Hiver meg bare på her. Har et forskjellig syn på noe av det som presenteres.
- Graden av nedstengning har direkte korrelasjon på oljeprisen. Hva skjedde da nyhetene om at vaksinen ble kunngjort?-Oljeprisen gikk opp. Oljeprisen har siden november og vaksinen svingt med forventinger om nedstengning fordi nedstegninger sier noe om etterspørsel.
Eksemplet med Russland og Saudi er godt, men dette tilhører dog fortiden. Begge parter har siden oljepris dump samarbeidet godt. Russland har forholdt seg til OPEC. Dette kan selvsagt forandre seg, men det er ingen grunn til det nå. Dessuten ble oljen dumpet før Covid var et anerkjent globalt fenomen. Sannligheten for at oljeprisen igjen blir dumpet er meget lavt, da ingen parter er tjent med dette.
Hva prisen blir fremover blir interessant å følge med på. Det er et komplisert bilde, med mange fasetter. Mange gode aspekter listet opp.
2: Helt enig.
3: Helt enig, selv om 20USD fatet for meg er et høyst urealistisk fremsyn. Ingen er tjent med dumpe oljen, men selvsagt kan det skje.
4: Litt her og der, men essensen grunnleggende god.
5: Markedet er mettett med fartøy. Dette er vel også en av årsakene til at de fleste rederene skriker etter konsolidering - slik at dem kan styre prisen i større grad en nå. Det jeg mener er viktig å merke seg er at antallet menneske på jorden øker for hver eneste dag. Med dette et økene energibehov som renewables ikke er i stand dekke - enda. Tror også det er høyst usannsynlig på langsikt.
Omsettingen i SOFF er ikke den beste, men det er definitivt ikke den værste heller.