Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

hvorfor er det så mye snakk om emisjon? det er jo penger på bok i rederiet samt q3 ser ut til å bli bedre enn q2. videre er resultatene inkludert nedskrivinger av fartøyene. videre representerer verdiene i selskapet reelle verdier. videre nedskrivninger kan diskuteres pga at det å bygge nytt blir dyrt. en ting er stål prisene en annen er generell byggekostnader. husk at de store båtene som solstad har er bygget stort sett i norge. dvs det er høy kvalitet på det utførte arbeidet. skal man i gang å bygge i norge igjen så blir det dyrt. ergo nedskrivingene skal reduseres og som nevnt før, noen fartøy skal oppjusteres. tenker spesielt på csv flåten. her vil det snart bli mangel på båter så prisen skal opp. egentlig var q2 nærme 0 resultat når man tar bort nedskrivingene. videre for bankenes del så blir det betalt renter… hvorfor har så mange uro?
jeg blir ikke helt klokk på dette. etter min mening så går dette rett vei. vi som har handlet har kjøpt et selskap som har nesten 8 ganger aksje verdien i egenkapital.

:orangutan:

Alle venter på NM derfor denne uroen

Ja, jeg vet ikke hvorfor det er uro om emisjon etc.
Antar det kan ha med uavklart NM situasjon kombinert med hva Hemen bedriver.

Selv ser jeg ingen grunn til å være urolig egentlig for noen av delene og bruker minst mulig tid på det.

… men det skal ikke mye egenkapital for å ta over NM. det kan man gjøre ved bruk av eksisterende kapital i selskapet. videre kan man knytte det mot en langtidskontrakt. hvis bankene vil så er det en smal sak å få til.

Det som kan uroe meg er:

  • Tenkt sammenslåing med DOF
  • Tenkt utvidelse av kapital for å gå inn i vindmølle industrien.
  • Tenkt oppkjøp av andre offshore rederier.
    man fåre tar seg ikke en emisjon uten at man skal ekspandere og trenger mye mer kapital som grunnlag for å låne enda mer penger.

Hemen …ser jeg på som en aktør som ser seg slått ut av overmakten og har innsett at de ikke har noe tilføre i dette offshore segmentet. dvs. de skal bare ut. de har nok mer en nok å bruke pengene på etter som jeg forstår det.

men slik jeg forstod LPS så vil det bli en ordning med NM og at det forsetter i samme spor som før. personligt så skulle jeg gjerne sett at NM ble overtatt 100% av Solstad. Det er den beste løsningen får oss og bankene, men selvfølgelig på gode betingelser. dvs. markedspris
:cowboy_hat_face:

Du har fornuften på din side her, og jeg er tilbøyelig til å være helt enig bortsett fra at jeg fortsatt ikke er sikker mht. Hemen.

SOFF har et vanvittig potensial mht. aksjeavkastning jf. cash, flåte, markedspotensial i et revitalisert marked, kompetanse, synergimuligheter tilknyttet Aker mv. samt det faktum at mcap etter restrukturering ligger langt unna EK til tross for godt nedskrevne verdier.

De som har positive forventninger til aksjen skulle en således normalt tro ha et ønske om å sikre seg aksjer- eller flere aksjer. Dette kan gjøres på 3 måter; 1) kjøpe eksisterende aksjer, 2) kjøpe nytegnede aksjer eller 3) sikre seg aksjer i annet selskap og som deretter søkes fusjonert med SOFF (som heller ikke kan ses bort ifra ettersom bransjen antakelig er avhengig av dette eller annen form for konsolidering)

Enten så deler ikke storeierne vår entusiasme for aksjens potensial pt. (Alternativ 0), eller så er det naturlig at alternativ 1,2 eller 3 er oppe til vurdering. Jeg har ikke sett noe særlig aktivitet innenfor alternativ 1, og før jeg aksepterer alternativ 0 tenker jeg at alternativ 2 eller 3 MÅ fremstå som mulige aktuelle eventualiteter. Disse alternativene har begge til felles at storaksjonærene normalt kommer gunstig ut av dem på bekostning av småaksjonærene fordi småaksjonærene ikke er nok oppmerksomme (det skjer nok ikke her) eller ikke er tilfredsstillende organisert.

