Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Uansett hva du gjør, lykke til!

Men, en ting du må være klar over ved å sitte i Soff, den er til tider ekstrem volatil gjennom en dag. :grin:
Unngå å agere i panikk.

2 Likes

Takk det samme :slight_smile:

1 Like

Jeg har tradet den enkelte ganger det siste halve året. Kjøper under 8,3, og selger vel ofte oppunder 9. Men har flere ganger ventet med å selge til opp til 10. Så bruker jeg og å sitte med en del av posten for å få med meg dersom det kommer en fundamental oppgang (eller et fall og). Er forferdelig kjedelig å ikke ha noen aksjer, om der skjer fundamentale oppganger - det opplevde jeg i AKSO da den gikk fra 5 kr til 15 kr i fjor… - og det er gjerne derfor en del sitter i SOFF, for å få med seg en mulig opptur.

Liten sum ?

Da er det i så fall ingen tvil om at du burde ha et langsiktig perspektiv ettersom noen prosent av en liten sum- er lite. Alternativet er å ha et “langsiktig tradingperspektiv” ettersom aksjen er relativt volatil og slik sett meg gode muligheter for dette. Sørg bare for å være med når båten går for;

SOFF har potensial til mange- mange- mangedobling dersom du ser på dagens MCAP og fremtidige muligheter. Spørsmålet og risikoen ligger ift. hvorvidt de største eierne (som omfatter de største kreditorene og som har tatt betydelige tap i bytte mot aksjer) ikke vil være i stand- eller villige til å ta virksomheten gjennom det som fortsatt er en noe treg (men nå stadig bedre) markedssituasjon og frem til nye markeder (Les: Offshore sol/vind mv) i større grad erstatter den reduserte oppdragsmengden fra oljebransjen.

Jeg har kommet til en konklusjon om at når kreditorene var villige til å ta de tapene de gjorde- og på de premissene som ble lagt til grunn så kan jeg- med mulighet for eventyrlig avkastning men strengt tatt også muligheter for betydelig tap. Jeg har nå 50% av min aksjekapital bundet opp i SOFF (dette er egentlig galskap) kjøpt på meget hyggelig snitt i starten av oktober, men forhøyet en del etter ytterlige oppkjøp til høyere pris senere. Jeg vurderte aldri å selge da kursen var over 10. Jeg kommer heller ikke til å selge når kursen er 20 eller 30. Jeg er inne med tålmodighet og langsiktighet på jakten etter gull, og med stor tro om annen skjebne enn de som døde ved Klondike.

Uansett valg ønsker jeg deg lykke til. Det er i alle tilfeller veldig gøy å følge SOFF som i mine øyne fremstår som bunnsolide innenfor en bransje som i dag står i en situasjon med dårlige markedsvilkår og overkapasitet men som på denne bakgrunn senere kan havne litt i samme situasjon som de største aktørene innenfor “flybransjen” vil oppleve nå når reiserestriksjonen etterhvert blir opphevet.

4 Likes

Bra trykk mot helga i spotmarkedet -det ligger arbeid til 3 AHTSer nå og det er 3 litt mer langvarige PSV jobber også!

På term-siden har Saipem siste dagene kommet med 2 rørjobber som bør være interessante

1 Like

Turde ikke skrive om mine kursmål i frykt for å bli stemplet som tulling :grin:, men du er inne på noe :crazy_face:

1 Like

Tulling eller ikke. I denne bransjen følger man ferden til mål- eller til bunns. Solstad har store mål, og jeg har til hensikt å tjene gode penger på å følge ferden til målet. Mht. kreditorenes anførte tap har jeg ingen tro på at målet (i alle fall lovnadene) her ikke langt overskrider både 20 og 30.

Forøvrig;
Takk for god og nyttige info både her og i FA. Jeg er selv en aktiv bruker av de samme kildene, og leser mye av informasjonen på samme måte som deg.

Neida, vi er ikke tullinger som ser kurser på 25-40 i det fjerne, overhodet ikke.
Jeg gikk inn i Soff nettopp fordi potensialet er skyhøyt og jeg tar heller risikoen ved å være “tidlig” inne versus hoppe på et tog i stor fart på et eller annet tidspunkt.

Som jeg skrev forleden dag tror jeg mange frykter hva som kan skje dersom man eksempelvis ikke får ny kontrakt til NM innen nåværende kontrakt går ut, frykten er så stor at man faktisk ikke tenker klart og da ikke ser mulighetene om det i motsatt fall heller skulle komme en 3 -årig kontrakt på fartøyet snart.
En slik melding vil jeg forsiktig anta at vil bortimot doble kursen umiddelbart(minimum 50% stigning).

Men andre får selv avgjøre på samme måte som jeg tar mine avgjørelser, men Solstad er særdeles spennende og mange vil oppdage det etetrhvert.

Med dette sagt synes jeg at det er tegn i handelen denne uken til at flere ønsker en blit av Solstad, kursøkning til tross for massivt nedsalg fra Handelsbanken tyder nettopp på det.

“Forøvrig;
Takk for god og nyttige info både her og i FA. Jeg er selv en aktiv bruker av de samme kildene, og leser mye av informasjonen på samme måte som deg.”
Joda, blir nok for enkelte litt mye mas fra min side, det beror på ledig tid samt et veldig engasjement for det jeg investerer i.

