Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Far Sapphire nettopp tildelt et flott spot oppdrag og raten på 380k er meget hyggelig.

NEW
FAR SAPPHIRE
Equinor Energy AS
R/M Deepsea Atlantic, D/D 14
24/02/21 NOK 380000

Lover forøvrig bra.

2 Likes

Vi får hvem som tør å holde på sine aksjer frem til fredag…

Er det noe gjeld i dette selskapet som har nær termin? Hvordan er de finansiert fremover? Ser de har -8 milliarder i ek. Da er det vel opsjonsprising på selskapet?

Forventningene er små såvidt jeg kan bedømme utfra hva jeg leser, flere solgte nok idag selv om volumet var meget lavt.
Kanskje flere velger å vekte seg ned eller kaste kortene fram mot torsdag, vanskelig å si.
Jeg mener at nesten uansett hva som måtte komme på torsdag så er fallhøyden nå såpass liten at jeg kunne aldri vurdert exit. Skal dog sies at jeg er mer langsiktig enn et kvartal og to og er det noe jeg har lært meg ved eventuelle kursfall, de aller fleste aksjer er tilbake igjen veldig kjapt, ofte raskere enn man trodde var mulig.
Det skal utrolig lite positivitet fra Lars Peder for å kjøre kursen betydelig selv om tallene fortsatt skulle være svake.
En skal være klar over at bransjen har vært i og flere er fortsatt i krise, men Soff har hvertfall gjennomført restruktureringen og topp 20 forventer nok ikke knalltall dette kvartalet. Det viktige er at dem har vist stålkontroll på kostnadene i denne perioden, det blir viktig for min del.
Utsiktene framover nå ser langt lysere ut og vil overskygge talla med en inspirerende presentasjon forøvrig. Og i disse betydelig lysere tider skal man heller ikke se bort fra at det kan meldes om nye kontrakter før presentasjonen.
Normand Mermaid er ute på et lite prøvetokt ikveld.

Jeg vurderer sjansene for å lykkes ved å sitte gjennom versus selge før torsdag som 70/30 mest fordi forventningene allerede er små, kursen er relativt sett lav og det skal lite til å skape begeistring.
Ikke glem at hvem som er største eier av selskapet, desidert største eier.
Og ratene nå på feks Sapphire på 380k gir solid bidrag i kassen daglig, fortsetter det framover kombinert med havvind prosjekter så kan Solstad igjen kunne gjøre god butikk som dem har gjort før.

Mermaid:

https://www.vesselfinder.com/?imo=9249348

Viser til aksjonærliste oppdateringen på fa forumet (sektor rotasjon tråden) Tenker ikke at bevegelsene siden fredag er foruroligende - i det hele tatt. Knut invest som har vært topp 20 en stund har kvittet seg med 200k aksjer siden fredag. Dette tynger selvfølgelig kursen da omsettinger omdagen ikke er allverden.

Edit; oljen buller som f. Det er ikke pris korrelasjon mellom soff og BRT, men sentimentet blir bra av oljen går opp. Håper den ikke går så mye mere… da flusher vel opec for kødde det til med USA…

Nytt Spot oppdrag til Normand Prosper.

NEW
NORMAND PROSPER
Wintershall Dea
R/M West Mira (2 x AHTS), D/D 14
23/02/21 RNR

Nå er det rater som sier SEX og Normand Ranger også med oppdrag.

NEW
NORMAND RANGER
Wintershall Dea
R/M West Mira , D/D 14
23/02/21 NOK 500000
23/02/21
SIEM DIAMOND
Wintershall Dea
R/M West Mira, D/D 14
25/02/21 NOK 600000
23/02/21
NORMAND PROSPER
Wintershall Dea
R/M West Mira , D/D 14
23/02/21 NOK 750000

3 Likes

Herlig Rodjer.
Dette må da gi et ganske så pent tilskudd til SOFF sin bankkonto etter utgifter.

Tipper uten å vite nøyaktig at Prosper gir et bidrag på mellom 550-650k i foret hver dag på en slik rate.

Det beste er dog at det fortsetter å ramle inn oppdrag for utdeling i spotten.

NEW Premier Oil E&P Supply duties, D/D 14 24/02/21
23/02/21 Wintershall Dea R/M West Mira (2 x AHTS), D/D 14 23/02/21 - 26/02/21
22/02/21 Aker BP Supply duties, D/D 21 25/02/21 - 27/02/21
1 Like

Hva er driftskostnader på en flåte?

