Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Tenkte du skrev det på spøk😀

Skal den hugges må den være i ekstremt dårlig forfatning og da så dårlig at de ikke hadde maktet å seile halve kloden rundt først.
Men, fryktelig spent på hva den holder på med i det området

Ja, måtte bare ha et alternativ til klargjøring. Hva ellers gjør en båt i land? Jo, opphugging.

Det ville vært meget merkelig om ikke Australis skal på gassfeltene nord-øst på Sakhalin. Det er isf. siste gang jeg gidder å følge noen som helst på MT i 4000 NM.

1 Like

Hadde vært greit med meldinger på Australis og Vision nå- og det er vel i alle fall langt mer sannsynlig at det kommer melding om noe slikt- enn om hugging.

1 Like

Australis er en 2009 eller 2011 CSV modell.
Den skal på oppdrag.

Man sager ikke av greina man sitter på.

1 Like

Veldig bra at du følger med på MT og opplyser oss andre. Helt konge!

3 Likes

Vet ikke hvordan dette ble et tema😂 men Australis er 2009 modell og har mange år igjen😎

Det ble et tema fordi jeg på spøk sa det her:

fordi jeg klarer bare ikke å se hva Australis gjør oppi ødeland uten at det kommer en melding.

1 Like

Ser ut for å være 118k igjen av den skjulte salgsposten som lar ligget rundt 6.00/6.01 i dag. Blir interessant å se om Hemen har valgt å selge i dag når volumet har vært brukbart

1 Like
1 Like

Om dere vet hvor jeg finner rapport om utvikling i ratene i spotten i nordsjøen?

Har lest noen slike rapporter men finner dem ikke

Har sett litt på hvilke PSV’er som kan være aktuelle for Vest Africa kontrakten som ble meldt forleden dag.

Normand Sitella, Sea Spear og Sea Spark er på sesong oppdrag i Murmansk, absolutt tenkelig at disse sendes til Africa.

Normand Carrier som nå reaktiveres er kanskje tiltenkt oppdraget.

Normand Serenade og Normand Arctic er såvidt jeg kan se engasjert ut 2021 og kan være alternativer for Africa.

Normand Swan som går i spotten i Australia er en mulighet.

Normand Falnes og Normand Server er såvidt jeg kan finne ut på kontrakt ut 2021 og således klar for nye oppdrag om ikke opsjoner utløses.

I tillegg har man både Normand Naley og Normand Titus som pt opererer i spotten i Nordsjøen.

Så har man flere psv’er som ligger rundt som kan reaktiveres dersom det er flere kontrakter på gang.
Som sea Tantalus, Sea Triumph og Sea Pollock, muligens også Normand Aurora.
I tillegg har man følgende psv’er(såvidt jeg kan se) som holder us på andre kontinent som ikke er på kontrakt fra q1 2022 og det er Far Seeker, Far Swan, Sea Brasil og Far Spirit. Mulig en eller flere av disse kan være aktuelle.

Så Solstad Offshore er i en nå lykkelig posisjon hvor man kan om nødvendig børste støv av de beste opplagsfartøyene for å erobre flere kontrakter.

1 Like

Ser at kursen til SIOFF har falt vesentlig de siste dagene. Den har vel fortsatt høy markedsverdi i forhold til de andre selskapene i bransjen. Stopper den på 3 eller skal vi videre til 2 kr? Er vel refinansiert det selskapet også nå. Fortsatt verdt 1,7x SOFF :slight_smile:

Sikter du til Seabrokers? Den siste rapporten jeg finner i arkivet deres er fra mai.

Tidligere har noen linket til noen månedsbrosjyrer eller lignenende som har vært utrolig kjekke å lese.
Mulig de kommer ut kvartalsvis.
Rateutvikling samt nye kontrakter for bransjen har blitt omtalt. Seabreeze eller lignende, men finner ikke noe for juli eller august.

Jeg mener at Soff og Sioff er gode bet til dagens prising, men at det tar litt lenger tid å snu hele SOFF-skuta. Blir interessant å se hvor mye de klarer å forbedre EBITDA-marginene sine etter avhendelse av de resterende fartøyene :slightly_smiling_face: Akkurat nå er de slått av samtlige offshore-rederier på børs.

Tror på gode Q3-tall for begge, med forventning om at SOFF kan gå break-even, men at SIOFF faktisk vil ende opp med en grønn bunnlinje :slightly_smiling_face:
På kort sikt så er jeg mest bull SIOFF, men på lang sikt så er oppsiden absolutt størst i SOFF.

SIOFF har 8 AHTSer, 6 store PSVer(Standard Drilling mente etterspørselen for store psver kom til å øke), de har 4 CSVer, 2 WIVs og en del spesialfartøy som gjør at de skiller seg litt ut :slightly_smiling_face:

Kopierer inn innlegget mitt fra HAVI-tråden:
:slightly_smiling_face:

Når jeg har sett på noen relevante nøkkeltall for børsnoterte rederier, basert på Q2-tall, så virker Havi dyr ift. de andre med en P/B på 1,02, svært høy gjeldsgrad og en veldig lav egenkapitalandel. Den som faktisk kommer best ut er Sioff som kommer best ut i 5 av de 7 nøkkeltallene:

Oppsummert:

-Havi er dyrest ift. bokført egenkapital og dårligst mht. kapitalstruktur
-Soff dårligst ut når det kommer til marginer, men klart billigst ift. bokført egenkapital
-Sioff klart best kapitalstruktur og best på marginer

Jeg benyttet kurs 8,7 ved omregning av USD til NOK i Sioff. Jeg tok heller ikke hensyn til Dof da disse ennå ikke har vært igjennom restrukturering.

1 Like

Nei, finner ikke for juni en gang jeg, her er arkivet deres:

https://www.seabrokers.no/skipsmegling/markedsrapporter/

Beklager, mulig det var mai jeg så.
Merkelig at dem har sovnet helt etter mai.

Tenkte jeg skulle sende en mail til dem men de har ørten avdelinger :expressionless:

Solstad er det desidert største selskapet av dem og den skuta er dermed tyngst å snu, det gjøres ikke på et kvartal eller to.
Overbevist om at q3 vil gi oss en behagelig opplevelse i så måte og når selskapet leverer den ene kontrakten etter den andre nærmest på løpende bånd for framtiden også fra q4 21 og q1 22 på forbedrede betingelser så skjønner man at det ser lysere ut også for q1 2022 enn det vi opplevde i år.
Siste meldte kontrakt sikrer nå 7 psv’er arbeid gjennom q1 2022. Man hadde vel i overkant av 70 fartøy som genererte inntekter i q1 2021, i q1 2022 kan man ha nærmere 82-85 fartøy slik det nå ser ut.

Havila endte med 1 mill i minus på bunnlinjen, selskapet har reaktivert et fartøy fra mai og de har som Solstad hatt formidable inntekter på deres spot fartøy i Nordsjøen gjennom juli og august nå.
De vil levere et solid overskudd i q3 justert for størrelsen på selskapet.

Eiof kom til enighet med bankene for en uke siden om et lån hvilket gjør at det ser lysere ut også for dem.

Sioff nærmer seg en interessant pris nå, frykter dog fortsatt at obligasjonseierne ikke er helt ferdig med å selge, men bikker den under 3 synes den mer attraktiv etterhvert.

Solstad har uten tvil størst potensial på lengre sikt grunnet deres ekstremt store CSV flåte.
Selv holder jeg foreløpig aksjer i Solstad og havila med overvekt i Soff, men fortsetter å laste i begge to.

Dof er ikke nevnt her, men jeg er overbevist om at ikke alle disse selskapene eksisterer om 3 år. Ikke nødvendigvis fordi jeg er overbevist om at et eller flere av dem bukker under, men jeg tror rett og slett på flere sammenslåinger,

2 Likes