Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ja, veldig kult og kanskje normen i fremtiden. Men den fremtiden er det nok noe gjenstående tid frem til og da vil en del av båtparken være justert deretter- ved ny og ombygg. Frem til dette er det god økonomi- og antakelig også mest miljøvennlig å utnytte eksisterende båtpark men samtidig med stadig nye miljøkrav for å styre prosessen i ønsket miljøvennlig retning.

Dagens oppdaterte topp 50 viser en klar økning på fredag i forrige uke.

Største endringer.

  1. Torvik Trailerrep. +232 000 +92,8% 482 000
  2. MP Pensjon INN +77,49% 91 622

Topp 50 total +272 622 +0,43%

Nordnet liv og HB reduserte noe-

3 Likes

Her er det potensial for en rekke pågående/fremtidige “disputter”.

  1. Normand Maximus Limited (100% Solstad) og Saipem ettersom Saipem nekter å betale “avtaleavviklingsbegyr” på ca. 450´ om jeg ikke husker feil. Denne pågår.

  2. Saipem og Normand Maximus Limited (100% Solstad) ettersom Saipem hevder leveranse/kontraktsbrudd mht. NM og som beløper seg til samme størrelsesorden som
    “avtaleavviklingsbegyret”. Denne pågår.

  3. Maximus Limited (25% Solstad) som eierselskapet til NM og Normand Maximus Limited (100% Solstad) ettersom det KANSKJE ikke er betalt rettmessig leie jf. sale-lease avtalen dem i mellom. Vet vi om dette er tilfellet, og at dette således er en pågående- eller mulig fremtidig disputt?

  4. Kreditorene og Maximus Limited (25% Solstad) ettersom det KANSKJE ikke er betalt rettmessig med avdrag/renter jf. avtale dem i mellom. Her ligger verdiene herunder pantet på NM og det er vel disse aksjene (pantet) kreditorene forsøker å legge beslag på. Denne pågår.

  5. Kreditorene og Solstad ettersom Solstad har avgitt garanti på 2,7´´som sikkerhet for NM. Hit ser det pr. dags dato ikke ut som om vi har kommet. Dette enten fordi kreditorene ikke ønsker eller kan det. Denne pågår vel ikke pt.

Tallverdiene er tatt fra hukommelsen så disse kan avvike noe fra realiteten, men tror øvrige forhold må kunne sies å treffe ganske godt

Hva tror jeg så skjer og/eller kommer til å skje?

Jeg tror på et forlik mellom Normand Maximus Limited (100% Solstad) og Saipem mht. pkt 1 og 2. Dette er samarbeidspartnere som vil være avhengige av hverandre også i fremtiden og som derfor vil ha gjensidig glede av inngåelse av en omforent avtale. Dersom NM får seg en ny avtale innen rimelig tid vil dette dessuten kunne ende opp som en win-win situasjon.

Jeg tror videre at kreditorene ser at Solstad er best egnet til å hente penger fra NM og således at de vil søke løsninger hvor dette blir realiteten. Noen av de har jo tom eierinteresser der og da sikkert en strategi ift. hvordan de optimalt skal kunne realisere verdier fra dette.

Da står vi veldig fort igjen med en mulighet for at Maximus Limited (25% Solstad) blir offeret, men da med mulig gjenstående konflikt jf. pkt. 3. Er det noen garantier fra Solstad her- og i så fall på hvilken måte?

Hovedproblemet her er avviklingen av kontrakten med Saipem. Uten dette vil Solstad, Maximus Limited (25% Solstad) og kreditorene fått pengene side. Mulig avvikling av avtalen var en risiko alle partene var kjent med jf. “avtaleavviklingsbegyret” og det er ganske sikkert slik at denne risikoen er delt mellom Solstad og Maximus Limited (25% Solstad). Her må det følgelig antas at Forvaltningsselskapet AGC Equity Partners, som eier 75 prosent av Maximus Limited, må ta sin del av regningen eller se at kreditorene inngår avtale direkte med Solstad og som på sin side inngår avtale med Saipem.

Mulig resultat:

NM går til Solstad på på vilkår omforent mellom kreditorene og Solstad (Del av restruktureringen) og hvor AGC Equity Partners mottar oppgjør som samsvarer med deres risiko/ tap relatert til Saipem. Sånn sett vil alle parter tape, men det er jo ikke noe nytt eller ukjent fenomen for aktørene i denne bransjen- og spesielt ikke når en kjempekontrakt som dette ryker og hvor alle kjente risikomomentene

Utfordringen er iht. hvorvidt Solstad har nødvendig kapital til å ta sin del av ansvaret. Her tar jeg LPS på ordet og konkluderer med at dette er en kontrollert situasjon jf. mine tidligere kvad om at dette er del av en større og godt regissert prosess.

Det som vi, Solstad eller andre derimot ikke har kontroll på er markedet. Det er jo ikke akkurat slik at Solstad ikke har nok båter. I det lange løp vil det være Solstads evne til å tegne tilstrekkelig gode kontrakter som vil være avgjørende, og her tror jeg kanskje at vi kommer til kjernen. Jeg tror kreditorene har tillit til at Solstad etterhvert- og i et revitalisert marked vil kunne begynne å levere og således igjen være i stand til å imøtekomme sine økonomiske forpliktelser slik at alle kan tjene penger i samsvar med hensikt. Jeg tenker at det er ca. 10 milliarder kr samt en del millioner aksjer som tilsier at dette kan være tilfellet.

