Kjenner hvertfall etter å ha lest gjennom rapporten enda en gang kombinert med LPS sine uttalelser i media, FA og Haugesunds Avis at jeg er overbevist om at Solstad vil bli en vinner framover nå.
Jeg trodde dem skulle klart 1,2mrd i inntekter, bommet med 25 mill i mitt wild guess intervall, kostnadene er noe høyere enn de ville vært uten Covid 19. Covid 19 har gitt selskapet betydelige ekstrakostnader iform av mønstring på skip/reiser/tester etc. det kommer vi ikke ifra, men det er ikke selskapet selv direkte skyld i.
I tillegg har de slik jeg tolker det selvsagt fått færre kontrakter grunnet lavere etterspørsel og enkelte kontrakter har blitt terminert og eller avkortet. Vil anta dette i aller høyeste grad gjelder Maximus og sikkert det disputten også handler om, Covid 19.
Kan tenke meg at Saipem mener at Force majour kommer til anvendelse her.
LPS er meget positiv til Havvind og jeg tror dem vil gjøre hva som står i deres makt for å ta førersetet i det racet framover med full oppbacking fra Aker og Røkke.
I spotmarkedet ser vi en soleklar forbedring, mulig den nådde en midlertidig topp forrige uke, men i såfall tror jeg den er midlertidig.
2 nye spot oppdrag tildelt idag etter hva jeg kan se. Noen fartøy blir ledige de kommende dagene nå, la oss håpe på fullt kjør med nye oppdrag i starten på uken, synes de som sjonglerer fartøyene i spotmarkedet hos Solstad utviser teft selv om det nok også er gambling innimellom. De er hvertfall flinke til å dra de beste prisene etter mine vurderinger.
Jeg ser egentlig bare to risiko element på 1-2 års sikt, det ene heter Normand Maximus, det andre heter total makro kollaps.
Når det gjelder Maximus anser jeg den risken som relativt liten, fartøyet lå ikke lenge i Mekjarvik etter termineringen fra Saipem før den kastet loss for nytt oppdrag i Mexico.
Garantert at dem gjør hva de kan for å sikre ny og lengre kontrakt på fartøyet før utgangen av mai.
Når det gjelder makro kollaps tror jeg lite på det også, korreksjoner vil komme, men det er vesentlig forskjell på ordinære og normale korreksjoner versus en kollaps. Holder oljeprisen seg på dagens nivåer tror jeg vi har lite å frykte framover.
Forøvrig synes jeg at han gjorde klokt i å uttale til FA at noen må inn å ta grep ift overkapasiteten. Flere andre konkurrerende selskap sliter nå og skal gjennom en restrukturering, la oss håpe for alles parter at det blir tatt grep til det beste for gjenlevende selskaper.
LPS klarte hvertfall å si det såpass høyt og tydelig at Siem Offshore uttalte i nærheten det samme.
Vel, jeg har hvertfall meget stor tro på at Solstad vil levere framover, styrket i troen etter at uåret 2020 er tilbakelagt med et fjerde kvartal som tross alt var solid.