Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Fristende å tro at AOW aktivt vil benytte flåten til Solstad? Vil tro et slikt samarbeid kan resultere i solide synergieffekter🙂

1 Like

Hvis du leser litt bakover her har Rodjer lagt ut link- jeg ble overrasket, der sier han jo direkte at Soff+Aker er noe de jobber med på den fronten. Når vi da vet at LPS har sagt at renewable er et satsingsområde er det imho bare et spørsmål før vi:

  1. Får et JV Aker/SOff rettet mot renewable-nybygg, muligens noen få SOFF båter
  2. SOFF skiller ut sin renewable, beholder eierandel direkte mens Aker blir storeier
  3. Rammeavtale med Aker-konsernet på CSV-er (anser dette som lite sannsynlig)
2 Likes

Jupp, nettopp.
Han sier det tindrende klart at de har et opplegg dem jobber med.
Det i seg selv er ti ganger mer spennende enn NM tenker jeg🤣

Derfor det er så viktig å se forbi slikt som NM, det er en kortsiktig utfordring.
Ikke en bagatell når vi snakker et par milliarder, men det er så mye annet spennende og stort som kan være nært forestående.
Og skal det kjøres emisjon ifbm NM kan jeg nesten garantere at det ikke vil skje på dagens kurs så jeg tror det kan skje store kursmessige hendelser før den eventuelt kommer så som eksempelvis et av @Metallian sine punkter.

1 Like

2mrd kan fort bli lite dersom Aker-konsernet velger seg SOFF som “hoffleverandør”/samarbeidspartner til AkerHorizon-paraplyen da spesielt AOW men potensielt også flere selskaper under Horizon-paraplyen.

2 Likes

Vi synes å være helt på linje😀

1 Like

Ser at hstray er inne i DOF, så han er klart biased, og tjener på å snakke ned SOFF. Kan noen forklare meg hvorfor man vil investere i DOF, når man kan investere i et restrukturert SOFF med Aker i ryggen?

Akkurat, ja, tenkte det var en skitten agenda.
Tror heller han burde fokusere mer på eget selskap, der oser det av uavklarheter.

Ja, helt klart. Ender vel opp med restrukturering og total utvanning til slutt der også.

DOF er der Soff var ifjor. Har omtrent 20mrd i gjeld nå, færre båter enn Soff men de har jevnt over nyere båter. Mye fine skip der men det er for mye gjeld og for store dominante eiere til sammenslåing imho.

Har ikke tid nå skal ta resten senere, men hva angår PSV’s har de akkurat samme snittalder, 2007, altså 14 år.

Soff 35 PSV mens Dof har 15.

Ellers enig i at de også har noen flotte fartøy.
Men, de sitter i deep shit hva gjeld angår sett opp mot total flåte ja.

Orker ikke sette opp snitt alder på ahts og csv. Dof har nok nyere ahts, når det gjelder csv har Solstad veldig mange flotte fartøy som(modeller fra 2014–>

Normand Maximus 2016
Normand Vision 2014
Normand Navigator 2015
Normand Sentinel 2015
Normand Frontier 2014
Normand Ocean 2014
Far Superior 2017

Dof har følgende modeller fra 2014–>(dette er selvsagt flotte fartøy)
Skandi Acu 2016
Skandi Africa 2015
Skandi Buzios 2016
Skandi Olinda 2019
Skandi Recife 2018
Skandi Vinland 2017

Har ikke sjekket tallene, men dersom det stemmer som Metallian skriver at de har omtrent samme gjeld som Solstad og med den såpass “lille” flåten så må dem nok uten tvil gjennom en beinhard hestekur og det er forsåvidt godt nytt for såvel Solstad som for hele bransjen.

2 Likes

Takk for en saklig god tråd, liker å følge dere i dette spennende selskapet :ok_hand:

3 Likes

Meget informativ tråd! Keep up the good work. Hilsen topp 50 aksjonær.

5 Likes

Ja Dof må gjennom mye samme kuren. Det er litt ekstra kompmisert med Dof Subsea og mangelen på store indistruelle eiere sånn i forhold til Soff. Dt var åpenbart en fordel for Soff å ha Røkke/Fredrilsen på eiersiden.