Men, hva vet jeg?

Ganske så uavklart hele situasjonen etter mitt hode. Så kan jo være verdt risiko, men der er og risiko for tap. Siden jeg ikke har landet på hva jeg selv tror, så avventer jeg til at aksjen er prisgunstig i følge indikatorene, før jeg tar en ny posisjon. Det bør begrense nedsiden og gi muligheter for maksimal profitt om dette skulle gå bra :slight_smile:

Husker ikke hvilken artikkel jeg leste det i, men en av de jeg har delt deler av eller hele de siste dagene hvor LPS uttaler til media i forkant av NM kontrakten i desember" de jobber mot flere kontraktsmuligheter for NM", jeg tror ikke de har blitt vesentlig mindre de siste månedene med markedet i stadig bedring.

Av alle muligheter har jeg falt ned på at det beste som kan skje uansett er at dem fikser en godt betalt langtidsjobb til NM og at den meldes innen rimelig tid.
Det tror jeg vil løse det aller meste og da med Solstad i førersetet til å finne en best mulig løsning for selskapet og dets aksjonærer.

Med en godt betalt langtidskontrakt på 2-4 år vil andre parter slite fælt med å frosvare sin sak.

Registrerer forøvrig det samme idag og som jeg har gjentatt til det kjedsommelige, rundt 7,80-8,20 er det lite selgere, mens kjøperne er på plass der.

Gikk 60k i et jafs, så er visst både kjøpere og selgere i den rangen :slight_smile:

Godt innlegg srh👍

Jg kan vanskelug se for meg at noen av partene ønsker at andre enn SOFF skal være ansvarlug for drift av NM, så evt løsninger blur rundt det?

Dessuten, hvem i dagens marked har egentlug kapital til å kjøoe NM om det er det pantehaverne ønsker?

Ja, enkelt selgere kan man ikke unngå, men det er et lite total antall selgere her.
Temmelig sikker på at det ryddes unna det som ligger på 8.

Uansett, den kortsiktige støyen forsvinner gradvis og vil snart overskygges av nye kontrakter og det er slik jeg har lært meg å overleve i markedet, å ikke la seg rive med og agere i panikk, sjelden det lykkes.

@TMV , se der var det blåst bort mens jeg skrev.

1 Like

Må si det er stor kjøpsvilje rundt +/- 8 her. Overrasker meg stadig, selv med det usikkere som er i aksjen.

Kan nok være flere årsaker til det, men dersom topp 50 sitter noenlunde i ro(noen selger, mens andre akkumulerer og dermed holder likevekt) så er det lite frie aksjer i dette selskapet.
Topp 50= 85% av utestående.

Et annet moment er at aksjonærlisten består av mange “lokale” aksjonærer rundt Haugalandet området, disse er mer trofaste/stabile/lojale om man vil, ikke flyktige, de har genuin tro på prosjektet, eller i værste/beste fall "grodd " fast.

Summen av disse momentene tror jeg bidrar sterkt til det vi ser nå.
I tillegg skrives det lite på fora generelt, veldig få som bidrar og det tyder på at “saueflokken” enn så lenge ikke har fattet interesse for aksjen.

Traderne ser man også sjelden i aksjen, foruten når meldinger tikker inn.

Ser ut på gjennomførte handler oversikten at noen prøver å utløse stoploss

Ikke utenkelig, har ikke studert handelen idag.

Men, samtidig som noen letter på beholdningen sin er det liten tvil om at også noen sitter klar og laster og det liker jeg.

Hensikten med å utløse sl er såklart å fange aksjer billigere

Opplagt :grinning:

Nå er ikke jeg selv en aktiv bruker av SL, kun i sjeldne tilfeller, men å sette sl i en aksje som Soff er direkte livsfarlig.

1 Like

Sjekk omsetningen i Eiof, Dof, Havila og Siem, 200,000 kroner omsatt tilsammen i de fire selskapene første snaut 2 timene.

Nå er jeg med i klubben igjen. Inngang under 8, nå får det bære eller briste…

1 Like

Ofte slik det er når eller dersom man har fulgt en aksje over lengre tid og selger seg ut så sliter man med å slippe taket i den, har vært der selv mange ganger i flere aksjer.

1 Like

Har gått fra 90% i aksjer til 45% de siste 3 ukene. Så må fylle på litt med noen flax lodd, i påvente av at bjørnene kommer ut av hiet. Det er vel nå på våren at det skjer som regel, er det ikke? :wink:

Blir bra dette, bare forsøke å være litt tålmodig.

Om man ser på ordrebildet så kjøres salgspresset av en, max to aktører. Ikke godt å vite hvem det er, men det har forsvunnet en god del aksjer både igår og idag, kanskje det nærmer seg nå hvor det snur oppover igjen.
Umulig å vite.

Snart ut på en treningstur i det flotte været, satser på at den er close på blått når jeg kommer tilbake, utelukkes hvertfall ikke.
Det hele kommer an på hvor mye dem skal lempe ut før dem er fornøyd, kan godt tenkes at samme aktører sitter og plukker nedfallsfruktene som @aksjewonka mente med sitt sl innlegg.

I denne aksjen skal det ikke ekstrem kapital til for å styre showet akkurat som man måtte ønske.

1 Like