Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ser at Sea Trout plutselig har dukket opp under PSV oversikten, kan ikke si at jeg har sett den der tidligere.
Sliter liksom med å se at det lille fartøyet skal inn i drift.

[SEA TROUT](javascript:void(0):wink: 5520 700 I Layup MANDAL

http://westshore.no/

Tillater meg ellers å kopiere et innlegg fra HO og legge det ut her for diskusjon.(jeg har ikke kjennskap til skribenten, har selv valgt å slette min bruker der og har således kun lesetilgang)

Er det ingen som snapper opp noen rykter om hva som skjer rundt Maximus ? For driften i Solstad er det vel egentlig ingen betydning. Selskapet leier fortsatt Maxen fra det samme eierselskapet. Det er jo dette selskapet som igjen har fått nye eiere i forstand av at kreditorene har tiltrådt pantet. Dvs tatt aksjene med tvang. SOFF eide 25 % av aksjene, og når de er tatt med tvang. Så er vel disse aksjene verdiløse ? Men om jeg har fått med meg alt rett, så er verdien av disse aksjene allerede avskrevet i SOFF regnskapet. “Risikoen” for Solstad nå er begrenset til at de kanskje må kjøpe skipet fra kreditorene som overtok båten med tvang.
Da er risikoen følgende;
Har Solstad finansiering til å et slikt kjøp ? Det vil jeg tro. DNB er på alle sidene av bordet her. Og det er vel vanskelig å påstå at båten er verdiløs. Altså vil de få lånefinansiering på en andel av kjøpesummen. 50-60-70 %.
Vi kan vel forutsette at båten må kjøpes for en sum på rundt 2 mrd., utfra de opplysningene vi har fått rede på. Altså må de skaffe til veie en egenandel på 0,5 - 1,0 mrd.
Ved siste Q-rapport skryter de av en kassebeholdning på godt over 2 mrd. Og vi ser at rater og beskjeftigelse for flåten er på veg opp. De har heller ikke behov for likviditet for nedbetaling på lån. Dette er de fritatt fram til 2023. Minst. Så da gjenstår risken for om det er mulig å få rater på Maxen som er tilstrekkelige til å dekke driften og kapitalkostnaden på 2,0 mrd. Muligheten til å oppnå dette vet jeg dessverre ingenting om,.
Men der er det kanskje andre som har litt mer markedsinnsikt som kan svare ??

Fant en artikkel fra 2018 som viser verdens største offshore rederier, Solstad er her på 5. plass.
Undres på hvordan dette ser ut idag, 3 år senere.

Det er nokså likt. Det mest interessante der er jo den nederste linjen… 2400skip 400 selskap…

Sea trout stusset jeg på og, er mer aktuelt med et salg enn at den skal i spoten ville jeg tippet…?

Fikk dere med dere denne?(:grin::grin::grin:)

Ser på hjemmesiden til Solstad at de skal inn på tørrlast markedet igjen med 4 nybygg som skal bemannes fra Skudeneshavn.
Skipene på 25000tdw er bestilt fra verft på Østen og det søkes etter nybygg personell.
De 4 nybyggene får navnene «Soldrott», «Solek», «Sol Laila». Siste skip har ennå ikke fått navn, og rederiet har en navne konkurranse liggende ute på hjemmesidene.

Denne er ny, har ikke sett den før nå.

2 Likes

Og dette er en nylig utlyst stilling med kort søketid.

Rigger Foreman

Filipino Crew

Mediterranean

02/04/2021

https://solstad.easycruit.com/

@Metallian

Er ikke antallet PSV redusert endel den siste tiden?
Ser man bort fra Sea Trout er det i praksis kun 12 fartøy(Nordsjøen), mener dette er betydelig lavere enn det var.

Jo det er nå kun 23 i hele nordsjøspotten, det er veldig lavt-kan ikke huske at det har vært så lavt de 4-5 årene jeg har fulgt med.

Det er ganske mange som har begynt på lengre kontrakter nylig, blir ikke overrasket om det kommer litt tilsig av nye båter nå.

Ellers ser jeg at:

Prosper fortsatt er til verksted, nå utsatt til 5.4 så det spørs om den gjør noe mer før den skal på jobb for Northern 14.4

Sigma skal på en jobb for Aker BP (sikkert unde rammeavtalen) før dsen skal på Northern jobben, det tenkew rjeg er helt greit-det blir endel ledige båter de neste dagene og det blåser mye ute i havet nå såvidt jeg kan se.

Når det gjelder Prosper virker den å nærme seg ferdig, Brattvåg er nå fjernet som destinasjon og "Destination not available
ETA: -"¨, denne kommer nå opp, så er nok likefør det skjer noe hvertfall.

Ellers meget positivt at antall fartøy har sunket relativt mye, samtidig er det nok en overhengende sjanse for at flere nå kanskje tas ut av opplag.

Når det gjelder NM merker jeg meg stadig enkelt elementer i diverse uttalelser når jeg finner nye artikler eller forsåvidt eldre.

