Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Omsetningen ned har vært på rimelig tynt volum så legger ikke mye vekt på dagens utvikling. Fikk en relativt dyp spike ned under 9 men blir overrasket om vi avslutter dagen nede under 9kr. Vi har også snust på MA50 i timeschart idag og tipper dette har fungert (og vil fungere) som et vendepunkt.

Som jeg skrev i forrige post - litt skuffet men definitivt ikke overrasket :slight_smile:

Virker som det generelt foregår litt grønn rebalansering rundt forbi (av proffene & fond) og at det distribueres (selges) endel ESG-relaterte aksjer. SOFF ligger litt midt i mellom sort (olje) og grønt (ESG) så risk bør være rimelig grei.

Mens jeg skriver ser jeg vi bikket over 9kr igjen så får vi se hva som skjer ut dagen.

image

2 Likes

Makrobildet gjør at de fleste aksjer faller tilbake idag, Soff intet unntak.
Det gledelige er at det fundamentale styrker seg og det lover meget godt etter mitt skjønn.
Fryktelig mange spot oppdrag tildelt så langt idag, vitner uten tvil om høyere aktivitet.

http://westshore.no/

Meget skuffende avslutning på dagen og vi er litt tilbake der vi startet - opp som en rev og ned som en skinnfell… Nå fikk vi også i dag markedet i hodet (sammen med flere) men tydelig nødvendig med en pust. I korte chart (i flere papir) ser jeg stochastics er tilbake ned mot 0 og det kan bety at vi er nærme en foreløpig bunn men akkurat nå umulig å si om vi er i bunn av over-rennet eller under-rennet (hoppbakke-analogi).

Ja, det ble en elendig sluttauksjon spesielt.
For min del ser jeg mye på om man stiger mye på høyt eller lavt volum og det samme ved nedgang.
Og vi faller idag mye på lavt volum og da tenker jeg at dette blåser greit over såfremt man ikke får flere dager med labert makrobilde og ingen selskapsmeldinger.
6% er kraftig nedgang, men idag er det veldig mange selskaper som faller betydelig mer.
Det deles ut spot oppdrag i høyt tempo, oljeprisen holder seg bra og Soff leverer jevnlig nye og lange kontrakter, dette ordner seg.

Brukte toppen til å vekte ned, får fylle på igjen om den faller litt til. Mye nyttig info her om Soff. Takk for all gravinga :grinning:

Liten salgsvilje her nede. Håper og tror dette var en vellykket test og at vi med dette har etablert oss over horisontalt nivå 8.30 som lenge har fungert som motstand. MA50 i timeschart har også fått seg en test. Relativt oversolgt i korte charts og forventer at vi etablerer oss snarlig over 9kr.

4 Likes

Min vurdering nå er hvertfall at vi snart, antar senere idag bryter opp og slutter over 9.-, så veldig enig i dine vurderinger @Hpbjorn

Nå skjer det nok ikke idag da siden jeg skriver det, men Lars Peder liker godt å ta helg med en glad melding :grinning:

Salgsviljen har avtatt som du skriver og det skulle nesten bare mangle, de to foregående dagene har den vært over og rett under 10 kroner, nå må folk snart tenke seg om, denne kan gå flere kroner på riktig melding. Tenker da Dogger, egen ESG del og eller langtidskontrakt til Maximus.
Q4, nesten uansett hvordan det har endt, det er historie og blir liksom bare en parantes når man nå hever blikket framover.

1 Like

Nærmer seg Q4 med stormskritt, mindre enn en uke igjen.
Jeg vet ikke helt hva man kan forvente helt ærlig, men sitter med en følelse av at dem kommer til å overraske positivt.
Ingen hus dekker Soff såvidt jeg vet og det er vanskelig å vite hva man skal forvente, men tror ikke forventningene generelt i markedet er veldig høye.
Inntektene for kvartalet kan man anta lander i intervallet 1,05 - 1,40 mrd, kostnadene er betydelig vanskeligere.

Dem tok nedskrivninger på 860 mill i q3 hovedsaklig relatert til Maximus som nå er i full jobb igjen og det skjedde vel i løpet av desember om jeg husker riktig, den reiste vel hvertfall i q4.
Det kan gi en positiv boost.(at man reverserer nedskrivninger nå)
I tillegg har selskapet hatt en stor stor del av flåten på faste og lange kontrakter, dette vil bidra positivt. Det negative er selvsagt spot markedet i q4 som ikke var noe å skrive hjem om hverken prismessig eller noenting. Fordelen er selvsagt at hoveddelen av flåten er bundet opp i kontrakter.
Hva angår premissene i restruktureringsplanen ift q4 må noen med bredere kunnskap uttale seg, men antar den er lagt opp til at selskapet skal holde hodet over vannet også i trange tider som q4.
Så tenker jeg at ved å reaktivere et fartøy som Fortress signaliserer man vel også noe, da positivt ment. Den prosessen er kostbar.

