Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Takk.

Blir mer og mer overbevist om at en eller annen er tjent med å holde aksjekursen på dette nivået, uvisst av hvilken årsak, men lett å tenke Hemen.
Den transaksjonen på 500k som gikk igår, skulle ikke forundre meg om det var Hemen som kjøpte.

Må ærlig innrømme at jeg begynner å bli drittlei nedsalget. Har en tendens til å selge rett før ting snur. Så skal si ifra slik at dere kan dra nytte av en kontraindikator

jepp, drittlei er ordet.
Men, selger ikke heller.
Klok av skade

vi må prøve å løfte litt i kursen før vi tar helg:-)

Bryr vi oss egentlig om det er 5,6,7 eller 10kr?
Det føles kanskje ikke så godt med negativt momentum, men jeg har ikke gått inn i aksjen for å selge på disse nivåene- og er forberedt på at dette vil ta litt tid.

God helg godtfolk!

3 Likes

Det er en ting som slår meg, etter å ha fulgt aksjemarkedet i mange år. Normalt ved større nedsalg så er det svært ofte kurspleie rett før stengning eller i sluttauksjon. Rett og slett for å kunne selge påfølgende dag til samme eller høyere nivå. Dette ser vi nå ingen tendenser til. Ikke rart det spekuleres . God helg!

Kanskje det beste er å ta f.eks. Soff, REC og andre ventecase og logge av for et års tid :slight_smile: Minutt for minutt på noe som kanskje får sitt gjennombrudd om et års tid ødelegger nattesøvnen

1 Like

Mermaid er ferdig i Angola, og er nå på vei til Las Palmas med meldt ankomst den 22.09.

1 Like

Ellers så var det jo hyggelig og nytting å høre om Sagasjefens synspunkter på, og positive innstilling til, fremtidens marked for vind- og solenergi på ukens aksjesladder og som vel må sies å underbygge vår felles tro på mulighetene for offshorebransjen generelt- og SOFF spesielt.

2 Likes

Normand Titus av oppdrag idag og nytt tildelt på direkten for Total.

NEW [NORMAND TITUS](javascript:void(0):wink: Total Energies UK Supply duties, D/D 14 12/09/21 RNR

2 Likes

Jeg har sett litt mer på marginer per segment for de forskjellige rederiene i Q2:). Har prøvd å lage en enkel oversikt i excel etter beste evne :sweat_smile:.

Kolonnen “andre fartøy” består av forskjellige type fartøy og er derfor ikke sammenlignbare.

For SIOFF gjelder dette disse fartøyene(ja, jeg er visuell av meg :sweat_smile:):

image

image

For HAVI gjelder dette et beredskapsfartøy, Havila Troll:

image

Og for EIOF gjelder dette seismikk-fartøy.

Utifra tallene under, så hadde SOFF faktisk de høyeste marginene innen AHTS-segmentet i Q2.
På den annen side hadde SOFF de laveste marginene for PSV, Subsea/renewables og totalt sett. Jeg er sikker på at disse bedrer seg etter hvert som SOFF blir kvitt daukjøttet og LPS og gjengen virkelig ser bedring i markedet og dermed forplikter seg til jobber med bedre rater. Inntil videre er hensikten å ha en åpen og fleksibel kontraktsstruktur som gjør det mulig å slå til når markedet virkelig snur, og ikke bli stående med skjegget i postkassa med dårlig betalte jobber.

SIOFF hadde ironisk nok de laveste marginene for AHTS-fartøy i Q2. Disse marginene vet jeg blir bedre i Q3 da AHTS Siem Pearl har fått tildelt en 3-måneders kontrakt fra juli, Siem Opal har fått tildelt noen godt betalte spot-oppdrag, dessuten solgte de 2 arbeidsløse AHTSer i slutten av Q2.
På den annen side hadde SIOFF de høyeste marginene innen Subsea/renewables(i denne kategorien inkluderte jeg også WIVs, da SIOFF har gjort dette i regnskapet deres, så blir ikke 100% sammenlignbart med de andre rederiene). SIOFF hadde også høye marginer for deres andre fartøy.

HAVI klarte å sikre gode PSV-rater i Q2 og hadde dermed de beste marginene innen dette segmentet. De sikret også gode marginer for deres CSV-fartøy. På den annen side var marginene lave innen AHTS-segmentet.

EIOF klarte seg godt innen PSV og hadde også de nest høyeste marginene innen Subsea/renewables. For EIOF var det en kolonne jeg ikke tok med(se note 8 i Q2-rapporten, dette gjelder engangseffekter). Uten disse engangseffektene så endte EIOF og SIOFF med de beste driftsmarginene totalt sett med 40% i Q2. EIOF har ingen AHTSer.

4 Likes

Australis-watch:

Ligger og dypper for anker utenfor Korsakov på 10. dagen. Hvorfor gå 4k NM fra Singapore for å gjøre dette?

Lurer på hvordan Aker har tenkt å investere pengene fra salget av OY?

Kjøpe ut bankene og JF i SOFF hadde vært en idé…

Det var noe sånn jeg tenkte…

En annen ting. For en tid tilbake så sto følgende å lese i media om NM:
DNB, Swedbank, NIBC og Garantiinstituttet for eksportkreditt, Giek, har tiltrådt pantet i subsea- og konstruksjonsskipet.

Hvordan kan dette ha seg når det kun er DNB som har registrert pant i skipet- dette jf. skipsregisteret?

1 Like

Hmm, glipp fra media? Hvis det bare er DNB som har pant i NM, så kan jo bare de tiltrede pantet,

Forøvrig:
Nordea ned 170k og Hemen ned 22k på dagens lister

Hmm, Nordea kjøpte jo litt ifølge listene 31.08.2021.