Når det gjelder nye kontrakter til skipet vil jeg tro LPS vet hva han snakker om og det har gjort at jeg tar det hele med ro og tror på ny kontrakt.

"Han er samtidig trygg på at «Normand Maximus» ikke blir liggende uten oppdrag.

– Dette er et av verdens beste subseafartøyer, og jeg er ikke redd for at vi ikke skal få det i arbeid igjen, sier Solstad. (Nå viste det seg at han hadde rett i det da dem fikk en ny kontrakt i desember, men denne går snart ut og sitter med håp om at det snart meldes en ny)

Konsernsjefen legger til at skipet også kan benyttes i deler av offshore vind-segmentet, hvor rederiet på kort tid har sikret to viktige kontrakter i Taiwan, et marked det er svært krevende å få innpass i."

Det som dog overrasket meg litt er at Saipem tydeligvis hadde en klausul i kontrakten som dem benyttet seg av:

“– Jeg hadde ikke ventet at dette skulle komme, men vi visste at det var en klausul som lå der, så vi bestrider det ikke, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore til Finansavisen.”

Flott tråd å holde seg oppdatert på Soff! Takk for alle innlegg du deler her:)

Ratene stiger, og ser også at Tidewater og PHLX Oil Service Sector steg henholdsvis 3,59% og 2,68% i går. Supply-selskapene får også et stadig sterkere fotfeste innen offshore vindkraft.

Når usikkerheten rundt NM er avklart, så er jeg sikker på at SOFF får et etterlengtet kurshopp:)

Har du forresten noen formening om hvor mye kapital de har frigjort ved salg av fartøyene i Q1? Jeg finner ingen bokførte verdier på de solgte fartøyene, men hadde vært interessant å vite mtp. den betydelig økningen i cashbeholdningen fra Q3 til Q4. Solstad virker klart bedre stilt nå enn på lenge.

2 Likes

Takk, setter pris på å høre det.
Ganske ofte føles det som jeg planter altfor meget her, liten respons i form av diskusjoner, men fint å registrere at flere følger med enn aktiviteten på tråden tilsier.
Men, når en tråd er nærmere død enn levende kreves mye for å gjøre den levende og få opp interessen hvor den hører hjemme.
Rett og slett uhørt at Norges største offshore rederi ikke skal omtales og interessere norske investorer etter at selskapet er restrukturert.

Når det gjelder de 6 fartøyene de har solgt kjenner jeg hverken til bokført verdi eller salgsverdi.
Men, de oppgir i meldingene at det vil ha lite å si regnskapmessig for q1, noe som hvertfall gir en trygghet om at fartøyenenes bokførte verdi ikke avviker voldsomt fra markedsverdi.
Når NM situasjonen er avklart og vi kan legge det bak oss uansett utfall har vi veldig lite potensiell risiko å tenke på framover er min klare formening.
Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt NM utgjør en stor risiko idag, men siden selskapet henviser NM forbundet med Risk i sine kvartals rapporter kan man ikke komme utenom det.
Men, NM er en ressurs, enten med eller uten Solstad, sagt på en annen måte, det vil løse seg ved overtakelse 100% eller salg.

De er nok nedskrevet nokså nært null dvs skrapverdi omtrent. Den største gevinsten er mindre løpende kostnader😃

1 Like

Kommer det en god avklaring på NM-fortrinnsvis en lang kontrakt, det er det avgjørende- tror jg fort vi ser 10kr og høyete i et jafs. Jg tør ikke sitte utenfor når det kommer melding selv om dt er mulug nedside.

Inne på noe særdeles viktig der, ikke minst kvitte seg med alle de løpende faste kostandene forbundet med alle disse fartøyene som bare ligger henslengt rundt om i Norges fjorder.
Bare tenk hva dette beløper seg i bare havneavgifter, forsikringer etc.
Det vil merkes betydelig på regnskapene denne oppryddingen nå.

Risikoen på dette kursnivået er svært svært begrenset, oppsiden derimot er formidabel.

Mye av nedsiden ble utløst når meldingene om “krangling” kom-siden da er vi ned 20-30% omtrent.

Foretrekker denne tråden her enn alle trådene på HO, altfor mye støy der.

Ja, blir godt med en avklaring i form av en langsiktig kontrakt eller lignende.
Solstad har vel nedskrevet aksjene i selskapet som eier Normand Maximus, så jeg mener at risikoen bør være bakt inn i kursen.

Ja, der er du inne på noe viktig, Metallian, mindre løpende kostnader. Solstad er nå restrukturert og i ferd med å kvitte seg med “daukjøtt”, med en nyere og fremtidsrettet flåte som et resultat. Synes oppsiden også virker formidabel.

På den andre siden, bortsett fra usikkerheten knyttet til NM og en mulig oppblomstring i smitte, er det flere risikomomenter man bør være spesielt obs på i dette caset, dere som kjenner dette bedre?