Tillater meg ellers å kopiere et innlegg fra HO og legge det ut her for diskusjon.(jeg har ikke kjennskap til skribenten, har selv valgt å slette min bruker der og har således kun lesetilgang)
Er det ingen som snapper opp noen rykter om hva som skjer rundt Maximus ? For driften i Solstad er det vel egentlig ingen betydning. Selskapet leier fortsatt Maxen fra det samme eierselskapet. Det er jo dette selskapet som igjen har fått nye eiere i forstand av at kreditorene har tiltrådt pantet. Dvs tatt aksjene med tvang. SOFF eide 25 % av aksjene, og når de er tatt med tvang. Så er vel disse aksjene verdiløse ? Men om jeg har fått med meg alt rett, så er verdien av disse aksjene allerede avskrevet i SOFF regnskapet. “Risikoen” for Solstad nå er begrenset til at de kanskje må kjøpe skipet fra kreditorene som overtok båten med tvang.
Da er risikoen følgende;
Har Solstad finansiering til å et slikt kjøp ? Det vil jeg tro. DNB er på alle sidene av bordet her. Og det er vel vanskelig å påstå at båten er verdiløs. Altså vil de få lånefinansiering på en andel av kjøpesummen. 50-60-70 %.
Vi kan vel forutsette at båten må kjøpes for en sum på rundt 2 mrd., utfra de opplysningene vi har fått rede på. Altså må de skaffe til veie en egenandel på 0,5 - 1,0 mrd.
Ved siste Q-rapport skryter de av en kassebeholdning på godt over 2 mrd. Og vi ser at rater og beskjeftigelse for flåten er på veg opp. De har heller ikke behov for likviditet for nedbetaling på lån. Dette er de fritatt fram til 2023. Minst. Så da gjenstår risken for om det er mulig å få rater på Maxen som er tilstrekkelige til å dekke driften og kapitalkostnaden på 2,0 mrd. Muligheten til å oppnå dette vet jeg dessverre ingenting om,.
Men der er det kanskje andre som har litt mer markedsinnsikt som kan svare ??