Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Det vil nok aldri skje uansett.
Finnes flere måter å sjonglere det på.

Men, må ærlig si at NM tenker jeg ingenting på, for det første er jeg overbevist om at de fikser oppdrag til fartøyet og for det andre tror jeg de kommer til en ordning med Saipem.

Tror få har sett N Maximus. Bærer navnet med rette sammen med et tilnærmet søsterskip som jeg så forleden i havn. Størrelsen er dobbel gammel hurtigrute «18 000 BRT ). Og kapabel til alt. Stappfull av utstyr, forpleiningsmuligheter etc.
Ettet å ha sett de lurte jeg på om de kunne gå inn som hurtigruter istedenfor havarerte Havila sine.

Men uansett. Om båten (e) er verd 1,5 mrd eller 800 spiller det vel mindre rolle. Alternativanvendelsen er stor og variert. For enkelthets skyld se på Egenkapitalen. Som nå er nærmere 100 Kr aksjen. Dog med alt for mye hos banker og andre troløse kreditorer.

Ser denne ble lagt til på E24 igår kveld.

Svakere driftsresultat for Solstad Offshore

15 timer siden · Martin Hagh Høgseth

Rederiet Solstad Offshore fikk et justert brutto driftsresultat (justert ebitda) på 204 millioner kroner i fjerde kvartal, en nedgang fra 265 millioner kroner i samme periode året før.

Det skjedde etter at inntektene i kvartalet endte på 1,18 milliarder kroner, ned fra 1,25 milliarder kroner året før.

Selskapet noterer seg samtidig en positiv urealisert valutagevinst på 533 millioner kroner, i tillegg til et realisert valutatap på 246 millioner kroner.

Konsernsjef Lars Peder Solstad skriver at markedene har vært utfordrende og at kvartalsresultatet reflekterer den lave aktiviteten.

– Særlig vintersesongen i Nordsjøen har vært treg. Dette fortsetter inn i første kvartal, skriver Solstad.

Videre fremover venter han at aktiviteten tilknyttet havvind vil fortsette å øke, samtidig som de nå ser «tidlige tegn» på bedring inne olje og gass.

– Når det er sagt, som industri fortsetter vi å gjøre livet vanskelig for oss selv ved å konkurrere på ikke-bærekraftige ratenivåer. Selv i et scenario med normalisert aktivitet er overforsyning en utfordring, fortsetter Solstad, som understreker at det er nødvendig med ytterligere konsolidering og resirkulering av fartøy.

I kvartalet gjennomførte selskapet en større restruktureringsplan som har sørget for at gjelden er betydelig redusert. Avtalen innebærer at 9,7 milliarder kroner i gjeld ble gjort om til aksjer.

Dette regnskapsfører selskapet i fjerde kvartal noe som gir selskapet et resultat før skatt på 11,4 milliarder kroner, opp fra et tap på 1,25 milliarder kroner året før. Den totale effekten av restruktureringen er på tolv milliarder kroner, opplyser selskapet.

Ved utgangen av fjoråret hadde selskapet en netto rentebærende gjeld på 19,4 milliarder kroner, en kraftig forbedring fra 31 milliarder på samme tid året før.

[

Rapporten fra Solstad Offshore

](NewsWeb)

Haha,

Contract awards in Australia
Solstad Offshore ASA (“Solstad”) is pleased to confirm that the large AHTS
Normand Ranger has been awarded a contract in Australia for commencement in 2Q
2021. The vessel will mobilise from Norway and will then provide support to a
major drilling campaign offshore North Western Australia, securing about 1 year
of utilization for the vessel.

During the drilling campaign, that also includes support from the Solstad AHTS
Normand Saracen and Far Senator, the Normand Ranger will operate in connection
with a moored semi-submersible drilling rig, with the base port being Dampier.

In addition, the PSV Far Seeker, has been awarded a contract by Santos Ltd. The
vessel will support drilling activities offshore Timor Leste, operating
predominantly from Darwin. The firm contractual period is approximately 6
months, with further options available to Santos, and is scheduled for
commencement in April 2021.

The arrival of the Normand Ranger supplements Solstads existing fleet of four
large AHTS and five PSV’s operating within Australia and New Zealand, managed
from Solstads Perth office.

5 Likes

Trenger den for å støtte opp kursen :slight_smile:

Helt klart positivt dette.
Blir hyggelig i Soff framover, synes det er mange lovende tegn til det så får vi prøve å se forbi makrobildet idag, det kan lønne seg framover.
Poenget mitt er at om vi skulle falle noe tilbake idag, vil vi snart få en kraftig rekyl oppover igjen.
Solstad fortsetter å levere nye kontrakter i høyt tempo fra medio desember.

Med dagens melding har selskapet sikret mellomlange og langtidskontrakter til 21 fartøy siden desember.

SOFF: BEKREFTER NORMAND RANGER-KONTRAKT, SIKRER UTNYTTELSE CA 1 ÅR

Oslo (TDN Direkt): Solstad Offshore bekrefter at ankerhåndteringsfartøyet “Normand Ranger” har blitt tildelt kontrakt med oppstart i andre kvartal 2021 for en kampanje i Australia som vil sikre om lag ett år med utnyttelse for skipet.

Det melder selskapet fredag.

Videre har PSVen “Far Seeker” blitt tildelt kontrakt av Santos for støtteoperasjoner til en borekampanje offshore Øst-Timor. Den faste delen av kontrakten er på 6 måneder med opsjoner og oppstart i april 2021.

PSP, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Kan like utviklingen, ordreboka ser bedre ut, ny kontrakt og futtene ser ikke så røde ut, kan lett ende godt dette :grinning:

1 Like

Solgte EIOF på 4,26 ved start i dag, kanskje dytte penga inn i SOFF? Holder seg bedre den med nyhetene.

Tja, jeg vil ikke anbefale noe som helst, men jeg er styrket i troen på Solstad etter rapporten igår og meldingen idag var heller ikke feil :grinning:

Men Eiof kommer nok heller ikke utenom en hard restrukturerings prosess som også Doffen må gjennom.
Ser noe bedre ut i Eiof, men de går ikke klar.

Er enig Rodjer. Har tjent godt på EIOF i år. Men nå er jeg ute, inntil de finner ut hva som skjer med finansieringen videre. Kan være at jeg kjøper inn om den faller slik som i dag i et par dager til :slight_smile: Har mer tro på det SOFF driver med for øyeblikket. Selv om SOFF må tjene langt over 1 mrd for å betjene gjeld på 20 mrd i året framover.

2 Likes

http://www.westshore.no/#fixtures-grid
Fin side om ikke dere vet om den allerede :slight_smile:

Jo, takk, den kjenner vi godt til, veldig bra den.
I tillegg får man direkte varsling om nye oppdrag og tildeling ved å bruke appen deres.

1 Like

Valgte å ta pengene av bordet i SOFF idag. Litt blandete følelser for akkurat det for jeg synes rapporten som kom igår var positiv. Men med et litt ruglete makrobilde og et litt uklart teknisk bilde (ref. range 8.10-8.50 som jeg nevnte igår). Bunnsticket i dag kan dog vise seg å bli helt knall for videre utvikling. Så lenge den holder 8.30 og helst kryper oppover sammen med glidende snitt bør det ikke være noen fare. Tar den 8.50 blir det fin-fint! :slight_smile:

Lykke til videre gutter. Skal følge med videre og prøve å poste litt TA og charts om det er av interesse :slight_smile:

3 Likes

Lykke til.

Synd at vi mister dine TA charts, men antar du er tilbake igjen ganske snart.
Kun en vei herfra med gårsdagens rapport og dagens melding, oppover.

Husk at TA er bare TA, kjekt å ha på radaren, men nyheter fra selskapet er det mest avgjørende og de kommer ofte her i selskapet.

Kom fram til samme konklusjon som deg. Lot posten min gå i SOFF. Makro ser dårlig ut nå, rentene stiger, oljepris faller mer enn dollar styrker seg, VIX gikk i taket i går, Futtene er røde i US. Så har gått 40% i cash i løpet av dagen. Kan fort bli at jeg plukker inn SOFF igjen, men nå tror jeg at jeg skal være litt forsiktig på gasspedalen inn i Mars måned.

Lite handlingsrom for undertegnede, men fikk kjøpt noe mer idag. Snittet minimalt opp, men betyr lite i det lange løp.
Etter min vurdering en flott dag å kjøpe på.
For egen del ble q4 en bekreftelse på at Solstad er på rett vei og kan potensielt bli en meget kjekk aksje å sitte med framover.
Etter gråværsdager kommer solskinns dager og da vil helt klart Soff være av aksjene som skinner sterkest.
I tillegg til rapporten synes jeg det er herlig med kontraktsmelding på flere fartøy idag og som sagt har de nå meldt mellom og langtidskontrakter på 21 fartøy siste 9 ukene.
Lars Peder er bullish på Havvind, tror ikke det drøyer lenge før det kommer mer.

3 Likes

Her kommer Siem Offshore med noe av det samme som Solstad mener må gjøres i bransjen.

Betaler du for finansavisen?
Føler du det er verdt kronene?

Nei, jeg har ikke abb. lenger, men får kopi via andre kanaler :grinning: