Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Jeg kjenner heller ikke til innholdet i artikkelen og forholder meg til selskapet, antar det bare har sluppet ut noe info ref siste melding I sakens anledning

Sletter artikkelen før i morgon viss nokon har lyst å lese den.

2 Likes

Her ligger mye mellom linjene, både av hva som kan være på vei ift kontrakt samt prising av fartøyet-

“Neste rente- og avdragsbetaling fra Maximus til bankene er ikke før slutten av april.
Maximus har kommet med et forslag de mener vil løse problemet og sørge for at bankene
år betalt. Det innebærer at Solstad år en ny langtidskontrakt for skipet, og at AGC
forplikter seg til å tilføre Maximus mer egenkapital.
Solstad har hentet inn takst på skipet, og mener det er verdt mellom 265 og 345 millioner
dollar, altså langt mer enn det utestående lånebeløpet på 194 millioner.”

Veldig synd at slike skritt skal bli tatt, men dette tror jeg fortsatt ordner seg på en fornuftig måte.

Dette har jeg mest tro på at vil løse opp saken:
Det innebærer at Solstad år en ny langtidskontrakt for skipet, og at AGC
forplikter seg til å tilføre Maximus mer egenkapital.

Og siden Maximus har foreslått dette overfor bankene anser jeg muligheten for ny lengre kontrakt til NM før utgangen av mai som svært sannsynlig. Når man er i tidsnød slenger man ikke ut slikt uten videre, dette ordner seg.
Bankene har også for mye å tape på noe annet enn en fornuftig løsning.

Det som i og for seg jeg stusser mest på er at gjelden “kun” er 194 mill, var den ikke betydelig høyere i q4 rapporten?

Trodde gjelden var rundt 250 jg…

Jeg leser det litt annerledes. At en kan bli tvunget til å kjøpe skipet og det vil vel bety enda en emisjon, siden en nok ikke kan øke gjelden? Er skikkelig usikker på konsekvensene her, og er egentlig glad for at jeg bare er inne med en liten investering i SOFF inntil en kan forstå hvilken vei det går. Artig at det er bankene som har lempet ut aksjer i det siste…

Bankene i flertall blir feil. Dem er så langt nede i næringskjeden at dem er «ubetydelig».

Dette gjør saken med NM noe mer komplisert. Det er ikke bra. Desverre ser det ut som SOFF havner midt i skuddlinjen.

Restgjelden er bare 198 MUSD. Det er helt konge om det stemmer. Da er jo gjelden som opprinnelig bar på 380 MUSD blitt halvert på mindre enn fem år.

1 Like

Når jeg tenker meg om så er vel de 194 mill 75% av gjelden så da er nok totalen usd 259 mill, tilsvarende ca. 2,19 mrd, ned fra ca. 2,52mrd pr. 31.12.

Men denne eierstrukturen har jeg ikke helt og full ut taket på så mye mulig mitt resonnement er feil.

Uansett, denne artikkelen er ikke noe nytt forsåvidt, Solstad varslet for noen dager siden at det var tatt juridiske skritt fra en part og da ligger det selvsagt i kortene at det er en uenighet/konflikt.
Eneste nye er at vi har gjennom artikkelen fått mer innsyn i hva konflikten dreier seg om, man måtte ane at noen forfulgte og sjekket ut hva den korte meldingen fra Soff dreide seg om.

Ikke for å være frekk, men det er knapt en bank som ikke er inne i et selskap. Dem selger og khøper aksjer vær dag.

Det er ingen banker utover Handelsbanken som selger seg ned.

1 Like

Og DNB sitter som nest største eier i Solstad, lite trolig at de ikke kommer til en enighet om NM, som jeg skrev over vil det bare bli tapere og DNB vil bli en av de største.

Og det tenkes nok løsninger over en lav sko.

Vi får se hvordan det går på mandag. Har tjent greit på offshore aksjer i høst og vinter, så noen tilbakeslag må en bare påregne. Dere skal se at det hele ender med at aksjen buller i vakum :rofl:

@TMV

Tenker du at artikkelen er et tilbakeslag?

Når meldingen kom at det var tatt juridiske skritt så vet man jo at det er noe som må løses.
Selskapet har enn så lenge ikke kommet med noen ny informasjon den ene eller andre veien.
Det er lite sannsynlig, men Solstad har idag en cashbeholdning som muliggjør å kjøpe ut hele Normand Maximus.

Syntes artikkelen var bra jeg. Vi må derimot passe oss for å skape storm i vannglass. Haussing om banker som selger seg ut. Nei, jeg har fortsatt hvilepuls under 44.

Det var ikke så mye nytt egentlig. For dem som har lest forrige børsmelding om NM så oppklarer nok dette noe av usikkerheten.

Longstanding bull?

Du drar noe surrealistiske sammenligninger opp mot plcs

Du er absolutt inne på noe og ser man på hva topp 50 har gjort siden selskapet meldte om dette juridiske skrittet den 3/3 og fram til nå fredag så har dem økt sin beholdning fra 84,77% til 84,88% og det til tross for at handelsbanken i perioden har lettet seg for ca. 1 mill aksjer.

Fra side 6 i q4 rapporten:

Liquidity strengthen with MNOK 1,358 compared to previous
quarter and year end cash position of MNOK 2,412

1 Like

Lykke til på mandag alle medaksjonærer, kan sikkert være greit å være innlogget ved åpning :slight_smile:

Ikke bli overrasket om det kommer en kontraktsmelding i morgen tidlig så kanskje det kan være greit å være pålogget. :smiley:

1 Like

Jeg beklager dersom jeg virker selvsikker og positiv ift en løsning på saken, men jeg føler meg relativt trygg og sikker.

Solstad har gjennomført en restrukturering(NM riktignok holdt utenfor), de er et rederi med mer enn 100 fartøy, de har friskmeldt seg selv, ikke faen om de lar 1 eneste fartøy velte lasset, nekter simpelten å tro på slikt.

1 Like

Blir det kraftig dupp har jg cash klar. NM situadjonen er for Solstads del lite endret av dette, selv om det er mer usikkerhet nå. Lite komisk at DNB sitter på begge sider av bordet her😃

1 Like

Solstads og NMs videre drift er den beste garantisten for redusert- eller eliminert tap for DNB og de andre kreditorene hvilket for meg tilsier at resultatet er- og var gitt på forhånd. Er for øvrig sikker på at alt dette er del av en vel gjennomtenkt økonomisk plan forankret som del av “Restruktureringen” og som , slik jeg tolker situasjonen, ikke er regissert med en hensikt om å senke skuta.

Arbeidsfordelingen fremstår for øvrig som formålstjenlig. Solstad får med dette mulighet til å prioritere drift, båter og avtaler og som jo må sies å ha sett greit ut den seneste tiden- godt hjulpet av en markedssituasjon som er i gryende bedring.

Selv om dette følgelig ikke er egnet til å endre min tro på Solstad- og min investering i Solstad skal det bli spennende å se hvordan markedet kortsiktig reagerer på dette for jeg tenker jo at dette gir grunnlag for bekymring for mange av de aksjonærene som ikke følger Solstad like tett som enkelte av oss her. Dette vil derimot kunne gi de av oss som har “tro på selskapet, den pågående prosessen og det gryende markedet” en veldig hyggelig mulighet.

Jeg gruer meg derimot litt til å se “Saldobalansen” i morgen tidlig for jeg er, sett i forhold til totalstørrelse på sparegrisen, langt i overkant tungt investert i SOFF. Jeg ser ikke bort fra at jeg på papiret blir en del fattigere i morgen tidlig.

4 Likes