Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Da er vi enige igjen.
Og jeg også bare spekulerer, ikke grunnlag for annet.

Har luftet tanken her lenge om at dem vil skille ut et eget esg selskap, emi eller ikke, kan ikke se at det ikke vil være positivt.

1 Like

Det samme gjelder vel for allmennaksjeselskaper som ved små aksjeselskap, om ikke annet er ført ned i vedtektene :slightly_smiling_face:

Vanlig flertall – 50,1 prosent

Dersom du eier over halvparten av selskapet har du vanlig flertall. Her har du en fordel når saker skal avgjøres ved avstemning, som valg av styre.

Med en aksjepost som tilsvarer vanlig flertall kan du ikke endre på vedtektene i firmaet uten støtte fra andre aksjonærer. Du kan imidlertid ha avgjørende innflytelse på saker som ikke krever kvalifisert flertall (se under).

Husk at det er styret som bestemmer hvor mye det skal betales i utbytte.

Kvalifisert flertall – 66,7 prosent

Dersom du har over 2/3 av den totale aksjebeholdningen i firmaet har du kvalifisert flertall. I utgangspunktet har du full kontroll over selskapet i denne posisjonen. Du kan slå sammen selskapet med andre (fusjonere), eller dele opp selskapet (fisjonere) i to eller flere deler, samt justere opp eller ned aksjekapitalen om du ønsker. Innenfor rammene av aksjelovens bestemmelser, naturligvis.

Du kan også endre selskapsvedtektene som du vil selv, uten godkjennelse, men bare hvis det ikke er bestemt noe annet i de eksisterende vedtektene.

1 Like

Et annet spenningsmoment jeg ser, har JF “nok” stemmer, eller må han i markedet å kjøpe aksjer eller får vi flere meldinger ala den igår?

Ja, vi får vel bare vente “i spenning”, som vi er så vant til :sweat_smile:

Prosentmessig, hvor mange aksjer har bankene totalt?

Ja, nå har dem vel 15-16% igjen

Høyland reaktiverer en psv som har lagt i opplag i snart 6 år

[SAR BRAGE](javascript:void(0):wink: 09/10/15 03/07/21 2094 MUKRAN

Ok, så langt ifra negativt flertall på 33,4 prosent, de hadde vel ikke hatt det med DNB sine aksjer heller?

Edi: så du antageligvis inkluderte DNB sine aksjer i de 15-16 prosentene.

Nei, de hadde nok ikke det.
Det finnes noen banker til langt nede på topp 50 listen, men tror ikke dem hadde noe med restruktureringen å gjøre.

Inkluderte de ca. 1,4 mill de har stemmerett for

De skal ganske langt ned på aksjonærlisten for å få 2/3 flertall- og det krever at nærmest alle de store må være med. Vi vil således kunne spille en vesentlig rolle mht beslutning om emisjon med mindre noen har kjøpt en god del aksjer fra småaksjonærene innen den tid.

Dette blir spennende….

1 Like

Har styret noe fullmakt til å vedta emisjon? Husker at det ikke var på dagsordenen på generalforsamlingen.

Tror du husker riktig, emisjon var ikke på dagsorden forrige gf.

Tror ikke dette har noe med emisjon å gjøre.
Er nok helt andre større saker som ligger bak.

Ok, så en evt. emisjon kommer ikke som julekvelden på kjerringa, først må fullmakt vedtas i en generalforsamling :slightly_smiling_face:

Ja, om vi begge husker riktig og det mener jeg vi gjør, så kommer det ikke ut av det blå.

Ser de ødela den gode statistikken med at alle Solstad fartøy i spotten var engasjert. Normand Service er ledig fra 2.8 til 16.8 da den skal starte på sin nylig meldte 2 års kontrakt. Satser på en ventejobb før den stikker.

Normand Service PSV Inhouse 02.08 / Chrysaor (16.08) Aberdeen

Kan Fredriksen/Hemen omgå restriksjonene på salg eller annen bruk av restrukturerte aksjer ved midlertidig å låne samme antall aksjer fra DNB? Lånte han ikke eksakt antall Hemen allerede sitter med? Hva kan være grunnen til et så spesifikt antall? Sikkerhet i egen aksjer for lånte aksjer?

Tror mange sliter helt med å se hva slags stunt dette var, men jeg tolker det slik at markedet ikke tolket det negativt hvertfall.
Kursen endte ikke mye opp, men på en ellers svak børsdag endte den ikke i rødt på høy omsetning og det kan vel ikke ikke tolkes negativt.
Om DNB kan ha hatt planer om å dumpe sine aksjer og i fare for å gruse kursen forhørt seg med om noen andre ville ta aksjene deres kan også være en mulighet.
Hemen kan ha sagt at han leier samme antall som dem sitter med allerede, resten kan dere selge i markedet og det er ikke helt utenkelig at en større aktør dumpet noe igår ref tildels mellomstore salgsposter som ble omsatt.
Og at det da ligger en kjøpsklausul i leiekontrakten mellom Hemen og DNB på et gitt tidspunkt.
Helt ærlig, jeg har ikke peiling, har synset mye rundt dette de siste dagene og forhørt meg med mange også analytikere, men det virker vanskelig helt å vite agenda.
Så sånn sett burde jeg sikkert holde kjeft for jeg skjønner det ikke enda :rofl:

Det eneste som er sikkert tror jeg er at vi en dag vil skjønne hva og hvorfor.

1 Like

Kan det tenkes at det lånes for å ta del i oppgang, samtidig som opprinnelig mengde aksjer selges. Fredriksen har vel indikert at de er midlertidig inne i denne utfra det jeg synes å huske? Gir jo også fleksibilitet dette lånet.

Søkes etter flere nye medarbeidere i Solstad:

Rigger

Filipino Crew

08/08/2021

Rigger Foreman

Filipino Crew

26/07/2021

Medic/Nurse

Filipino Crew

08/08/2021

https://solstad.easycruit.com/

Dette, er den for meg, mest sannsynlige spekulasjonen så langt- har ingen tro på hedge- eller short planer.

Kan heller ikke se at Hemen kommer til å stå for regien av SOFFs fremtid, og at det nå posisjoneres for noe slikt. I så fall tror jeg de ville ha vært på kjøper´n for aksjekursen kan jo ikke sies å ha vært skremmende selv om den må antas å ville vært en del høyere med Hemen på den grønne siden av tablået.

Kan derimot heller ikke se at Hemen gjennomfører dette for å tjene småpenger så da må de forvente store endringer- eller ha en for oss enda ukjent hensikt med dette grepet.