Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

LIker det som skjer. Kommer volum og rastløshet inn i aksjen - og det skjer til tilbudssiden. Vi er ved et viktig punkt her. Forventer egentlig at vi rykker oppover et par nivåer nå snart.

3 Likes

Litt bedre volum idag, men vi må nok over millionen for at det skal bli action

Edit: 5-6 % er egentlig grei action det :grinning:

Synes dagen idag bærer bud om bedre dager framover nå, den styrkes teknisk og om volumet nå kommer så skal vi kanskje opp å gjøre et forsøk på 10 igjen rimelig kjapt.

@Hpbjorn

Hvordan utvikler det seg teknisk, til det bedre antar jeg?
Bare volumet som mangler, men det fikk seg et oppsving fra middagstider og ut dagen idag om ikke annet.
Håper bare at folk snart kan gi fanden i å trykke på salgsknappen, topp 50 sitter omtrent i ro hele tiden, de besitter 84,08% av alle aksjene i selskapet.
Da skal det ikke mye til å skjønne at dersom de fortsetter med det og andre i det store gjør det samme vil kursen sprette betydelig når kjøpere med dype lommer entrer arenaen og uansett, ved første melding kommer de og traderne på banen.

1 Like

'Kveld!

Positiv utvikling i form at vi nå er over MA50 og ligger og tygger på horisontal motstand rundt 8.30. Volum er slightly høyere men ikke noe å rope ut om. Trenger 4-5 gangeren for å bli convincing. Men i sum fortsatt mer positivt enn negativt men enda noget uavklart.

Likte dagens utvikling godt sånn generelt sett. Gjenspeiler en viss utålmodighet etter en relativt lang konsolideringsfase. Og utålmodigheten får utslag oppover som er et godt tegn :slight_smile:

3 Likes

Ramler heldigvis fortsatt inn noen nye oppdrag, la oss håpe det fortsetter.

NEW OMC
R/M Seafox 4, D/D
16/02/21
10/02/21 Equinor UK
Supply duties, D/D 7
11/02/21
10/02/21 Peterson SBS Den Helder B.V.
Supply duties, D/D 14
13/02/21
09/02/21 Total DK (MOG)
R/M Noble Sam Turner, 9 days firm + D/D 12
26/02/21

Utilization ifølge Westshore er nå 96% for PSV og 58% for Ahts.

Forøvrig er Normand Energy på vei til sitt nye oppdrag ref. melding fra 22.1.
“Normand Energy will support a project for a Client in the Pacific Ocean with an estimated duration of 5 months, including mobilization and de-mobilization. The contract is scheduled to commence during February 2021.”

https://www.vesselfinder.com/?imo=9367009

1 Like

Normand Prosper fikk akkurat tildelt et nytt oppdrag, tror selv dette må være en feil siden Prosper allerede har fått et oppdrag som starter idag.

NEW [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Vår Energi AS Supply duties, C/R 11/02/21 RNR

08/02/21 [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Aker BP R/M Maersk Integrator+ WROV, D/D 14 11/02/21 NOK 275000

Har en mistanke om at dette kan være en skrivefeil og heller Normand Drott, vi får se, uansett, høyere etterspørsel etter ahts nå.

http://westshore.no/

1 Like

Hah, ser nå at Aker oppdraget er “utsatt” til 14.2 så da var det nok riktig at de fikk kilt inn et ekstra oppdrag for Prosper :grinning:

Oppdatert på Solstad sin egen spot side:
Normand Prosper AHTS Vår Energi 12.02 / Aker BP 12.02 Stavanger

Normand Drott har fått tildelt oppdrag.

Normand Drott AHTS PPT / Ross 16.02 Stord

[
NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: Ross Offshore AS R/M Deepsea Yantai, D/D 14 16/02/21 NOK 200000

3 Likes

Kursen har steget fra 7,78 sist fredag til 8,10 idag, ikke veldig sprekt, men samtidig er det endringer til det mer positive å spore.
Oljesprisen bikker snart usd 63 og etterspørselen i spotmarkedet er noe ganske annet de siste dagene enn på lang tid.

Normand Prosper fikk et oppdrag igår, rate 200k/dag og skal ut på et nytt nå om få dager til 275k/dag.
For en drøy uke siden hadde Normand Drott et oppdrag til 70k/dag.
Jeg tror kursen vil komme etterhvert nå dersom oljeprisen holdes oppe samt trøkket i bransjen fortsetter, da er det bare et tidsspørsmål før vi ser større interesse og høyere kurs.
Dette kombinert med flere kontraktsmeldinger kan gi oss en fin kombo. Når det er sagt er dessverre fortsatt interessen lav for Solstad på børsen, det merkes her på forumet og det merkes på kjøpssiden og volumet i aksjen.
Men, det virker å være likt for de fleste sammenlignbare selskaper. Nå mener jeg at risikoen i Soff er betydelig mindre enn i enkelte av de andre selskapene, hovedsaklig siden vi har en restrukt.plan som er ferdig hvertfall for denne gangen, andre må gjennom det og det er som oftest smertefullt.