Jeg sier altså ikke at dette er en sannsynlig fremtid, men at det kan være en mulig fremtid og at vi da bør være både oppmerksomme og organiserte. Dette ettersom småaksjonærene samlet sett her nok har aksjebeholdning til å hindre usolidarisk emi/merge dersom dette skulle vise seg å bli en utfordring. Tydeliggjøring av dette vil tom. kanskje få noen til å trykke på kjøpsknappen?!

Jeg beklager dersom jeg med dette bidrar til å skape usikkerhet for noen, men merk da bakgrunn for synspunktet; For meg fremstår aksjen som så spennende at jeg i tillegg til selv å kjøpe alt jeg kan ta meg råd til- ikke kan fatte å begripe at storaksjonærene ikke har planer for å sikre seg mest mulig av SOFFs fremtidige verdier.

2 Likes

Soff må til 24 kroner for å ta igjen aksjen jeg solgte for å kjøpe Soff. Satser på det :slight_smile:

1 Like

På 24kr så har vi vel omtrent samme mcap/EK som Havila så det skulle vel være mulig!?

Ja, og den er også altfor lav så hersker liten tvil om at potensialet er skyhøyt i Solstad.
Men, det må kjøpere på banen, interessen må opp og den vil komme med NM i boks, den dagen restartes Solstad.

Hvor høy var mcap på det høyeste i Soff? Vanskelig å se basert på historisk kurs og antall aksjer

Jeg mener å huske at det var 290M aksjer frem til restruktureringen, så kan du jo velge selv ift. hvilke historisk kursgrunnlag du legger til grunn. Da spiller det ikke så mye rolle om jeg bommer litt ift. antall aksjer.

Vi diskuterte her tidligere hvor lang tid 5års klassing på NM kan ta, kan ikke sammenlignes, men antar at det er det psv Naley skal inn på nå. 2011 modell og “special survey”
Ser ut som det tar en uke på en psv.

[NORMAND NALEY](javascript:void(0):wink: 11349 1000 II Equinor - Supply duties - 5 days firm + D/D 11 Inhouse. Special Survey - 08.09 31.08 - BERGEN

1 Like

Sånn liker vi å lese :slight_smile:

1 Like

enig med deg. vi må være forberedt på div. situasjoner som utfordrer verdiene våre.

hei rodjer… du må ta en telefon til de i solstad og fortelle dem at nå må de komme med noen meldinger som vi kan få inn i finansavisen og dagens næringsliv… har blitt litt kjedelig nå.

Ifølge Paretoship skal det tildeles endel oppdrag for ahtser de nærmeste dagene, det passer mildt sagt bra.

Repsol Sinopec Heading control D/D 14 02.09.2021 1 x AHTS
Wintershall Dea RM SS D/D 14 (Deepsea Aberdeen) 31.08.2021 1 x AHTS
Wintershall Dea RM SS D/D 14 (Deepsea Aberdeen) 31.08.2021 1 x AHTS
OMC RM JU D/D (Haeva) 01.09.2021 1 x AHTS
Altera Infrastructure Heading control 30 days firm + D/D 10 01.09.2021 1 x AHTS
Neptune All duties D/D 10 (Hose Changeout) 06.09.2021 1 x AHTS

Exercise of warrants, conversion of convertible loan

Årets laveste dagsvolum? Ikke nok volum til å definere reell retning, men lite nok volum til at om noen ønsker så kan retningen påvirkes

6 ahts trengs te jobbane så ligge ute nå, passe meget bra.

1 Like

Stemmer, og i tillegg kan man håpe på at det kommer noe “akutt” som krever 3-4 til, det frigjøres mange flere denne uken.

Det kan se ut som om det er noe bevegelse i Normand Carrier, selv om det bare er internt i Bøvågen (noen har vært å tuklet med AIS’en og det må vel være et tegn på liv)

image

1 Like