Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Litt synd at de ikke enda har kommet til enighet med Saipem ad NM.
Satser på at dette ordner seg på best mulig måte og ganske hurtig.

Det er nå heldigvis noe måneder igjen av kontrakten…

The markets on the other hand continue to be challenging and our 4Q 2020 numbers
reflects the low activity. In particular the North Sea winter season has been slow.
This also continues into 1Q 2021. Looking beyond Q1, activity levels in offshore wind
continue to grow and we see some early signs of recovery within Oil&Gas. That
being said, as an industry we continue to make life hard for ourselves by competing
at unsustainable rate levels. Even in a scenario with more normalized activity levels,
oversupply remains an issue. Further consolidation and recycling of vessels are needed.
An active involvement from the main banks is essential to make this happen.

Syntes ikke CEO virket så bull på neste kvartal. Kanskje jeg som tolker feil?

Stemmer det og jeg håper og tror at det ordner seg.

Tror den voldsomme økning i oljepris, økt etterspørsel og skyhøye rater de siste dagene er vanskelig å kommentere.
Husk at første del av q1 var unnagjort før denne spot eksplosjonen, alt hjelper men den må vedvare for å gi skikkelig bidrag i kassen.
Hjelper selvsagt litt med noen gode oppdrag på skyhøy pris, men en uke i løpet av et kvartal endrer nok ikke hvordan han vurderer det.
Samtidig kan det se ut som det vil vare mer enn en uke :grinning:

1 Like

Hva tenker du om uttalelsen, Rodjer?

Min oppriktige mening er nok at dette er et et slags “spill” han har satt igang med sine uttalelser.
Han har nok selvsagt helt rett og jeg tror at mye av grunnen for at han nå sier slikt er at han vet at flere av konkurrentene nå må gjennom en restrukturerings prosess og “tipser” om hva som skal til for at kreditorer ikke skal tape alle pengene sine.
Tror det kan være klokt å gå ut med et slikt signal.
Dof eksempelvis sliter jo voldsomt nå.

Og ikke minst, Soff selv tar grep og har besluttet å kvitte seg med hele 37 fartøy, altså de bidrar sterkt til å bedre konkurranse vilkårene.

Med andre ord sitter du på gjerdet når toget går i morgen:)
Har lest hele nå, og er positiv til det meste.
I tillegg fikk SOFF kompensasjonen for termineringen av Max, og dette er ikke synliggjort i Q4.
Godt jeg kjøpe mye mer tirsdag, for jeg kan ikke skjønne annet st 10 er innenfor i morgen

Kilde: https://finansavisen.no/forum/thread/129007/view/3123496

Stemmer det med Maximus?

Dette sier rapporten ift Maximus såvidt jeg kan se:

As advised in our 3Q report there is a dispute with Saipem om payment of the termination fee
amounting to USD 44,3 million related to the early termination of the time charter for “Normand
Maximus”. As a consequence of the early termination, Saipem were to pay a termination fee
in the amount of USD 44,3 million in December 2020. Saipem has forwarded a counterclaim,
and the termination fee due from Saipem to Normand Maximus Operations Limited has
not been paid to date. Normand Maximus Operations Limited is pursuing the full claim for
the termination fee legally. The termination fee has not been recognized in 4Q 2020.
Normand Maximus Limited as bareboat charterer of the vessel, has since the termination of the
time charter with Saipem, been in dialogue with Maximus Limited as owner of “Normand Maximus”
and Maximus Limited’s fi nanciers, to fi nd a long term solution for the lease fi nancing of Normand
Maximus following Saipem’s early termination of the time charter, and solve liquidity issues resulting
from the non-payment of the termination fee. The discussions are ongoing. The lease fi nancing
has customary default provisions for lease fi nancings. These i.a entitles Maximus Limited to require
Normand Maximus Limited to buy the vessel and/or exercise other rights and remedies under the
lease fi nancing if a solution is not found. In the current markets there is a risk that Normand Maximus
Limited as bareboat charterer of the Normand Maximus will not be able to fi nance such a purchase
or other claims. As all obligations of Normand Maximus Limited are guaranteed by Solstad Offshore
ASA, this could have a material adverse effect on Solstad Offshore ASA’s fi nancial situation.

Sånn jeg forstod posten i fa tråden fremkom ikke informasjonen vedr. NM i Q4. I såfall underlig, likeledes hevde at soff har mottatt oppgjøret etter å terminere kontrakten prematurt.

Jeg vet ikke mer enn det som står over her og den er hentet fra side 10 i rapporten under Risk.

Syns følgende er positivt:
Profit before Tax 11,434 - på grunn av restruktureringen.
Cash and equivalents 2,412 - dobling fra 2019, også på grunn av restruktureringen.
Equity 4,200 - mens den var minus 3.835 før restruktureringen.
The Net cash flow from operations 26 for Q4, i det minste over null…
37 skip skal selges (/skrapes?)
Utilization på 80% i snitt på aktiv flåte og ser ut til å øke mot Q1 (uten de i layup).

Negativt:
Orderbacklog 5.200 mot 8.200 i fjor.
Operating Expence er faktisk høyere i år enn i fjor, til tross for lavere inntekter. Skulle tro at et selskap som sliter, ville klare å optimalisere driften.

Nøytralt:
Ser ut som om mer av inntektene kommer på dagrate i stedet for på leasing kontrakter. Ved høye dagrater så er vel det positivt. Nettoeffekten var dog negativ i Q4.
Net interest bearing debt 19,367,287 som jo er en del ned fra 30 i fjor :slight_smile: også på grunn av restruktureringen.

Så spørs om selskapet prises etter Equity og framtidshåp, eller faktisk drift og gjeld. Per i dag er det vel kraftig priset i forhold til det siste, men aner ikke om det stiger eller faller i morgen. Sitter nå med mine aksjer og ser terningene bli kastet :slight_smile:

Mye av det, ca. 1,4mrd skyldes Maximus vil jeg tro.

“Utilization på 80% i snitt på aktiv flåte og ser ut til å øke mot Q1 (uten de i layup).”
Ikke godt nok, men heller ikke ille når man vet at Dof klarte ca. 57% i snitt på sine psv og ahts.
Jeg tror også på bedre utnyttelse i q1 versus q4.

Skipene som skal selges, skrapes eller dem kvitter seg med inngår dem i fleet utilizing regnestykket?

At driftskostnader er høyere kan være forårsaket av fartøy etter lengre tid i opplag gjøres klar for oppdrag? Ser på soff gruppen på face at en rekke fartøy har vært i dokk. Samtid brenner vel fartøyene som har vært til landligge avventende kontrakt eller spot endel kostnader. Normand energi lå en stund til kai i nærheten av meg og det er ikke gratis…

Holder selv. Blir sur stemning på børsen i morgen, men det forandrer ikke det faktum at bedring er å anspore. Rekonstruksjon tar nok litt tid. Som de sier New Opportunities
This represent opportunities for Solstad, as we are active within Offshore-wind and Oil&Gas. In 2020, about 10% of the company revenues came from offshore- wind. We expect to increase that number significantly going forward, while we also explore opportunities within other renewable sources such as floating solar parks and wave power technologies.

Det ligger en hel del fartøy på vent rundt omkring.
Tar en utnyttelsen på 80% og sier 100 fartøy, så lå det til enhver tid ca. 20 fartøy klar rundt omkring i verden, det koster skjorta selvsagt.

I værste fall må Solstad kjøpe ut Maximus, det har de ikke penger til, da må det kjøres en ny runde med bankene og ny emisjon

Satser på at de kommer til en avtale/forlik med Saipem.
Eneste “fordelen” om så skulle skje er at prisen er formidabelt endret på fartøyet siden den var ny.

1 Like

Det står at det er tall uten skip i layup. Så 73 av de 126 skipene de hadde i Q4 vil jeg anta. Så i praksis så er vel de nede i DOF land, om en tar med layups :slight_smile:

Maximus utgjør høy risko på kort sikt. Som påpekt tidligere har dem fortsatt tid på å sikre nye oppdrag. Hvorvidt risikoen utgjør en tilstrekkelig finansiell trussel til å drive selskapet til rande av konkurs er et interessant spørsmål.

Takk for gode svar