God helg.

4 Likes

Bra utredning. Støtter det meste - sektoren har vind i seilene ved denne olje prisen. Fremtidsutsiktene på lang sikt ser bra ut. Dette betinger dog at OPEC fortsetter å demonstrere begrensing når det gjelder å holde produksjon nede. Jeg er derimot stygt redd for at OPEC åpner kranen ved høyere oljepriser for å ta markedsandeler fra USA. Når det gjelder SOFF på kort sikt så vurderer jeg fortsatt risikoen medium til høy. Dette skylles Normand Maximus. Dersom SOFF får tilbakebetalt de 40mUSD fra Sapiem og en lengre kontrakt for NM fjernes mye av risikoen - tenker jeg.
Skal man holde aksjene til Q4 presentasjon eller ikke? Blir resultatet stygt blir sikkert kursen å rekylere opp

For min del er det uaktuelt å selge i forkant av q4 hvertfall, men respekterer fullt ut om andre velger å gjøre det.
Kan godt hende at selve resultatet og inntektene isolert sett fortsatt ikke er veldig gode, men sjansen for betydelig styrking framover nå i 2021 er hvertfall definitivt tilstede.
Q3 var ikke bra, var ikke selv aksjonær da, men merker meg et par viktige detaljer fra presentasjonen:

  • Impairment of MNOK 862 in the quarter mainly related to Normand Maximus
  • The COVID-19 pandemic and the decline in the offshore activity will affect the Company’s
    performance also going forward

Normand Maximus er i jobb igjen og vaksinene har kommet etter q3 foreløpig kombinert med betydelig høyere oljepris.
Altså, jeg vil tro på betydelig bedre guiding og utsikter nå et kvartal senere.

Og ikke minst, dette er også viktig:

  • This report is made based on the Company not being restructured as of 30 September
    2020, the fourth quarter 2020 will be reflecting the strengthen balance sheet and
    positive equity

Så, jeg kommer til å holde, altfor mye spennende framover nå til at jeg tør å gamble på selge og måtte løpe etter.
Tror forventningene i markedet er uhyggelig lave og således er fallhøyden veldig begrenset. Bare en drøy uke igjen til q4 og dersom topp20 ville redusere i stor grad ville vi sett det nå, de sitter omtrent helt i ro også topp 50 som nå besitter ca. 85% av aksjene.
Kan det kanskje tenkes at Solstad heller vil reaktivere flere fartøy fra opplag framover som han nettopp gjorde med Fortress? Kan det tenkes at Havvind/grønn del blir et mer spisset område for selskapet framover, mye kan tyde på det.
Ser fram til å høre hva deres tanker er om dette.

1 Like

Etableringen innenfor fornybar er viktig. Dersom SOFF lander kontrakt vedr. understøttelse av Doggerbank så snakker vi. Positivt er også samvirke med Ørsted, som leverte knall gode resultater på Q4 og satser innen for havvind.

Vedrørende å holde SOFF gjennom Q4 så er jeg usikkert. Under presentasjon kan negative eller positive nyheter blir kunngjort. Kjipt å ta del i en rakettferd - om det blir utfallet…

Ift. tallene er jeg usikker.
Fordelen om man utgår fra at det stemmer hva Jan Peder har sagt at dem har greie priser på langtidskontraktene så burde tallene isolert sett ikke havne helt på trynet for kvartalet, selskapet har såvidt jeg kan se egentlig få fartøy på spotmarkedet sett opp mot den totale flåten. De har dermed hatt bra utnyttelse gjennom q4 og med bedre tider i spotten nå grunnet økt oljepris vil det også bedres merkbart framover forutsatt at oljeprisen holder seg.
Såvidt jeg har forstått er etterslepet stort fra ifjor på vedlikehold, mye ble utsatt, håpet er at man nå ser muligheten for å ta igjen noe av dette.

Så ift q4 hva man kan frykte mener jeg at det er kun tallene som kan påvirke negativt, men som sagt, tviler på at forventningene i markedet er store uansett.
Situasjonen nå kontra for noen måneder siden ser veldig mye lysere ut og det tror jeg bestemt vil reflekteres gjennom presentasjonen.
Men, fortsatt er vi ikke inne i en gullperiode, men bredere og større satsing inn mot havvind kan gi selskapet gullår.
Så får vi bare håpe at vi får de bekrefelsene.

1 Like

Far Stream som ligger i Malaysia har fått seg oppdrag(spot) for Transocean.

Far Stream AHTS Transocean 21 February 2021 Labuan, Malaysia

2 Likes

Du er virkelig dyktig på å samle informasjon @Rodjer, det skal du ha. Det er høyt verdsatt!

Takk, setter pris på å høre det.
De fleste kunne nok fikset det, men så var det å gidde, det er det ikke så mange som gjør😀

1 Like

Trengs folk til Normand Drott.

1 Like

Holder og holder her jeg. Omtrent som i GME :sweat_smile: