Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Da er det faktisk bevegelse i Carrier.

3 Likes

Det er bra.
Har en mistanke om kontrakt, tror Angola kan være et brukbart tips.

Er nok på vei til Husøy for klargjøring ja😃 mulug den må klasses og, 11 år gammel🤔

Gjenstår noe klassing, det meste er tatt :grinning:

1 Like

Litt irriterende når det står HOY (som er Husøy på Senja) heller enn HSO som er Husøya på Karmøy, slik som Normand Server har her.

Hva er ståa rundt Server, noen som vet? Den ligger tydeligvis i dokken på Westcon, men jeg finner ingen info på det store googlnettet.


Mener den er på kontrakt ut året, men husker ikke for hvem.

Jeg har samme opplysninger på server (Arbeid ut Q421), men dette er en eldre avtale så har ikke link til denne slik at jeg får se detaljene

Enda en ahts_jobb kom nå, 7 er behovet nå de nesre dagene, passer bra

1 Like

Satt igår og kikket litt på Havila sine fartøy, avtaler, inntjening, kostnader etc.

Og da slo det meg at LPS sa at alle nye kontrakter og opsjonsutøvelser fra og med q2 og hittil var gjort på forbedrede betingelser derav også høyere rater.
Så, hva kan ligge i det?

1264 mill i q2/80 fartøy = 15,8 mill pr fartøy i snitt innetkt.
15,8 mill*4 kvartal = 63,2 mill/år/fartøy.

Dersom vi tenker at antall fartøy ligger fast på 80 og sier at de nye kontraktene har i seg at psv kontraktene økes med 10-15k/dag, Ahts kontraktene med 20-25k og CSV kontraktene med 30-50k/dag.
Det gir oss et snitt på cirka 25-30k/dag/fartøy ekstra pr.dag.

80fartøy* 27,5k= 2,2 mill ekstra pr dag.

2,2 mill’ 360dg= 792 mill i ekstra inntekter pr. år som gir 198 mill ekstar pr kvartal.

Noen fartøy går selvsagt i spotten så bildet blir ikke helt riktig, men heller ikke et usannsynlig scenario mener jeg.

CSV markedet er pa randen ift etterspørsel og tilbud. Ikke utenkelig at snittratene for disse vil stige betydelig mer det kommende året.

Poenget er at dersom markedet spiller på lag så er potensiell inntekts oppside betydelig og den trenger ikke ligge mange kvartaler fram i tid før materialisering.

Normand Carrier forlater opplag :clap: :clap:

5 Likes

Jeg holder på med å gjøre en større sammenlikning mellom diverse sammenliknbare rederier, og ser det samme. Dersom vi kunne oppnå 25% gj.snittlig økning og med markedsutsikt til varighet vil vi og flere av de andre kunne se svært mye lysere på fremtiden- og med helt andre aksjeverdier. Prosentvis økning er samtidig alltid best når man har mye fra før.

Det er dessuten veldig greit for oss med det potensialet som idag ligger i opplag, og som utgjør ca. 10% i potensial, og som er langt større enn for de andre. Det er derimot og selvfølgelig knyttet gjeld og kostnader til dette potensialet men som jo allerede er del av regnskapet- og resultatene.

Legger for ordens skyld med et noe uferdig- men likevel interessant utdrag fra denne sammenstillingen.

Merk at SOFFs gjeld/flåteverdi må ses i relasjon antall skip i opplag samt det som virker å være svært fornuftig nedskriving av flåteverdiene.

7 Likes

Takk,
Kjempe interessant!

Flott innlegg srh, men hbor mange ahts har du på Dof, sitter på mobil

Og ang dette me inntjening- var dette som var poenget mitt med det Ahtsene i spotteb-innlegget mitt i helga. Skal bare edrueluge økninger til i rater og utnyttelse før det blir store summer av det

…helt klart. videre hvis de endrer praksis i nedskrivningene…så er vi i 0. går ratene opp eller flere båter i drift så lukter det $

Mangler oppdaterte og kvalitetssikrede skipsdata på flere av rederiene pt.
Oppdatering kommer når jeg er ferdig- men må jobbe litt også :wink:

2 Likes

men det som er klart når det gjelder solstad er at hvis man tar bort ned skrivningene så er vi allerede i null.

Nedskriving er nok historie, men avskriving må vi regne med. Forhåpentligvis kommer det snart oppskrivning som kan kompensere for litt avskriving og ikke minst pynte på balansen.

Dof med ny 1mnd utsettelse

Tar lang tid og bli enige om gjelden, eller er det fusjonsforhandlinger som bidrar til forsinkelse?

Vanskelig å si, men det eneste som man kan si 100% sikkert og det er at det er ingen “walk in the park” som flere av de ivrigste har tatt til orde for.
Det er tydelig beinhardt å finne en løsning.

1 Like