Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Angående Far Scout hadde jeg ikke fått med meg denne:

" During the charter period, Far Sagaris will be replaced by Far Scout, as Far Sagaris will commence a 3-year contract with Petrobras."

Når det gjelder de andre fartøyene Flyer, Spring etc. er jeg klar over at dem ligger i opplag og hvor, men poenget mitt er mer det at det pt er flere enn 37 fartøy i “opplag” og da tenker jeg at noen skal beholdes. :grinning:

Satt i sammenheng med havvind satsingen er det heller ikke utenkelig at noen fartøy bygges om for å imøtese dette behovet. men her har jeg lite kompetanse.

Tenkt samme tanken, vet ikke om Nor Valiant kan være et alternativ, kanskje den er for liten og gammel.

@Metallian

Tror forresten dine spådommer og drømmer om rater i spotten slår til nå😀

1 Like

https://investor.tdw.com/events-and-presentations/presentations/default.aspx

Kan være interessant å se hva konkurrentene tenker om markedet fremover. Anbefaler også q4 earningscall. Merker meg at flåten er redusert fra 217 skip 31.12.19 til 172 skip 31.12.20, og at de vurderer å kvitte seg med flere. De ser signaler for økt aktivitet utover året og H2 2021, og at markedet vil være tilbake til q1 2020 nivå i q1 2022.

2 Likes

Flere og flere positive signaler om bedring i markedet.

https://www.offshore-mag.com/drilling-completion/article/14199263/exploration-drilling-offshore-guyana-set-to-rise-rystad-energy-says

Har egentlig ikke lest denne meldingen fra tidlig høst 2020 før idag, men den er forsåvidt ganske interessant for tiden.

Som nevnt tidligere driver jeg, i tillegg til å følge med på infront, å skyggefører topp20 listen med data hentet fra Solstad sin hjemmeside.

Under følger en sammenligning fra 4. mars - 11. mars.

Aksjonær Beholdning Endring
AKER CAPITAL AS 18687150 0
DNB NOR BANK ASA EGENHANDELSKONTO 8341856 0
HEMEN HOLDING LIMITED 6891522 0
NORDEA BANK ABP, FIL 5395264 0
SWEDBANK AB 3433951 188 Økning
JARSTEINEN AS 3101708 0
CLEARSTREAM BANKING S.A. 2333221 8589 Reduksjon
CITIBANK EUROPE PLC 1921921 0
SPAREBANK 1 SR-BANK ASA 1597416 0
THE EXPORT-IMPORT BANK OF CHINA 1139842 0
SPAREBANKEN MØRE 965728 0
HANDELSBANKEN 871674 463062 Reduksjon
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 679070 0
ESPEDAL & CO AS 656687 0
BNP PARIBAS SECURITIES SERVICES 600758 0
SPAREBANK 1 SMN 534658 0
RONGEVÆR OTTO 512971 4268 Økning
SANDBERG JH AS 402839 0
STAVANGER FORVALTNING AS 400097 50000 Økning
AVA AS 400013 69073 Økning

Vurdering:
Tallene i seg selv sier ikke så mye. Bevegelsene fremstår for meg verken illevarslende eller super positiv. Helt nøytral vil jeg hevde - noe som er bra.

Rongevær, Sandberg, Stavanger (…) og AVA AS vurderes å “trade” i SOFF. Noen dager selger dem, mens andre dager kjøper dem. Da jeg først så dem på listen lå nesten samtlige med en beholdning på rundt 300K. På noen måneder har dem økt sin beholdning med omtrent 31 %. Hvilket kan antyde at dem enten har troen i selskapet eller at SOFF er et fortjenstfull investeringsobjekt - kortsiktig. Jeg lener mot sistnevnte, hvor kursen siden november for tredje gang er på vei fra omtrent 8 til 10.

Siden 31. desember har aksjonærene på plass 17-20 betydelig flere aksjer pt. Totalt har antallet aksjer for topp 20 blitt redusert og henger sammen med Handelsbanken. Hvilket i seg selv ikke betyr noe - min mening

Når det gjelder handelsbanken:

  • Dem solgte mellom 17. feb og 4. mars ca. 550K aksjer. I samme periode hadde SOFF tre kurs drivende børsmeldinger.
  • Mellom 4. mars og 11. mars ble ca. 460K aksjer solgt, med en kursdrivende børsmelding.

