Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Overkapasitet i markedet
Aldrende flåte, nybygg er dyyyyrt
Lave oljepriser
Sterk konkurranse innen renewables

Jeg vil nødig påberope meg å ha den fulle og hele innsikt i Solstad, på langt nær, flere andre her som kjenner selskapet betydelig mer enn undertegnede, men utrolig hvor mye man lærer underveis når man gjør et realt forsøk på å sette seg inn i noe.

  • Flåten kuttes fra ca. 135 fartøy til 90-100.
  • Ca. 85% av disse er på mellomlange eller lengre kontrakter. Noen få går ut av kontrakt nå i mai og juni dersom opsjoner ikke utøves.
  • De resterende ca. 15% av den totale flåten er i spotmarkedet.

Tja, hva kan gå galt framover, vanskelig å si siden markedet generelt er i bedring og vaksinering mot Covid19 går sin gang.

  • En ny betydelig nedstengning i store deler av verden vil utvilsomt få konsekvenser. Vi vet at pandemien gav Solstad ca. 100 mill i økte kostnader gjennom 2020.
  • Oljepris under usd 45-50 over lang tid igjen vil kunne sterkt redusere aktiviteten igjen og man risikerer terminering av flere langtidskontrakter som igjen fører med seg store inntektsbortfall.

Personlig ser jeg ikke mange mørke skyer for Solstad på nåværende tidspunkt. Jeg er hellig overbevist om at større og større deler av inntektene vil komme fra fornybart i tiden som kommer og et stalltips, neste kontrakt for NM blir innen Havvindsegmentet.

Teknisk ser det ganske greit ut nå, påtross av helt greit volum. Fortsetter kursen opp over nåværende kursnivå er det i seg selv et klart tegn på at den negative trenden har snudd.

Kursen hadde nok stått over 10kr hadde NM ikke vært en problemstilling. Potensiell gjeldsbyrde ved NM er ca. rundt x3 mcap. Det positive med NM, for min del, er hvormye som faktisk er nedbetalt. Det er vel nesten halvparten av den opprinnelige investeringskostnaden på 320MUSD.

Det er heldigvis ikke så lenge til NM kontrakten går ut, i likhet med Q1. Mye spennende som kan skje innen den tid.

Takk for supre svar :slightly_smiling_face:
Ser for øvrig at Solstad etter restrukturering er en av de lavest prisede selskapene på Oslo Børs basert på P/B, 0,14.

Får håpe vi ikke må vente altfor lenge på et positivt Q-resultat eks. engangseffekter :slightly_smiling_face: Er det for optimistisk å tro at dette kan skje i løpet av 2021?

2 nye PSV jobber for tildeling, nå er det bra fart i psv markedet gitt.

Spirit Energy Supply duties D/D 14 03.04.2021 1 x PSV
BP UK Supply duties C/R + C/R Option 02.04.2021 1 x PSV

Jeg personlig har stor tro på og forhåpninger til spesielt H2 21, men forventer og tror hovedsaklig grunnet betydelig større inntekter i spotten, høyere db og mindre liggetid at også q1 og q2 kan vise til positiv bedring.
Januar og mars i q1 som helv… og himmel satt opp mot hverandre, fordelen er at januar nok var representativ for de fleste månedene gjennom 2020 så bedring i februar og særdeles bra i mars tror jeg vil vise igjen allerede i q1.

Ja, i tillegg til effekten av de økte ratene, så er det er vel fra Q2 vi får se effekten av kostnadsreduksjonene mtp. salg og skraping av skipene :slightly_smiling_face:

Håper de blir kvitt disse skipene så raskt som mulig!

Leste i et intervju med LPS for en stund siden hvor han pekte på at salg/skraping ville bli gjort fortløpende framover nå så antar de har en helt klart definert plan på dette “restrukturerings oppdraget”.
Selskapet selv er absolutt tjent med å få den biten gjort hurtigst mulig.
Samtidig er det nok ikke bare enkelt heller når man nå ser en markant bedring i markedet.

