Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ingen tvil om at spesielt CSV flåten nå er en joker framover.

men det at dof går opp. det har normalt medført at solstad går opp.detter henger sammen

Ja de følger ofte.

Nå fikk Dof tripoel boost da, med økt inntjening, valutagevinst og 2 lange kontrakter. Aksjen er jo ned ørten prosent såblir fort litt svibgning da

Australis-watch:

De har gått med redusert fart i noen døgn nå, og kommer nok ikke til YOK før torsdag eller fredag. Farten var redusert ved gårsdagens A-W, jeg la bare ikke merke til det.


1 Like

Men, må bare si at om Solstad skal klare å øke med 10% fra q2 20 til q2 21 som Dof nå gjorde vil inntektene lande på 1,46 mrd.
Det ville i såfall være utrolig og jeg tror ikke på det og har ingen forventninger om det heller.

Samtidig tror jeg ikke det kan utelukkes at vi kan få en positiv overraskelse, slett ikke utenkelig at flere av disse langtidskontraktene er justert ift sesong og slår inn i q2 og q3.

Ser at også Solstad hadde en voldsom positiv valuta effekt i q2 2020
Unrealised currency gain/ -loss 564,158
Men, det positive forsvant helt i impairment på nesten 1 mrd.

Har nå gått gjennomgått de historiske q-rapportene uten å finne klare tegn på at langtidskontraktene er sesongbaserte mht. rater. Det kan derimot på ingen måte utelukkes at det er slik ettersom Q-variasjon er store (opp mot 30%) hvilket synes å være mye sett ift. til antallet spot-skip som har operert opp igjennom- og de lave ratene som det har vært operert med.

Ganske interessant om man ser på dof sitt regnskap kun for Subsea.
I q1 2021 var inntektene 1,041 mrd
I q2 2021 var inntektene 1,506 mrd.

Inntektene fra CSV flåten har altså svingt seg opp enormt i q2 versus q1.

3 Likes

Basert på økningen for CSV-segmentet på rundt 50% i DOF, kan man jo alltids håpe på rundt 1 mrd i CSV-inntekter i Soff :slightly_smiling_face: .

Tall fra Q1, Soff:

image

Dersom man da legger dette til grunn og leker litt med tall basert på soff sitt q1 og trekker fra saipem forliket så vil man ende cirka her:

Subsea&Renewable 50% økning 650 mill
Ahts 20% økning 300 mill
Psv 20% økning 350 mill
Totalt cirka 1300 mill

2 Likes

Husk at saipem forliket på ca 370 mill ligger i det

sry, glemte Saipem-forliket :sweat_smile:

Uansett, synes det var kjekt å registrere dof sine tall i positiv forstand.
Soff har en bredere flåte, csv flåten i antall er omtrent lik og sånn sett sammenlignbar
Ahtser og psv’er har soff betydelig flere av, spørsmålet er hvordan det har slått ut.

Fader steikje, håper dem fyrer på med en supermelding nå i forkant.

Er mest spent på guidingen og situasjonen rundt NM, spent på hvordan ekstraarbeidet har slått ut på Q2-resultatet :slightly_smiling_face:

Dof ble reddet av valuta, men for Soff er det USD/NOK som har størst betydning, og den har fra 31. mars til 30.juni bare økt med 0,5% fra 8,55 til 8,6, så forventer ikke noe redning der.

Jokeren er evt. reversering av nedskrivninger, men jeg forventer ikke noen endringer her før i Q3 eller Q4.

2 Likes

Som langsiktig investor så er egentlig kurs under ca 7,10 mindre interessant. Men brytes dette nivået, og etablerer seg over, så tror jeg volumet kommer til å øke betraktelig. Tipper flere står på sidelinjen og avventer etablering over før de går inn

hei rodjer… hvis dette hadde hvert resultatet på omsetningen 1300mill så tror jeg at vi lett har vi hentet inn rundt 300 mill og ergo forventet resulat for q2… vil bli rundt -300 mill. men mener å huske at det lå en avskriving på 270 mill i det resulatet… hadde dette blitt tatt bort så kan vi være nær -50 for q2.

Vet ikke om jeg skjønte helt.
Ekstra ordinære nedskrivinger i q1 var på 45 mill, mens de var på nesten 1mrd i q2 ifjor.
Ordinære avskrivinger ligger vel på mellom 250-330 mill om jeg husker riktig.

Jeg tror ikke det kommer noen kroner i ekstra odinære nedskrivinger, videre tror jeg kostnadene er noe redusert(mindre dyre reaktiveringer i q2 enn q1, mindre rep kostnader samt reduksjon i covid kost)
Noe høyere mannskapskost antageligvis grunnet flere fartøy i drift. Tror NM gir endel mer i q2 enn i q1.
Vanskelig å si, jeg står på mine 1200 mill i inntekter, alt over det vil jeg ta som en flott bonus.

stemmer. det husker jeg også. hadde de blitt tatt bort så hadde vi vært i -50 ca. nå med tilsvarende nedskrivninger så lander vi nok på -300

Ja, selv har jeg estimert et resultat på minus 150-300 mill, snart har vi svaret.
Sier ikke nei takk til noen hyggelige overraskelser for det er det nok muligheter for.

3 Likes

Noen som kan gjengi noe fra artikkelen?