Det overnevnte bekrefter tildels min hypotese om at Handelsbanken bruker børsmeldingene til å selge seg ned. Videre bruker dem langt mer tid på å selge seg ned en hva jeg først antok. Fortsetter dem å selge under vilkårene jeg viser til kan nedsalget dra ut i tid, og potensielt ligge en demper for videre oppgang. Økende antall kursdrivende børsmeldinger vil bidra positivt på HBs nedsalg, og visa versa.

Det er en del banker som aksjonærer i SOFF. Kjenner ikke til bakgrunnen til hvorfor HB selger seg ut (om dette er målsetningen), men om flere banker vekter ned så kan kursen bli presset inn i en horisontal trendkanal.

Det overnevnte er mine vurderinger. Folk må gjøre sine egne vurderinger, da jeg kan ta feil.

1 Like

Siden den listen viser status tirsdag kan HB ha redusert betydelig både onsdag og fredag da omsetningen var forholdsvis høy, spesielt onsdagen.
Det vil listen på mandag og tirsdag gi svar på.
Synes det mest spennende på topp50 listen i tillegg til HB er Ørn As som plutselig kom inn med 400k, så får vi se hva Nicolay Grove har gjort på slutten av uken, lastet videre eller redusert. Noen har hvertfall økt de siste dagene.

I følge Solstad ble listen oppdatert torsdag 11. mars. Er usikker på om oppdateringen inkluderer torsdagen.

Basert på historikken til HB sålangt stiller jeg meg tvilende til betydelig nedsalg torsdag og fredag inneværende uke. Svaret er heldigvis rett rundt hjørnet. Det var en fin avslutning på uken - særlig Dojien som kan indikere pris oppgang følgende dager.

Ingen lister hverken på Infront,Solstad, Tek eller noe sted viser nyere oppdatering enn 2-3 dager tilbake i tid.
Bare legg merke til hva eksempelvis FA alltid skriver i sine artikler når Spetalen har kjøpt eller solgt i et papir, “vi vet dog ikke hva han har gjort de siste 2-3 dagene”

Så listen fra Solstad av 11. mars gjelder til og med tirsdag.

Eksempel, artikkel fra mandag 17.2.20.

“Sist uke økte mer enn doblet han eksponeringen sin mot farmasiselskapet og er per onsdag sist uke tiende største aksjonær med 273.506 aksjer gjennom Tycoon Industrier.”

Når du sier det så har du rett.

Som jeg lærte en gang Ting Tar Tid :slight_smile: Håper HB snart er ute. Har vært igjennom den samme dritten med både MPCC og Akastor.

Ja, har nok rett i akkurat denne saken, har styrt ganske heftig med manuelle føringer på Pho tidligere og deres kontofører Nordea før listene kom her på Tek.

Men, det er ufattelig irriterende at det skal være forsinkelse på slikt, men har sikkert med vps å gjøre, men bjellesauer som Spetalen kan lett profittere på slikt og det gjøres.

Bjellesauer, mente du ikke “hjørnesteins investorer” - Farse av et begrep.

1 Like

Stadige små drypp om bedring i markedet.

https://www.offshore-mag.com/drilling-completion/article/14199265/noble-reactivating-three-warmstacked-offshore-drilling-rigs

Leser forøvrig på fb gruppen at Normand Prosper ligger i Brattvåg for utbedring av vinsjer etter West Mira oppdraget.
Står fortsatt på at jeg tror den er tiltenkt en lengre kontrakt siden fartøyet er fjernet fra Spot oversikten av Solstad.

Full konflikt mellom banker og eiere av Solstad-skip: – Vi er ganske enkelt sjokkert over bankenes handlinger | DN

Jau, då fikk vi vel svaret på NM…

Men, hvor rødt eller grønt er det for SOFF å måtte saksøke sine egne banker på grunn av tiltredelse av pant?

Står den noko matnyttig der?

Har ikke abo på DN men SOFF eier 25% av det selskapet som har saksøkt bankene slik jeg forstår det.

Aldri heldigt med juridiske krangler og usikkerhet.