Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Det blir unektelig svært spennende å se hvem som har kjøpt/solgt, hvor mye og hvorvidt det dreier seg om en ny- eller eksisterende aksjonær.

Dersom Hemen nå er på kjøpern så vil de antakelig peise på med strategisk handel frem til listene kommer/ flagging påkreves, Men, jeg er skeptisk ift. at det er dette som skjer/kommer til å skje. Dette ville vel i så fall medføre at SOFF blir børsrakett på tirsdag- eller ved flagging.

Jeg tror snarere Hemen har slått til på en forespørsel om å selge- alternativt at det er Swedbank som har gjort dette. Mest spennende da er hvem som har vært mest fremtredende kjøper av dagens store antall aksjer.

Jeg tror ikke de store gutta spiller storstrategi for småpenger,så dersom Hemen, Aker el. skulle være involvert så tror jeg vi har en svært spennende tid i møte.

Jeg tenker derfor at det kanskje her er snakk om at en- eller flere mellomstor-e spiller-e prøver lykken- og prisnivået er jo svært hyggelig.

Uansett er det veldig sterkt at kursen holder seg ved en slik omsetning. Faktisk så sterkt at det er grunnlag for å mistenke at det ligger gode strategier bak.

Ikke utenkelig at Swedbank er selgeren, de har redusert fra ca 3,5 mill aksjer til nå ca 1,7 mill siden slutten av januar(tar dette på fri hukommelse så kan være noe feil antall)

Jeg tror mest på at det er Aker eller Hemen som er kjøperen, tror dette kan være en strategi fra Hemen sin side med aksjelånet, holde kursen lav for å tilegne seg flere aksjer på lav pris.
Og det kan også være at det ligger avtale med dnb om kjøp av de lånte aksjene og kanskje det er gunstig da også at kursen er lav som nå.
Tror derfor det kan komme flere slike transaksjoner.
Nesten uansett hvem kjøper er vil jeg si det er bullish.

Når det gjelder selger bekymrer det meg overhodet ikke, såfremt det ikke er Røkke, men det anser jeg som nesten helt utelukket grunnet han selskaps paraply, Solstad passer bedre og bedre inn i den.

Hemen ned 11k på dagens liste, så nå er det i alle fall ingen tvil om at de har solgt på nivåer også under 6kr. Det blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg videre idag!

Forklar meg gjerne hvorfor låne aksjer for å selge sine egne? Begriper ikke dette helt

1 Like

Godt spørsmål, har lurt på det samme selv…

Den forklaringen kan være veldig enkel. Hemen har ikke mulighet til å selge sine egen aksjer pga look-up. Restruktureringen la føringer for når aktørene kunne selge, og look-upen legger begrensninger ut 2021. Låner man andres aksje så står man forøvrig fri til å selge disse. I praksis shorter man aksjer, men i motsetninger av short hvor man håper på nedgang hvor man kjøper tilbake på lavere kurs, så er allerede shorten “dekket inn” med egne aksjer. Når look-upen er ute kan Hemen følgelig levere “egne” aksjer tilbake og JF er i 0.

Lockup-avtalen kan vel være en forklaring- men likevel helt enig. Hvorfor låne aksjer for å hasteselge nå? Verdien er vel allerede skrevet ned til nesten 0 ift. deres målestokk så dette kunne vel like gjerne vært gjort på nyåret- og da kanskje tom til bedre kurs.

Hemen hasteselger ikke, foreløpig er det småplukk. Men jeg tror denne ordningen er kommet på plass for å “kunne” selge om det drar seg til. F.eks. etter at avtale på NM er på plass. En aksjelåneavtale tar gjerne litt tid å få på plass. Nå kan Hemen reagere umiddelbart om kursen skulle stige en del.

Lockup er greit, men hvorfor er det ingen som kan svare for hvem som representerer Hemen i styret?

1 Like

Så hvorfor skal Hemen ut med disse småpengene nå? Ser ikke helt denne. Må jo selge med stort tap nå

Ikke akkurat noe rally fra start

Tror det handler om fokus. Noen ganger kvitter man seg med aksjer av den enkle grunn at man har andre planer, samme hvor mye man har tjent eller tapt

Nå ble det litt med fart i spotten i norsjøen. Bare Drott som ligger stille.

Spot availability Norway

|Far Sapphire|AHTS|Ross|15.09|Bergen|
|Far Sigma|AHTS|Altera|24.09|Bergen|
|Normand Drott|AHTS||PPT|Bergen|
|Normand Prosper|AHTS|Inhouse|16.09|Bergen|

Forresten den analysen var ikke mye verdt.

god morgen Rodjer. Er det noe nytt? vi skulle hatt noen nyheter. men like greit at de kommer etter at Støre har vunnet valget. regner med det blir en liten dip da…greit å få det i slutten av uken.

Oljebransjen svarer: – Drøy påstand av Listhaug – E24

Da kan man vel legge denne saken død inntil videre, bør ha lite å si for Soff

Beklager sent svar, har ligget strekk ut med migrene hittil idag.

Sjekket spotten nå og registrerer at Solstad har dratt ut Psv’en Normand Naley fra den listen. På Westshore er den registrert med “inhouse til 12/9”.
Men, dette kan være en ny kontrakt på vei eller at den skal til Vest Afrika.

Spot availability Norway

Last updated: 09.09.21

Vessel Type Client Availability Port
Far Sapphire AHTS Ross 15.09 Bergen
Far Sigma AHTS Altera 24.09 Bergen
Normand Drott AHTS PPT Bergen
Normand Prosper AHTS Inhouse 16.09 Bergen
2 Likes

Normand Jarstein har forlatt dokken i Kristiansand og beveger seg tilbake til Karmøy. Dukker vel snart opp i spotten igjen.

1 Like

De benhtter dødperioden til litt vedlikehold på Prosper og ser det ut til

Naley skal på tiårsklassing.

1 Like