Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Mange positive signaler.

En måneds gammel artikkel, men greit å holde seg oppdatert på verdens største supply-selskap, Tidewater🙂

Fra Tidewater Forecasts Improving Market Conditions for Offshore Sector

Solstad og Tidewater kjører den samme aggressive strategien mtp. salg og skraping av den uøkonomiske delen av flåten deres, noe som også er svært positivt for bransjen:

"One of the elements of the strategy has been to “high-grade our fleet through disposing of vessels that don’t align with our goals.” The company was aggressive with the sale or recycling of vessels that are deemed uneconomic in the current market conditions. In 2020, Tidewater disposed of 56 vessels and other assets while acquiring only 11 modern crew boats that are more fuel-efficient.

The downturn in the market was demonstrated by the fact that the company reported it had 32 fewer average active vessels working globally in the fourth quarter versus the year earlier. But the beginning rebound in the market along with the vessel disposals brought the company’s average stacked fleet below 60 vessels for the first time in 12 months during the fourth quarter. Tidewater reported it had 12 more vessels active during the fourth quarter versus the third.“

og

“Their forecast for the offshore market projects improving market conditions in 2021. They pointed to higher tendering activity which they viewed as an indicator for supply and demand. They believe the marketing will b tightening over the next 12 months. For their business, Tidewater projected that they would be back to pre-pandemic levels by the first quarter of 2022.”

Hstray på Hegnarforum fornekter seg ikke, kaster en svær stein i det skjøre glasshuset hans, DOF, med slike bastante påstander:

“Har ikke lest hele innlegget ditt, men konsekvens for Solstad er at dagens egenkapital blir utradert og riktig kurs er null”

Håper noen kan sette den karen på plass, trodde han hadde lært fra sitt engasjement i Norwegian saken.
Heldigvis et par som tar til motmæle nå

1 Like

Interessant å lese om et svært godt år for Solstad Offshore, 2009, året etter finanskrisen i 2008. Pr 3. kvartal var omsetningen på nær 2 mrd(langt under dagens), resultat før skatt på rundt 1 mrd. På det tidspunktet hadde de 50 skip hvorav 7 var under bygging.

Markedsverdien var 3,9 mrd NOK.

1 Like

Håper noe sånt kan gjenta seg etter kriseåret vi har lagt bak oss, men dette blir ren spekulasjon :blush:

Vet ikke om @Metallian eller andre kan svare på følgende, for det er noe jeg ikke helt ut forstår (forsåvidt mye jeg ikke skjønner :grinning:)

  • Men, med de bindinger mellom Aker og Solstad og sågar rammeavtaler, hvorfor tildeles andre enn Solstad fartøy oppdrag for Aker når det ligger ledige Solstad fartøy?

Nå kom det en tildeling til Island Valiant(Island Offshore Management) fra den 8.4 når man vet at både Drott og Sapphire ligger ledig.

Dette er liksom litt utenfor min fatteevne, men antar at Aker kanskje ikke kan gå direkte til Solstad med adhoc oppdrag, men må melde dette inn til meglerne.

02/04/21 [ISLAND VALIANT](javascript:void(0):wink: Aker BP All duties, 2 days firm + 19x1 day 08/04/21 RNR

90t/ahc kran

Takk for svar.
Ok, ja det ikke utenkelig at svaret kan ligge der, ser den.

Rammeavtalen gjelder i utgangspunktet forsyningsskip, altså psver.

1 Like

Ser forøvrig at det har dukket opp en ahts til i spotten.

Det er en Maersk båt fra layup🤔

Ser også at Prosper endelig har fått fiksa trusterne og er på vei til jobbing.

Har slettet brukeren min på Fa.no/forum, men tar en tur innom av og til for å sjekke standarden. Slettet brukeren utelukkende pågrunn av at troverdigheten og graden av konstruktive innlegg vurderes ualminnelig lav (påtross av mange gode tråder).
Når det gjelder soff så syntes jeg det er dumt at så mange i utgangspunktet gode tråder ødelegges av brukere jeg anser som komplette idioter. Komplett fordi dem selv etter tilbakemelding om mangelfulle, svake, udokumenterte og/eller selvkonstruerte påstander bare kjører på med sin eder og galle. Selvsagt kan man være negativ til soff, men «stick to the facts» og skill mellom egne vurderinger og «facts».

Jeg vil rose brukerne i tråden under, som gjør et oppriktig forsøk på å forholde seg konstruktiv. Men samtidig er tråden intellektuelt fraskrekkende og en hyggelig påminnelse hvor mye bedre soff tråden på tekinvestor er.

2 Likes

Ja, det er trist lesning flere av trådene på FA-forum. Lifecare-trådene oser nå av skadefryd, eder og galle etter DD-konkursbegjæringen. Dette er sannsynligvis godt voksne som gleder seg stort på andres bekostning, folk som kanskje har satt av en betydelig del av sine sparepenger i Lifecare. Jeg håper inderlig for aksjonærene i Lifecare at selskapet får ryddet opp. Alle tradere og investorer har gått på smeller i aksjemarkedet, og dette er absolutt ikke noe hyggelig opplevelse. Jeg selv gikk på en skikkelig bull-trap i Insr i fjor, men lærte mye av dette, og har klart meg bra siden.

Nå ser jeg antydninger til bedring og har troen på at supply-markedet igjen kan få en solid oppgang.

Kanskje vi skulle prøvd å få de seriøse aktørene over i denne tråden fra FA?
Skader ikke at flere med god inngåelse i selskapet kan kommentere sammen her

God ide.

Jeg venter bare på at admin skal komme tilbake på jobb i fa for at brukeren min skal bli godkjent…

Fint at det skjer noe i Brasil også. Far Scout er ferdig med sitt nåværende oppdrag den 8.4, fikk akkurat en ny tildeling fra TEEKAY nå som starter 10.4.

[FAR SCOUT](javascript:void(0):wink: 18000 186 570 II Shell Brazil - Heading Control - 15 Teekay - 10.04 08.04 - RIO DE J

1 Like

Noen som vet hva som skjedde med Tidewater nå? Fikk en skikkelig rebounce🙂

Svært godt spørsmål.

Jobber selv i et konkurrerende selskap til SOFF i PSV segmentet. Vårt rederi er et av flere som har flere års rammeavtaler med Aker BP. Raten er snittet i markedet på et gitt tidspunkt pluss noen prosenter.

Så hvorfor de ikke tar inn skip fra SOFF som er «under samme paraply» hadde vært kjekt og vist.

Dagens oppdaterte aksjonærliste viser at topp 50 økte noe mer.

|Topp 50 total|+52 010|+0,08%|63 312 236|84,5339%||

  1. HEDEN HOLDING AS +50 000 +25% 250 000 0,3339%

Heden Holding største bidragsyter.

2 Likes