Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Takk for gode oppdateringer gjennom påsken. Spesielt interessante vurderinger ift. NM og aksjepost tilknyttet denne. Kan det være slik at bankene ha siktet seg inn på løsning hvor AGC EP blir den store taperen- og at SOFF slipper unna med annet enn den tapte og allerede tapsførte aksjeposten?

Det synes forøvrig som om dagens kursnivå ikke synes å være aktuelt salgsnivå for noen av storporteføljeaksjonærene, og således at disse vel kan sies å være nogenlunde omforent mht. “risk/value/potential”

Det blir vel nå “stillstand” frem til nyhet kommer- eller det skulle skje endringer på toppen av aksjonærlisten. Det blir spennende å se hva som kommer først.

2 Likes

Dere som er svinaktig gode på forkortelser etc. innen denne terminologien, hva står TBA for?

Normand Drott AHTS TBA 10.04 Bergen

1. ### TBA To be advised
2. ### TBA To be Announced
3. ### TBA To Be Added

Eller er det et selskap?

Nr2.

Ok, tusen takk,
Ser Drotten forlot Bergen idag morges retning Florø.

Ser forøvrig at Far Sigma sitt oppdrag for Aker stadig forlenges og det bidrar nok til at oppdraget for Northern Offshore sammen med Normand Prosper den 14/4 må gjøres av et annet fartøy.

Far Sigma AHTS AkerBP 16.04 Bergen

Skal jeg være helt ærlig håper jeg på en lengre kontrakt for skuta.

Denne kunne jo passet fint og er rimelig sammenfallende:(bare spekulasjon fra undertegnede)

Aurora Offshore N All duties 2-3 years firm + Options 15.04.2021 1 x AHTS

Hah,

Normand Drott på vei for å hjelpe havaristen kan det se ut til. Det blir nok en brukbar rate på det oppdraget antar jeg.

NEW [NORMAND DROTT](javascript:void(0):wink: Smit Salvage All duties, salvage Eemslift Hendrik, 3 days firm + D/D 11 06/04/21 RNR

"Safety permitting, Smit would seek to get its own crew on
board the Hendrika and link the vessel to a so-called anchor
handling tug, a powerful ship built to move rigs for the oil
industry."

UPDATE 2-Dutch cargo ship adrift off Norway after dramatic rescue of crew
Innkommet 06.04.2021 16:25

(Adds quotes, detail)
OSLO, April 6 (Reuters) - Emergency response teams scrambled
on Tuesday to prevent a Dutch cargo ship adrift in the North Sea
from sinking and causing an oil spill off Norway’s coast after
the crew had to be evacuated in stormy weather.
Footage released by the Norwegian Rescue Coordination Centre
showed some of the 12 crew members jumping into the sea late on
Monday from the badly listing Eemslift Hendrika before being
rescued by helicopter. Others were hoisted directly from the
deck.
All were brought to safety, but the ship has continued to
drift towards land. It is currently some 74 km (40 miles) off
the Norwegian coast.
The wind is expected to gradually shift the vessel to a
course parallel to the shore, giving the salvage operation more
time, Hans Petter Mortensholm of the Norwegian Coastal
Administration told Reuters.
“Our calculations now indicate a window of opportunity to
act, lasting until just after midday on Wednesday,” he said.
“The risk of pollution is our main concern.”
The Hendrika has around 350 tonnes of heavy oil and 50
tonnes of diesel in its tanks, the Coastal Administration said.
Smit Salvage, a subsidiary of the Dutch marine services
company Boskalis, told Reuters it had been contracted to try
saving the ship and was mobilising a team to send to Norway
later on Tuesday.
Safety permitting, Smit would seek to get its own crew on
board the Hendrika and link the vessel to a so-called anchor
handling tug, a powerful ship built to move rigs for the oil
industry.
“Getting her onto a tow line and to a calmer location, that
is the goal,” Smit Salvage spokesman Martijn Schuttevaer said.
A Norwegian coastguard vessel is on standby in the area and
could also be used for towing purposes, the Coastal
Administration said.
Built in 2015 and registered in the Netherlands, the 111.6
metre (366 feet) Eemslift Hendrika is a yacht transport vessel,
carrying smaller boats on its deck, according to Monaco-based
Starclass Yacht Transport, which markets the ship’s services.
One of the smaller vessels strapped to the deck fell off in
the storm, the Coastal Administration said.

