Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Normand Samson har ankommet Italia. Noen som vet hva som skjer?

Tror den er på den kontrakten som startet i april/mai som skulle vare i 90 dager, den har hvertfall vært innom Brindisi i Italia også i slutten av juni.
Men, den kontrakten er nok snart ferdig.

Utrolig hvor “dødt” det er i aksjen idag, blått er flått, men jammen daudt

Jeg hadde håpet å sikre meg noen aksjer på 6 blank i dag, men ser ikke ut som om det går veien

Nei, det tror jeg ikke skjer idag.

Men er du sikker på at dette vil være positivt? Se på havyard, når de skilte ut delen som er fremtidsrettet og som faktisk tjener penger så raste kursen. Dersom NM + et par andre skip som passer til fornybart skilles ut vil jo store inntekter falle ut av soff, og kun de “dårlige” skipene vil være igjen i selskapet. Jeg tror det lureste er å ha en flåte som passer til flere bruksområder, men heller klare å satse enda hardere på fornybart og vise det frem i markedet, men samtidig tjene gode penger nå når olje etterspørselen går opp samtidig som covid blir mer og mer borte. Inntekter herifra kan da heller brukes til å skifte seg mer mot fornybar

Nesten helt sikker, men selvsagt ikke 100%.

Men, jeg er 100% sikker på at dem må gi gass og satse knallhardt for å etablere seg som en av de store aktørene innen Havvind.
Og jeg har en fornemmelse av og grunn til å tro at dem kan komme til å satse brennende hardt innen segmentet framover nå.
Dersom ikke markedet konsolideres ytterligere nå så vil man ved å stå på “utsiden” av havvind slite framover grunnet overkapasiteteten innenfor olje&gass.
Solstad er et så stort selskap også i verdenssammenheng at man er nødt for å satse på Havvind for å fortsatt forholde seg blant de ledende i verden og for å holde hodet over vannet.
Det vil koste å satse nå, men jeg mener og tror at ved å anskaffe seg et par HLCV så vil man stille ekstremt sterkt i anbudsrunder når man samtidig har en så fleksibel flåte som Solstad i tillegg å spille på.
Og jeg tror Røkke ser denne muligheten og synergiene gjennom sitt Aker system, dets selskaper og satsingsområder, men det vil være naturlig å ta det ut fra Solstad og jeg tipper JF henger seg på ref hans dobling i antall stemmeretter.

Hvordan dette skal organiseres kan nok diskuterers, men jeg håper og tror at det er slik en større plan vi snart får presentert, CEO Eriksen i Aker snakket om noe under q1, vanskelig å vite eksakt hva, men at det allerede da var en prosess igang kan det ikke ha vært tvil om ut fra hva han sa.

https://newsweb.oslobors.no/message/539039

Contract award in Brazil
Solstad Offshore ASA is pleased to announce a new contract for the CSV Normand
Flower with PETROBRAS. The contract is for 3 years firm with 475 days options
thereafter.

Normand Flower will sail under REB Flag, supporting exploration and production
activities in Brazilian continental shelf. Commencement of the contract will
take place within April 2022.

Skudeneshavn, August 5th, 2021

Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Kjetil Ramstad CFO, at +47 90 75 94 89

Solstad Offshore ASA

Noe er det i hvert fall.

3 Likes

Ny kontrakt - Herlig for da blir det vel mulighet for kjøp på 6 blank likevel da

1 Like

Jeg sitter med samme bekymring som deg. Jeg er ikke i tvil om at Solstad kommer til å jobbe seg inn mot havvind i tillegg til olje. Spørsmålet er bare om de lager et nytt selskap, drar ut de båtene de vil, som nå er nedskrevet i nærmest 0, og kun la de store aksjonærene ta del med en emisjon. Da sitter vi småaksjonærer igjen med skjegget full av postkasser.

1 Like

Skrev denne 27/6, så får skryte litt av meg selv at noe treffer, men ikke kursen enda.

Såvidt jeg kan finne ut er det flere fartøy triggere framover nå innen rimelig tid. (tenker fra imorgen og de 1-3 neste mnd.)

CSV Normand Maximus

CSV Normand Australis

CSV Normand Energy(Tildelt ny kontr. 6/7) OK.

CSV Normand Samson

CSV Normand Navigator(Tildelt ny kontrakt 20.7) OK.

CSV Nor Valiant

CSV Normand Flower(litt i tvil om den er på utgående kontrakt, men tror det) Ny 3års kontrakt meldt 5/8. OK

CSV Normand Frontier (Tildelt ny kontrakt 20.7) OK.

CSV Normand Pioneer
CSV Normand Jarstein(Tildelt ny kontrakt 22.7)OK. Denne hadde jeg ikke på listen.

Den bekymringen deler jeg opplagt med dere.

Husk at bankene har ca. 20 milliarder grunner samt aksjeposter for å hindre at verdi/inntekter ikke frarøves SOFF sånn helt uten videre

Det var kontrakten sin det​:flushed: med opsjoner snakker vi 1-1.5mrd :see_no_evil:

1 Like

Hyard var det jo super-forventninger til, men grunnet mye surr fra ledelsen som gjorde aksjonærer svært forvirret, så raste kursen hjulpet av en forsvinnende børseufori. Kursutviklingen i Hav Group har jo heller ikke vært noe å juble over etter utskillelsen…

Forventninger til Soff er jo null, så ganske sikker på at vi slipper noe børsras her før en evt. solid opptur :slightly_smiling_face:

3 Likes

Ble vel lagt ut i går at Fredriksen hadde redusert noe. Hvordan var den siste lista? Fortsatte det?

  1. HEMEN HOLDING LIMITED -15 186 -0,11% 13 732 988 18,28%
1 Like

Hmm. Ja gir ikke mye mening men. Takk Rodjer

Dette blir fort en del aksjer om disse salgene fortsetter i lengden.

Dersom det er for å holde kursen nede fikk de det travelt fra 16:10 idag for da gikk det nærmere 180k aksjer siste 15 min.
Og dersom selskapet fortsetter å levere slike kontrakter blir det tungt å holde igjen.
Vi er ved et punkt nå som er ganske avgjørende føler jeg, tror på en fin oppgang imorgen.