Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Imorgen er det kun dersom det ikke skjer noe før det, kun 1 ledig AHTS i Nordsjøen, Siem Opal av totalt 22.
Ganske kjekt å registrere.

http://westshore.no/

Er helt enig med deg og de fleste andre det blir for dumt i det store og hele.

Det er jo- forutsatt at markedet bedres fremover et latterlig innte ktspotensiale i 90 båter. Øker snittratene i snitt med 50k/dag er det en økning på ca 1.5mrd for året med 350dager i aktivitet.

2 Likes

Ja, der viser du billedlig hvor latterlig dette er.
Helt ekstreme positive utslag ved fortsatt bedring framover.

Og det vi vet er at potensialet selvsagt er helt insane med de rette forutsetningene på plass, men det er et stykke igjen til vi eventuelt er der.

Hvertfall ingenting som tyder på at det er noen som har det travelt med å dumpe ut større poster.
Ellers blir det spennende å se når luften går ut av Havila, antar guttaboys snart kaster kortene

Forøvrig, selv om Siem Offshore har falt noe tilbake kursmessig er altså mcap for det selskapet like mye som mcap tilsammen for SOFF, HAVI, DOF og EIOF.
Siem besitter hele 25 fartøy.

Forstå det den som kan, jeg sier bare, verden vil bedras!

Kjenner at jeg må ta meg en treningstur for å riste av meg forbannelsen.

3 Likes

Trening er godt for helsen og den mentale hygienen. Anbefales på det sterkeste, med særdeleshet for tenåringsforeldre og aksjonærer som hodler.

1 Like

Dra litt gladlaks det hjelper

Jeg har faktisk et håp om at Solstad velger å skille ut et eget esg selskap og også involverer seg skikkelig innen Havvind. Heavy Lift Cargo Vessel (HLCV) er det manko på i det nye skrikende markedet. Det er mega fartøyer som tar de tyngste og største løftene, det kunne vært noe inn mot en slik satsing. Kan det tenkes at Solstad tenker i de baner? Jeg ser det som svært fordelaktig for Røkke og hans selskaper hvertfall. Uansett nesten hvilke havvind artikler man leser så skrives det om mangel på slike fartøy. Såvidt jeg kan skjønne er det vel “bare” et par slike fartøy som mangler mtp å komplettere hele verdikjeden.

3 Likes

Nordsjø spotten.

3 Likes

Normand Australis som jeg forventer kontrakt på når som helst har flyttet endel på seg i løpet av natten norsk tid.
Bare spekulasjon fra min side, mulig den bunkrer opp.

2 Likes

Noen som vet hva Normand Pioneer holder på med utover at den befinner seg i Murmansk? (På kontrakt?) og om den var i arbeid gjennom 2Q

Usikker, men den var ikke ikke i jobb gjennom hele q2, tror den var ferdig i slutten av q1." As previous announced AHTS, Normand Pioneer has replaced Far Sagaris at its previous charter contract with QGEP, that is firm up to Q1 2021."

9 juli ankom Pioneer Murmansk, 22 juli ankom den Sabetta.
Husker det gikk rykter om “ploging” i Russland, det som er så merkelig, denne kontrakten er ikke meldt. Har etterlyst det et utall ganger.

Takker. Da defineres den uten inntekt i 2Q.

Her er min vurdering av 2Q kontra 1Q etter gjennomgang av “regnearket for 2Q”

Renewable fleet, 1Q= 119,7
Renewable fleet, 2Q= Normand Fortress i arbeid og Normand Jarl forhåpentligvis på bedre avtale. Estimert inntekt: 160

Subsea fleet, 1Q= 311
Subsea fleet, 2Q= Ett ekstra skip i kontraktsarbeid og noen flere skip på det som forhåpentligvis er bedre avtaler. Estimert inntekt: 360

AHTS fleet, 1Q= 247,3
AHTS fleet, 2Q= Samme antall skip i kontraktsarbeid, men noen flere skip på det som forhåpentligvis er bedre avtaler. Noe bedre spotmarked. Estimert inntekt: 280

PSV fleet, 1Q= 290,3
PSV fleet, 2Q= To flere skip i kontraktsarbeid. Noe bedre spotmarked. Estimert inntekt: 350

Dette gir en samlet estimert inntekt for 2Q på= 1160, men hvor det ligger en relativt stor usikkerhet knyttet til ratene for alle de nye kontraktene og estimater knyttet til spot. Jeg har vurdert denne usikkerheten til å ligge innenfor intervallet 1100-1250.