(Reporting by Terje Solsvik in Oslo and Anthony Deutsch in
Amsterdam;
Editing by David Goodman, Gareth Jones and David Evans)
((terje.solsvik@thomsonreuters.com; +47 918 666 70))

2 Likes

Hei. Det er viktig å huske på at både solstad familien samt sikkert Røkke med Fredriksen
ikke har brukt opsjonen de har til å kjøpe “billige” aksjer. da kan man bare lurer på hvorfor de ikke bruker den muligheten… eller har de mindre tro på solstad aksjen enn oss aksjonerer…eller at de ser for seg flere runder med bankene hvor aksjonere må blø… merkelig nå de som skal vite samt ha en idee på hvor denne “skuten” vil klare seg…ikke kjøper opp mer aksjer… for meg er det et signal på å være forsiktig med å eksponere seg med aksjer i solstad…

Hadde satt pris på om du kunne henvist til meldingen hvor dette står, ikke at det bekymrer meg, men greit å få det belyst.
Ikke registrert veldig mange som bekymrer seg for dette og det skal ikke være snakk om store volum aksjer.

Uansett, imøteser link hvor vi kan se dette.

Denne opsjonen kan vel med fordel brukes senere?

Godt poeng @srh og derfor jeg ikke helt ut skjønner problemstillingen.

Det er vel bare Solstad som har opsjoner /warrants såvidt jeg husker.

Om Fredriksen/Røkke har opsjoner er de knyttet opp mot eventuell utvanning ifm utstedelse av aksjer som kompensasjon til bankene ifm salg/skraping av båter

“Furthermore, Lars Peder Solstad holds 5,038,187 rights to subscribe for new shares in the Company, which, pursuant to an agreement with the Company entitles him to increase his shareholding to a maximum of approximately 10% of the Company’s shares.”

Men, uten at jeg kjenner finansene til hvermansen, ei heller LPS, så må man ha kapital og finansene iorden for å kjøpe, sånn er det for oss alle.

Interessant problemstilling. Eksponeringen til de som nevnes er jo ganske høy allerede? Hvor mye frie akskjer er det egentlig og hva skal formålet med å kjøpe seg mer opp være? At dem ikke selger seg ned er et godt nok tegn for meg. Lurer også på hvorfor Eriksen utav det blå under Q4 Aker kunngjorde en renewables plan med SOFF, særlig om SOFF ikke har en fremtid…

Tror de tegningsrettene er knyttet opp mot at han jobber i selskapet en tid fremover.

Ellers er det vel ikke vanlig å utøve opsjoner før de nærmer seg forfall. Utøvelse av opsjoner i arbeidsforhold utløser innteksskatt

Er ikke dette den franske åpningen til Solstadfamilien bare, hvor de kan øke til ca 10% etter gitte forutsetninger?

Er vel naturlig at de venter hvis de har tro på aksjen da de ikke sitter på store mengder cash og jo høyere aksjen står når de utløser opsjonen jo bedre sikkerhet har de. Såfremt de ikke går ut på dato snur du vel igrunn alt på hodet her Ola?

Ja, ok det kan være, det er et virvar av meldinger ifbm restruktureringen og orker ikke å lete, du @zappa66 har tidligere på en forbilledlig måte listet opp de største og viktigste elementene for den og det som kommer her fra skribenten @OLADUNK1 føler jeg mer er en måte å oppkonstruere og forsøke å spre usikkerhet rundt selskapet.

Dersom man tror at innsidekjøp og lignende er ensbetydende med at selskapet da skyter fart kursmessig så tar man oppriktig feil. Kanskje et kortvarig positivt løft, men det finnes ingen bevis på at dess flere og større innsidekjøp jo høyere aksjekurs over tid, tvert imot.
Mange hevder og tror det og at dersom ledelsen ikke kjøper fortløpende mer og mer så er det ensbetydende med at de ikke har tro på eget selskap og at det blåses til helvete, det er tull og oppspinn.
Hadde samme diskusjonen i Photocure også for 1 år og 2 siden. Kursen har gått fra 38 til 120-140 uten et eneste innsidekjøp.

I juli 2020 da denne artikkelen kom på trykk sammenlignet jeg de nevnte selskapene med Photocure ift kursutvikling, det var ikke et av dem som nådde dem til knærne. Hvordan situasjonen er idag sammenlignet med den gang har jeg ikke sjekket.
Og for all del, innsidekjøp er vel og bra og overhodet ikke negativt, men å tro at det alltid gir drømmekurs er som å tro på nissen.
Men, innsiderne i Solstad besitter store mengder aksjer.

Så, jeg står på mitt, dette er en konstruert problemstilling skrevet i den mening at man ønsker mer negativitet rundt Solstad.

2 Likes

Har sjekket litt mer,
Antar det kanskje heller er denne som er gjenstand for diskusjonen:

  1. The CEO, Lars Peder Solstad, with related parties, has subscribed for shares and warrants as set out above. In addition, Jarsteinen AS has subscribed an unsecured and fully subordinated zero-interest convertible loan to the Company which gives the right to subscribe for a maximum of 337,971 new shares as an anti-dilution measure following completion of the Subsequent Offering and exercise of non-strategic warrants (see the Notice). The subscription price per share is the par value of the share, currently NOK 1, and the subscription of such new shares will not result in any change in the Solstad family’s relative ownership of shares in the Company.

