Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

dvs. lite endring selv om vi tar med john fredriksen.
heller til økning… hvis ikke john fredriksen tas med.
.

men er det noe nytt. burde hvert noen meldinger nå

Ja, meldinger er alltid kjærkomment, men må vel ærlig innrømme at jeg ikke noen gang tidligere har sittet i et selskap som leverer så mange meldinger som Solstad gjør.
Det besynderlige er at markedet ikke responderer som forventet eller ønsket på alle disse meldingene.
Jeg er ganske sikker på at om NM saken var avklart ville vi sett en hel annen kursutvikling fortløpende som respons for hver enkelt melding.
Nå faller liksom alle gode nyheter og store kontrakter gjennom siden mange åpenbart sitter på gjerdet inntil en NM avklaring er et faktum.

I mitt hode har jeg nå følgende triggere framover 1-3mnd sikt, rekkefølgen er tilfeldig:

  • Q2 resultatet
  • NM avklaring
  • Kontrakt for Normand Australis
  • Konkret plan for havvind satsing, herunder nybygg av større fartøy
  • Salg av flere fartøy
  • Reaktivering av 1 ahts, 1 csv og 1-2 psv’er
  • Øvrige kontraktsmeldinger

Mister marked i dag;)

hva tenker du på? mister marked?..rødt på hele linja?
det er lite volum i dag… sikert pga asia og delta viruset

Helt riktig.

5.85 på solstad…huff…noen dager siden over 6.5

…er det john fredriksen som selger ned?

Eller kanskje han i praksis øker, hvem vet?

Finansakrobatene er flinke til å få det til.
Få “folket” til å tro at man skal selge seg ut, mens man i praksis øker.

Bruker noe av de lånte aksjene til å trykke kursen litt, utløse SL etc og kjøper med andre usynlige konti.
Bare en spekulasjon.

vi får håpe at han kjøper…for da har han interese for solstad og mot røkke så kan kursen drives opp

SOFF på et litt kilent nivå idag. Bør avslutte over 5.9 og jo lenger opp jo bedre. Forventer en slags reaksjon opp herfra men usikker hvor høyt og lenge. Flere indikatorer bikker nedover og tegner opp et litt dystrere bilde på kort sikt. Hemen sin låneavtale og frem til nå jevnlige salg vil sånn sett legge en litt klam hånd over aksjen og prisen. Mye av det jeg tegnet opp i forrige skjermbilde er i stor grad kansellert (med unntak av horisontal trendkanal). Bryter vi 5.9 på nedsiden er vi mao på vei inn i ruglete terreng. En slags OHS er fortsatt å spore men usikker hvordan den skal vektlegges. Sitter og teller på knappene selv om jeg skal vekte litt ned (generell derisk i hele portisen min) også i SOFF.

2 Likes

Tør du redusere i soff?

Tenker da ift. nåværende kurs sett opp mot potensielle triggere framover.

Ingen har peiling på hva som er lurt, heller ikke jeg.
Bare tenker at det skal vel uhyggelig mye til at den skal falle ekstremt mye lenger.
Ingen bombe at det er utenkelig for min del å selge, men det skyldes at jeg er long og har tro på prosjektet etter restruktureringen.
Bumpy har det vært og vil sikkert bli framover også, men kan vanskelig se at det ikke snart snur oppover.

Ja, jeg tør redusere. :slight_smile: Men det er å redusere - ikke selge meg ut. Type ut med 20-33%. Vi får se!

1 Like

Kursen er selvsagt fryktelig lav og svak og det er skuffende og hadde ikke sett for meg slik lav kurs.
Samtidig har den ved flere anledninger vist at den er ekstremt potent og tror veldig mye kan endre seg ved den “rette” meldingen.

Nå er min derisk mest mtp makro - som jeg tror kan bli ganske ekkel utover høsten og fremover og vil derfor ta ned eksponeringen ganske bredt i portisen. Var egentlig ikke planen men når det negative scenariet jeg har tegnet opp nærmer seg tar jeg affære ihht det. Tar jeg feil om det valget blir det fortsatt en relativt hyggelig opplevelse - har jeg rett kan jeg evt. ta valget om å vekte opp.

2 Likes

Men, seriøst.
Dersom noen har et salgsbehov tatt i betraktning at kursen tidligere idag subbet 5,84, burde man ikke dumpet en post på 5,95 nu?

Det kan selvsagt fortsatt skje, men man har det ikke travelt hvertfall med å bruke dagen og lokke fram flere slike kjøpsposter.

Fornuftig betraktning. Modig handling ikke minst.

For meg handler tilstedeværelse i aksjemarkedet veldig mye om risikohåndtering. Så det handler mindre om å være modig eller være redd for å gjøre rett eller galt. Det handler om å lage en plan basert på tilgjengelig informasjon og eksekvere basert på dette (og justere dersom ny informasjon kommer eller endrer seg). Da er det lettere å leve med valgene man gjør og lettere å unngå å havne “feil”. Slik jeg som person / trader / investor fungerer er at jeg lett blir revet med - derfor er planer og analyse min fremste risiko-mitigering. I SOFF så var ikke planen å gjøre noen endringer men nå som vi nærmer oss et litt risky område mot nedsiden så inkluderer jeg SOFF inn i min generelle derisking. For de fleste sikkert helt uvesentlig informasjon (og jeg forsøker heller ikke påvirke) - men en refleksjon jeg allikevel tenker hører hjemme i diskusjonen om SOFF.

2 Likes

Viktig bidrag i diskusjonen

Helt enig, man skal ha sine prinsipper og ha en plan for sine investeringer.
For min del passer det dårlig å deriske i aksjer hvor jeg er solid i minus, med mindre jeg vurderer at selskapet står i fare for å gå over ende.

Min erfaring er at det sjelden lønner seg.

De aller fleste aksjer kommer tilbake igjen.
Denne strategien forutsetter selvsagt at man benytter sin egen kapital og har mulighet for å sitte over en storm eller to inntil finværet kommer.

Men, hender jeg selger på tap, røsker av plasteret fordi jeg har gått drittlei en aksje.
Og akkurat nå er Scana en slik aksje som irriterer meg.

Derisking bør skje uavhengig om man er i pluss eller minus - det handler om å justere eksponeringen slik at den passer det eksisterende bildet. I de aksjene jeg derisker i handler det mest om den mulige retningen videre og kurs 1,2,3,6 mnd frem i tid. Har ikke akkurat nedskrevet erfaring rundt dette men om noe så vil jeg nesten si at man bør deriske først der det har gått dårlig og heller avvente de som har gått bra. Avkastning (evt. papirtap) vil alltid være en dårlig indikator på om man bør selge eller kjøpe fordi den henger så tett sammen med inngangen(e) du hadde i papiret. Men nok om teorier og prosesser.

Jeg har god tro på SOFF og kvitter meg ikke med aksjen - den skal være med videre. Men at man bør (som alltid og som flere har påpekt tidligere spesifikt for SOFF) så kan veien frem til konsolidert, robust og effektiv bransje være lang og ruglete.

Lite kjøpsvilje, men enda mindre salgsvilje