Noen punkter fra q3 rapporten som jeg har notert interesse for:

-the fourth quarter 2020 will be reflecting the strengthen balance sheet and
positive equity
-Impairment of MNOK 862 in the quarter mainly related to Normand Maximus
-Within offshore-wind it is a different picture. Investments are
forecasted to increase year by year going forward and could
give a significant activity increase, both in Europe and other
areas
-In addition, the shipowning side is still very fragmented and a
more consolidated industry would be necessary to further
balance the market.
-The Company is exposed to interest rate and currency risk,
primarily through financing and contracts. Interest rate risk is
partially mitigated by hedging contracts, while currency risk is
reduced by having debt in the same currency as charter
agreements.
-Alleged claim in relation to termination of time charter for
”Normand Maximus”
As advised in the stock exchange notice 17 September 2020,
the early termination by Saipem of the time charter for
”Normand Maximus”, entitles Normand Maximus Operations
Limited (a wholly owned subsidiary of the Company) as
disponent owner of ”Normand Maximus”, to an early
termination fee in the amount of USD 44.3 million. The
termination fee falls due for payment 4 December 2020.
Normand Maximus Operations Limited has since received a
letter from Saipem as time charterer. In the letter, Saipem
suggests that they have a claim for damages for alleged breach
of the charter party.
The alleged claim by Saipem approximately equals the
termination fee due to Normand Maximus Operations Limited.
Saipem also states that they are entitled to withhold and/or
set off their alleged claim against the termination fee and that
the termination fee therefore will not be paid on the due date.
Normand Maximus Operations Limited disagree with the
allegations and that charterer- is entitled to withhold payment.
Normand Maximus Operations Limited will pursue collection of
the termination fee as necessary.

Forøvrig en artikkel fra 2009, merkelig hvordan tidene forandrer seg, men samtidig har mye av det samme i seg likevel, tyngre tider, overkapasitet, opplag etc.

1 Like

Tror selv man ikke skal forvente det helt store, når det gjelder driftsinntekter. Men uten tvil vil rapporten anspore en form for positivitet. Dilemma blir om man skal holde gjennom Q4 eller selge i forkant. Selv spekulerer jeg i at noe veldig positivt blir kunngjort. Dette er dog mer en følelse, ikke en vurdering basert på kalde fakta.
Siden Q3 har soff blitt tildelt mange kontrakter. Flere fartøy er bundet opp i spot. Jeg likte også Q4 Aker hvor Eriksen spesifikt nevnte soff og havvind.
For min egendel lener jeg mot å holde aksjene mine gjennom Q4. Dropper kursen tror jeg kursen går oppigjen slik som i nov/des 20.
topp 50 har de siste dager forsterket sin posisjon med omtrent 296k aksjer, til forskjell fra 7k solgte.

Har tatt vare på endel av listene jeg hadde da jeg manuelt fulgte listene før den kom her på Tek.
Den 22.12.20 hadde Topp 20 59,408,77 aksjer.
Listen igår viste 59,867,714 aksjer.

Topp 20 har ikke økt med voldsomt mye, men tross alt har dem hvertfall økt og det med 458,837 aksjer.

Har sjekket litt ift det som ligger tilgjengelig i q3 rapporten når det gjelder utnyttelse av fartøy.

Med utgangspunkt i q3 rapporten som viser kontrakt/spot/rammeavtale/opplag etc viser følgende:

13 av 19 AHTS var på fast kontrakt gjennom q4. De resterende 6 har jeg ikke oversikt over ift kortere oppdrag/spot.

25 av 33 PSV var på fast kontrakt gjennom q4. De resterende 8 har jeg ikke oversikt over ift kortere oppdrag/spot.

24 av 25 CSV var på fast kontrakt det meste av q4. Normand Mermaid har jeg ikke oversikt over for q4, men mener å huske at den var på oppdrag hvertfall i desember.

Hvordan dette står seg ift inntekter versus kostnader har jeg liten formening om.

2 Likes

Topp 20 har økt marginal. Hvilket er et trygghetstegn? Bunn 30 av topp 50 har økt en del sammenlignet med tidligere.

Positivt må det være at antallet fartøy på kontrakt har økt. Hvilket kan indikere et bedre sentiment innenfor sektoren.

