Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Deler det her også i tilfelle det skulle ha kommet til noen nye som ikke kjenner til fb gruppen som også nettopp idag har introdusert et flott tilbud i sammen med Tekinvestor.no
Dette er nettopp delt også på aksjeforum.

Så fikk vi en ny helt aldeles strålende kontraktsmelding helt på tampen av dagen i dag.

Selskapet leverer fortsatt kontrakter i høyt tempo og dagens kontrakt er av det større slaget, det er det ingen som helst tvil om.

CSV Normand Flower med en 3 års kontrakt med opsjon på ytterligere 475 dager. Kontrakten er for Petrobas, Petrobas er ingen lettvekter og som FA skriver i sin artikkel «Petrobas er det største oljeselskapet i Brasil, og kan også smykke seg med å være verdens tredje største oljeselskap.

Normand Flower vil bistå med leting og produksjon på brasiliansk kontinentalsokkel.»

Vanskelig å gjette på en kontraktssum, men i dagens marked må man vel anta at det er lite sannsynlig at fartøyet skal gå på rater under NOK 500k/dag. Det gir i såfall en kontraktssum på nærmere 800 mill. inkludert opsjonen. Kanskje og ikke utenkelig kan det være betydelig høyere kontraktssum, men det blir bare spekulasjoner.

Det gav seg ikke stort utslag i kursen i dag, men siden meldingen kom rett før stengetid kan man kanskje ane at det vil gi seg større utslag i morgen.

Markedet bestemmer til enhver tid hva som er “riktig” kurs, men legger ikke skjul på at jeg mener dagens kurs på 6,23 og mcap på 470 mill er en vits for et selskap med en EK på 4mrd og cashbeholdning på 2mrd, men det får være mitt problem. Kursen kommer når markedet våkner og selskapet leverer.

Solstad har vel om jeg husker riktig i farten 29 CSV inkludert NM. Om man grunnet bedre tider og høyere etterspørsel bare gjør et særdeles enkelt regnestykke. Hva skjer om de fartøyene får 50-70k mer pr dag på nye kontrakter kontra de som de går på idag? Ja, svaret er enkelt, det utgjør svimlende summer for et år. 70k29365= 740 mill. i ekstra inntekter.

Så kan man for resten av flåten(psv/ahts) si 25k. Jeg vet det er forskjell på ratene på psv og ahts, men om man sier 25k i snitt.

25k47365= 430 mill. i ekstra inntekter.

Så med et såpass beskjedent påslag ender selskapet opp med nesten 1200 mill. i ekstra inntekter, mens kostnadene i stor grad er konstante.

Vel, det var bare en illustrasjon av potensialet.

Selv lar jeg meg imponere over hvor hyppig disse meldingene kommer fra selskapet, det hersker hvertfall liten tvil om at det jobbes godt over hele linja, gløtter man til de andre selskapene i segmentet notert på OSE er de ikke i nærheten av å melde på denne måten selv justert for flåtestørrelse. Nå kan det selvsagt være flere årsaker til det som at de eksempelvis har flere fartøy på lengre kontrakter som ikke utløper enda, men dog. Jeg synes Solstad stadig vekk viser styrke.

Så må man inderlig håpe og tro at slutningene nå gjøres til betydelig høyere rater enn vi har sett tidligere ref. inntektene i q1.

For egen del vurderer jeg slike kontrakter som selve fundamentet eller bærebjelken i virksomheten.

Vil du vite mer om Solstad offshore, meld deg inn i fb gruppen vår da vel, hjertelig velkommen skal du være!

https://www.facebook.com/groups/165692102162186

3 Likes

Veldig bra Rodjer, du skulle hatt jobb som IR-ansvarlig hos SOFF :smiley:

Håper du(og oss andre :stuck_out_tongue_winking_eye:) får betalt for alt arbeidet du legger i denne investeringen :crossed_fingers:

2 Likes

Takk.
Håper og tror det lønner seg til slutt, det gjør heldigvis ofte det, men det krever nitidig jobb og tålmodighet.

