Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

fasiten= rodjer her får du rett slik utviklingen går. tingen utvikler seg meget positivt. jeg ligger med flere kjøp. noe har jeg fått men mer på gang. blir ikke så my mer å få under 6 kr snart…

1 Like

Nja, har bommet på flere ting, blant annet kursutvikling og når NM kontrakt skulle meldes.
Men, det rent fundamentale har truffet rimelig bra.

Derfor tør jeg ikke spå kursutvikling lenger, men at den kan ende i blått idag, ja det kan den.

Presentation of the 2nd quarter 2021

Da er jeg, men mindre noe helt spesielt skjer, ferdighandlet for dagen- en god dag!

Det blir spennende å se om de har planlagt for børsmelding av en liten godbit idag, og som tilsier at trofaste aksjonærer kommer godt ut av dagen?

1 Like

Sale of vessel

2 Likes

Får opp dampen etter ferien👍

1 Like

Avhendingene skjer raskt nå. Og når målet er å få ut det meste i løpet av H2 så må det også skje noe

helt klart. jeg har nå kjøpt meg inn mer i solstad til kurs under 6 og jeg er fornøyd

ja her var det mye mer positivt enn jeg hadde trodd.

Du har vel såvidt jeg kan huske vært positiv hele tiden, men har vel ment/hellet mot at det ville ta lengre tid enn det nå ser ut til mht å komme tilbake “on track”?

ja jeg har vært positiv men langsiktig. men jeg har nå god tru på gode tall allerede i q3. dvs at vi nærmer oss å ligge opp mot et nulll resultat. Jeg er mye mer positiv nå enn jeg var før orienteringen vi fikk i dag. Dette blir spennende…

Høres bra ut og vi er på linje.
For de med tro og som har fulgt selskapet gjennom noen kvartaler nå og i lys av alle nye kontrakter kombinert med hva LPS idag sa så er det ingen som helst tvil om at q3 kan bli årets høydepunkt sålangt.

Jeg er 1000% enig med deg. Dette går rette veien. i tillegg aviste han for høyning av aksjekapitalen…dvs. det er ikke noe snakk om emisjon. Videre så har de plenty cash og “de ligger litt på været”

1 Like

Det siste ville jeg ikke lagt for mye i, selv om man burde.
Han kan simpelten ikke svare annet.

Med det sagt, tror man på NM løsning så vil det uansett bli en emisjon for investering og det er ofte en emisjon av det “gode” slaget.
Jeg har ikke gitt opp at det kommer investering forbundet med havvind :laughing:

Sa han noe om tidspunktet NM skal inn til 5 års klassing? 10/9?
Tror du vi kan vente en avklaring før eller etter at den har vært inne?

Han svarte vel at NM skal gå på kontrakter, inkl opsjoner, frem til 5 års klassing i oktober

Mener han sa oktober for 5 års klassing, men så synes jeg han sa i løpet av året, så er litt i tvil.
Men har hørt via via at oktober er aktuell måned for klassing.

Synes det er vanskelig å vite når man kan forvente melding, ville jo anta i forkant av klassing. Synes forøvrig han nevnte et utvidet geografisk område når han snakket om hva som var aktuell region for fast oppdrag sammenlignet med hva han sa på q1.
Merket meg at han nå nevnte også Nordsjøen.

Stemmer det. Tydelig at det var flere alternativer

Kjenner ikke til hva som kan være aktuelt i Nordsjøen, men opplagt er tydelig ratene her på vei opp hvertfall.
Men, de har mange alternativer, tror det hele står og faller på pris og lengde og håper de treffer på det med riktig timing.
Samtidig blir jeg ikke stresset, fartøyet er i jobb kontinuerlig samtidig som det er fra måned til måned og indirekte sier de jo at prisen er lavere enn for Saipem.

Hvor mye man ønsker pr dag vet ikke jeg, men sikkert utenkelig at dem vil inn på noe fast uten min. 1-1,2 mill/dag.

Hadde fartøyet lagt til kai uten annet enn å dra kostnader på 6-700k/dag hadde jeg funnet situasjonen ukomfortabel.

Hei Rodjer. Hvorfor tror du det blir emisjon hvis man drar inn NM.
Jeg regner med at NM bare går inn i solstad hvis man har en langsiktig kontrakt. Videre så har jo solstad 25% av aksjene allerede
vi snakker om et fartøy som i dag står til kanskje rundt 2400 mill eller mindre som det garantert koster 4000 mill å bygge nytt.
25% av dette fartøyet utgjør rundt 600 mill. Videre så snakker vi om å ytterligere gå inn med 2400-600=1800 mill. Hvis fartøyet har en verdi pga markedet tar seg opp samt at man kan få en good deal med GIek eller bankene. så går jeg utfra at vi trenger 20% egenkapital som da et 1800x 0.2= 360mill. Ikke glem at det er over 3000 mill i solstad. men ser man at man i tilegg har en god kontrakt så kan bankene være med på gode ordninger.
jeg tror ikke på noen emisjon hvis NM skal inn i solstad. Dette får vi til. forutsetningen er jo at man ser lys i tunelen for CSV båter…og det gjør jo all. Det å bygge slike båter nå blir dyrt.
Jeg sier velkommen til NM under solstad det er der den hører hjemme.

1 Like