Artig nok er Magne Viking eneste ledige båt på norsk side nå😂
EDIT: Rett etter at jeg skrev det ble Siem Diamond og Far Sapphire endret til ledig-og Drott er på kaikanten. Et flytt som haster og trenger 3-4 AHTS hadde vært gull nå :slight_smile:
Det er ikke en eneste ledig PSV i nordsjøen idag, det har jeg ikke sett på leeeenge :slight_smile:

Litt flere på uk siden men det erstrammere på psv og nå enn det har vært på lenge.

2 Likes

For eventuelt nye på denne tråden legger jeg ved inngåtte mellom- og langtidskontrakter meldt for Solstad fartøy siste ca. 4mnd.

-Normand Fortress reaktivert fra opplag gjennom siste 4,5 år og har fått viktig Havvind kontrakt for MHI Vestas og starter i mars(140 dager + opsjoner)

  • Normand Cutter kontrakt med GMG. Kontrakten starter mars 2021 og har en varighet på 120 dager + opsjon på 80 dager. GMG har mulighet til å ytterligere utvide opsjonen til 200 dager, denne opsjon utøvelsen må da meldes innen 1.aug. 2021.
    Contract award for Normand Cutter - Solstad Offshore ASA

  • Normand Ranger kontrakt i Australia fra q2 2021 og 1 år. Normand Saracen og Far Senator vil også sysselsettes i deler av denne perioden.

  • Far Seeker kontrakt for Santos LTD. Starter i april og har en varighet på 6mnd + opsjon.
    Contract awards in Australia - Solstad Offshore ASA

-Normand Fortress. CSV Normand Fortress has secured a contract with UK based contractor Manor Renewable Energy for operation on a UK wind farm. The contract is scheduled to commence in October 2021, in continuation of the former announced contract with MHI Vestas (reference made to press release dated 01st Feb), keeping the vessel fully utilized into 1Q 2022.

-Normand Springer, 1år + opsjon på ytterligere 1 år, starter i slutten av mars. Oppdrag for Total.

  • Normand Sitella og Sea Falcon en brønn for Equinor. Oppdraget starter 1.5.
  • Normand Service kontrakt på en brønn for Serica. Starter i slutten av mars.
    NewsWeb

Faktisk veldig spent på denne rammeavtalen med Exxon. Disse 3 månedene for Normand Swift er i prinsippet ute nå, men ser de fortsatt er på oppdraget ifølge vesselfinder.

3årig rammeavtale med Exxon Mobil i Brasil
** Normand Swift først ute der med 3mnd, startet i slutten av desember 2020.
Frame Agreement with ExxonMobil in Brazil - Solstad Offshore ASA

4 Likes

Sea Trout ut av listen igjen-da er vi på meget lave 32 PSVer i Nordsjøen-er kommet inn en AHTS så der er vi opp en til 25, litt suikker på hviken som er på vei inn igjen.

Det med Trout må skyldes en feil oppføring, flere psv hos Solstad som burde aktiveres før akkurat den skulle man tro.
Men det er akkurat nå mangel på psv’er på norsk sokkel nå, det trekkes ut flere og flere og ser man på britisk sektor ligger nå flere av psv’ene med oppdrag fra mai og utover så, det kan bli en alle tiders vår fortsatt dette om ikke noen ødelegger ved å lempe inn nye fartøyer i spotten.
Fordelen nå er at flere selskaper er i likviditetsskvis og reaktivering er ikke gratis…

1 Like

Spørs om set ikke MÅ noen psver til for å fylle behovet😁

Av SOFF sine blir jeg ikke slått i bakken av sjokk om Normand Corona siger ut av bøyene borti hugget her snart🤔

Om Corona ligger der hvor Carrier ligger?

Selv har jeg mest tro på Sea flyer og Sea Spark, ikke mange mnd siden de var i full aktivitet.

Jupp, ligger i Bøvågen-8 totalt. 4 skrapeibjekter, 4 sim mulugens tas ut

Ser det fortsatt diskuteres Maximus på HO, fortrinnsvis ser mange bare risiko, emisjon etc.
Hva med heller å se muligheter ved dette fantastiske skipet.
Anbefaler de som ikke har sett NM sine spesifikasjoner og bruksområder å ta en titt på den drøyt 9 minutter lange introen i vedlegget her.
Og man må ikke glemme at LPS sier at skipet også er designet for Havvind prosjekter…

Havvind prosjekt for NM slo meg enda mer da jeg så dette bildet. Selvsagt forskjellige fartøy, men mulighetene finnes nok definitivt der ute.