Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Man skal vite hva man gjør, ref DOF. Småaksjonærene kan også velte hele selskapet om det tas feil grep

1 Like

Tenkte jeg skulle ikke si det høyt, har mine tanker om det.
Er vel ikke beste trackrecord i så måte på enkelte av de som ståer i bresjen for dette. Ref. innlegg på dof tråden for endel dager siden.

Det er ikke organiseringen, men hvordan organiseringen benyttes som vil kunne være et problem.

Edit: Det er en grunn til at rep-emi er et nødvendig og fornuftig begrep, samtidig som historien med disse tilsier at småaksjonærer med fordel kan- og bør organisere seg litt på lik linje med de tre små grisene; som forsvar-ikke angrep.

Hadde ingenting med ditt innlegg eller synspunkt å gjøre, stiller meg mer tvilende til spesielt en av initiativtakerne bak det, har vel prøvd noe tidligere.
Men, betyr lite egentlig for min del, har ikke aksjer i selskapet.

Jeg har hørt tilsvarende rykter dog fremført av mennesker som selv godtgjør seg på emiér, godt nettverk og underfundig bruk av kurspåvirkende kommunikasjon. Velger derfor å forholde meg passiv til disse ryktene.

Men igjen; det er ikke organiseringen men bruken av organiseringen som må vurderes

2 Likes

Nå leder Solstad Offshore avstemmingen iscenesatt av Investornytt, således ser det i skrivende stund ut til at vi kan se fram til en analyse av selskapet, det ser jeg fram til.

1 Like

Snuoperasjon for Møgster-familien i 2020 – nesten en milliard i pluss før skatt | DN

helge drar inn mye penger og det er4 utenkeligt at dof og solstad blitt slått sammen. her mer tro på at han kommer sterkere inn i dof.
dvs. når helge tjenner penger så er dof tryggere. dette er min mening

For å være ærlig så tror jeg ikke aksjonærgruppen er tjent med ordlyden som ligger i kommunikasjonen, ref. “gribber”, “staten må vise ansvar” osv. Det sies at angrep er beste forsvar, men kan ikke tenke meg at dette fører frem i denne sammenheng. Har man en ryddig og konstruktiv tilnærming så er det annerledes

1 Like

Fortsatt tørt i AHTS spotten. Hvem fikk de oppdragene som ble lagt ut i forrige uke?

Slik fremtiden tilsynelatende kan se ut for offshorerederier med betydelig andel CSVer i et globalt marked, så er det vanskelig å være uenig i at det vil være naturlig å forvente at Møgster vil holde på sin posisjon enn å gi denne fra seg - og dette spesielt når man har økonomisk grunnlag for å kunne gjøre nettopp det.

Men, det kan jo fortsatt hende at han beslutter å konsolidere innenfor fiskeindustrien avhengig av prislappen for videre virksomhet innenfor offshore. Som SOFF-aksjonære ville det ikke vært meg i mot å fusjonere med et rekonstruert DOF- også dette selvfølgelig avhengig av prislappen.

Bakgrunn for mine tanker om en slik mulighet er, i tillegg til synergipotensialet, at jeg tror kreditorene ville kunne se positivt på rekonstruksjoner som samtidig innbærer slike konsolideringer.

Hva jeg tror skal det derimot ikke sies at noen burde vektlegge, og sannheten er vel at det du tror er langt mer sannsynlig.

1 Like

Noen som kjenner til hvorfor Havila Shipping ligger på 25% i dag? Ser ingen nyheter

Litt som Psky tror jeg.

Ren hausing. Søk Havila i tradechat på xi

3 Likes

Litt usikker på det faktisk, men ser at det heldigvis har kommet to tildelinger idag til Skandi Hera og Scandi Iceman, riktignok dof sine fartøy, men likevel bra at det tildeles igjen nå.
Og ratene på de er nesten doblet fra det Sigma fikk igår.
Må ha flere oppdrag igjen nå for å få opp momentum og rater.
Samtidig er jeg pisse sur på at maersk drar inn den ene ahtsen etter den andre i spotten, de bidrar ikke positivt.
Solstad har trukket ut flere og flere og sendt dem på langtidskontrakter mye sikkert for å avhjelpe spotten, men andre bidrar til å rive ned slikt.

