Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

dof vil bestå… det er jeg 1000%sikker på og jeg tror at man ser snart at de ikke trenger en gjeldsordning. det er hva jeg aner

1 Like

Q2 bedre enn forventet og stø kurs mot nullresultat eller pluss i Q3. Dette gir et godt fundament, der nedsiden er tatt ut i mitt hode. Forventer at den siger langsomt oppover som base case, med en rekke triggere som kan føre til rakettperioder.

1 Like

Pendelen har definitivt snudd. Naturlovene vil gjøre resten over tid. Forventer svakt positiv i morgen, om ikke LPS drar opp med ordbruk som overstiger det skriftlige.

1 Like

De består nok, men å tro at dem kommer unna en gjeldsordning har jeg ingen som helst tro på, til det er gjeldsbyrden altfor stor ift assets.
Husk at de har hatt standstill avtale snart i åresvis nå.

Om du klasker på 6-700 mill i bank interesser for hvert av kvartalene q1 og q2 så kan du se hvordan det ville sett ut.
Negativ EK på 1,1 mrd ville på et halvt år vært noe ganske annet.

Soff + Dof = 39mrd i gjeld.
Etter restrukturering og sammenslåing = 25mrd i gjeld.

Forventet omsetning pr. år= 15 - 17 mrd.

Spøk til side, jeg kunne med fordel hatt tak i noen av de store flotte båtene dems, de har en bra CSV flåte og flere av dem på veldig gode kontrakter i Brasil.

Ikke betalte bankforpliktelser legger seg på gjelden, og er dermed reflektert i balanse og EK. Jeg tenker det er “kick the can” i noen kvartaler til og så er man i en bedre posisjon.

Ingen tvil om at det vil bedre seg, men jeg tror ikke det er nok, men jeg kjenner ikke selskapet slik du gjør så er bare synsing fra meg basert på det jeg vet.

Skal vi muligens begynne å spekulere i at Møgster (DOF) og Røkke (Aker) spiller på sin mangeårige relasjon og går for felles konsolidering av bransjen, og med det samtidig søker å skape verdens desidert største og mest moderne konstruksjonsskipsselskap?

Med partnerskap og/eller støtte fra bankene samt Fredriksen kunne vel en fusjon mellom disse selskapene vise seg å være interessant for begge parters aksjonærer og kreditorer- selvfølgelig da etter at DOF er restrukturert eller som del av DOFs restrukturering?

Mente ovenstående innlegg som delvis spøk, samtidig som det ikke er et helt utenkelig scenario.
De ville kunne dra uhyggelige synergier ut av et slikt fusjonert selskap.
Og der kommer også nybygg til havvind inn i bildet.

Har lenge lurt på hvorfor Dof sin standstill avtale stadig skyves ut og den skyves nok også denne gangen.

Nja, i utgangspunktet er jeg usikker på om dette er rette ekteskap, samtidig ville de hatt en helt ekstrem csv flåte til å møte havvind markedet med og om ikke gjort rent bord så hvertfall kunne gripe rundt ekstremt mye og veldig vanskelig for mindre selskap å konkurrere mot.

Jeg spøker ikke, og det er vel strengt ikke så mange andre kode konsolideringer som kan gjøres dersom konstruksjonsskip er fremtiden- og kreditorenes interesser på best mulig måte skal ivaretas?

Dersom Dof restrukturer a la Soff vil cash, ek og markedstilgang/muligheter være meget tilfredsstillende , og så vil Røkke, Fredriksen og Solstad med god hjelp fra DnB hjelpe oss ift. våre aksjeverdier.

Taperne blir DOFs aksjonærer, men de vil jo uansett tape og så tenker jeg at Møgster kommer ok ut av restruktureringen uansett.

2 Likes

Møgster er jo en mann med solid formue, nå kjenner ikke jeg historikken, men antar at han har brukt mye kapital på dof opp gjennom, mannen er snart 70 år, man kan jo lett stille seg spørsmålet om hvorfor han ikke “bare” redder selskapet selv dersom han virkelig vil.
Vet ikke om han har barn i selskapet, men ikke helt utenkelig at han bare slipper selskapet ved en for han grei løsning.

Ingen trodde på det som skjedde i Solstad heller for 4 år siden, det var jo egentlig helt utenkelig og nesten tabu å snakke om noe i slik retning.

Rederne skriker etter konsolidering, men avstanden er lang fra Storebø til Skudeneshavn - uten at jeg skal påberope meg å kjenne til dynamikken mellom DOF og SOFF. Dem har imidlertid vært i konkurranse med hverandre i lang tid.
Hypotesen om sammenslåing er interessant, uten ekstern intervenering fremstår en slik løsning uvirkelig.

Aner ikke, spennende å spekuler i hvertfall.
Man skulle tro at “noen” har interesse av et slikt massivt stunt.

Og at det ikke bare er i Dof noe skjer(standstill/restrukturering) men også i Solstad ref. Hemen er hvertfall sikkert.
Så får vi se hva dette ender opp med til slutt, men tiden er nok inne nå for å gjøre noe om det skal gjøres.

Og som sagt utallige ganger, CEO Eriksen i Aker pønsket på noe alvorlig under q1, hvem og hva det gjaldt utenom Solstad vet ikke jeg.
Men, det står ikke på kapital der i gården hvertfall.

Helt enig, men gjeldsbyrden i seg selv er avskrekkende.

Det blir en hestekur først for aksjonærene primært i Dof som @srh skriver som må til.
Inntekter i størrelsesorden på 15mrd/år forsvarer noe gjeld

Røkke solgte vel fisk til Møgster for noen år siden, og de var vel hatt relasjon i en liten mannsalder.

det mangler ikke på relasjoner mellom dem om man søker det opp, hvorvidt JF passer inn i bildet har jeg ikke sjekket.

Hehe, måtte vært greit å sitte med slik kapital.
KIR tar opp telefonen og ringer Helge og spør om han ikke er drittlei hele greia og tilbyr om dem skal finne en grei avtale så er han kvitt hodebryet :joy: :joy: :joy:
Men, her er nok uansett mye stolthet.

Dess mer jeg googler og tenker, dess mer liker jeg denne løsningen. Håper Soff, Dof og kreditorene tenker det samme

Ingen tvil om at dette uten tvil ville stablet på beina verdens største rederi for konstruksjonsfartøy og havvind fartøy krydret med en ahts og psv flåte større enn de fleste.
I tillegg ser jeg for meg at i en slik stor pakke ville man også umiddelbart gått igang med å bestille et par monster havvind fartøy, Heavy Lift Cargo Vessel (HLCV).

Vel, la oss se hva som skjer, Dof er på overtid ift kreditorene og standstill avtalen og Røkkes trofaste medarbeider Eriksen har lagt for dagen at det er samtaler om hvordan saker skal organiseres, dog ikke nevnt annet enn Solstad.

1 Like

ha ha… john fredriksen passer ikke inn i bildet i det hele tatt… men bankene ønsker nok han på banen