Ja, og synd de ikke oppgir kostnadsbesparelsene ifm. salgene av skipene, for nå virker det ikke som markedet oppfatter hvor viktig det er for Solstad å bli kvitt disse skipene😕

Men jeg tror det kan skje uhyggelig mye spennende framover i denne bransjen, konsolidieringen er ikke på langt nær ferdig, den har såvidt startet.

Et innlegg fra en Plc tråd på Hegnar faktisk:

"Jeg tror ikke bankene er særlig interessert i å finansiere et nytt taps-prosjekt innen seimikk.
Vi ser også innen supply at båter overtas av banken.

Jeg tror bankene (obligasjonseierne) har innsett at de må fokusere på helheten, De sitter på Oblig.lån til mange aktører innen samme sektor, og er ikke tjent med at de ødelegger markedet for hverandre.
Det er mye bedre at 3 aktører lever godt til tross for at den 4. dør, framfor at alle 4 ikke klarer sine forpliktelser."

Veldig enig i det som skrives her og tankesettet er ikke veldig ulikt mitt eget og da er konklusjonen min, at “Rodjer” du sitter i et selskap som er i førersetet.
Solstad er det desidert største selskapet og med landets største investorer som største aksjonærer er det nærmest utenkelig at ikke Solstad skal overleve.

Dette er det viktige:

“Det er mye bedre at 3 aktører lever godt til tross for at den 4. dør, framfor at alle 4 ikke klarer sine forpliktelser.”

Helt enig, dette markedskonkurranse dreier seg om, survival of the fittest🙂.

Leser også på Hegnar-forum at en baisser skriver breakeven-rate for NM er $100k, og at en slik rate vil være uoppnåelig på årsbasis, hva mener du?

Og om Solstad overtar NM, vil det da komme en emisjon?

Når det gjelder NM så tror jeg de fleste vet for lite både hva angår forpliktelser og rater.
Men det jeg tror er at noen mener å vite at raten for Saipem var 1,3mill/dag.
den har de regnet seg ut til basert på artikler i media hovedsaklig.
Sier man at NM mistet 1,9 mrd i inntekter over 4 år med Saipem gir det 1,9mrd/4/365= 1,30mill/dag.
Hvorvidt dette er riktig aner ikke jeg, men det er nok ikke helt bortreist.

Hvorvidt NM kan oppnå rater på 1mill/dag nå er helt umulig for meg å si, men tenker da, hvorfor skal det være utenkelig når en ahts nå oppnår 1 mill i Nordsjøen og man forventer høyere rater.
NM er et av verdens største og best utrustede fartøy i sitt segment og det segmentet innbefatter også ifølge LPS Havvind.

Vi vet heller ikke hva som er breakeven for å betjene den kvartalsvise “leien”.

Det finnes mange måter å håndtere NM situasjonen på.
Alt avhenger av hvorvidt Solstad selv faktisk ønsker å ha med seg monsterskipet videre, det vil jeg tro, men uvisst.

Dem kan velge å skille ut et eget ESG selskap med 6-7 fartøy inkludert NM, det vil da selvsagt komme en emisjon.

Det kan komme til å fortsette som idag, men det tinger at partene blir enige samt at Solstad fikser en godt betalt langtidskontrakt.

Solstad kan velge å kjøpe ut fartøyet og legge det inn i eksisterende flåte, det vil nok kreve kanskje både låneopptak samt emisjon i en eller annen form samt en langtidskontrakt i bunn som garanti. Vil tro det ligger en forhåndsbestemt klausul om pris ved kjøp.

Solstad kan velge å selge ut fartøyet, hvorvidt det er ønskelig og til hvilken pris er umulig å vite, men siden dem har nedskrevet verdien av aksjene sine til 0, snakker vi vel da om “kun” 75% og det burde kanskje være mulig å oppnå som salgspris i markedet.

