Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Hvor mye gjeld har siem kontra de andre? Jeg aner ikke, derfor jeg spør.

Usikker, de fikk redusert den betydelig gjennom en nylig gjennomført restrukturering.
Men likevel, et minputt selskap med vel i underkant av 30 fartøy om jeg ikke husker feil.

EK i Solstad er uansett fortsatt nesten 4mrd.

6 psv
11 ahts
5 csv
og 2 spesialfartøy + 3-5 andre mindre fartøy.

Og flåtene deres er blant de eldste.

Den er vel 3,7 milliarder, men det vil koste å fornye seg og holde miljøkrav. Det vet du også :slight_smile:

Derfor Solstad kvitter seg med de 37 eldste og utrangerte fartøyene.
Finnes mange fartøy dem kvitter seg med som er et godt stykke opp på 2000 tallet.

Uansett, markedet bestemmer og de mener at Siem er verdt mer enn alle de andre tilsammen.
Siem kommer med q2 imorgen, blir spennende det.

Helt opplagt.
NM er fortsatt ikke avgjort og nå får man håpe at den fuckings ballen snart kan legges død.

Jeg ser det som mest sannsynnlig at en på topp 50 listen idag har lettet på seg, etter mine vurderinger framstår det som et meget rart tidspunkt å gjøre det.
Hadde markedet sett elendig ut og framtidsutiktene vært ekstremt dystre så ja, men det er jo det stikk motsatte vi hører om og ser nå.
Omtrent alle selskap rapporterer helt greit og optimismen rår i deres outlook.

Jeg heller mot at det kan være en bank + Nordnet liv som har redusert idag.(Hemen er selvsagt også en kandidat selv om jeg egentlig ikke tror det)
Nordnet Liv øker sikkert igjen fra og med kurs 6,10 ++ så det bekymrer meg lite :laughing:

… det som er problemet i siem er alle ahts fartøyene. inntjenningen her vil være lav. dof er en annen story med mange csv.
siem vil møte et problem. merkeligt at kursen ikke er lavere

For min del framstår det også helt på grensen til absurd.

Et moment i Siem er at selskapets 10 største aksjonærer sitter på 90% av aksjene, de to største nesten 70%.
Så det er begrenset handel og utslag når disse sitter i ro.

Det er vel de ivrigste nordnetterne på Ho som sitter på 0,2% av aksjene tilsvarende 190 000 aksjer som kjøper og selger av hverandre.
Litt stygt sagt, vet det. Men, sannheten er at det nærmest aldri er omsetning i hverken siem, havila eller eiof.

Det store spørsmålet er om man klarer å holde aksjer som Soff til man får en klar vending i markedet, hvor kursen følger etter. Mange dumper ut rett før det snur. For min del holdt jeg ISR i Sverige et års tid. Hadde stor tro på selskapet, men mistet tålmodigheten til slutt. Ferden fra 3,5 til nå 12 ble uten meg.

Ja, jeg tenker at om man har kjøpt soff aksjer fra etter restruktureringen og framover og sitter med snitt på rundt 7 så selger man ikke på “oppløpssiden”
Nå vet man at tallene bare går en vei herfra og til q3 samt at NM skal klasses og en avklaring nærmest er nødt for å komme innen fartøyet er ferdig med det om 2 mnd eller så.
I tillegg synes det klart at det vil komme flere spennende csv kontrakter framover.
Men, er man lei så er man lei, kastet selv ut en liten post i scana forleden dag, var rett og slett drittlei.
Og selv om alt ser betydelig bedre ut for og med soff er det likevel ingen garanti selvsagt.
Men, sammenligner man med Siem, så fatter jeg det ikke.
Enten er Siem for høyt priset eller så er soff for lavt priset.

2 Likes

Så gjennom presentasjonen en gang til og uten å ha noe som helst svar annet enn spekulasjon fortsatt rundt NM så må man vel anta at spot oppdragene for fartøyet drar seg mot slutten og at vi vil få en løsning.

Punkt 5. side 5

Active bidding activity for new employment after present contract.

Etter mine begrep med det i minne at fartøyet skal reklasses i oktober eller deromkring er det vel rimelig grunn til å anta at man med vilje har kjørt NM i spotten lengst mulig opp mot klassingen?
Dette selvsagt fordi det ville være urimelig å starte på en lengre kontrakt nå eller i juli for den del for så å dra fartøyet ut 3-4 uker en månde siden.
Samtidig har dem med denne strategien kjøpt seg tid og sannsynligvis høyere rater på de aktuelle tilbudene de har i forskjellige deler av verden.

Litt om kontrakter og bedre rater.

"Several new contracts awarded during the quarter and after quarter end. All new contracts done at improved
terms"
Alle kontrakter signert fra april til idag er altså på bedre rater og de er det jaggu mange av. Flere av dem startet i q2 og q3.
I perioden har det totalt blitt meldt nye eller forlengede kontrakter på i alt 23 fartøy, herav hele 8 CSV’er.

