Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Kan du forklare en som meg, som er litt treig, hva du egentlig mener med det du skriver @TMV ?

Han mener at det er en måte å få gearing på uten selv å dra opp prisen.

2 Likes

Takk.
Ja, det kan kanskje være en mulighet uten at jeg helt ser det som sannsynlig.

Poenget mitt er at JF sitter vel med et tap på 4-600 mill og sikkert vel så det i Solstad siden sammenslåingene, dette blir i tilfelle å anse som småpenger.

Synes forøvrig at min venn i fb gruppen har en interessant vinkling.

“Leser rundt omkring at det naturlig spekuleres meget i dette. At JF skal leie aksjene fra DnB for så å shorte eget selskap, slik dette nå er posisjonert for videre drift, tviler jeg sterkt på. Har vi egentlig sett JF noen gang i en shortposisjon ?
Røkke og JF sitter derimot nå med nærmere 50% av aksjene. Røkke har som kjent splittet opp egen virksomhet til Solution, Wind, Carbon og Horizon. Kan Røkke i dette ha sådd en tilsvarende ide hos JF !?! Solstad er som kjent er “familiebedrift” siden 1964. Det er ikke gitt at de er like entusiastisk i å eventuelt splitte opp noe de har bygget opp fra bunnen, og at Røkke og JF således trenger økt tyngde hva gjelder stemmevekt. Merk at dette er rene spekulasjoner, men om vi skulle få en copycat av det som skjedde med Aker Solution, som har vært en meget lukrativ reise for aksjonærene, så vil flere babies av Solstad Offshore trolig bli et innbringende prosjekt.
En ting er i hvertfall helt sikkert at aksjonærene i Solstad i dette, og iht min artikkel/analyse i Investornytt, vil gå en meget spennende investering i møte.”

Hvordan vil dette i praksis gagne aksjonærene? Vil aksjonærer i Solstad automatisk få aksjer i de nye selskapene? Man drar jo i en slik prosess ut verdier av moderselskapet.

Vanskelig å si konkret hvordan dette eventuelt og dersom vil kunne gjøres.
Har selv ment lenge at jeg tror noe slikt kan komme, helt fra jeg hørte CEO Eriksen i Aker under deres q1 presentasjon mener jeg man mellom linjene kan tyde på at noe slikt er i gjære.

Dersom guttaboys har tro på havvind og det har hvertfall Røkke og dem ønsker at Solstad skal bli en større aktør i det segmentet mener og tror jeg dem er nødt å foreta seg noen større grep.

1 Like

Garantier har man jo ikke, men slik oppdeling vil ofte synliggjøre verdier. Jeg har feks sittet i både AkerSolutions, Havyard og Vow siste året og kommet godt ut av slike løsninger.

2 Likes

Hvordan ble det i praksis gjordt der? Var det moderselskapet som i utgangspunktet eide aksjene og solgte aksjer og i den forbindelse skaffet seg verdier for aksjonærene, eller fikk aksjonærer i moderselskapet tildelt aksjer i de nye selskapene?

Soff har blitt et spekulasjonsselskap i ordets rette forstand :sweat_smile:
Hvor mange teorier er vi oppe i nå?

Når det kommer til stemmerettigheter, så trenger de ikke 50% da det sannsynligvis er mange som ikke deltar på generalforsamlingen, avhengig av viktigheten av saken(e). Tror ikke mange av aksjonærene, inkludert bankene, ville hatt noe imot at JF eller en representant tok en plass i styret. Tror også at de fleste ville ha stemt igjennom utskillelse av selskap à la Aker.

Jeg lufter derfor en ny teori(veldig spekulativ teori, I know): hva om det dreier seg om en mulig fusjon med f.eks. DOF?

Dette virker ikke for meg helt søkt da John Fredriksens mangeårige medarbeider har sittet i styret til DOF siden oktober ifjor. Han var også en av de største pådriverne for fusjonen mellom Solstad Offshore og Farstad Shipping og satt lenge i Solstad Offshores styre. Han jobber ikke lenger i Fredriksen-gruppen, men det kan jo tenkes at de snakker “på bakrommet”?

