Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Jeg har nå gjort en liten minianalyse basert på eget “regneark”, og som tilsier at SOFF nok er avhengig av å ha sesongvarierte langtidsavtaler for at totalinntekten for Q2 skal kunne ende opp over 1,2 MMNOK. Dette ettersom jeg ikke kan se at gjennomført spotarbeid- og nye avtaler med virkning i Q2 alene vil kunne medføre over 20% inntektsøkning jf. Q1. Faktum er at jeg er nærmere 15% enn 20% men da selvfølgelig med mange usikkerhetsfaktorer.

Dersom SOFF derimot opererer med sesongvarierte langtidsavtaler- og dette tenkes å kunne utgjøre 25% (50% inntektsøkning på 50% av flåten) og dette skulle komme på toppen av ovennevnte er det jo faktisk slik at vi kan se for oss inntekter opp mot 1,45 MMNOK men da med enda flere usikkerhetsfaktorer.

Jeg aner pt. ikke noe om hvorvidt SOFF opererer med sesongvarierte langtidsavtaler og hvilke nivåer disse eventuelt har. Men, det skal vi nok kunne få noe svar på i ettermiddag.

2 Likes

Takk.



2 Likes

Fra DOFs webcast kan man få innsikt om hva DOF ledelsen mener næringen står overfor.

Bl.a disse figurene fra Rystad. Estimert etterspørsel etter fartøy, og spesielt interessant finner jeg ventet vekst i etterspørselen etter dyrere SOV og andre avanserte båter. Hvor er disse ekstra båtene? Unngår vi nye forstyrrelser kan dette love bra for både SOFF og DOF.

Og så kan man muligens se hvor viktig det er å være posisjonert i de riktige markedene. DOF Subsea og Sør Amerika er jo i en særklasse - mens nordsjøen er ikke stedet å være.

For de som vil ha et lite vorspiel til SOFF tallene i kveld anbefales:

3 Likes

Jeg ringte skipsmegler hos Westshore som kunne fortelle meg at det IKKE er vanlig med sesongvarierte rater i langtidskontrakter.

1 Like

Da synes jeg det er oppsiktsvekkende at dof økte Subsea delen med 500 mill fra q1 2021 til nå.

Enig, men han var relativt klar på dette- på et generelt grunnlag.

Han uttalte derimot at det var andre faktorer som kunne endre raten underveis i en langtidskontrakt, men da fortrinnsvis knyttet til opsjonsutøvelse og opsjonsbestemmelsene.

Edit:
SOFF har betydelig flere skip på lange kontrakter enn DOF. Dette kan isolert sett sies å representere en kortsiktig ulempe for SOFF ifm. positive markedsendringer

Edit 2:
Megler uttalte forøvrig at langtidskontraktene i aller største grad reflekterte muligheter for endringer i markedet- og ratejusteringer i denne sammenheng hvilket iht. han var den vanligste årsaken til forankring av opsjoner- ikke usikkerhet ift. varighet på leveransen.

2 Likes

Ser jeg har skrevet 500 mill forbedring fra q2 2020, men mente fra q1 2021.
Forskjellen/økningen er enda større om man sammenligner med q2 2020…

… men da var vi over 70 us$/gallon for oljen igjen…positivt

1 Like

Da er alle fartøyene av Solstad i spotten i Nordsjøen på oppdrag. Sapphire går av oppdrag imorgen, men ser ut som den har fått et nytt oppdrag for TBA allerede fra torsdag :grinning:

Far Sapphire AHTS Bourbon Offshore 25.08 / TBA 26.08 Bergen
Far Sigma AHTS Equinor 27.08 Bergen
Normand Drott AHTS Aker BP 30.08 Bergen
Normand Prosper AHTS MagseisFairfield 24.08 / Wintershall Dea 25.08 Bergen
Normand Naley PSV Equinor 01.09 Bergen

Normand Titus PSV Equinor 27.08 Aberdeen

Raten på Sapphire er jeg kjempespent på med trøkket på ahtsene nå.
Tenker disse nå tilsammen generer opp mot ca. 2mill/dag.
Sapphire må ha 420k nå for at det skal bli 2mill/dag

1 Like

Uavhengig av hva som skjer i morgen og de nærmeste dagene så tror jeg vi kommer til å få se at aksjekursen kommer til å være stigende frem mot Q3-rapporten. Det kommer til å bli hyggelig lektyre jf. Q1-2.

Q3 blir definitivt grei lektyre og det er det kvartalet vi har framhevet hele tiden, det er der vi skal virkelig se retningen.

Inntektsforskjeller mellom Q4-20 og Q1-21 (eks NM-bidraget)

Subsea Q4-20= 578MNOK
Subsea Q1-21= 430,7 MNOK
Hvilket er en merkelig stor reduksjon ift. antall løpende avtaler, og opphørte avtaler ved årskiftet. Her bør det være mulig ikke bare å komme tilbake til Q4-20 tallene, men overskride disse kraftig fremover (Fortress, Pioneer, Australis og flere båter som forhåpentligvis skal inn i nye bedre avtaler herunder Maximus)

AHTS/ PSV Q4-20= 597MNOK
AHTS/ PSV Q1-21= 537MNOK
Hvilket er en naturlig reduksjon ift. antall løpende avtaler, og opphørte avtaler ved årskiftet. Her finnes også et godt mengde- og ratepotensial til inntektsøkning med da først og fremst knyttet til spot ila 2021 ettersom de aller fleste avtalene løper til minst 2022

Registrerer at du også er forsiktig optimist.

Mtp kursutviklingen tror jeg fort markedet kan henge seg opp i hvordan inntjeningen er kontra Q2 2020

Alt blir målt mot q2 ifjor i all hovedsak også media legger det til grunn

På kortere sikt ja. På lengre sikt er jeg fundamentalt overbevist optimist :slight_smile:

Litt artig, sjekket backlog status fra q1 rapporten:
“The Company’s backlog is approximately MNOK 4,500
whereof MNOK 3,100 for the next 12 months”

Hvorav 2,4mrd er for resten av 2021(9mnd)
Dersom man deler på 3 kvartal blir det ca. 800 mill.
Så kan man jo begynne å legge til alle fartøy i spotten + NM i kontinuerlig spotdrift etter 9/4.
Vet ikke hvor mange kontrakter som er meldt etter q1 med oppstart i deler av q2, men antar det var noen.

Samtidig vanskelig å vite hvordan de 2,4 mrd er fordelt, kan jo være:
q2 1mrd
q3 800 mill
q4 600 mill

eller:
q2 1,2 mrd
q3 800 mill
q4 400 mill

Hah, umulig å vite, tror jeg får vente med mer spekulasjoner nå, fasiten er her om en drøy time, spenningsmomentet er om det ligger mer enn bare rapporten, altså om det meldes noe særskilt etter stengetid ang. NM eller nybygg og havvind satsing.

Denne ble også foretatt foran q1 tallene, spent på hva signaler som det gav for fortsettelsen i og med dem nesten var på 0 i impairment.
Impairment testing (value-in-use-calculation) was performed for all vessels where book value exceeds 65% of broker value. Broker
value is set as an average of 3 acknowledged, independent brokers. Each vessel is considered a separate cash generating unit. The
value-in-use-calculations are based on budget and the long-term forecast for 2021-2024.
The main assumptions used in the computations are charter rates, utilization, escalation of expenses, operational area, interest rate,
weighted average cost of capital (WACC) and performance per Q1 2021 compared to forecast.

1 Like

Financial report for the 2nd quarter 2021

Da er det bare å følge med på finansavisen for å se hvilket narrativ som velges - er glasset halvfullt eller halvtomt…