Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Nei, den ligger varm.

Ja, regnet med det siden er oppgitt på spotsiden av Solstad med status “open”

Det er nettopp dette jeg bekymrer meg litt over. Man investerer jo nå hovedsaklig i Solstad basert på at vi tror de kan snu skuta og tjene penger på det nye markedet innenfor havvind og også olje. Men om den delen som faktisk tjener store penger skilles ut i et nytt selskap der Fredriksen og røkke tar kontroll, så sitter jo alle oss andre igjen med “driten” som vil gå nedover med oljen og tjene mindre penger. Ja, kanskje de får gode eiendeler i et nytt utskilt selskap, men investeringer i selskap prises jo veldig mye lavere enn andre selskap (ref havyard)… Dersom melding om utskillelse kommer, så tror jeg neppe jeg blir med videre i soff hvertfall

Dersom så skulle skje at dem skiller ut 7 fartøy så vil det ikke være unaturlig at man som soff aksjonær får 1-3 aksjer for hver soff aksje man har.
Det vil ikke være en utenkelig utgang.

For det andre så forsvinner ikke behovet for de 83 andre Solstad fartøyene.

Synes det blir en for enkel måte å konkludere på. Men, det er opptil alle og enhver å bestemme hva man vil.
Men, nå har dem ikke varslet noen emisjon :laughing:

Dette kommer an på om eksisterende aksjonærer får tildelt aksjer eller ikke i den nye utskillelsen. I Hyard forventet aksjonærer å få tildelt aksjer i Hav Group, dette ble ikke tilfelle. Dette var derimot tilfelle når Akso skilte ut AOW og ACC, og når Seabird skilte ut Green Minerals. Kursutviklingen i Akso og Seabird var jo helt hinsides før utskillelsene. Og de som fikk tildelt aksjer i AOW og spesielt ACC har jo hatt en super avkastning.

Edit: og Hyard har vel fortsatt steget 5-gangen siden oktober ifjor.

1 Like

Det er ikke noen fare for emisjon og utskillelse enda. Merker bare frykten kommer litt når en mann som John Fredriksen skal begynne med noe😅 Har ståltroa på soff fremover og selger ikke før en mye høyere kurs enn dagens, men tror også at slik markedet utvikles nå er det viktigere å rette seg mer mot fornybart å ri bølgen, enn å evt begynne å endre mye på selskapet. Hittil er jeg imponert over stort sett alt soff og LP har gjort etter rekonstruksjonen

2 Likes

Man er aldri garantert hva de store gutta tenker, men jeg har tillitt til at dem gjør det til en viss grad aksjonærvennlig dersom dem har iverksatt en større plan, hvertfall inntil det motsatte er bevist.
Jeg sitter til meg å være svært tungt i Solstad og håper det snart skjer noe spenstig, innrømmer gjerne det

Eksisterende aksjonærer må jo på en eller annen måte få betalt om deler av selskapet skilles ut. Det er jo en verdi som blir borte. Hvis de ikke får aksjer, hvordan kompenseres de da? Betaler eierne av det nye selskapet “cash” til eksisterende selskap og at aksjonærene indirekte får betalt?

Jg er mer bekymret for Fredriksen enn Røkke så glad han er storeier.

Jeg sitter med aksjer etter utskillelse i bla Vow, Akso og Havyard og suns jg har kommet godt ut av de, særlig Akso.

En utskillelse vil ofte realisere/synluggjøre verdier, gjøre det lettere å hente inn kapital og rendyrke forretningsområdene.

Realiteten er at om få år vil havvindbransjen i stor grad kreve nye spesialfartøy. Disse må bygges, og Soff prdd har 22mrd i gjeld og vil slite med kapital til dette.

2 Likes

Hvis man ikke får aksjer tildelt direkte, så ender man vel opp med et indirekte eierskap gjennom morselskapet, som i Hyard :slightly_smiling_face:.

2 Likes

Absolutt en mulighet ja, og dt kan være greit om man har tro på både olje/gass OG renewable fremover.

Hvis ikke burde man vel satse på OHT😄

Nettopp!

Det er for å synliggjøre verdier og fasilitere kapitalinnhenting, men det handler også blant annet om å spre risiko. Man sprer risiko over flere juridiske enheter. Om Soff går konk, så går fornybarskipene ned med Soff. Men om man skiller ut en ESG-enhet, så er denne enheten beskyttet mot en konkurs i Soff.

1 Like

Husk gladlaksen

1 Like

Godkjente nettopp en ung dame som medlem i fb gruppen, hun bor i Rio og er brasiliansk såvidt jeg så i farten så meldingen om Petrobas/Solstad har visst gått ut der nede også :laughing: :+1:

Nesten 40 nye medlemmer bare ikveld så slike dager som idag hjelper på interessen.

5 Likes

Glem JF og noe justering i porteføljen, det er småsparerne i Nordnet som virkelig fucker det opp. :grinning:

  1. NORDNET LIVSFORSIKRING AS -143 302 -38,35% 230 357 0,31%

  2. CITIBANK, N.A. - KONTO #1172 INN 117 000 0,16%

Hemen satt i ro etter 2 dager med litt justering.

Samtidig er det jo litt søtt da, gjengen solgte seg sikkert ut forleden på rett under 6, idag kaster de seg inn igjen sikkert betydelig høyere, blir penger av slikt.
Litt flåsete fra min side dette og det gjelder jo ikke alle Nordnettere, men de går liksom igjen hva angår å kjøpe høyt og selge lavt for så å kjøpe seg inn igjen enda høyere.

3 Likes

Er det noe som er helt sikkert, så er det at man ikke skal undervurdere småsparerne. Hadde det ikke vært for dem, så hadde vi heller ikke hatt så mange luftsslott.

Men uansett godt at Hemen tilsynelatende er ferdig justert :slightly_smiling_face: Får håpe på en dag under 6 kr slik at man får fylt på litt før Q2 :crossed_fingers:

Selvsagt helt enig, bare litt oppgulp fra min side ref ditt eksempel hente fra Shareville forleden dag.
Idag vil dem hjelpe positivt igjen :grinning:

Hehe, hadde garantert funnet noen idag også :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ny kontrakt igjen for en CSV

Contract extension for CSV Normand Pacific

[quote]
Solstad Offshore ASA is pleased to announce that Prysmian Powerlink Srl

(“Prysmian”) has exercised their option to extend the firm contract for CSV
Normand Pacific with one year. The firm period will expire on December

Vis børsmeldingen

31st, 2022. In addition, Prysmian has the option to extend the contract with 2
years beyond the firm period.

Normand Pacific has been on charter with Prysmian since August 2016.

Skudeneshavn, August 6th, 2021

Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Kjetil Ramstad CFO, at +47 90 75 94 89

Solstad Offshore ASA
www.solstad.com

2 Likes

https://newsweb.oslobors.no/message/539055

Contract extension for CSV Normand Pacific
Solstad Offshore ASA is pleased to announce that Prysmian Powerlink Srl
(“Prysmian”) has exercised their option to extend the firm contract for CSV
Normand Pacific with one year. The firm period will expire on December
31st, 2022. In addition, Prysmian has the option to extend the contract with 2
years beyond the firm period.

Normand Pacific has been on charter with Prysmian since August 2016.

Skudeneshavn, August 6th, 2021

Contacts
Lars Peder Solstad CEO, at +47 91 31 85 85
Kjetil Ramstad CFO, at +47 90 75 94 89

Solstad Offshore ASA

1 Like