Når det gjelder NM så tror jeg de fleste vet for lite både hva angår forpliktelser og rater.
Men det jeg tror er at noen mener å vite at raten for Saipem var 1,3mill/dag.
den har de regnet seg ut til basert på artikler i media hovedsaklig.
Sier man at NM mistet 1,9 mrd i inntekter over 4 år med Saipem gir det 1,9mrd/4/365= 1,30mill/dag.
Hvorvidt dette er riktig aner ikke jeg, men det er nok ikke helt bortreist.
Hvorvidt NM kan oppnå rater på 1mill/dag nå er helt umulig for meg å si, men tenker da, hvorfor skal det være utenkelig når en ahts nå oppnår 1 mill i Nordsjøen og man forventer høyere rater.
NM er et av verdens største og best utrustede fartøy i sitt segment og det segmentet innbefatter også ifølge LPS Havvind.
Vi vet heller ikke hva som er breakeven for å betjene den kvartalsvise “leien”.
Det finnes mange måter å håndtere NM situasjonen på.
Alt avhenger av hvorvidt Solstad selv faktisk ønsker å ha med seg monsterskipet videre, det vil jeg tro, men uvisst.
Dem kan velge å skille ut et eget ESG selskap med 6-7 fartøy inkludert NM, det vil da selvsagt komme en emisjon.
Det kan komme til å fortsette som idag, men det tinger at partene blir enige samt at Solstad fikser en godt betalt langtidskontrakt.
Solstad kan velge å kjøpe ut fartøyet og legge det inn i eksisterende flåte, det vil nok kreve kanskje både låneopptak samt emisjon i en eller annen form samt en langtidskontrakt i bunn som garanti. Vil tro det ligger en forhåndsbestemt klausul om pris ved kjøp.
Solstad kan velge å selge ut fartøyet, hvorvidt det er ønskelig og til hvilken pris er umulig å vite, men siden dem har nedskrevet verdien av aksjene sine til 0, snakker vi vel da om “kun” 75% og det burde kanskje være mulig å oppnå som salgspris i markedet.
Jeg tror kanskje at denne “Dem kan velge å skille ut et eget ESG selskap med 6-7 fartøy inkludert NM, det vil da selvsagt komme en emisjon.” er mest sannsynlig, ser for meg at AKER vil kunne se dette som mest hensiktsmessig…
Jeg har en mistanke om at det er noe slikt CEO Eriksen tenkte på da han fikk spørsmål om Havvind på q4 presentasjonen og begikk seg inn på Solstad direkte og at det er en dialog, men for tidlig til å annonseres.
Men, dette blir egentlig bare ville spekulasjoner.