lower high/higher high, higher low/lower low osv.

Kan også se en tendens til svak oppgang på OBV indikator.

Man kan tydelig se at den foreløpig møter mye supply her gang prisen beveger seg inn i det gule området på chartet.


3 Likes

Fantastisk, tusen takk for en flott gjennomgang.
Blir spennende å se framover, jevnt dryss av litt større kontrakter ispedd økende interesse fra nye investorer vil uten tvil trumfe alt, men det må da selvsagt skje :grinning:

Denne perioden har jo to store aktører solgt seg ut, blir spennende å sr utviklingen nå uten disse store selgerne🤔

1 Like

Tar man hele perioden har så mange som 4 store aktører solgt seg ut.
Husker ikke eksakt tall nå i farten men mener det dreier seg om 8-10 mill aksjer tilsammen

2 Likes

Hei “Rodjer”. Har du mer betraktninger når det gjelder solstad og utviklingen. foresten noe nytt om NM?

Ikke så mye mer ut utover de betraktninger jeg har delt her og i fb gruppen den siste tiden.
Er utrolig tilfreds med aktiviteten vi ser ved at selskapet melder så hyppig nye kontraktssigneringer.
Spesielt på de store CSV’ene i tråd med LPS sine tanker rundt nettopp det markedet som han informerte om på Q1. De ligger selvsagt mange mange måneder foran oss og de vet betydelig mye ved at de monitorer markedet selvsagt på en helt annen måte enn hva hvertfall jeg er i stand til.

Når det gjelder NM går sikkert den fortsatt på spot oppdrag i Mexico, det snakkes om høye rater i det området og det sammenfaller kanskje med at NM er i kontinuerlig drift.
Mitt klare syn er at en langtidskontrakt kommer, når og hvor aner jeg ikke. Om den kommer slik at NML fortsetter som idag eller om Solstad ønsker selv å overta er jeg usikker på, men hadde Solstad ønsket med vilje å overta 100% nå vil jeg tro det hadde vært meldt allerede.
Og siden vi ikke hører noe fra disputten mellom NML og bankene tyder det på at det jobbes med en ny permanent løsning.

Forøvrig tilfreds med kursutviklingen siste uken samt at volumet er generelt noe høyere i aksjen, tyder på mer interesse, spesielt sett i lys av at det nå ikke er banker som bidrar til volumøkningen.

Noen snakker om emisjon og nærmest driver en skremselspropaganda i forhold til det scenariet, ja, selvsagt vil det alltid være en mulighet for at man havner i den situasjonen.
Men, noen later til å forsøker å overbevise andre om at da blir det en skrekkelig lavt satt emisjonskurs.
Jeg kjøper ikke helt det selv, selskapet selv har ingen interesse av å kjøre en lavt satt emisjon.
Og dersom det skulle bli aktuelt å kjøre en emisjon fordi Solstad selv ønsker å kjøpe ut fartøyet, ja da vil dem selvsagt legge en lengre og bærekraftig kontrakt i potten, noe som selvsagt vil danne grunnlag for en “fornuftig” emisjonskurs.

Og hvorfor er det slik at man skal frykte at alt det værste kan skje som noen forsøker seg på, kanskje like eller mer konstruktivt å legge til grunn og satse på at NM ordner seg?
Vet ikke, jeg har hvertfall for lenge siden erkjent overfor meg selv at Reward er potensielt betydelig høyere enn potensiell risk og tatt konsekvensen av det og kjøper litt ekstra innimellom når anledningen byr seg.
Men, la det være sagt, jeg handler for egeneid kapital, jeg låner ikke kapital til aksjer da jeg mener at det i bunn og grunn er næremere galskap enn det fornuftige.
Så får vi se hva det ender med til slutt, uansett, Solstad Offshore har tidligere vist en utrolig omstillingsevne i vanskelige tider og det er sønnen som er CEO nå og eplet faller sjelden langt fra stammen så jeg er positiv.
Merket meg spesielt hva nære medarbeidere til Solstad sa om LPS"han er om ikke enda bedre enn faren til lande dealer"
Og jeg merker meg en ekstrem ro i LPS sin framtoning i media og q1 ift NM, dette kan gå godt vil jeg tro han tenker.

Det var denne fredagens betraktninger, ingen anbefaling til hverken kjøp eller salg, kun mine helt subjektive meninger som kommer til utrykk, nå logger jeg av og tar en tur på sjøen, krabben skal være i bedring nå :grinning:

1 Like

Hei Rodjer
Hvis de overtar NM så tror jeg at det ikke blir noen emisjon pga at de vil overta NM med en kontrakt i hånd samt bruke abeidskapitalen som de har og med litt god vilje fra Giek og bankene så går dette på plass. Det vil være destruktivt å kjøre en emisjon engang til slik at aksjonærene blir vannet ut. Garantert
vil det ikke være noen emisjon frykt fær ut i q3 2023…eller lenger.
Når det gjelder kursen så gjenspeiler den media omtalen som har hvert de siste uke… LPS…please mer media omtale…what ever… miljø…fornybart… og selvfølgelig kontrakter.
men til slutt så er det meget gode tider for konstruksjons båter.
garantert slik som du ha sagt over tid så kommer det en langtidskontrakt for NM. Når den kommer så vil det også komme en avklaring rundt NM. disse tingene hører sammen.
Ha en flott tur på sjøen. jeg er enda på jobb men når har tempraturen nåd 24…så det kan bli til at jeg rømmer på sjøen.

Syns aksjen er sterk nå, iver 20% på en uke uten korreksjon.

1 Like

Den har korrigert tilbake og konsolidert underveis føler jeg.
Enig i at den framstår sterkere nå enn på en stund.

Hehe, de auksjonene begynner å bli dyre​:rofl::rofl:

Forøvrig fra spotten nå:

Sea Falcon og Sea Spark med nye oppdrag i spotten kan det se ut til.
Spark med en ventejobb før den går på oppdrag for TBC den 6.8 mens Falcon går på oppdrag for Premier den 26.7 etter endt oppdrag for Equinor i løpet av dagen idag.

Sea Falcon PSV Equinor 23.07 / Premier (26.07) Aberdeen
Sea Spark PSV PPT / Anasuria (24.07) / TBC (06.08) Aberdeen

Litt usikker når det gjelder Falcon, den fikk en 18 mnd kontrakt som starter i q3, mulig det er for Premier.
" Solstad Offshore ASA announced on Wednesday (Jun23) that the PSV Sea Falcon has been awarded an 18 month term contract plus a one year option, with a UK operator to support their assets in the UK North Sea. The commencement date of the contract will be during 3rd quarter 2021."

2 Likes

Stadig positive drypp.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/natural-gas/072121-demand-for-oil-gas-seen-rising-in-h2-2021-and-2022-baker-hughes

2 Likes

Normand Drott tildelt oppdrag igår.
Vil anta at det er en greit betalt jobb.

23 Jul 21 AHTS NORMAND DROTT ITHACA ENERGY UK R/M WILPHOENIX, D/D 14 + WROV 24 Jul 21 P&C

Ellers viser spot oversikten hos Solstad at det kun er Sapphire som ikke er engasjert i spot oppdrag i Nordsjøen idag, den blir klar imorgen, antar den har vært inne for noe lettere vedlikehold etc. noen dager siden status er “Inhouse”.

Far Sapphire AHTS Inhouse 26.07 Bergen

Far Sigma AHTS Aker BP 20.08 Bergen

Normand Drott AHTS Ithaca 30.07 Bergen

Normand Prosper AHTS MagseisFairfield 10.08 Bergen

Normand Naley PSV Equinor 28.07 Bergen

Normand Titus PSV Apache 25.07 Aberdeen

Sea Falcon PSV Equinor 24.07 / Premier (26.07) Aberdeen

Sea Spark PSV Anasuria 30.07 / TBC (06.08) Aberdeen

Så Solstad flåten i Nordsjø spotten ligger på snaut 90% :grinning:

https://www.vesselfinder.com/?imo=9447964

1 Like

Merker meg ellers at Maximus ligger omtrent på samme sted og er i full jobb fortsatt, så får vi se om det kommer noen endringer, nåværende spot kontrakt utløper idag, er vel kanskje rimelig grunn til å tro at den skal fortsette en stund til.

Normand Maximus CSV 25.07.2021 Mexico

2 Likes

En snau måned igjen til q2, blir spennende å se hva som kommer da gitt.
Det eneste jeg er 100% sikker på er at det blir bedre enn q2 ifjor, hvor mye bedre gjenstår å se.
Men, at vi ikke får nedskrivninger på nesten 1mrd er utelukket og vi får heller ikke et resultat på minus 800 millioner.

Operating Income 1,331,544
Impairment 5 -960,496
RESULT -804,800

Og da skulle det uansett ligge til rette for brukbar til positiv medieomtale siden man sammenligner med samme kvartal foregående år.

1 Like

RIGG: BAKER HUGHES USA-RIGGTELLING +7 PR 23. JULI

Oslo (TDN Direkt): Baker Hughes’ riggtelling for USA var opp 7 på ukesbasis på 491 rigger pr 23. juli og var opp 240 rigger på årsbasis, meldte Baker Hughes fredag kveld.

Antallet oljerigger i USA var 387, opp 7 fra foregående uke, og opp 206 på årsbasis.

Antallet gassrigger i USA var 104, uendret på ukebasis og opp 36 på årsbasis.

Offshore USA var det 17 rigger, uendret fra foregående uke, og opp 5 på årsbasis.

Det var 439 horisontale rigger i USA, opp 5 på ukesbasis og opp 224 på årsbasis. Det var 19 vertikale rigger, opp 1 fra forrige uke og opp 5 på årsbasis.

Baker Hughes’ riggtelling for Canada var 149 rigger, ned 1 fra foregående uke, og opp 107 på årsbasis.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

1 Like

Maximus forlenget fra 25.7 til 27.7.

Spennende å se om hva det ender med etter imorgen😃

Normand Maximus CSV 27.07.2021 Mexico

Sendte en mail til dem idag morges da jeg ikke var tilfreds med oppdateringene. Normand Frontier fikk nettopp en 3 mnd kontrakt og hører ikke hjemme i spotten, den er nå fjernet.
Da står vi igjen med Maximus og Australis.

Spot availability Subsea and Renewable Energy

Last updated: 26.07.2021
Send email to Subsea and Renewable

Vessel Type Client Availability Port
Normand Australis CSV Open Singapore
Normand Maximus CSV 27.07.2021 Mexico
4 Likes

forlengelse på bare 2 dager? strange…

Ja, merkelige greier, har kommet en slik kort utsettelse tidligere, uten at dette betydde noe.

Fortsatt meget sterke ahts rater, Drott me nesten 400k/dag på sin opptil 3 ukers jobb, da er juli/august omtrent berget for den😂

3 Likes