Jeg vil nødig påberope meg å ha den fulle og hele innsikt i Solstad, på langt nær, flere andre her som kjenner selskapet betydelig mer enn undertegnede, men utrolig hvor mye man lærer underveis når man gjør et realt forsøk på å sette seg inn i noe.
- Flåten kuttes fra ca. 135 fartøy til 90-100.
- Ca. 85% av disse er på mellomlange eller lengre kontrakter. Noen få går ut av kontrakt nå i mai og juni dersom opsjoner ikke utøves.
- De resterende ca. 15% av den totale flåten er i spotmarkedet.
Tja, hva kan gå galt framover, vanskelig å si siden markedet generelt er i bedring og vaksinering mot Covid19 går sin gang.
- En ny betydelig nedstengning i store deler av verden vil utvilsomt få konsekvenser. Vi vet at pandemien gav Solstad ca. 100 mill i økte kostnader gjennom 2020.
- Oljepris under usd 45-50 over lang tid igjen vil kunne sterkt redusere aktiviteten igjen og man risikerer terminering av flere langtidskontrakter som igjen fører med seg store inntektsbortfall.
Personlig ser jeg ikke mange mørke skyer for Solstad på nåværende tidspunkt. Jeg er hellig overbevist om at større og større deler av inntektene vil komme fra fornybart i tiden som kommer og et stalltips, neste kontrakt for NM blir innen Havvindsegmentet.