Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Hvor mye høyere inntekter klarer de i q2 ift q1 gutter?
Q1 967 mill

Q2 klarte de å øke med 150-200 mill mon tro?
Flere fartøy reaktivert, flere fartøy på kontrakter, NM på spot oppdrag fra 9/4.

Må kanskje være litt forsiktig med hva jeg skriver, men det er for mange aktører i markedet altså, alle kan ikke reddes.

Tipper 1350 mill

Da blir jeg imponert

Hva tror du?

1332mnok 2020
1372mnok 2019

Hvis vi ikke er på disse nivåene er det bare å gjøre klar til kursfall😄

Ja, altfor mange småaktører… Hjelper lite om alle skal få velvilje av bankene dersom man ikke foretar videre konsolidering og skraping i bransjen.

1 Like

Jeg er noe usikker, eller egentlig veldig usikker.
Q2 2020 leverte 1,332 mrd.

Utfordringen min er at uten Saipem forliks inntektene i q1 landet de på 970 mill.
Spotten har vært bedre ift utnyttelse og rater, et par tre CSV’er har startet kontrakt i q2 som kan gi oss ca. 120 mill ekstra.
Spotten tror jeg bidrar med ca. 40-60 mill ekstra worldwide.
Jeg er ganske overbevist om at NM i spotten i Mexico fra 9 april har bidratt med mer inntekter enn i q1, la oss si 20-25 mill.
Så er jeg selv om flere mener nei, ganske sikker på at endel av kontraktene er regulerte ift sesong og at det derfor gir noe økte inntekter i q2 versus q1 hvertfall på endel av kontraktene.

Så jeg lander på på et sted mellom 1,2 og 1,3mrd.
Men, jeg tror resultatet blir bedre enn forventet, jeg tror det er reduksjon i covid kostnader, tror det er mindre kostnader ifbm reaktivering og reperasjoner. Prosper eller Drott fikk en skade og lå til rep. 1 mnd i q1.

Jeg har ikke ekstreme forventninger til q2, det er for tidlig, jeg forventer at det snur kraftig i q3.

Men, viktig å huske at jeg ikke har peiling, bruker bare tall jeg kjenner fra tidligere kombinert med egne observasjoner og litt wild guess.
Ingenting vil glede mer enn om de leverer 1,3mrd++, men i q2 i 2020 hadde dem 80 fartøy i aktivitet, de har hatt noen færre gjennom q2 i år.
Og vi må huske på at nedgangen i inntekter i q1 i år ift ifjor var på over 20%, jeg tror det er vanskelig å hente så mye på et kvartal, men det vil vise at de er på rett vei.

Og jeg er nesten 100% sikker på at overskriftene i media vil bli positive ala “Solstad taper mindre” “Solstad er på rett vei” eller lignende.
@Metallian, jeg er ikke så sikker på om man vil få nedgang i kurs om man leverer “bare” 1,2 mrd, forventningene opplever jeg lik NULL, det kan man enkelt se på kursutviklingen og Lars Peder er mannen som under presentasjonen kan prate opp kursen om han vil.

Vi må huske at dette er en stor skute som skal snus, det gjøres ikke i løpet av 2 kvartal når markedet tildels fortsatt har lagt brakk, først nå er det vi opplever en viss oppgang i etterspørsel og med økt etterspørsel kommer økte rater.

Q2 i fjor var en regelrett katastrofe med ekstraordinære nedskrivinger på 960 mill, slikt er vi ferdige med.

2 Likes

Vi må nesten lodde stemningen litt siden det bare er 3 uker igjen til q2 presentasjonen.

Hva tror du de totale inntektene lander på for Solstad i q2?

  • 900 mill. - 999 mill.
  • 1000 mill. - 1099 mill.
  • 1100 mill. - 1199 mill.
  • 1200 mill. - 1299 mill.
  • 1300 mill. 1399 mill.
  • 1400 mill ---->

0 stemmegivere

Da var det gjort på listen så gjenstår å se hva i huleste som er planen.

Har en følelse av at vi kan gå inn i en volatil periode nå. Veldig uklart hva denne aksjelånsavtalen har som formål (for andre enn JF og Hemen Holding) og hvilke typer utslag vi vil se på kurs og handelsmønster. Aksjepris, ordrebok og Topp50 vil muligens bli et sted (peak-hole?) der vi kan følge litt med på spillet som foregår i kulissene bak Solstad og mellom aktørene. Min magefølelse sier videre at det kan være lurt å ha tørt krutt tilgjengelig for en “bumpy ride” de neste ukene. Jeg legger ut noen åter om vi får bråe og voldsomme utslag til nedsiden.

EDIT: Teknisk sett ser jeg ingen endring fra forrige post. Vi er inne i horisontal range mellom ca. 5.91 og 6.81 og etablert brudd ut av denne vil muligens signalisere videre retning / trend. Til nedsiden har vi diagonal støtte (tidligere motstand) i trendkanal pt. ved ca. 5kr. Det er evt. denne som skal testes skikkelig før vi får videre oppgang og også her jeg kommer til å legge ut endel kjøps ordrer “just in case”. Vi er ved en veldig lite robust oppadgående trend fra bruddet opp for noen uker tilbake (vektlegger denne lavt).

For dagen / uka tenker jeg det viktigste er at vi avslutter over 6kr og da vi her har en hel rekke indikatorerer som bør gi støtte (MA50, MA20 og horisontal støtte.

1 Like

Tror du har rett i at det foregår noe her vi ikke evner å se enda og at det kan resultere i endel turbulens.
Roboter som herjer vilt.
Sagt på en annen måte, bare tull det som foregår

Volumet aksjen omsettes for tyder ikke på fundamentale endringer enda. Men usikkerheten er større, så naturlig at noen mindre selger ut

Ser ut for at det blir en algoritmelek frem til mer håndfast informasjon i markedet

Normand Progress solgt idag, 1999 ahts sp greit p få ryddet vekk- og igjen ser vi ar verdisettingen er der den skal være.

6 Likes

Jeg er ingen regnskapsekspert, men om man studerer side 74 i årsrapporten og legger til grunn Solstad(25%) sine inntekter for NM i 2019 så kan ikke jeg skjønne annet enn at basert på det som er oppgitt der trengs det et bidrag på 660k/dag for å gå i breakeven.
Videre ser det for meg ut som at inntektene for Saipem var ca. 1,1mill/dag i 2019.

Dersom mine beregninger er korrekte så kan jeg hvertfall ikke forstå at det ikke skal være mulig å få til en avtale som er god nok til å imøtekomme bankene.
Når man nå vet at Ahtsene av Solstad går for 350-450k i spotten nå og markedet er i konstant bedring tror jeg personlig utsiktene er lysere enn på lenge.
En ahts sett mot NM er liksom noen divisjoners forskjell.

Solstad Offshore-selskap selger ankerhåndteringsskip | Finansavisen

Nummer 12, 25 more to go

1 Like

…men den blir ikke skrapet…så den vil være i markedet

Jeg antar at slike eldre skip blir benyttet innen andre næringer som f.eks. fiskeoppdrett eller lignende? Det er vel vanskelig å finne ut hvem som overtar skipene?

1 Like