4 Likes

Jeg forstår ikke grunnen til å ville holde kursen nede? Først låne aksjer, for så å selge sine egne aksjer for å holde kursen nede. :exploding_head: Det gir jo ingen mening at Hemen driver å selger miniposter…
Hva kan fordelen dems være at kursen holdes nede? Emisjon? Flere aksjer for en billig penge?:speak_no_evil:

Hva kan fordelen dems være at kursen holdes nede? Emisjon? Flere aksjer for en billig penge?

Tror noen mener det kan være en potensiell mulighet, selv sliter jeg med å svelge den😀

Jeg er livredd en emisjon med de gutta der😵

En evt. fullmakt til å foreta en emisjon må først stemmes igjennom på en generalforsamling, så du kan sitte trygt, inntil videre :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja, men hvis det blir spekulert i om det kan bli en emisjon kan fort kursen falle.
Hvilke andre grunner kan det være at noen vil holde kursen nede. Kjøp åpenbart, men det er jo det motsatte de bedriver.

Ikke godt å si, henger ikke på greip at JF skal låne aksjer for å så å selge lommerusk hver dag, må være noen mindre justeringer han gjør.

1 Like

Absolutt ingen fare for kursras i den forbindelse, den frykten er den eneste rasjonelle forklaringen jeg ser for at kursen er 6 idag og ikke 12.

En viss person snakker om mulig emisjon i en podcast annenhver uke.

I tillegg, dersom det skulle kommen en emisjon på et tidspunkt er det stor forskjell på hva dem henter inn kapital til.
Solstad har pt ca. 2mrd i banken, altså dem trenger ikke kapital for å holde driften gående.
Skulle dem trenge kapital så er det for å gjøre en betydelig investering og da tenker jeg ikke NM, men et par store HLCV og det kan skje.

Men, jeg garanterer ikke at det IKKE kommer en emisjon på et tidspunkt, men om det skulle skje nå tenker jeg at det er en “positiv” emisjon.

Men som @Andyboi riktig påpeker så ble det ikke vedtatt noen mulighet for emisjon i fjorårets GF så det må i såfall innkalles til EOGF og eller tas på ordinære GF.

3 Likes

Australis har fått bunkersbåten på besøk, og beveger seg vel mot Loyang i løpet av natten (norsk tid)

3 Likes

Kanon at du følger med @EdVogue.

Tror uten å hausse at den kan være i ferd med å klargjøres :laughing:

3 Likes

Er det bare disse fem skipene som ikke er på eller har fått tildelt langtidskontrakt nå :slightly_smiling_face:?

CSV Normand Maximus

CSV Normand Australis

CSV Normand Samson

CSV Nor Valiant

CSV Normand Pioneer

Edit: Jeg ser selvfølgelig bort ifra de skipene som skal avhendes.

NM - spot Mexico
Australis - Venter på kontraktsmelding(ligger som spot fartøy)
Normand samson er på kontrakt, men går ut snart, i august nå tipper jeg
Nor Valiant - er i opplag, men denne spurte jeg lps konkret om på q1 og han svarte at han ville ikke bli overrasket om denne endte på en havvind kontrakt i 2021
Normand Pioneer - er på oppdrag i Russland og har vært det noen uker, men denne er ikke meldt.

Utover det er vel de aller fleste på kontrakt og eller spot.

2 Likes

Nice, så utnyttelsen er nå på rundt 95%?

For CSV er den svært høy hvertfall.

Men, @srh har full kontroll på dette :grinning:

1 Like

Ja, selvfølgelig, oversikten din tar ikke hensyn til psver og ahtser?

Nei, egentlig ikke, men utnyttelsen der også er svært høy

1 Like

Det er Australis og Valiant som ikke er aktive vel

Er Australis også egentlig i opplag?

I såfall er vel utnyttelsen for csv i øyeblikket 100%