Løses disse ut av LPS så er det tidenes fallitt erklæring til SOFF

"Også ankerhånteringsfartøyet «Normand Drott» er på veg frå Bergen for å hjelpe til med bergingsarbeidet. Det bekreftar Solstad Offshore. Dei er leigd inn av Smit Salvage.

– Skipet er truleg framme i 03.-04-tida i natt. Det blir nok ein krevjande aksjon, seier konsernsjef Lars Peder Solstad."

"
Startar bergingsaksjonen onsdag morgon - smp.no/nyheter …
Slepebåten «BB Ocean» reiser frå Kristiansund og Ankerhanteringsfartøyet «Normand Drott» frå Bergen. Desse vil vere ved havaristen i …
"

Hei Rodjer

Solstad kan kjøpe når de vil aksjer for en kurs som ligger rundt 3 kr. Kursen på solstad ligger på
rundt 7.4-7.8. Denne fordelen har de til 2024 for å kunne kjøpe til så lav kurs. selvfølgelig ligger
de en binding her . Som nevnt før så er nok vinduet for solstad offshore på ca. 4 år. mye avhengig
av hva man får til når det gjelder skraping og utfasing av båter. Det at dette markedet vil se lyset dette året er bare tull, men kanskje kan 3 kvartall gi noen tegn i tiden. …men regner med at bankene/Giek som står bak disse lånene har gitt beskjed til både solstad…dof…osv. om å ikke ta ut flere båter og prøve å holde en høy pris på båtene…ellers så er det den sikre død. Tilsvarende som “kartellet” opec håndterer olje prisen. De kan til et hvert øyeblikk senke prisen til 20US$ på samme som et fritt marked i Offshore bransjen kan senke enhver rate…men den følge at vil vi se flere konkurser og store tap. Hele ideen med å slå sammen mange rederier er å få stor markedskraft til å kunne påvirke priser og derav overleve. tilsvarende gjelder det mot bankene. Man har mer å forhandle på når man er stor…på samme måte som fagforeningene. man blir liten alene…og lønn…og rater…osv blir tynt. sånn er nå bare i den virkelige verden. Jeg er fremdeles med men jeg ser jo at det her er betydelig risiko og ingen vet hva som skjer rundt neste sving…men…kanskje om 4 år…eller slik som var nevt før at man får et sterkere fot innen for vindmøller . gjerne skiller ut en del av solstad i en eget firma noe ala hva østensjø gjør fortiden i sammen med en sterk aktør som Wilhemsen. …jeg er ikke ute etter å svartmale, men er heller ute etter å plassere stolen hvor den for øyeblikket står. Denne aksjen trenger tid.

Respekterer din mening og tro om hvordan bildet ser ut.
Selv hadde jeg ikke investert i Solstad nå om det først kunne komme til å skje noe positivt først om noen år.
Jeg mener det er flere triggere som jeg har nevnt tidligere som potensielt vil kunne løfte denne aksjen betydelig på kort sikt.
Egen esg del, avklaring og ny langtidskontrakt for NM, betydelig mer havvind engasjementer, samarbeid med Aker i en eller annen form utover det vi ser idag, AOW som CEO Eriksen var inne på i q4 presentasjonen.
Man må ikke glemme at Solstad pt har de fleste av sine fartøy i drift på lange og mellomlange kontrakter.
Korona gav Solstad ca 100 mill i økte utgifter i 2020, dette pågår nok fortsatt, men vil etterhvert reduseres og forsvinne.

Selvsagt kan oljeprisen igjen droppe, men man skal man ta utgangspunkt i at alle variabler kan gå feil vei synes jeg man er investert i feil bransje.
Det er vel i bunn og grunn basert på ekspert uttalelser større sjanse for at vi ser 80-90 dollar enn 20 dollar fatet framover.

Jeg har tidligere skrevet her at jeg tror vi kan komme til å se betydelig bedring i regnskapene i H2 2021 og det står jeg ved.
Solstad har ikke mange fartøy i spotten men de de har har generert betydelig mer inntekter i q1 enn de gjorde de siste 3 kvartalene i 2020, det gir en positiv effekt snarere enn negativ.
Solstad kvitter seg nå med 37 fartøy fortløpende, seks av dem er allerede borte, dette vil også vises på regnskapene, ikke fordi de tjener fett på salgene, men fordi de fjerner masse unødige løpende kostnader.

Men, jeg lever godt med at vi ser det forskjellig, men jeg har nok betydelig mer tro på at det vil skje saker med Solstad innen fornybart enn kanskje flere andre, det har jeg klokketro på.
Det skjer ikke om flere år, det skjer snart er mitt bet, overbevist om at det er lagt en plan som snart meldes og som settes ut i livet.

4 Likes