Absolutt enig i dine betraktninger.
For egen del kommer jeg til å sitte over q4, generelt så mye spennende i loopen nå at tør ikke sitte på utsiden, mye spennende som kan komme hvilken dag som helst både ift kontrakter på de ordinære fartøyene, men også hva gjelder Maximus, i tillegg Eriksen sine uttalelser som kanskje kan tyde på at Aker har større planer med Solstad.
At han svarer såpass direkte på spørsmålet kan etter mine bedømmelser tyde på at dette har kommet lengre enn tegnebrettet.
Dogger er fortsatt ikke tildelt og det vil komme flere lignende havvind prosjekter worldwide nå og jeg tror Solstad ønsker å sitte i det førersetet.
Forventningene til q4 tror jeg er helt minimale blant de fleste, skal dermed lite til for å overraske markedet positivt med et eller annet. Nedsiden tror jeg er begrenset fra hvor vi er nå.
Uansett er q4 historie, mye har endret seg siste tiden ift vaksinering, oljepris etc., til det positive og q4 vil bare bli en parantes i den store sammenhengen.
Det som gjelder er tiden framover nå, restrukturering har dette selskapet vært gjennom, de har eventyrlige muligheter til å erobre store markedsandeler innen Havvind med Røkke som desidert største eier.
Han og Aker teamet er innovative og langsiktige eiere, jeg har trua på prosjektet.

1 Like

Syntes du lister meget gode vurderinger.

Vedr. Aker presentasjonen så fremstod det påfallende på meg at Aker har noen tanker vedrørende SOFF. Eriksen tok spørsmålet på strak arm og brakte SOFF egnen hending på banen uten å nøle. Dernest sa Eriksen rett ut at det pågår en kontinuerlig dialog med SOFF vedr. fremtidig utnyttelse/samhandling med Aker når det gjelder havvind

Det du nevner vedrørende forventninger av markedet tror jeg du har rett i. Det vil ta tid før resultatet av SOFF gjør seg gjeldene. At SOFF begynner å få flere bein å stå på (fornybar segmentet) er en styrke.

På det andre siden er markedet meget uforutsigbart. Det har jeg nettopp vært gjennom med AKSO. Selv på tross av forhåndsmeldte dårlige marginer “krakket” tilnærmet AKSO etter Q4. Det er selvsagt flere sider av den historien. Om SOFF investorer kjøper seg opp under forutsetningen av enten Dogger tildeling eller lengre kontrakt for Normand Maximus, og Q4 ikke leverer til forventingene, er jeg stygt redd for et fall. Dette er vel og merke en uhyrlig spekulativ vurdering.

3 Likes

Slike utbygginger blir det nok heftig mange av i tiden som kommer så om et Havvind skulle ryke til en konkurrent vil det garantert komme flere sjanser på løpende bånd.
Tipper Solstad vil posisjonere seg for å være med i dette markedet for fullt.

2 Likes

Investtech etter stengetid fredag.

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 19. feb 2021

Solstad Offshore viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Stigende trender indikerer at bedriften er inne i en positiv utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er økende. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 8.00 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.

Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp

1 Like

Fin touch nedpå MA50 idag. Bør være den siste spikeren i støtteplanken da både horisontal støtte/motstand samt MA50 befinner seg her. Forventer at vi beveger oss oppover mot 10kr igjen herfra.

EDIT: Ser også antydning til en OHS men usikker på om volumprofilen og foregående trend vi har støtter det scenariet (ser man i et større perspektiv er vi i nedtrend mens i kortere perspektiv er vi i opptrend).

Breakout/up (confirmation) må iaf skje på høyt volum og da tenker jeg vi bør se flere dager med +1.5M aksjer omsatt mens prisen øker.

2 Likes

Bare en tanke, men kan det være nå at Soff følger kursen etter Aow litt?

1 Like

Valgte å snitte opp litt idag på 8,42. Forventer oppgang og handler deretter. Så får vi se om det var litt prematurt eller ei. #sterkitroen

3 Likes

Sitter å følger tett her nå. Må bare en ha en trigger som utløser proppen, Maximus/Dogger Bank
Dessuten er jeg ikke i tvil om at det blir et meget mye bedere år for Soff. Mye etterslep som skal tas igjen.

2 Likes

Flott,
Er låst kapitalmessig nå og holder det jeg har.
Har også ståltro, ikke at betyr allverden for min del, men jeg tror på positive vibber på torsdag.
For å si det tydeligere, hadde jeg hatt mer å handle for hadde jeg økt i Soff