Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

LPS fra 20.11.2020:

Det pågår nå en dialog med leasingselskapet som eier fartøyet for å komme frem til en løsning som hensyntar termineringen.

– Vi har en god dialog med leasingselskapet, som igjen har god dialog med sine långivere. Det er en kontrollert situasjon, sier Solstad.

Enig i det aller meste du skriver, helt opplagt at her kommer man til en løsning.

Jeg er derimot ikke overbevist om at saldobalansen din imorgen vil skremme deg nevneverdig.
De aller aller fleste som sitter i Solstad idag er ikke kortsiktige lykkejegere, i såfall ble mange av dem skremt ut om dem leste q4 rapporten og leste det som stod under “Risk”, eventuelt da dem slapp den juridiske nyheten den 3/3.
Mange har nok holdt seg borte fra Solstad inntil NM saken er fullstendig avklart.
Vi har ikke opplevd at kursen har steget egentlig noe som helst av betydning på den milliarden selskapet har meldt om i form av nye kontrakter hittil i år, jeg tror fallhøyden er veldig liten på dette nivået og vi vet at kurs rundt 7,8-8,20 har vist seg meget attraktiv og lokket fram mange kjøper den seneste tiden.

Med unntak av Danske Bank og Handelsbanken har man ikke kunne se noe reduksjon på topp 50 som er verdt å nevne.
Småaksjonærer som hopper fra gren til gren daglig vil nok kanskje selge imorgen etter å ha lest artikkelen, men artikkelen i seg selv er slett ikke dårlig eller negativ om man leser mellom linjene og har kjennskap til saken og selskapet.

Tvert imot ser jeg endel positive elementer i artikkelen. For min del skinner det klart gjennom at en ny langtidskontrakt til NM er nært forestående(forklart i innlegg lenger oppe).
Gjelden på NM er langt mindre nå enn for bare 2 mnd siden.
Takst på skipet gjør at verdiene langt overstiger gjelden og det er alltid et godt forhandlingskort under normale omstendigheter.

Vel, vi får se dagen an imorgen, den blir kanskje volatil, men det er ikke uvanlig i dette selskapet, mange fornuftige vil ved dupp nytte anledningen og kjøpe fra panikkslagne småaksjonærer, ganske vanlig.

Enig, men merk at du nok leser denne informasjonen med en god del mer kjennskap til Solstad og deres situasjon en mange andre. Det er først og fremst småaksjonærer som står litt på utsiden av aksjen/bransjen som jeg tenker nå vil kunne finne på å rømme den- eller vil forsøke å trade seg bedre inn i den. Begge deler vil kunne gi røde tall i morgen.

Langsiktig deler jeg dine betraktninger 100%, og troen er så stor at jeg har brutt med en av mine aller helligste aksjeinvesteringsprinsipper.

Helt på linje med hva du skriver, men tenker at det er begrenset i Solstad hvor mange småaksjonærer som finnes som sitter på nok aksjer til å virkelig la det smelle.
Topp 50 besitter 85% av aksjene, er ganske sikker på at tar man med også de neste topp 50-100(de fleste her vil jeg også anta kjenner til hva de har investert i) så er vi på greit over 90% av utestående, kanskje opp mot 92-94%.
Det er uhyggelig mange aksjonærer med veldig lite antall aksjer, fra noen tusen aksjer og ned til 1.
Men, for all del, skulle alle disse selge seg ut vil det merkes, men jeg er født optimist og tror dette går greit også.
Er ganske sikker på at skulle den falle betydelig så sitter mange klar til å kjøpe, dette er forbigående støy.
Mitt håp er at det vil drukne litt i markedssituasjonen generelt med høy oljepris og sterke børser samt at LPS kanskje smeller til med en kontrakt eller to, hva hadde vært mer passende enn en kontrakt til NM.

@srh og @Rodjer, har lest gjennom postene ovenfor. Vil berømme dere for særs fremragende innlegg. Svært konstruktivt fremlagt. Takk

3 Likes

Det blir spennende å se- og jeg skal uansett bli med videre.

2 Likes

Opplagt vi er med videre, han Kjell Inge og John er også med videre.
LPS sitter også på endel aksjer, tviler på at han vil miste mer nå.

1 Like

Da våknet FA også.

Kom for flere timer siden. Kom først i fa feeden, kort tid på «fremsiden» også.

Oki, har ikke fått det med meg før nå :smiley:

Ja, og jeg tenker at DNB har vært, er og vil være en styrende og veldig viktig brikke i dette spillet- som jeg tror omfatter mer enn bare Solstad. Så lenge de sitter med på slik måte at det er økonomisk gunstig for de at Solstad lykkes har jeg tro på at de, deres ressurser og “samarbeidspartnere” vil gjøre alt de kan for å sikre/skape verdier i og gjennom SOFF. Dette har jeg tenkt skal skape verdier for meg også.

1 Like

Det er vanskelig å tolke DNBs veivalg her. De er stor eier i SOFF og stor pantehaver i NM

Det er ikke teoretisk umulig at DNB faktisk ønsker at NM skal overtas i sin helhet av SOFF og at den finansieringen har de en plan for. Som eier i soff, pantehaver i NM OG bank har DNB bukta, endene og bannet imellom for en slik løsning. Kanskje var det det LPS antydet 3.3 når han sa at dette gjaldt parter utenom SOFF, selv om det jo bare er delvis sant siden soff er deleier i Maximus ltd

1 Like

Tror du kan være inne på noe her, ikke utenkelig at det er agendaen.

Hvilken finansieringsplan ser du for deg @Metallian ?

Vanskelig å si- dersom SOFF prdd ser at med kontraktene de har prdd og forventet oppgang i spot vil de kunne øke cash betydelig neste månedene kan det være aktuelt å trekke ut en stor del av tilgjengelig cash/egenkapital men jeg tror igrunn ikke det. Emisjon er helle rikke helt utenkelig, det er få aksjer i omløp utenom topp 20 og det hadde kanskje ikke vært dumt nesten uyansett-jeg hadde egentlig trodd de tok en liten emi på 10kr når aksjen var der…Lån er mulig men ikke ønskelig imho

Ja, det er flere muligheter som ligger.
Har vært inne på tanken om det kan være en mulighet at dem skiller ut et eget selskap, men usikker om det er en farbar vei.

I utgangspunktet noe dritt når ikke båten er i 100% Soff eie så lenge man er 100% ansvarlig når noe ikke går som det var tenkt.
Uansett håper jeg at dem nå en gang for alle fikser en permanent løsning.

Det er nettopp slike tanker jeg sitter med også.

LPS påsto jo også at dette var en kontrollert (Les: styrt og planlagt) situasjon. Solstad kan vil på denne måten få:

NM til redusert pris (Leasingforetaket må jo ta sin del av tapet),

  1. Forankret en stor økonomisk konsekvens til Saipembruddet ift. pågående konflikt om bruddgebyret

som jo igjen samtidig styrker DNBs interesser mht. deres kreditt- og aksjepost i selskapet.

Det blir samtidig veldig spennende å se hva DNB gjør når vi kommer videre med andre restruktureringsprosesser for her er det ingen tvil om at konsolidering er helt nødvendig. Det minnes i denne anledning om at LPS for noen uker siden var ute med “anbefalinger” til bankene mht. konsolidering/skraping og hvor jeg samtidig tenker at Solstads største eiere gjennom restruktureringsprosessen må ha snakket godt sammen om en troverdig strategi og plan for dette.

1 Like

Et meget bra innlegg du kom med der.
Og det er på det rene at da restruktureringsplanen ble vedtatt var de største aksjonærene og deltakerne fullstendig klar over den usikre framtiden ift NM som da stod uten kontrakt.

Emisjon på 10 + hadde vært genialt, men jeg tenker at siden dem ikke har kjørt emisjon hittil kommer dem ikke til å gjøre det heller, jeg antar det foreligger eventuelle løsninger til grunn uten det.

Det spesielle i denne saken er at Soff jo for fader ikke er direkte part i saken, merkelig konsept egentlig når man tenker på at er det en virkelig part her er det jo faktisk Solstad Offshore.