Og jeg vet at uten at noen engasjerer seg, blir det vanskelig å få andre interessert.
Slik var det også da jeg startet fb gruppen Photocure Investors høsten 2018, kun de færreste kjente til PHO, nå teller gruppen tett på 3k medlemmer. I perioden har kursen gått fra 27-32 til 120-135.
Ikke misforstå, selskapene må levere for at kursen skal kunne stige, men dess større interesse, dess mer press og økt kurs.

1 Like

Nok en litt lengre PSV jobb i spotten, nå er vi på meget høyt aktivitetsnivå, veldig bra-det er bare et tidsspm før psv-ratene passerer den litt “magiske” 100k/dag streken nå!

1 Like

Ser bra ut dette @Metallian , eneste skår i gleden er at vi ikke har noen særlig “ledige” fartøyer i spotten nå, men det er mer et luksusproblem :grinning:
Vi vil nok muligens snart registrere at Solstad starter opp igjen noen av de psv’ene som gikk av kontrakt i desember?

Det er vel ikke heeelt uaktuelt med en psv eller to ut av opplag, men jeg vil heller se de gå til båter i spoten- vi har sett de siste årene at båter hentes ut av opplag når gosesongen starter, da ædelegger man markedet og ender opp med lave rater i gosesongen og…sjekk westshore, det er allerede hentet ut flere psver fra opplag til lengre jobbe ri 2021 :frowning:

Endel av jobbene har oppstart litt frem i tid så jeg er noksåp sikker på at SOFF har kapasietet de legger inn bud med på disse jobbene så får vi se. Hsuk-når ddet er trykk i markedet er det av og til de båtene som ikke tar de “beste” jobbene som får de beste ratene… for 2-3 år siden bla hadde Viking sine “små” AHTSer flere ganger vanvittige rater på 500-1000k/dag(!!!) fordi de ikke var de mest populære og plutselig var de eneste ledige når noen MÅTTE flytte en rigg- når en rigg MÅ flyttes betyr noen millioner ingenting for oppdragsgiver for de taper mer hver dag riggen ligger ubrukt.

3 Likes

Flotte betraktninger, takk.

Håper selv soff heller tidligere enn seinere kvitter seg med de 37 fartøyene. Vet ikke hva dem fører til av kostnader, men billig er det sikkert ikke.

Tror vi håper det alle, men det finnes fartøy i fjorder som man helt sikkert skal bruke videre. For antallet som bare ligger er nok nærmere 55-60 enn 37😀
Har ikke fintellt.

Var det ikke 37 dem var forpliktet til å anvhende?

Jo, stemmer det.
Men når de 37 er borte vekk ligger det fremdeles fartøy som ikke er i bruk idag.

Hm? Det får ikke jeg til å stemme, kan du gi noen eksempler?

Gi meg noen minutter

Dersom du sjekker fra q3 rapporten, eneste rapporten jeg finner som kan benyttes hvertfall.
Der er 44 fartøy lagt som opplagsskip. Av de 44 kjenner jeg kun til at Normand Swan og Normand Fortress er i drift idag, da gjenstår 42 fartøy.

Og av de andre fartøy(82 inkludert Swan og Fortress) som ikke står som opplags fartøy er såvidt meg bekjent ikke Nor Spring, Sea Spark eller Sea Flyer, Far Scout og Sea Spear i oppdrag pt.
Så da mener jeg at vi står med totalt 42 + 5 fartøy uten kontrakt/opplag. 37 av disse skal bort og da står man igjen med 10 fartøy som skal beholdes i tillegg til de som er på kontrakt/spot/disponible idag.

Så kom det et salg av 3 fartøy forleden og da er vi nede i 7 fartøy.
Tok visst litt hardt i og beklager det.
Jeg tror derfor at Solstad skal beholde flere fartøy enn hva som er på oppdrag idag og flere av dem er jo 2012-2014 modeller og har vært i jobb så sent som i desember.
nå har det riktignok vært rimelig dødt i spotten over lang tide, men dersom det virkelig bedrer seg i markedet nå har ikke Solstad veldig mange fartøy å spille på?

Men her er uhyggelig mange fartøy i flåten, gamle lister og fryktelig mye å holde styr på og tar forbehold om at jeg har regnet feil på dette og beklager i såfall.

Uten at jeg har peiling egentlig på markedsverdi, bokført verdi, interesse for så skulle man uten tvil tro at det er en betydelig verdi i en del av disse fartøyene, så får man bare håpe at de kommer seg ut av dette på en fornuftig måte.
I artikkelen jeg delte her igår uttaler LPS at flere salg er nært forestående og kommer nå snart så får vi bare håpe at dem kan bokføre en gevinst totalt sett når man gjør opp status, samtidig som man ikke bygger opp unødige konkurrenter rundt forbi.

Mye å holde styr på, og ting er ikke skrevet i stein.

De 37 er nok garantert ute på en eller annen måte. Så er det nok noen til, spesielt litt nyere psver med lite dekkplass som nok også selges om man får ok pris, tendensen ihvertfall i nordsjøen er at psver med 6-800kvm dekkplass sliter med å få jobbene. At rundt 10 er i faresonen er nok ikke et dårlig tips.

Sea Flyer er i opplag i flekkefjord
Sea Spark er i opplag i ff

Nor Spring beveger seg utenfor singapore
Far Scout jobber i brasil
Sea spear opplag i ff