Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Helt enig at det ser lysere ut for samtlige offshore-rederier :slightly_smiling_face:

Jeg hører stadig om enighet rundt refinansiering og betalingsutsettelser i sektoren, men jeg mener at det beste hadde vært om bankene satt ytterligere konsolidering som en betingelse, hvis ikke så vil dette bare utsette problemer, like mange skip og rederier, eneste endringen er at rederiene forskyver de finansielle problemene noen år.

2 Likes

Enig.
Alle disse økonomiske løsningene som popper opp vitner uansett om en forståelse og viten om at tidene ser lysere ut.
Og det gjør at man hvertfall tenker at Maximus ordner seg.
Nå har jeg tenkt og ment det i snart 1 år, fortsatt har ikke meldingen om det kommet, men den kommer.

2 Likes

Nå trengs det påfyll av nye oppdrag i spotten, det utvikler seg foreløpig i litt negativ retning der første uken av september.

Løsner vel når oljeselskapene får bearbeidet det nye skatteforslaget.

Har ikke lest det selv, bare litt artikler og kommentarer og i sum var det vel ingen krise dette skatteforslaget?

Nei, ikke for operatørene, men seismikk (og annen lete aktivitet) kommer dårlig ut - syntes å huske disse gjennom den gamle skattepakken fikk 74-78% lettelser på «tørre» prosjekt. Er ikke sikker på hvor mye ressurser SOFF bruker på å slepe borerigger, men det er nærliggende at prosjektører vil tenke seg godt om ved leteaktivitet.

2 Likes

Gjelder dette bare på norsk sokkel, dersom man flytter skip til Brasil eller lignende så er problemet løst?

Kun norsk sokkel såvidt jeg har skjønt, heldigvis,

1 Like

Ja, da er vel Eiof utsatt, hvor mange skip har Havi på norsk sokkel?

Havila også.
Men om de største flytter ut mye så blir det færre fartøy igjen her og jeg tror markedet for psv’er blir stort både innenfor lakseoppdrett, karbonfangst og ikke minst havvind.
Tror vi kan få oppleve en hel forrykking framover.

1 Like

:confused: Det ender vel opp med at masse arbeidsplasser flyttes ut av landet, meningsløst forslag…

SOFF tenker jeg er i en meget god posisjon med så høy andel aktivitet utenfor norske farvann.

1 Like

Om man ser, nå har ikke jeg sett nøye på det, men inntrykket er at de fleste nye csv kontraktene for Soff enten gjelder havvind eller olje&gass langt utenfor Norge.

Jeg er ikke aksjonær, har bare et spørsmål :
Hva tror dere blir effekten av en sosialistisk valgseier der Støre må basere sitt flertall på SV/Rødt/MDG som vil nedlegge norsk oljeindustri ?

Det skjer ikke. Ap vil uansett være i flertall.

AP vil ha ca 23% og være i mindretall.
Se på Oslo kommune, hvordan de styres av MDG som er på vippen.

Av Solstad sine 27 CSV er Clipper, Pacific, Ocean, Subsea, Flower, Superior, Fortress og Tonjer engasjert i bassenget mellom Norge og Storbritannia pt.
Flere av disse har fått ny kontrakt som vel sender dem bort, et par av dem er på havvind.
Så de store fartøyene av Solstad opererer i liten grad i Norge.

Ingen tvil om at det er en skremmende tanke.

En stor forskjell, Oslo har ikke SP.

Edit: eller i styret sitter det 1 representant

Da er den saken i boks, med sløyfe på.