Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Tror markedet trodde på oppdatering angående JF sitt stønt, i dag. Når ingenting får kursen gjennomgå litt nå grunnet usikkerheten

Nja, mulig. Meldingen kom vel torsdag kveld så dersom det skulle kommet noe snarlig ville nok det kommet på fredags morgen.
Men, siden ingen egentlig har peiling på hva årsaken til Hemen sitt trekk er så er det relativt rolig.
Men, på et eller annet tidspunkt må vi vel kunne se hvorfor dette ble gjort.

Det litt positive idag selv om den er noe i rødt foreløpig er at omsetningen er brukbar.

Stemmer det var torsdag, husket feil

Det er vel en link mellom Fredriksen og AGC Equity Partners som eier 75% av NM.
Magnus Valeberg som er investerings direktør og følger opp NM, jobbet før hos SFL Corp. ( Ship finance) som Senior Vice President, ansvarlig for salg og leasing.

Er det ikke slik at AGC har saksøkt bankene DNB, Swedbank, NIBC og GIEK og bedt om rettens medhold til at de ikke kan tiltre pantet og overta eierskapet.

Mye mulig det er denne tvisten det dreier seg om. For alt vi vet kan Fredriksen sitte på obligasjonsiden bak AGC

2 Likes

image

Det tror jeg er helt korrekt det du skriver der. En knakende våken observasjon der @Notrade

Mitt spørsmål blir i tilfelle, hva tenker du da?

"Forvaltningsselskapet AGC Equity Partners, som eier 75 prosent av Maximus, fikk ifølge DN for en knapp uke siden beskjed om at bankene tar beslag i aksjene. Solstad eier 25 prosent i selskapet.

AGC Equity Partners’ investeringsdirektør Magnus Valeberg kritiserer bankene for manglende interesse for å diskutere løsninger som kan gjøre eierne av skipet i stand til å betale restgjelden på 194 millioner dollar."

Jeg tenkte først at det har noe med ny restrukturering av NM Ltd avtalen. Her er muligens bankene uenige, eks GIEK, Swedbank og NIBC ønsker å overta båten og få igjen noe av utlånet. DNB og Fredriksen har lengre horisont og ønsker å få til en ny avtale. Det er en mulighet å restrukturere hele gjelden og få ut gamle obligasjonseiere og inn med nye som feks Ship Finance? Evt om Ship Finance kjøper skipet og leier det tilbake til Solstad, Det har han gjort mange ganger i Frontline og Golden Ocean.

Leste også en plass at Røkke og co har kun lock up på investeringen i SOFF frem til 2021, muligens Fredriksen ønsker å komme i en posisjon hvis Røkke og co ønsker å selge aksjer i SOFF?

1 Like

Takk
Spennende tanker og refleksjoner.
Det eneste jeg har reagert på over lang tid er at det fortsatt ikke har kommet noe angående denne saken, tross alt tilbake til starten av mars uten noe nytt.
Hva Røkke tenker er helt umulig å si, men med havvind satsingen dems og deres sålangt store tap i Solstad sliter jeg med å se at dem vil ut, hvertfall med store tap.

Godt å se at det ramler på med nye oppdrag til fordeling i spotten, for det trengtes nå.

NEW Asco Group Ltd Supply duties, 21 days firm + D/D 14 05/08/21
02/08/21 Petrofac All duties (1 x AHTS), 5 days firm + D/D 21 05/08/21
02/08/21 Equinor Energy AS Supply duties, D/D 14 05/08/21 - 07/08/21
02/08/21 Equinor Energy AS R/M Askepott (1 x AHTS), D/D 14 04/08/21 - 06/08/21
30/07/21 Neptune Energy Norge Supply duties, 14 days firm + 14 days opt 11/08/21
29/07/21 ONEGas Supply duties, D/D 5 09/08/21

Ser jo bra ut det, men på børs er det seigt. Sliter litt med å følge alt som skrives her inne, men er det en del forhold rundt aksjen nå som bidrar til usikkerhet ?

Når det gjelder den lock-up så vet jeg ikke, men antar den ble kanskje nullstilt ved restruktureringen oktober 2020. I 2017 uttalte Røkke at de kunne garantere kreditorene at de ikke solgte før 2021.

Finner dette fra dokumentet om lock up.