8.4 Normand Starling
20.4 Sea Flyer
11.5 Normand Turmalina
2.6 Normand Ocean
10.6 Normand Service og Normand Supra
23.6 Sea Falcon
30.6 Normand Vision
6.7 Normand Energy
7.7 Normand Leader, Normand Tortuga, Normand Swift, Normand Sitella, Sea Spear, Sea Spark, Normand Serenade og Normand Arctic
20.7 Normand Navigator og Normand Frontier
22.7 Normand Jarstein
5.8 Normand Flower
6.8 Normand Pacific
23.8 Normand Ferking

Så, det hersker nok liten tvil om at det kan være bedring i sikte.

4 Likes

Er det store kostnader tilknyttet reklassingen av NM?

@OLADUNK1, Hm, sjekk regnestykket ditt en gang til, du tok vel litt hardt i? :rofl:

670k/dag75= 23, 450,000 + sertifiseringskostnadene.

Men, jeg aner ingenting om tid, men tror det er en 3-4 uker max og NM trenger ca 670k daglig for break even.
Dagsbeløpet vil dog være mindre enn 670k siden fartøyet ligger i dokk og ikke forbruker noe som helst.
I tillegg faller det nok bort noe tillegg på mannskapet også i en slik periode iform av tillegg etc.
Så jeg vil tippe en ca. 15-20 mill + sertifisering som jeg ikke har peiling på.

Men, fartøyet er nytt og dyrt og dette må gjennomføres uansett.

1 Like

5mnd er det for vel, ikke 5 uker.

1 Like

Ha ha. Jeg tok 0.8 mill for hver dag båten er ute av arbeid

1 uke i forkant i slakk
3 uker i aktivt arbeid
1 uke i akterkant i slakk før man er i en ny jobb
Ergo 5 uker

5 uker x 7 x 0.8= 28 mill…

Deretter jobben ca. 30 mill

Tett på 60 mill.

Godt du passer på rodjer. Jeg hadde gjort uker om til måneder:-)))))))
:nerd_face:

Huff huff skal overlate regnestykkene til deg rodjer

1 Like

Ingen problem, heldigvis for selskapet ikke vi som hverken regner på anbud eller holder styr på øk. bøkene.

Men, syntes det så litt vel kostbart ut og måtte sjekke om det virkelig kostet et kvartals jobb for NM :laughing:

Ha ha ha. Ja det hadde gått til “h…”
Men nå er skutta på kjøl igjen.
Men det er uansett dyrt å ta ut en slik båt
Og gått vi ikke får kostnaden i q3

ja, det er kostbart.
Men, seriøst.

Ta en sjekk på innlegget mitt litt over her hvor jeg lister opp alle fartøyene som har fått nye forbedrede kontrakter.
Det er ganske heftig egentlig, det er 30% av flåten som nå har gått eller som skal på bedre avtaler allerede.
Og som sagt 8 stk CSV’er og flere av dem pluss flere av de andre begynte på disse i slutten av q2 og fra og gjennom q3.

  • at ratene er bedre som nevnt av lars. Da blir det veldigt seriøst. Det er jo csv fartøyene som drar in the meste

Hva om ratene har gått opp 30 %. Samt flere csv båter i arbeid. Er det mulig å gjøre noen anslag hva dette vil bety i extra penger?

Kanskje totalt sett i rederiet opp til 25% til 30 % mer i omsetning

Ergo 1260x 1.25= 1575.
Dvs rundt 300 mill mer…og da nærmer vi oss en 0 resultat i q3…ok rodjer du får reflektere over dette å få tallene på plass

Jeg tror dette utgjør i størrelsesorden 40-60 mill for de fartøyene som startet kontrakten i q3. Har brukte et påslag på 15k/dag for psv, 25k/dag for ahts og 50k/dag for csv.
Helt umulig å vite % når man ikke aner hva utgangsprisen er.

Men de 40-60 mill kommer oppå 1264 mill.
Så har man i tillegg flere båter som startet kontrakter i q3, 3-4 psv’er vel som har gått i spotten samt et par reaktiverte, hvorav den ene har gått inn i spotten.
Så la oss si 4 psv fra spot til fast kontrakt.
Spotten var ikke allverden for psv’er i q2 og liggetiden var nok ikke langt unna halve tiden samt rater som som var svake.
Så disse fartøyene har nok nærmest doblet sin inntjening skulle jeg tro.

PSV 90 dager* 100,000*4= 36-40mill.

Så har man spotten generelt i q3.
Der anslår jeg cirka 50-60 mill mer i q3 enn q2.

Da er vi på 1264+ 50 + 38 + 55= 1407 mill.

1 Like

Ser man makro så skader det ikke at brent nå er passert 70 dollar med god margin igjen

2 Likes