1 Like

Ser mer og mer lovende ut dette- og så skal NM liksom være liability?

Havila har sikkert en stor andel konstruksjonsskip slik som de har gått idag. Bli kanskje SOFF i morgen da?

3 Likes

“Det er ikke mulig å erstatte olje med fornybart på kort sikt. Politikerne må være pådrivere om vi skal klare «verdens tøffeste jobb», skriver Kjell Inge Røkke, Øyvind Eriksen og Atle Tranøy.”

4 Likes

Er litt usikker på om dette med havvindturbiner vil bli noen stor industri i norske værutsatte farvann i det nærmeste tiåret.

  1. Kystlinjen er viktig for turisme og befolkning. Folkelig motstand blir bare sterkere framover i forhold til areal disposisjoner.
  2. Fiskeriene har store historiske rettigheter til de fleste havområder.
  3. Kostnadene ved havinstallasjoner er vesentlig høyere enn landinstallasjoner.
  4. Installasjoner på hav er mer utsatt for slitasje og får et mye større vedlikeholdsbehov.
  5. Krever villighet til å bruke oljepenger fra felleskassa for å subsidiere industrien.
  6. De fleste som er store selskaper på området eksisterer alt og har gjort det lenge. Hvordan skal norske selskaper klare å vinne over for eksempel Vestas som har 25k ansatte og lang historikk? En når ikke disse selskapene opp til støvelen en gang?

Har mer tro på havbaserte oppdrettsinstallasjoner, men tror også at kostnader og slitasje vil bli problemer på slike anlegg også. Men det er i allefall bedre enn å løfte fisken opp på landanlegg og glemme å skru på oksygen forsyningen :wink:

Mineralutvinning fra sjøbunn kan også komme framover, dersom ressurser blir uttømt på landjorden, men tror det er et stykke fram før inntektene overstiger kostnadene på dette området.

Så tipper at Brasil og Afrika blir viktig for olja framover, mens det blir politisk vanskelig for sektoren å videreutvikle seg her i Norge.

Ting tar som regel litt tid.

Landlokalisering er vel mest kontroversielt hva gjelder natur og miljø, og i den grad havet da fremstår som det beste alternativet må vel både vi og turbinene forvente belastning fra bølgende saltvann- og vind er vel snarere et suksesskriterie enn et problem?

Med mindre det snarlig fostres enn ny Einstein så ser det vel ut som om sol, vind og hydrogen kommer til å få sin æra- i større og større grad som erstatning for fossile energikilder. Det synes i alle fall som om det er relativt bred politisk og faglig enighet om dette pt. At land som Norge kommer til å bruke litt tid på hvor og hvordan tror jeg derimot vil medføre riktighet.

Ettersom denne fremtiden pt. Ikke kan sies å være verken politisk eller teknologisk forankret/avklart kan man selvfølgelig ikke se bort ifra usikkerhetsmomentene. Samtidig kan det ikke være noen tvil om at situasjonen, slik den nå fremstår, virker svært lovende for norsk offshorevirksomhet som i tillegg til skip/skipsbruk har gode erfaring med bølgende saltvann i vindfulle områder. At vi i tillegg har diverse politiske insitamenter ift. å videreføre vår rolle som ledende i bransjen samt kompetanse, teknologi og investorer til å fasilitere for- og høste av dette så tenker jeg at vi har alle muligheter til å finne vår plass i morgendagens globale offshoremarked. Mulighetene innenfor oppdrett og mining gjør dette ikke mindre sannsynlig.

Jeg klarer for egen del derfor ikke annet å konkludere med at offshorevirksomhet fremstår som et mulighetenes marked, og som i tillegg til å kunne være en god investering for meg fremstår som en fornuftig investering ift. målsettingene for et mer bærekraftig samfunn.

Så gjenstår det bare å se om, hvordan, når, hvem og ikke minst hvor mange gode rødvin jeg har råd til å konsumere den dagene jeg som pensjonist finner det for godt å høste av dagens investering på 6kr. pr.aksje.

1 Like

Hemen og Swedbank ned 89k respektive 84k på dagens lister. Interessant å se Hemen selge på nivåer under 6. For å dempe den på dagen gryende oppgangen, eller av redsel for at kursen var falt for å bli?

Dagens lister er vel fra handelen på fredag. Da gikk kursen til 6,25.