Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Financial report for the 2nd quarter 2021

  • Revenues for the second quarter of 2021 was MNOK 1,264 vs MNOK 1,332 in 2020, while EBITDA adjusted for the second quarter was MNOK 309 vs MNOK 411 in 2020.
  • Revenues year to date was MNOK 2,601 vs MNOK 2,535 in 2020 and EBITDA adjusted year to date 2021 was MNOK 741 vs MNOK 694 in 2020.
  • The offshore activity is slowly improving, both within oil & gas and offshore-wind and Solstad has signed a number of new contracts, all at improved terms.
  • The company’s active fleet has been increased from 75 to 80 vessels during the quarter. All reactiv

Må lese nå, men sjekk her hva Herr Solstad skriver, merk spesielt pkt. 1 og 2.

In Solstad we have a positive market view, but we also are very clear
that there are at least three focus areas where we have to succeed
to continue to be a leading company also in the future.

  1. We have to position ourselves to grow our activity within offshore-wind. We are
    already active in the construction phase of wind farms. This will continue as we
    also look for profi table opportunities in the operation phase of wind farms.
  2. We look for opportunities to consolidate our industry further.
  3. We are working actively to reduce emissions from our operations. The Solstad
    Green Operations program has reduced our emissions with about 20% since 2008.
    In combination with new technology, such as battery hybrid systems, new fuels and
    other initiatives we are working towards a target of 50% reduction within 2030.
1 Like

EBITDA adjusted ended at MNOK 309 in 2Q 2021 compared to MNOK
411 for 2Q 2020. The main driver for the negative EBITDA variance
relates to Saipem termination of the Normand Maximus charter contract,
net EBITDA effect between 2Q 2021 and 2Q 2020 is MNOK 91.

On 3 March 2021, the Company informed that legal proceedings had been initiated related to the financing the owner of “Normand Maximus”. In the quarter, the Company has received summons from M. Y. F Maximus Limited as one of the claimants in these proceedings. The summons requests that the Company shall be included in the same proceedings. The relief sought is that there is basis for a recourse claim against the Company. The claim is not quantifi ed. No guarantees or contracts are entered into between the Company and the claimant. The Company anticipate the claim to be dismissed

det ble halvtomt i finansavisen;
Fortsatt underskudd for Solstad Offshore | Finansavisen

Syns inntektene var somforventet, ingen grunn til stor skuff der selv om vi kanskje hadde håpet å være på 2020 nivå- kort avstand opp da, ned 6% imtrent?

Biter meg merke i fortsatt lav backlog, samt at ratene som inngås nå er bedre- ig særlig ratene på jobbene fra 2022. Det betyr at dusse kortkontraktene på csvene vi har duskutert nok er nøye planlagt-de vil ha ledig kapasitet neste år.

1 Like

På forhånd forventet jeg 1200 mill(endte på 1264mill) og et resultat på minus 150-300 mill(endte på - 269 mill).

Det som utgangspunkt så er jeg rimelig tilfreds med tallene.
Tar man utgangspunkt i inntektene fra q1 og holder saipem forliket unna så økte inntektene til q2 med drøyt 30%.
Man har gått opp fra 75 aktive til 80 fartøy gjennom q2.
Total utnyttelse på fartøyene endte på 88%(samme periode i 2020 var 79%), nedgang i inntektene skyldes at bransjen har vært gjennom en trå periode med lavere rater, de er nå på vei oppover spesielt slutninger som er gjort gjeldende fra 2022.

Man kan tydelig lese at ift markedsutsiktene så er man positiv, fortsatt spesielt til CSV flåten, men også at det vil bedre seg innen ahts/psv.

Man tar ingen ekstraordinære nedskrivinger i kvartalet, for min del tenker jeg at vi da er ved et vendepunkt.

Selv er jeg mest opptatt av hva man planlegger og hva som er tankene rundt dette punktet:

We look for opportunities to consolidate our industry further.

Helt opplagt at dette er noe som kommer om ikke lang tid, spørsmålet er hva det innebærer i praksis.

Man har stø kurs mot et rimelig bra q3 etter mine bedømmelser.

Fra E24: Røkke og Fredriksens rederi fortsetter å tape penger

Rederiet Solstad Offshore, der Kjell Inge Røkkes Aker Capital og John Fredriksens Hemen Holding er største aksjonærer, fikk enda et kvartal med tap, viser tall lagt frem tirsdag ettermiddag.

I årets andre kvartal gikk resultatet ned til minus 269,9 millioner kroner, fra minus 804,8 millioner på samme tid i fjor.

Inntektene falt til 1,26 fra 1,33 milliarder kroner.

Offshoreaktiviteten bedrer seg sakte, båden innen olje og gass og offshore vind, ifølge Solstad, som skriver at selskapet har signert en rekke nye kontrakter, på bedre vilkår.

Rederiets aktive flåte økte til 80 fra 75 skip gjennom kvartalet.

Dette er vel omtrent som det kunne forventes- kanskje tom litt bedre.
Liker godt LPSs innledning.
Fin økning på renewables så Fortress har bidratt positiv.
Enda bedre økning på Subsea så takk til Samson, Baltic og Mermaid.
AHTS/PSV som forventet
Godt å se at vi er nedskrevet der andre fortsatt nedskriver jf. mine tidligere uttalelser om dette.
Fortsatt godt med likvider og EK, mCAP=13% av EK

Det er forøvrig ingenting her som peker i retning av at SOFF opererer med sesongbaserte rater på sine langtidskontrakter. Grunnen til at inntektene overskrider mine antakelser tror jeg rett og slett skyldes at Fortress, Samson, Baltic, Mermaid har brukbare kontakter, og sikkert også at Maximus oppnår relativt gode spotrater.