1 Like

Finner ikke igjen innlegget mitt, men skrev noe med lignende i tankene for ikke mange dagene, men da: “er det utenkelig at Røkke tar an helt ut?”

Det var ikke mange som trodde på det som ble Solstad Offshore heller i sin tid:
“Så skjedde utviklingen få hadde trodd var mulig for noen år tilbake: En håndfull av kjempene innen norsk shipping - Solstad Offshore, Rem Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply - slår seg sammen i årene 2016 og 2017.”

At noe må gjøres i bransjen er det nok liten tvil om, hvorvidt det er smart at et selskap med 21 mrd i gjeld skal slås sammen med et selskap av Dof sitt format med sine ekstreme utfordringer er jeg svært usikker på faktisk.
Men, overkapasiteten må dem til livs skal noen overleve og ingen tvil om at en lett kan tenke at det vil kunne dras enorme positive synergier ut av en slig stor fusjon.
Så kan man jo spekulere i selvsagt hvorfor standstill avtalen stadig vekk skyves ut måned for måned i tid, men har selv konkludert med at det skyldes uenighet og vanskeligheter med å enes om en løsning.
Men, Møkster og Røkke har relasjoner, det har også Fredriksen og Røkke gjennom Solstad, forholdet mellom Møkster familien og Fredriksen kjenner jeg ikke til.

1 Like

Ja, det er nettopp derfor jeg tviler på denne teorien om fusjon, de vil da til sammen ha rundt 40 mrd i gjeld. Og etter restruktureringen vil bankene ha styringa i DOF. Men slike trekk som trengs i bransjen og absolutt en (liten?) mulighet, time will show🙂

Kom som bestilt den der for å opprettholde trykket i spotten generelt. Betyr ikke allverden for Soff kanskje siden 3 av de 4 er opptatt en stund, men Drott kan kanskje rekke den😁

NEW Well Expertise

All duties (2-3 x AHTS), D/D 14

04/08/21 - 05/08/21

Far Sapphire AHTS Inhouse / Aker BP 06.08 Bergen
Far Sigma AHTS Aker BP 15.08 Bergen
Normand Drott AHTS Ithaca 05.08 Bergen
Normand Prosper AHTS MagseisFairfield 10.08 Bergen

Tenkte på en sak @Metallian , siden du har fulgt spotten I Nordsjøen lenge, har ikke de siste par månedene og i særdeleshet juli og nå muligens august vært flere knepp opp for Solstad sitt vedkommende versus på en lang stund?

1 Like

Jeg tror SOff har gjort det ok siste par mnd, ahtsene har jevnt over vært i nesten konstand aktivitet med gode rater. Men jevnt over er ikke ratene gode nok imho, ser man på snittet for de siste årene ligger vi stort sett under 2019 som var året vi begynte bli optimistiske igjen-før covid jo ødela igjen.

Mon tro om Hemens aksjelån er relatert til stemmeretter og veivalg ifbm. dette: Subsea 7 kjøper seg inn i flytende havvind – E24

1 Like

Vel, skal dem virkelig ta tak og være med i dette skiftet så må nok grep helt klart tas hvertfall, hva og hvordan blir spennende å se.
Nytter ikke å bli sittende passiv hvertfall.
Absolutt alle signaler tyder på at flytende havvind blir et heavy segment de neste årene og tiårene.
Så kan man selvsagt diskutere hele miljøaspektet/grønne skiftet etc., men enten er man med eller så er man ikke med.

Tja, hvem letter seg idag?
Samme som lettet seg på fredag mon tro.

Noen topp 20 som kjøper nå?
Tenker lista…

De største endringene på dagens topp 50:

  1. NORDNET LIVSFORSIKRING AS -18 043 -5,04% 339 956 0,45% 22/01/2021437 698 aksjer

  2. ROBIN TRULSSEN BYE (f. 1979) +20 000 +17,31% 135 511 0,18%

Hmm, nja så ikke store utslagene der. Robin hvem er dette for en kar?

Aner ikke.
Ikke store utslag, blir spennende å se listen på onsdag, da tenker jeg vi ser litt mer ift meldingen ad Hemen samt 5-600k aksjer omsatt på fredag