Her er det potensial for en rekke pågående/fremtidige “disputter”.
-
Normand Maximus Limited (100% Solstad) og Saipem ettersom Saipem nekter å betale “avtaleavviklingsbegyr” på ca. 450´ om jeg ikke husker feil. Denne pågår.
-
Saipem og Normand Maximus Limited (100% Solstad) ettersom Saipem hevder leveranse/kontraktsbrudd mht. NM og som beløper seg til samme størrelsesorden som
“avtaleavviklingsbegyret”. Denne pågår. -
Maximus Limited (25% Solstad) som eierselskapet til NM og Normand Maximus Limited (100% Solstad) ettersom det KANSKJE ikke er betalt rettmessig leie jf. sale-lease avtalen dem i mellom. Vet vi om dette er tilfellet, og at dette således er en pågående- eller mulig fremtidig disputt?
-
Kreditorene og Maximus Limited (25% Solstad) ettersom det KANSKJE ikke er betalt rettmessig med avdrag/renter jf. avtale dem i mellom. Her ligger verdiene herunder pantet på NM og det er vel disse aksjene (pantet) kreditorene forsøker å legge beslag på. Denne pågår.
-
Kreditorene og Solstad ettersom Solstad har avgitt garanti på 2,7´´som sikkerhet for NM. Hit ser det pr. dags dato ikke ut som om vi har kommet. Dette enten fordi kreditorene ikke ønsker eller kan det. Denne pågår vel ikke pt.
Tallverdiene er tatt fra hukommelsen så disse kan avvike noe fra realiteten, men tror øvrige forhold må kunne sies å treffe ganske godt
Hva tror jeg så skjer og/eller kommer til å skje?
Jeg tror på et forlik mellom Normand Maximus Limited (100% Solstad) og Saipem mht. pkt 1 og 2. Dette er samarbeidspartnere som vil være avhengige av hverandre også i fremtiden og som derfor vil ha gjensidig glede av inngåelse av en omforent avtale. Dersom NM får seg en ny avtale innen rimelig tid vil dette dessuten kunne ende opp som en win-win situasjon.
Jeg tror videre at kreditorene ser at Solstad er best egnet til å hente penger fra NM og således at de vil søke løsninger hvor dette blir realiteten. Noen av de har jo tom eierinteresser der og da sikkert en strategi ift. hvordan de optimalt skal kunne realisere verdier fra dette.
Da står vi veldig fort igjen med en mulighet for at Maximus Limited (25% Solstad) blir offeret, men da med mulig gjenstående konflikt jf. pkt. 3. Er det noen garantier fra Solstad her- og i så fall på hvilken måte?
Hovedproblemet her er avviklingen av kontrakten med Saipem. Uten dette vil Solstad, Maximus Limited (25% Solstad) og kreditorene fått pengene side. Mulig avvikling av avtalen var en risiko alle partene var kjent med jf. “avtaleavviklingsbegyret” og det er ganske sikkert slik at denne risikoen er delt mellom Solstad og Maximus Limited (25% Solstad). Her må det følgelig antas at Forvaltningsselskapet AGC Equity Partners, som eier 75 prosent av Maximus Limited, må ta sin del av regningen eller se at kreditorene inngår avtale direkte med Solstad og som på sin side inngår avtale med Saipem.
Mulig resultat:
NM går til Solstad på på vilkår omforent mellom kreditorene og Solstad (Del av restruktureringen) og hvor AGC Equity Partners mottar oppgjør som samsvarer med deres risiko/ tap relatert til Saipem. Sånn sett vil alle parter tape, men det er jo ikke noe nytt eller ukjent fenomen for aktørene i denne bransjen- og spesielt ikke når en kjempekontrakt som dette ryker og hvor alle kjente risikomomentene
Utfordringen er iht. hvorvidt Solstad har nødvendig kapital til å ta sin del av ansvaret. Her tar jeg LPS på ordet og konkluderer med at dette er en kontrollert situasjon jf. mine tidligere kvad om at dette er del av en større og godt regissert prosess.
Det som vi, Solstad eller andre derimot ikke har kontroll på er markedet. Det er jo ikke akkurat slik at Solstad ikke har nok båter. I det lange løp vil det være Solstads evne til å tegne tilstrekkelig gode kontrakter som vil være avgjørende, og her tror jeg kanskje at vi kommer til kjernen. Jeg tror kreditorene har tillit til at Solstad etterhvert- og i et revitalisert marked vil kunne begynne å levere og således igjen være i stand til å imøtekomme sine økonomiske forpliktelser slik at alle kan tjene penger i samsvar med hensikt. Jeg tenker at det er ca. 10 milliarder kr samt en del millioner aksjer som tilsier at dette kan være tilfellet.
Men, hva vet jeg?