Gleder meg til Q3 og fremtiden som SOFF-aksjonær

3 Likes

Tror ikke vi skal være fryktelig langt unna 1,5 mrd i inntekter i q3 og da begynner det å bli veldig interessant dette her.

2 Likes

Uansett omsetningen var som antatt og resultater var litt bedre enn jeg så for meg.(-300mill) . Videre er dette et resulatat med nedskrivinger på 317 mill. Hadde vi ikke hadd 317 i nedskrivinger så hadde vi hvert i pluss med 50 mill.

Konklusjon…dette går rette veien. Q2 viser at skuta begynner å rette seg opp. Som nevnt av flere så gleder jeg meg til q3. Da vil vi sansynligt være i pluss selv med nedskrivinger på 317 mill hvis omsetning når 1500 mill.

Jeg har troen og har hatt troen og troen er styrket etter dette resulatet som viser også at omsetningen er på plass.

Rodjer…dette kommer til å gå bra

Selskapet har aldri levert høyere enn 1,48 mrd(q3 2019) i et q3 så klarer de 1,5mrd vil det uten tvil være en milepæl på flere måter.
Og med det fantastiske bidraget fra spotten nå kan det faktisk la seg gjøre.
Juli og spesielt august har vært kjempebra for Solstad, håper det fortsetter inn i og ut september.

Bare i Nordsjøen har man nå på de 6 fartøyene ca. 2mill/dag*90= 180 mill.
Selvsagt blir det ikke 180, men øker presset ytterligere nå kan ratene stige enda mer.
Samtidig har flere av psv’ene fra spotten stukket av på langtidskontrakter så dette ser ikke mørkt ut overhodet.
Og heldigvis har forventningene vært avmålt til q2 både her og i fb gruppen og det vises på kursen, så dette skulle gå greit.
Nå er jeg spent på presentasjonen og avventer snarlige meldinger som vil ryste hele bransjen, jeg tro det kommer noe ganske spektakulært innen kort tid mht konsolideringer/havvind satsing, you name it og første stikk som indikerer det tror jeg kom i rapporten: “We look for opportunities to consolidate our industry further”

2 Likes

Glasset halvfullt…

2 Likes

Leser på XI chatten nå at Erlend Henriksen er enig med undertegnede om at det kan komme noe havvindrelatert konsolidering/selskap innen relativt kort tid.

2 Likes

3700 millioner i egenkapital… verdi i aksjer 460millioner.
ja vi sitter godt i det enda og omsetningen er på plass. litt endring i nedskriving så er vi i null. q3 vil vise vei og det vil ta av på børsen.
tror ikke alle får det med seg, men dette kommer til å gå bra.

… mitt glass er allerede tømt og har begynt å lurer på hvor jeg har gjemt resten av godsakene… ha en fin kveld

Legger også merke til følgende i «Letter from CEO»:
…the last months has been encouraging, with improved bidding activity and several new contracts signed. Offshore-wind clients and oil & gas clients are in many occasions looking for the same vessels and in some vessel segments we already see a shortage of relevant tonnage.

…Within oil & gas we see increased activity in several geographical areas that should give new opportunities going forward.

combine this with no, or very few, new vessels entering the market in the foreseeable future (except for some purpose built vessels for windfarm support), I will be very surprised if we don ́t see a positive effect on utilization and thereafter rate levels going forward. It could start already next year and strengthen year by year as the offshore-wind and oil & gas activities continue to increase.

LPS sa vel på Q1 at Solstad er opportunistiske i sin business. De ser hva som kommer. Det kan kanskje hende de «holder litt igjen», fortsetter med båter i spotten og avventer litt på å inngå en del lengre kontrakter frem til ratene blir enda bedre.

Edit: og veldig enig med deg å flere vedr fokuspunkt.

  1. We have to position ourselves to grow our activity within offshore-wind. We are already active in the construction phase of wind farms. This will continue as we also look for profitable opportunities in the operation phase of wind farms

Tydelig at her kommer det mer😎

2 Likes

Opplagt, her kommer det store slaget til å stå og virker som de er beredt.

1 Like

Og så må jeg bare si, jeg er sjeleglad for at vi slipper disse overskriftene hvertfall:

Jeg har ikke finregnet på det men jeg er nokså sikker på at CSV-backloggen er mindre nå enn 01.04. Den kan ihvertfall umulig være noe sørlig større. Det sier meg egentlig ganske mye.

Tror du har rett i det og følger tankerekken din fullt ut, dette er planlagt til minste detalj.
Hvis backlog er 4,5mrd nå så var den også det ved q1.

Og dette er hva LPS krev under backlog på q1:

“Relatively open contract structure gives
opportunities in a growing marked”

som nevnt før så tror jeg doff slipper en gjeldordning som solstad hadde. dof kommer til å klare seg. det er dette man ser nå. de har mange csv båter og står sterkt. tror ikke lån giverene vil være med på dette

1 Like

Mulig, jeg er fortsatt litt usikker, men sannsynligheten for at det ordner seg på et smertelig vis er nok større enn at det ikke gjør det.
Samtidig er jeg ganske sikker på at ikke alle selskapene Eiof, Siem, Havila, Dof og Soff eksisterer i dagens form i 2023/2024.
Jeg tror det kommer konsolideringer som gjør at 2 av dem er borte vekk i løpet av et år og 2 kanskje.
I tillegg har man alle disse bittesmå selskapene med 2-5 fartøy som opererer, tull fra ende til annen.