Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Fra det ene oppdraget til det andre på høye rater, nå Far Sapphire med ny tildeling.

03/08/21 [FAR SAPPHIRE](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M Askepott, D/D 14 04/08/21 NOK 400000

Lover skikkelig godt for q3 dette her.

1 Like

Skal dessverre ikke undervurdere hvordan JFs salg av aksjer, lite for øvrig, påvirker markedet psykologisk…

Enig i det samtidig var det liten psykologisk oppgang fredag etter at han tillegnet seg 7 mill aksjer.
Og idag har vi foreløpig nedgang, men knapt omsetning. Noen nordnettere som sitter og tenker :rofl:

Haha, sjekka raskt Shareville, en som kjøpte på 6,11 igår solgte på 5,9 idag :sweat_smile:

1 Like

Ja, nettopp, det er hoderystende og skulle gjerne sett en statistikk over hvor mange av dem som tjener penger over 1 år.

Veldig sterkt jobba igjen på ahtsene av Soff, går rett fra en jobb til en annen hele tiden med rater på rundt 400k/dag, dette drar inn mnage millioner til bunnlinja i måneden nå

Ja, synes dette er meget positivt og som sagt, q3 er kvartalet vi skal se konturene av hvorvidt Solstad er levedyktig.

Får se om det stemmer som jeg antydet at F selger seg ut, og balanserer salget med et lån i tilfelle oppgang/at skuta snur… I tilfellet blir det mye aksjer på oss andre. Men vil være negativt, dersom F ikke har troen på Soff framover. På en annen side så er det vel litt endringer i sektor fokus generellt for F og neste generasjon?

Får ikke den teorien helt til å stemme jeg.
Dersom det er slik at JF har bestemt seg for å selge, ville han da ikke bare solgt, betyr for han lite om tapet blir 500 eller 510 mill?
Dersom det er slik at han selger seg ned og vil ut ville han vel forøkt å selge sine 7 mill utenom børs?
Og dersom det skulle være at han garderer seg for plutselig oppgang må vil vel snakke om en feiende stor oppgang skulle dette være et poeng, han betaler tross alt leie til dnb

Altså, verdien av aksjene hans før lån er rundt 40 mill, etter lån 80 mill. Han har vel en formue på rundt 100 mrd NOK, så av den totale formuen hans så er verdien av aksjene på henholdsvis 0,4 og 0,8 promille…

Så det henger ikke på greip at han skal selge seg ut nå. Og hvorfor ikke gjøre det utenfor børs i en slik ilivid aksje?

2 Likes

Tvilsomt… På en eller annen måte handler dette om strategi, kontroll og/eller posisjonering (for et eller annet).

3 Likes

Nettopp. dette er en opsjon, man kan tape 100%, men oppsiden er flergangen, som man har sett i f.eks. MPCC

Vi får se hva som skjer etterhvert. Strategiske grep gjøres i alle fall både av storaksjonærer og banker.

1 Like

Han ivaretar stemmeretter gjennom DNBs lånte aksjer, selger sine egne. Enkel utgang.

Ja. Akkurat hva han har posisjonert seg for vil tiden vise. Jeg tenkte også på scenariet du skisserer men hvorfor beholde stemmeretter om du allikevel skal ut…?

Ja, det rimer dårlig og det blir heller ingen enkel utgang, en utgang som kan vare i flere måneder med dagens omsetning.
Jaja, kanskje ute til julen ringes inn.
Går litt fortere kanskje siden det innimellom kommer dager med høyere omsetning, men hvorfor skulle dnb ha glede av en slik exit.

Umulug for meg å forstå hvorfor Hemen pjatter med småpenger om dt ikke handler om stemmeretter🤔

1 Like

Ja, det ligger over min forstand også.
Men, hadde jeg sittet med milliarder kan jeg bare si at jeg hadde kjøpt hele selskapet og vurdert videresalg etterhvert.

Anser det som meget urealistisk at JF skal dille og trikse for å spare noen småpenger ifbm. exit. Han har gått inn i caset for å tjene store penger. Dersom han hadde mistet troen, ville han solgt posten utenom børs og “one go” og tatt tapet.

Nei, her er det noe strategisk som foregår. Jeg ser ikke helt for meg at Røkke og JF har havnet i strupen på hverandre, så da handler det nok heller om å samle stemmer i fellesskap. Det er nærliggende å tro på nye selskaper, herunder innen havvind.

2 Likes

Jeg vet ikke, men nekter å tro Hemen låner +6mill aksjer fra DNB for så å skulle dumpe +6mill egne aksjer over børs. Makes no sense i mitt hode.

Tror heller dette er et første steg i en større prosess med tanke på at det planlegges et større strategisk grep i Soff og at noen aktører forbereder videre prosess. Får bare håpe at type Røkke/Fredriksen/Solstad er samkjørte og at det ikke bygger opp til en kamp mellom de største eierne.
Ut fra alt som er meldt siste månedene og det dere har gravd frem av informasjon på forumet, ser det unektelig ut som markedet/Soff er i ferd med å snu skuta. Q3 og fremover kan bli perioden hvor Soff begynner å tjene penger igjen. Ser ikke poenget dersom Hemen nå skal begynne å dumpe store mengder aksjer.

2 Likes