Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Hentet fra HO.

Utdrag fra intervju med Lars Peder Solstad igår.

"Administrerende direktør Lars Peder Solstad friskmelder nå selskapet og legger den siste kvartalsrapporten for 2020 på bordet som et bevis for det.

– Det er deilig å være ferdig med fjoråret, og vi kan jobbe oss inn i det nye. Det siste kvartalet synliggjør den regnskapsmessige effekten av restruktureringene vi har vært gjennom, og vi er på offensiven igjen, sier Lars Peder Solstad til Haugesunds Avis.

Både selskapets likviditet og egenkapital er betraktelig styrket. Omsetningen på ca. fem milliarder kroner i 2020 er på noenlunde samme nivå som året før.

Restruktureringen av selskapet ble annonsert 20 oktober i fjor.

– Det medførte at en betydelig del av selskapets gjeld ble omgjort til egenkapital, samtidig som likviditet ble tilført selskapet. Fra å ha negativ egenkapital i 2019, er den ved utgangen av 2020 betydelig på pluss-siden, sier Solstad.
Nye kontrakter
– Det blir gjort en formidabel innsats både på sjø og land, sier Solstad.

Karmøy-selskapet vil i årene som kommer satse mye på markedet for fornybar energi, i tillegg til olje og gass. Solstad har et uttalt mål om å bli karbonnøytrale innen 2050.

– Det er mulig, og det skal vi få til, mener Solstad.

Fredag signerte Solstad Offshore to nye kontrakter i Australia. Den ene kontrakten gjelder oppdrag for en båt som allerede er «down under», mens den andre signeringen gjelder arbeid for en Solstad-båt som er i Norge.

– Ja, det er vi fornøyde med. Vi har en veldig bra flåte med masse flinke folk, og vi jobber aktivt med å øke aktiviteten videre, spesielt i Norge, UK, Brasil og Australia…

– Hvordan har covid-19 påvirket selskapet?

– Som hos de fleste andre så har koronapandemien har også påvirket oss Vi merket effekten med en gang ved at kundene våre strupet inn på aktiviteten… Samtidig som det krever mye ressurser både på sjø og land i forbindelse med mannskapskifter, reiser, tester, karantenebestemmelser og logistikk og reising. Det koster mye penger, sier Solstad.

– Hvor mye koster koronatiltak?

– Det kostet oss i alle fall 100 millioner kroner i fjor, og jeg regner med det vil gjøre det samme i 2021, sier Lars Peder Solstad.

Dette er et tydelig KJØPSSIGNAL vil jeg mene.

3 Likes

Kjenner hvertfall etter å ha lest gjennom rapporten enda en gang kombinert med LPS sine uttalelser i media, FA og Haugesunds Avis at jeg er overbevist om at Solstad vil bli en vinner framover nå.
Jeg trodde dem skulle klart 1,2mrd i inntekter, bommet med 25 mill i mitt wild guess intervall, kostnadene er noe høyere enn de ville vært uten Covid 19. Covid 19 har gitt selskapet betydelige ekstrakostnader iform av mønstring på skip/reiser/tester etc. det kommer vi ikke ifra, men det er ikke selskapet selv direkte skyld i.
I tillegg har de slik jeg tolker det selvsagt fått færre kontrakter grunnet lavere etterspørsel og enkelte kontrakter har blitt terminert og eller avkortet. Vil anta dette i aller høyeste grad gjelder Maximus og sikkert det disputten også handler om, Covid 19.
Kan tenke meg at Saipem mener at Force majour kommer til anvendelse her.

LPS er meget positiv til Havvind og jeg tror dem vil gjøre hva som står i deres makt for å ta førersetet i det racet framover med full oppbacking fra Aker og Røkke.
I spotmarkedet ser vi en soleklar forbedring, mulig den nådde en midlertidig topp forrige uke, men i såfall tror jeg den er midlertidig.
2 nye spot oppdrag tildelt idag etter hva jeg kan se. Noen fartøy blir ledige de kommende dagene nå, la oss håpe på fullt kjør med nye oppdrag i starten på uken, synes de som sjonglerer fartøyene i spotmarkedet hos Solstad utviser teft selv om det nok også er gambling innimellom. De er hvertfall flinke til å dra de beste prisene etter mine vurderinger.

Jeg ser egentlig bare to risiko element på 1-2 års sikt, det ene heter Normand Maximus, det andre heter total makro kollaps.
Når det gjelder Maximus anser jeg den risken som relativt liten, fartøyet lå ikke lenge i Mekjarvik etter termineringen fra Saipem før den kastet loss for nytt oppdrag i Mexico.
Garantert at dem gjør hva de kan for å sikre ny og lengre kontrakt på fartøyet før utgangen av mai.
Når det gjelder makro kollaps tror jeg lite på det også, korreksjoner vil komme, men det er vesentlig forskjell på ordinære og normale korreksjoner versus en kollaps. Holder oljeprisen seg på dagens nivåer tror jeg vi har lite å frykte framover.

Forøvrig synes jeg at han gjorde klokt i å uttale til FA at noen må inn å ta grep ift overkapasiteten. Flere andre konkurrerende selskap sliter nå og skal gjennom en restrukturering, la oss håpe for alles parter at det blir tatt grep til det beste for gjenlevende selskaper.
LPS klarte hvertfall å si det såpass høyt og tydelig at Siem Offshore uttalte i nærheten det samme.
Vel, jeg har hvertfall meget stor tro på at Solstad vil levere framover, styrket i troen etter at uåret 2020 er tilbakelagt med et fjerde kvartal som tross alt var solid.

4 Likes

Fine tanker/ innlegg fra deg Rodjer. Sitter selv med en grei bunke aksjer i SOFF. Økte greit etter qtall. Tror vi har store muligheter fremover (hvis vi har tålmodighet). Dukker vel opp på ca 25-26 plass på eierlista snart. Bare for å si at jeg har tro på selskapet. Stikkord er uansett; tålmodighet !!

2 Likes

Takk, setter pris på å høre det.
Vi vil snart oppleve svært kjekke dager i Soff aksjen, om det hersker det liten tvil.
Tålmodighet, helt enig @airplay

Ofte der de fleste sliter og skiller ofte de som gjør det godt og de som gjør det mindre godt.

2 Likes

Lagde denne ikveld. Sikkert noe feil der så ta det med en klype salt :pleading_face:.

2 Likes

Flott,
Må sjekke litt nærmere imorgen.
EIOF er også i dialog med långivere om jeg ikke tar helt feil :grinning:

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 26. feb 2021

Solstad Offshore har brutt den stigende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen tester motstanden ved cirka 9.00 kroner. Dette kan gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 9.00 kroner vil utløse et kjøpssignal. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Dette svekker trendbruddet. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt positiv på mellomlang sikt.

Anbefaling en til seks måneders sikt: Svak kjøp

Blir spennende å følge utviklingen framover nå, tror vi nærmer oss et punkt nå hvor den enten reagerer relativt kraftig opp eller faller noe mer tilbake(7,7-8,2).

Trenger sikkert ikke skrive hva jeg tror mest på :grinning:

Men vi trenger flere kjøpere for å få en reaksjon opp. Og kontraktene drypper jevnlig her i selskapet, en ny kan komme når som helst faktisk.
Lite snakk om Dogger, nå er vi i mars, kan ikke drøye lenge nå før vi får vite hvem som får det.

1 Like

Nærmer seg en reaksjon opp nå :grinning:

1 Like

Har lagt inn kjøp på 7.75 i Soff igjen og tar tiden til hjelp. Likte dog ikke at marginene ble skviset og at kostnadene økte i Q4. Men er mye potensiale framover. Vil nok bruke litt tid på å finne et bra kjøpstidspunkt. Men har ellers kjøpt litt i selskaper som har inntjening og utbytte, for å tilpasse min egen strategi til det markedet gjør for øyeblikket.

En liten kommetar Rodjer; EIOF må vel betale alt over 245 mill på bok til bankene ved utgang av Q2, er vel derfor markedsverdi ligger rundt 250 mill. Var i allefall slik jeg forstod rapportene fra de.

Det er mulig du har rett i det.
Sitter med så lite i Eiof at jeg lar den bare suse og ser hva som skjer.

PS. Følg med på soff nå.

1 Like

NEW [NORMAND SPRINGER](javascript:void(0):wink: Serica Energy Supply duties, D/D 14 03/03/21 GBP 9000

På Soff sin egen spot side ser det ut som også Normand Service skal inn for Serica Energy den 3.3

Normand Service PSV PPT / Serica (03.03) Aberdeen

2 Likes

Ser det er ganske stor forskjell på ratene innad PSVene. KL saltfjord på 500 000kr
Derimot Kongsborg på 100 000kr
Skyldes det spec på skipet (størrelse) eller volatilitet?

KL Saltfjord er en AHTS og de har normalt betydelig høyere rater enn en PSV.(Kongsborg)
I tillegg fikk Saltfjord den tildelingen i forrige uke da utnyttelsen var høyere enn idag, mange fartøy gikk av oppdrag i helgen.
Normand Prosper(AHTS) fikk til gjengjeld 780,000 i forrige uke :grinning:

I tillegg går det nok også på timing og noe gambling, holde igjen i håp om nye oppdrag som driver prisene etc.

@Eiriko

Om du klikker på fartøyet får du all relevant informasjon om det.

http://westshore.no/

1 Like

Var inne på appen, der feilen skjedde :relaxed:

Ser at Soff så gjerne vil bryte løs fra 8 tallet, men kommer liksom aldri over kneika. Vet ikke helt hva som holder igjen kursen?

Enig i at det er tungt, men det kommer ganske så snart er mitt tips.

Ser forøvrig at også Sea Forth skal i oppdrag den 3.3 for Enquest.
Fra Solstad sin egen spot side. 1.april går Sea Forth over til kontrakten som ble meldt den 19.januar.

Sea Forth PSV PPT/ EnQuest (03.03) Aberdeen

Den tid den sorg er ordtaket, men tror vi skal snu litt på det :wink:
Renner jo inn kontrakter her!

Soff har en tendens til å «vake» før den plutselig buller. 9 har til nå ikke vært et problem. 10 derimot.

Ingenting fra Q4 skal tilsi at de ulike motstandsnivåene fra dagens kurs og opp til 10 skal være «vanskeligere» å passere