Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Overraskende lite bevegelser og volum så langt i dag

hei. forventer du mer? og evt hvorfor?

Soff er på 6.plass på vinnerlisten og etter 1t har den samme omsetning som en hel rolug dag, men børsen er jo rød ganske klart

Vanskelig å vite hva man skal forvente, men at det er et større grep på gang i selskapet ligger vel i kortene nå. Selv om de fleste ikke kjenner til hva som er baktankene til JF så er det ikke uvanlig at “noen” vet, som igjen vil påvirke kursen (opp eller ned). Nå virker det som om alle er i villrede.

1 Like

Kan dette være en TRS avtale? JF har benyttet dette tidligere i SDRL, GOGL, FRO,men da med motsatt fortegn. Da har motpart fått låne aksjer av JF for å være eksponert mot oppgang (og fått stemmeretter) uten å måtte kjøpe i markedet, mens JF har tjent dersom kursen har falt. Dersom dette stemmer, må hypotesen være motsatt her. JF ønsker eksponering mot oppgang, samt stemmeretter, uten å kjøpe i markedet.

Det betyr også at dnb ikke har tenkt å selge posten sin i nærmeste framtid.

1 Like

https://www.finansleksikon.no/Finansleksikon/T/TRS.html

Det som taler mot, er at ordet “TRS” ikke er nevnt. Mekanismen kan likevel være liknende, og jeg anser det som mer positivt at JF ønsker kontroll på flere aksjer enn feks bankene som eier SOFF.

Vi kjenner ikke vilkårene for dette innlånet, men “kan” være første trinn i en overtagelse/kjøp av aksjene fra DnB

i så fall hvorfor kjøper ikke john fredriksen aksjene? det er jo små penger for han. jeg tror alt dreier seg om stemme rett for aksjene.
ergo må det være noe som dukker opp snart.

7mill aksjer får han for ca 50mill om han vil, lommerusk for Hemen. Drt er stemmerettighetene han vil ha.

1 Like

Enig i denne vurderingen.

Og ettersom vi småaksjonærer sammen er ganske store, unormalt interessert og oppdatert og kommuniserer godt gjennom flere medier kan vi sammen bli en viktig brikke.

1 Like

Ja her er det viktigt å ikke bli sittende med skjegge i postkassen.

Tror ikke at denne transaksjonen direkte har å gjøre med kursoppgang, men spekulerer selv i at JF låner aksjer nå fordi JF vil sikre stemmmerettigheter på raskest mulig måte ifm. en ekstraordinær generalforsamling.

Fint skrevet, og gode argumentasjonsrekker . Var det bare jeg som ikke helt fikk denne setningen til å stemme med resten av budskapet - « Oppsummert bør det være liten, eller ingen tvil om, at aksjekursen skal videre ned fra et meget stabilt nivå siden oktober. »? (Investornytt)

Ja da er spørsmålet om den kommer før q2 fremleggelse eller etter.
ut fra det vi antar så vil solstad har en dårlig q2. Videre er det issue rundt NM. Dette kan medføre at man gjennom fører en ekstraordinær general forsamling. Videre tenker jeg at man ønsker å få tilført mer egen kapital i selskapet som igjen kan være positivt samt å trygge selskapet. men normalt sett så vil det gå ut over oss små aksjeposter. kanskje henger dette sammen med at man vil ønske å være mer med i fornybar sektor “Vindmøller, med mer” bare spekulasjoner fra min side…så OBS!

Må sjekke det ut, er sikkert en mening med det.
Ganske sikker på at artikkelforfatter mener at kursen skal opp framover med en slik argumentasjonsrekke som framkommer i artikkelen.
Antar han mener at det heller ikke kan utelukkes kortvarige fall og tilbakefall dersom flere banker velger å selge seg ned som vi har sett de siste månedene.
Synes det er greit at man balanserer det litt, ellers kan det fort betraktes som haussing kanskje og det er ingen tjent med.

@OLADUNK1, jeg antar ikke at vi får et dårlig q2.
Det blir ikke gull, men jeg tror vi ser klar forbedring fra q1(holder forliket utenfor) og spesielt stor forbedring ift q2 i 2020.

Og sett i lys av det, hva er et dårlig q2?

enig hvis man trekker ut NM forliket. det jeg mente er at vil lett havner i samme gata som q1 men med NM forliket .
med det i betraktning samt NM floken som må få en løsning så spekulerer jeg i at får en nær forestående ekstra ordinær general forsamling. Ergo… så prøver john fredriksen å posisjonere seg.

selfølgelig bare spekulasjoner…

Må si jeg frykter en emisjon basert på økt satsing innen fornybar. At de vil ha økt egenkapital for å investere. Ingen av oss småsparere har mulighet til å kjøpe oss opp på samme måte og de store ser muliheten til å kjøpe seg opp med betydelig rabatt. Vi burde jo nesten forutsett dette. Jo lavere kursen er, jo flere aksjer får de jo. Sånn sett vil jo de ha emisjon på en lav kurs, eller tar jeg feil?

Tror du er inne på det riktige, jeg mener og tror også at dette kun kan handle om stemmer og da betyr det i såfall at det kommer mer framover.
Spørsmålet mitt er mer, er dette en maktkamp mellom Røkke og fredriksen eller er det Røkke/Fredriksen mot noen andre?
Utfordringen min er at motstander ikke kan være bankene siden dnb låner vekk sine aksjer/stemmer så da må det i tilfelle være mot noen andre…

lett for at du kan få rett… who knows. jeg tror mye dreier seg om NM