“En vesentlig andel av de aksjene som tegnes i kontantemisjonen vil ha inkludert en
beskyttelse mot den utvanningen reparasjonen og utøvelse av Tegningsrettene ellers
ville hatt på investeringen. Samtidig vil de aktuelle aksjene være underlagt lock-up i
3 år, forutsatt at investoren tilbys styreplass. Samlet proveny i emisjonen (inkl.
utvanningsbeskyttelsen) og reparasjonen (forutsatt fulltegning) vil ligge på mellom
NOK 56 971 049 (ikke deltakelse) og NOK 72 513 269 (deltakelse)”

Og denne:
"Den nye eiersammensetningen og de ovenfor nevnte
finansielle instrumentene reflekterer at kreditorene
representerer eneste gjenværende økonomiske interesser i
Selskapet, at de industrielle aksjonærene og deres
nærstående også har kreditorinteresser i Konsernet og at
kreditorene ønsker å ha med industrielle aksjonærer videre
på eiersiden. Sistnevnte blir pålagt en tre års bindingstid på
sine aksjer på visse betingelser. For enkelte av de
industrielle aksjonærene vil bindingstiden være betinget av
at de tilbys styreplass i Selskapet. "

Jeg vet ikke hvem som har representanter i styret.

Normand Drott tildelt nytt 400k/dag oppdrag på direkten etter at nåværende oppdrag for Ithaca avsluttes. :grinning:

NEW [NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M Askepott, D/D 14 04/08/21 NOK 400000

2 Likes

Ikke helt utenkelig at ratene spesielt for Ahtser vil overgå 2019 ratene.

Average rate hos Westshore er misvisende for august, tenker vi får et bedre bilde når denne måneden er unnagjort.

1 Like

Augustratene er jo misvisende ja, og jeg syns Soff har vært særdeles flined e siste 2mnd på AHTSene- vi ser det igjen nå med Drott, komme rinn fra jobb 4.8, drar ut på neste jobb 4.8-til 400k/dag, markedsledende rater altså. Det skillere flere tiltalls millioner i inntekt på 4 ahtser gjennom sommerjhalvåret på å treffe/ikke treffe med jobbene og det ser meget bra ut nå for Soff på dette.

NB vridningen i plasseringen Rodjer- har vært 12 Norge 10 UK +/- 1/2 båter i ukesvis, nå er det 15-7, det er bra trykk på norsk side nå.

Ja, merket meg det tidligere idag, stusset over bare 7 ahtser på britisk side, men så “dessverre” at dem var flyttet til andre siden :grinning:
Men, det er lov å håpe at det kan fortesette utover nå, ser man på 2019 ratene på Westshore så såg det bra ut resten av det året, utnyttelsen kjenner jeg ikke, men antar at den selvsagt var rimelig høy siden ratene var det.

Og opplagt det blir inntekter av dette for Solstad når man har 4 ahtser som i det store går fra oppdrag til oppdrag på greie rater. Man bør merke dette på regnskapet i q3 om det fortsetter som nå.

Tar man 380k/dag i 25 dager/mnd så snakker man 115 mill i q3.

For q1 snakket man kanskje(blir litt på husken nå og Sigma var vel heller ikke i spotten da, men likevel) om snitt på eksempelvis 160k/dag i 15 dager/mnd så snakker man ca. 30 mill.
Tror ikke det er utenkelig at de 4 ahtsene alene kan dra opp inntektene i q3 med bortimot 100 mill versus q1.
Fordi jeg tror vi kan se enda høyere rater framover, tror ikke toppen er nådd.

Og man vet jo at for Solstad sin del så har i det store også utnyttelse og rater på psv’ene i spotten også vært betydelig mye høyere hittil i q3 versus q1.

Så, poenget mitt er at q2 blir bedre enn q1 og betydelig bedre enn q2 i 2020. Men, q3 blir meget spennende og det blir garantert bedre enn q2 i år og bedre enn q3 i 2020, men hvor bra kan det bli? NM inntektene i spotten kan også spille inn mer positivt i så måten enn vi tror.

@Metallian, ellers enig i det du skriver om Solstad sine medarbeidere, mitt inntrykk er også at dem tar meget veloverveide valg ift markedsbildet som gir høye rater og bra utnyttelse på fartøyene i spotten.

2 Likes

Veldig frustrerende at disse nedsalgene ingen ende vil ta!

Litt nedsalgfra nien som kjøote på nyheten fredag sikkert😃

Da selger de på tap, men det er gjerne ikke utenkelig.

Se på det som en mulighet:
kjøp på 5,5-6.
selg på 6-6,5

Jada, helt klart, men antar de som kjøpte på 5,5-6 har solgt for flere dager siden.
Uansett, sånn går nu dagan, det viktigste er dog Solstad sin business og den ser ut til å ha høy aktivitet hvertfall