Jeg tror kanskje at denne “Dem kan velge å skille ut et eget ESG selskap med 6-7 fartøy inkludert NM, det vil da selvsagt komme en emisjon.” er mest sannsynlig, ser for meg at AKER vil kunne se dette som mest hensiktsmessig…
Jeg har en mistanke om at det er noe slikt CEO Eriksen tenkte på da han fikk spørsmål om Havvind på q4 presentasjonen og begikk seg inn på Solstad direkte og at det er en dialog, men for tidlig til å annonseres.

Men, dette blir egentlig bare ville spekulasjoner.

Uansett spukalitivt, så er det interessante resonnementer du kommer med :blush: tiden vil vise​:blush:

Helt klart spekulativt, men jeg tror løsningen på NM blir spekulativ😀

1 Like

Sea Falcon ser ut til å ha fått seg et kort spot oppdrag.

Sea Falcon PSV Fairfield Energy 05.04 / Equinor (01.05) Aberdeen

Ser forøvrig at flere av de som tror de vet og kan det meste nå kaster seg på den ene Soff tråden på HO, klarer dessverre ikke kommentere.
Det at flere nye skribenter dukker opp nå plutselig tyder på en snikende økt interesse for Solstad, pass på aksjene deres.

Ikke så vanskelig å skjønne når Solstad nå igjen har ca. 90 fartøy på oppdrag.

Ja, flere baissere på HO som dukker opp:

innlegg fra bruker hstray:

"Du overser en viktig detalj. Skipet er finansiert med en sale and lease back»-avtale som Solstad ASA datterselskap garanterer for.
Dette kan få store konsekvenser for Solstad og selskapets EK. Cash beholdningen du referer til er en kassakredit

Limer inn fra artikkel i DN
Situasjonen kan også få alvorlige følger for Solstad. I fjerdekvartalsrapporten skriver rederiet at det heleide datterselskapet som opererer skipet kan bli nødt til å kjøpe båten fra Maximus Limited i en misligholdssituasjon. Gitt dagens markedssituasjon kan det vise seg å bli umulig for Solstad.

«Dette kan få en betydelig negativ innvirkning på Solstad Offshores finansielle situasjon,» skriver selskapet.

«Maximus har mulighet til å fremsette krav mot Normand (Solstads datterselskap, journ.anm.) og Solstad om betaling av skyldig hyre og for salg av skipet i henhold til salgsopsjonen. Bankene har imidlertid nektet Maximus å gjøre dette. Dersom bankene skulle erklære lånet som forfalt, tar Maximus forbehold om å trekke Normand og Solstad inn i saken, med krav om fastsettelsesdom for betalingsplikt,» heter det.

Solstad-sjef Lars Peder Solstad ønsker ikke å uttale seg."

Tanker? :slightly_smiling_face:

Ja, det var blant annet han jeg tenkte på.

Hehe, nei, jeg har ikke noen øvrige tanker om dette enn de jeg allerede har delt.
Det henvises til artikler som er flere uker gamle.
Men, man gjør hva man kan for å spe på med mer usikkerhet, nå tror jeg ikke fælt mange bryr seg utove de som allerede har sendt kursen ned etter den artikkelen.
Det at det fortsatt ikke har kommet noe info ut om dette tyder etter mine bedømmelser på at det er dialog mellom partene.

Tror man skal være rimelig “utav det” dersom man innerst inne tror at en slik sak uansett utfall vil kunne velte dette store selskapet overende.

Westshore henge rikke helt med nå, muligens pga ferier men nå fikk Siem pearl akkurat en Lundinjobb som aldre ble lagt ut, det er første båt ledig så det er fortsatt trykk-2 psver fikk også jobb opptil 14dgr- Sea falcon og H.Defender

Sidenote: AHTS ratene for mars var det høyeste(snittet) siden minst 2017 for en måned.

1 Like

Ja, så det @Metallian

Har nok med påsken å gjøre at dem ikke oppdaterer og legger alt ut fortløpende.

Særdeles kjekt å høre at ratene var så høye som du skriver, fantastisk, måtte det vedvare.

Tipper den Siem båten har høy rate gitt.