Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

1 & 2 i kombinasjon kanskje. 3. vet vi vel summen på.

1 Like

Jeg tror mulige løsninger er flerfoldige.

Om Solstad MÅ kjøpe ut NM trenger ikke det være negativt på lengre sikt.
Hvorvidt og hvor mye Solstad får ta opp av lån nå er jeg usikker på men en kombo av emisjon/låneopptak og cash vil løse dette, men fortsatt, det avhenger også av inngått langtidskontrakt på fartøyet som gjør at man kan holde forpliktelsene for dette låneopptaket.

Et annet alternativ er selvsagt at man forsøker å selge fartøyet, det lar seg nok løse, men antar at den vil bli solgt under det man har fått som takst. Om Solstad vil måtte kjøpe fartøyet antar jeg også at det vil kunne gjøres under takst.

En annen mulighet er å skille ut et eget fornybart selskap fra Solstad med 7-8 fartøy inkludert NM.

Punkt 3 anser jeg som egentlig irrelevant og bagatellmessig selv om det er mye penger.
Ganske sikker på et minnelig forlik i den saken.

4 Likes

Far Scout har fått et spot oppdrag for Shell i Brasil.

[FAR SCOUT](javascript:void(0):wink: 18000 186 570 II Shell Brazil - Heading Control - 15 30.03 - RIO DE JA

Ser også på Solstad sin egen side at Sea Falcon har fått et spot oppdrag for Premier Oil fra 27/3.
Sea Falcon PSV Premier Oil 27.03 / Equinor (01.05) Aberdeen

På Pareto sine sider ser det ut som Far Sapphire har klart å klemme inn et lite oppdrag til for Aker før dem tar løs på 750k oppdraget for Ross.

24.03.2021 [Far Sapphire](javascript:GetVesselInfo(‘Far Sapphire’)) Aker BP All Duties DD to latest redel RNR 24.03.2021

2 Likes

Lyses stadig ut nye stillinger.
Var 17 sist jeg så, nå 19.

https://solstad.easycruit.com/

1 Like

@Metallian

Tror den der sexy båten din Njord Viking kan nå superhøy rate nå mot helgen :rofl: :rofl:

1 Like

Skal du ikke se bort fra😂

1 Like

La oss håpe at Prosper blir klar til helgen.

1 Like

Vær tålmodige :slight_smile:

1 Like

Ting Tar Tid !!!

1 Like

Er fremdeles topp 20. Mulig jeg må justere litt. …

1 Like

Latterlig trykk i spoten på AHTS nå, håper de oppgir de siste ratene og😃

Sea Falcon fikk et spotoppdrag men ikke store forhåoningene til raten der, litt for mye ledige psver

2 Likes

Ja, foreløpig lite trøkk i psv spotten, men ahts er heftig nå.
Ikke mye ledig kapasitet å spore der, herlig.

Falcon ender nok bare på mellom 75-95k.

Men det morsomme med ahts spotten er at disse to også skal deles ut før eller i helgen samt at det sikkert dukker opp noe akutte saker også.

OMC RM JU D/D as required (Seafox 4) 29.03.2021 1 x AHT(S)
IOG RM JU D/D as Required (Noble Hans Deul) 28.03.2021 1 x AHTS

Får de Prosper klargjort her nå kan den sikkert oppnå 1 mill.
Drott skal etter plan også sammen med to andre være klar 29 eller 30 som de eneste.
Blir en mega spennende helg ift rater.

2 Likes

Drott og muligens Prsoper og er aktuelle der, de må kanskje forskyve jobben en dag eller to om de ikke får båter- vi ser nok høye rater på de neste jobbene og ja, synd det ikke er store flytt som krever 3-4 i en sleng :slight_smile:
Slik ratene er nå ligger nok flere og teller på knappene vedrørende å ta båt ut av opplag… litt vanskeloig å gjhette hvilke- mht når de ble lagt i opplag er Siem Opal, Loke Viking og Bourbon Orca mest aktuelle kanskje men jeg mistenker at de er lagt i opplag delvis fordi de har dyre 10/15års klassifisering foran seg…

1 Like

Må nesten håpe de ikke reaktiveres.
Virkelig å foretrekke høyere press og rater en stund framover nå.
Drott, Prosper og Sapphire på rater mellom 4-900k en måned og to hadde gjort susen.

1 Like

Enig, og sålenge SOFF har 4 store populære båter i spoten er de godt dekket. Jeg tenker et snitt på knaskje 300-350k/dag over tid er å foretrekke- de superratene vi ser nå er kjekke innimellom men blir ratene for høye over tid vil det lokke flere båter inn og få oljeselskapene til å vurdere løsningene-f.eks at de leier inn litt dyrere rigger som ikke trenger like mye hjelp…

2 Likes

Enig, en balansegang det der.

Nå spør jeg dumt @Metallian , men dette vet du bedre enn meg, hvilken fjerde båt tenker du på?(Prosper, Drott, Sapphire og?)

1 Like

Siste måned har Soff vært svak, det til tross for et rush av nye kontrakter, bedring i markedet generelt, bedring i spotmarkedet og en CEO som har friskmeldt selskapet etter at han leverte q4 til markedet.
Apropos friskmeldt, hvor mange av de andre selskapene nevnt nedenfor kan sies å være det?

Utvikling siste måned.
Soff - 10,95%
Siem + 0,81%
Hav - 8,75%
Eiof - 4,67%
Dof - 3,94%

Mye av siste tids tilbakefall mener jeg kan tilskrives negative artikler ang NM i FA og DN.
Dette snur nok snart folkens.

Samtidig sjekket jeg q4 rapporten for de samme selskapene ift cash posisjon.
Soff 2,41mrd
Siem 103 mill
Hav 106 mill
Eiof 429 mill
Dof 1,33 mrd

1 Like

Far Sigma, tilbake i spotten om ca 3 uker

2 Likes

Takk,
Selvsagt, den har gått under loopen min siden den ikke ligger på Solstad sin egen side under spot.

Egentlig merkelig at det er såpass rolig på britisk sektor som det er nå.

1 Like

Har ikke fulgt så godt med på soff i det siste. Har jobbet hardt med andre caser, men jeg syntes nå at soff har holdt seg godt sammenlignet med mye annet innenfor energi/ service and supply.

Føler på en måte vi er tilbake i november rett etter q3. Selv om reisen opp til 10 gikk meget raskere den gang. For min egendel er det som @Rodjer mfl. har nevnt allerede trolig NM som tynger kursen. Samtidig som det brede marked påvirkes av tildels utfordrene makro.

Er noen uker siden børsmeldinger nå. Samtidig forstår LPS og resten av SOFF alvoret med NM. Har ingen tiltro til at administrasjons bygget deres står tomt gjennom påsken -

1 Like