Usikker, tenker vi får et ganske bedre bilde nå på torsdag etter at restruktureringen er gjennomført og vi kan få se status på papiret.
Når det gjelder en AHTS har jeg lest meg til blant andre skribenter en kost/dag på 100-200k et sted.
Men her er jeg ærlig talt på tynn is, men jeg er 100% sikker på at en rate på 750k/dag er særdeles bra.

Håper nå at de nervøse har solgt og er ferdige med det, at de misser oppgangen framover kjenner jeg at jeg driter i. :grinning:

Forøvrig, 3 fartøy fra Soff i spotten har sålangt fått oppdrag igår og idag, Far Sapphire, Normand Prosper og Normand Ranger, 23 mill i inntekter bare det.

Futtene er på vei over i blått, kanskje vendepunktet er kommet og at vi nå får en reaksjon oppover igjen.

Kopierer inn dette fra en skribent som har fulgt spotmarkedet over flere år:

Dette er HEEEELT sykehus og viser hvor volatilt spotmarkedet er.- Fra helt krise med AHTS rater lavere enn PSV ratene for en drøy uke siden har vi nå rekordrater…altså-

SOFF:
Far Sapphire 380k/dag
Prosper 750k/dag (me ROV)
Ranger 500k/dag

Totalt 1.63 mill pr/dag-hvis vi da drar på litt og sier at det koster 530k/dag å holde de 3 i gang så¨snakker vi ca 1.1 mill nkr i bidrag til kontantkassen-hver dag for de 3 samlet, altså en plass mellom 8 og 20 millioner alt etter varighten på oppdragene… helt sykehus :smiley:

Ekstra morsomt med Ranger som har vært ute av spoten for oppdrag for fast partner en stund og så akkurat blir ledig til å ta en 500k/dag jobb :smiley:

3 Likes

Enig. Begynner å bli mange indikasjoner på at Soff’n nå er på rett vei. Folk for gjøre egne valg. Selv sitter jeg i ro og venter på det som kommer. Ingen planer om å kaste bort pengene min.
Torsdag kan bli dagen som bekrefter veien videre.

1 Like

Håper dette holdes gående en stund nå med stadig nye tildelinger og da er det ikke lenge før vi får oppmerksomhet i media med slike rater.
Og det som skjer nå kan gi en boost inn mot q4, spesielt for Lars Peder, enklere å være positiv når man nå har markedet, etterspørselen og ratene i ryggen.
Q4 er ferdig, kanskje ingen suksess, men vi er bare drøyt halvveis inn i Q1…

Fordelen men høye rater i en slik aksje som SOFF er at skipene er giret ganske mye. Så oppgang i NAV gir betydelig oppgang på egenkapital.
Sett i forhold til peers, som standard drilling. (som har mindre gjeld)
Har dere noen side for å sjekke utestående lån etter restruktureringen?

Ikke annet enn Q3 og den er ikke oppdatert etter restruktureringen.

Hovedpunktene fra rapporten.

3
ND QUARTER 2020
• Successful restructuring of the Company was approved by an extraordinary general
meeting on 20 October 2020
• This report is made based on the Company not being restructured as of 30 September
2020, the fourth quarter 2020 will be reflecting the strengthen balance sheet and
positive equity
• The effects of the prolonged COVID-19 pandemic resulted in pressure on rates, increased
cost and reduced utilization in the quarter
• Revenues for the third quarter of 2020 was MNOK 1,316 vs MNOK 1,480 in 2019, while
EBITDA (adjusted) for the second quarter was MNOK 395 vs MNOK 515 in 2019
• Adjusted EBITDA reduction of MNOK 89 year to date 2020 compared to similar period in
2019 (MNOK 1,089 vs MNOK 1,178)
• Impairment of MNOK 862 in the quarter mainly related to Normand Maximus
• The COVID-19 pandemic and the decline in the offshore activity will affect the Company’s
performance also going forward

1 Like

Dette blir spennende, kjøpte litt idag :slight_smile:

1 Like

Ønsker deg lykke til!

Ikke veldig pen utvikling i dag men om vi ender over MA50 (ca. 8.35 pt.) så ser det straks lysere ut. Vi fikk en test av MA20 idag og med de sexy ratene som fundamentalt underlag så tilsier dette mm at vi fortsatt skal opp…!

1 Like

Ja, en svak dag for veldig mange aksjer sålangt idag, Soff retter seg litt ut og utelukker ikke sluttkurs i nærheten av sluttkursen igår.

1 Like