Ikke noe vondt om Nordnet kunder, men en eventuell nedgang for Soff imorgen er begrenset, ikke så mange aksjer igjen å selge ut :joy:
25. NORDNET LIVSFORSIKRING AS +3 595 +1,71% 214 341 0,29%

PS. Er selv Nordnet kunde for utenlandske aksjer, men ingen norske.

Ja, veldig spesielt hele greia.

Forrige melding: Rettslig prosess igangsatt -Solstad ikke part
Rettslig prosess viser seg å være at NMs eiere saksøker pantehaverne for å hindre tiltredelse av pantet.

Jeg savner da en melding om at det ble mottatt krav om tiltredelse av pantet- altså mulig tap av NM.

Er det forresten noen som kjenner- eller mener å kjenne noe til kriteriene for å tiltre dette pantet, for det må jo være slik at kreditorene mener at låneforutsetningene er misligholdt. Har ikke eierselskapet evnet å betale renter/avdrag, eller er det slik at dagens avtaleforutsetninger på annen måte strider med låneforutsetningene og at kreditorene på denne bakgrunn kan påkreve innløsning på vilkår som eiervirksomheten ikke evner og som har ledet frem til denne situasjonen.

Solstad har slik jeg skjønner det garantert for leasingavtalen altså, slik jeg skjønner det, at eierselskapet er sikret nødvendige inntekter til å nedbetale gjelden- og med tilhørende bestemmelse herunder krav på seg til å kjøpe skipet dersom så ikke etterkommes. Dersom Solstad ikke er part- som jo LPS presiserer. Hvordan kan dette da være knyttet til Solstads garanti?

Som du sier. Dette fremstår som veldig spesielt- og minner om “tåkeprat” en språkform min erfaring tilsier at hovedsaklig blir benyttet når man ønsker å skjule/trenere den virkelige situasjonen. Men, hvorfor i alle dager skulle LPS fare med tåkeprat til eierne dersom situasjonen påkrever at han bare dager senere vil bli tvunget til å hente penger fra de samme.

2 Likes

I utgangspunktet skulle man anta at selskapet kommer ut med en redegjørelse imorgen tidlig i lys av dagens artikler.
Samtidig føler jeg meg slett ikke sikker på at dem vil gjøre det heller, siden dette er en tvist hvor Solstad etter eget utsagn ikke er en direkte part(hvor rart det enn måtte høres ut :grinning:)

Men, for aksjonærer med kort fartstid i Solstad er det viktig å være klar over at aksjen har tidvis vært svært volatil, ikke sjelden det er 1krone -1,20 fra bunn til topp gjennom dagen og morgendagen blir kanskje en slik dag, vanskelig å si.
Jeg mener at så lenge dette i det store er kjente opplysninger så rokker det svært lite på totaliteten foreløpig.
Det man må være klar over er at selv om bankene skulle fortsette å sitte på bakbeina så er det ikke sikkert at dem er i sin fulle rett til å gjøre det.
NM Limited mener åpenbart at dem ikke er det og har således stevnet dem for dette og krever erstatning.
Skulle det derimot vise seg at bankene er i sin fulle rett til å gjøre hva dem har gjort så finnes det fortsatt flere muligheter for Solstad å dra dette i havn på.
Enten ved å kjøpe ut resterende 75% av skipet ved en emisjon/ lån etc.
Slå en ny langtidskontrakt med gode rater i bordet.

Jeg tror det vil være vanskelig/umulig for kreditorer å nekte å gå videre som tidligere dersom man fikser en ny langsiktig avtale som ivaretar forpliktelsene.

Nå skal man ikke tro på alt som blir referert til i media, men stusser jo fælt på at utsettelser av betaling og eller beløpsstørrelse fra Solstad tidligere ikke har vært et problem for noen av kreditorene, men helt plutselig har blitt det.
Kan virke enten som dem vil statuere et eksempel og eller at dem har en bestemt plan for noe annet, tenker da på DNB som tross alt sitter med nesten 10 mill aksjer i Soff.
De har tatt store tap ifbm restruktureringen og jeg kan ikke tenke annet enn at dem har en plan om at Solstad skal overleve.