2Q bør stadfeste kostnadsbesparelser, og kanskje også oppskrivning dersom nye kontrakter vitner om et bedre marked med rater høyere enn tidligere. Normale avskrivninger må forventes å bidra til at vi må tære ytterligere på EK, men forhåpentligvis i redusert grad- og uansett slik at eksisterende EK kan forventes å forbli tilfredsstillende i perioden frem til markedet er tilfredsstillende revitalisert.

Avslutningsvis synes trenden for 3Q å være ytterligere positiv, og da spesielt om vi nå allerede i 2Q kan se at nye avtaler faktisk tilsier bedre rater.

Kom veldig gjerne med innspill/kommentarer

4 Likes

Synes du utviser stor kontroll over situasjonen og lander omtrent hvor jeg har landet, ca. 1200 mill.
Kan ikke se at du har sagt noe om og vurdert NM sine inntekter, her tror jeg at inntektene har vært endel høyere i q2 enn på den faste kontrakten inntil 9/4, anslagsvis 15-30 mill høyere.
I tillegg og det ser jeg du også har tatt høyde for at enkelte kontrakter kan være sesongbaserte, altså at noen kontrakter er justert slik at dem utløser høyere rater i sesong og q2 er mer sesong enn q1.
LPS sa vel også om jeg husker riktig at q2 ville bli bedre enn q1 og det sier seg selv, spørsmålet er hvor mye bedre?

Personlig tror jeg at vi vil se et justert resultat som er bedre enn det var i q1, tror rett og slett at kostnadene er lavere i q2 enn q1.
Mindre covid kostnader, flere kostnader borte ifbm opplagsfartøy som er solgt, mindre rep/og dyre reaktiveringer.
Var vel 1 csv, 1 ahts og 1 psv som ble reaktivert i q1, det kostet mye, spesielt Fortress lå i dokk lenge samt ahtsen Drott eller Prosper som lå til rep 1 mnd etter skadet utstyr på oppdrag.

“CSV Normand Fortress, AHTS Normand Ranger and PSV Normand Sitella was reactivated in
the quarter. All reactivations has been done based on new contracts”

Ser at Ayer Manis(water tanker) ligger opp til skutesiden på Australis nå, så det kan kanskje skje noe snart :grinning:

Hei, og nei. Jeg kan ikke se at vi har noe faktisk tallgrunnlag på NM som underbygger for noen konkret økning i estimatet knyttet til NM, selv om jeg ikke utelukker at tall fra 2Q vil gi et slikt grunnlag for 3Q. Prøver i det hele tatt å være konservativ optimist i disse estimatene.

Ja- mye av den “spesielt” positive usikkerheten er knyttet til dette med sesongbaserte rater, og som jeg gleder meg til å få forankret eventuell tilstedeværelse av gjennom 2Q og 3Q.

Er mest spent på tegn som kan gi indikasjoner på rate-nivåene for de nye kontraktene. Dette både mht. inntjening og eventuelle snarlige muligheter for “oppskrivninger”.

Spennende med Australis!

1 Like

Hehe, ok, jeg gir meg.

De tok 45 mill i ekstraordinære avskrivinger i q1, blir overrasket om det skrives ned verdi med en eneste krone i q2 utover ordinære avskrivinger.

Tror q2 er for tidlig, men holder muligheten åpen for oppskriving av verdier i q3. Man vet jo at NM er skrevet ned til 0, så kan man jo bare skjønne hva som vil skje når dem melder en lengre kontrakt.

Ja, Australis må i jobb nå, blir spennende å se hvor den skal.

1 Like

Australis har satt destinasjon Loyang på Vesselfinder.
Loyang er en liten utrustningshavn på østsiden av SG (nord for flyplassen)

1 Like

Ja, nettopp, kan vel tyde sterkt på at noe er på gang som jeg antydet?

1 Like