Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Det er heldigvis ikke så lenge til NM kontrakten går ut. Heldigvis fordi, etter min mening, er NM den eneste faktoren som tynger sentimentet til SOFF for tiden. Vil tro LPS og co jobber på spreng for å sikre flere kontrakter. I den juridiske runddansen er SOFF ikke en sentral part, bortsett fra at dem potensielt må ta regningen.
Fra mitt hold fremstår ikke NM som en så stor finansiell risiko at mastodonten i deg selv kan bidra til konkurs.

Tror vi fra Q1 vil få en tidlig forsmak på bedring. Det er ganske enkel regning egentlig, som @Rodjer poengterte. Konspirasjoner kan man holde for seg selv. Jeg orker ikke respondere på det i hverfall. Utelukkende derfor jeg slettet profilen på finansforum chatten.

1 Like

Er det jeg som misforstår opsjonene til Solstad? Om han hadde utøvd dem nå, så hadde jo dette gitt utrykk overfor markedet at han ikke trodde på en videre kursøkning?

Riktig. Edit: markedet ville tolket det på den måte. Tror jeg. Litt som innside salg…

Takker for raskt svar:). Er det da @OLADUNK1 som har misforstått mht. opsjonene?

Jeg forstår ikke problemstillingen for å være ærlig. Hvorfor løse disse ut nå?
Det er dårlig butikk.

@OLADUNK1

Valgfritt om du ønsker å svare, men hva tenker du om følgende:

  • Er det sannsynlig at verden blir mer nedstengt framover enn idag grunnet Covid 19?
  • Dersom nei, er det ikke nærliggende å tro på økt etterspørsel etter olje?
  • Dersom oljeprisen forblir over usd 60 og eller fortsetter å stige, er det mindre eller større sannsynlighet for økt aktivitet i bransjen hvor Solstad opererer?
  • Havvind er bokstavelig talt i vinden som aldri før, mange forståsegpåere og eksperter mener at havvind segmentet vil kunne øke voldsomt de neste årene, er det da sannsynlig at Solstad vil generere mer inntekter fra det segmentet?
  • Når Solstad nå kvitter seg med sine eldste og minst bruksvennlige fartøy, anser du flåten for konkurransedyktig på norsk/britisk sokkel samt ellers i verden?
  • Dersom man ikke kommer til enighet rundt finansieringen av Normand Maximus og Solstad må overta ansvaret, vil det da i dine øyne føre til Solstad’s undergang og konkurs?

Tenker dette kan være noen alrighte spørsmål til de fleste av oss å stille seg. Kunne nevnt mange flere , men det får rekke foreløpig.

Årsaken til disse spørsmålene akkurat nå er selvsagt siden du mener at det er tildels høy risiko ved å være eksponert i Solstad.

“Hei. Det er viktig å huske på at både solstad familien samt sikkert Røkke med Fredriksen
ikke har brukt opsjonen de har til å kjøpe “billige” aksjer. da kan man bare lurer på hvorfor de ikke bruker den muligheten… eller har de mindre tro på solstad aksjen enn oss aksjonerer…eller at de ser for seg flere runder med bankene hvor aksjonere må blø… merkelig nå de som skal vite samt ha en idee på hvor denne “skuten” vil klare seg…ikke kjøper opp mer aksjer… for meg er det et signal på å være forsiktig med å eksponere seg med aksjer i solstad…”

3 Likes

Ser ut som dem inntil ny kontrakt foreligger vil ha Maximus liggende i Mexico.
Det positive nå er at den skulle ifølge Solstad sin egen spot side vært ledig fra 9.4, men det er nå endret til fra 20.4 så det tyder vel på at skipet kan brukes til noe :grinning:
Synes forøvrig det er interessant og spennende at de ikke umiddelbart hvertfall planlegger å seile hjem til Norge…

Idag 6.4:
Normand Maximus CSV 20.04.2021 Mexico(ledig fra 20.4)

For 15 dager siden:
Normand Maximus CSV 09.04.2021 Mexico(ledig fra 9.4)

4 Likes

Sikkert ikke børsmeldingverdig forlengelse. Husker fra NM kontrakt børsmeldingen i desember at det ikke var kommentert opsjoner om forlengelse. Det spiller uansett ikke noen rolle, da forhold kan endre seg underveis. Bra observert @Rodjer. Dette gir ide minste noe mer tid.

Jeg vurderer dette som dobbelt positivt, både forlengelse samt at de velger å holde skuta i Mexico området, kan kanskje tyde på noe mer i regionen. Selvsagt spekulativt, men med tanke på hva dem skrev i børsmeldingen synes jeg det virker spennende.
Hehe, en annen ting, de holder skuta på avstand fra kreditorer etc. :rofl: :rofl:

“The estimated duration is 5 months, including mobilization and de-mobilization.”

Altså, de kutter vel i praksis de-mobilization!

Hei Rodjer
selvfølgelig skal jeg ta meg tid til å svare

1: Nedstengning pga covid er helt uinteressant når det gjelder olje pris. fokuser heller på hvordan russland agerer eller vill agere. for litt over et år siden så satte de i gang en situasjon hvor de ikke ville følge opec. Da satte Saudia arabia i gang å sende mer olje ut i markedet som senket olje prisen til under 20 us$. Olje prisen vi ser i dag har ingen ting med covid…den er bare knyttet opp mot enighet innad i opec. Videre så har norge uten å være medlem også kuttet produksjonen…dvs kolektivt ansvar. Vider som du husker så fikk vi betydelig produksjon av skiver olje/gass i usa rundt 2013-2014. Det som blir sagt er at må være varsom med å få prisen på olje opp ellers så vil vi få mer olje/gass fra usa. Ellers så har jo biden kommet til maken…tenker på iran…og atom avtale som kan bety noe for deres produksjon…videre libya…venuzuela…med mer,mye henger med hode akkurat nå og jeg har ikke tro på en langvarig olje pris over 75 us $, men for en kortere periode kan vi selvfølgelig se høyer priser.
videre…biden opp mot fraking…miljø…osv. biden kan bli vår helt som begrenser utvinning ved bruk av fraking…
2: Etterspørselen etter olje vil være der…det vil være vekst. pga…verden går bedre. det er vekst på hele linjen. mange land løfter seg opp og får vårt type forbruk. energi forbruke kommer til å gå opp samt råvare prisene kommer til å gå opp. tenker spesielt de råvarer som er begrenset. Jeg ser positivt på femtiden
3: Hvis olje prisen går over 60 så vil det kanskje bli interesse for å lete etter olje og gass, men markedet er som alltid styrt av tilbud og etterspørsel. dvs hvis olje prisen går opp så er jo det store spørsmålet hvordan markedet tar seg opp…men husk på at alt er ikke bare snakk om olje pris. selv om prisen på oljen er 20 us$ så skal ting vedlikeholdes og varer skal transporteres. videre så har man markeder som vind…kanskje til og med havgående lakseoppdrett av en annen dimensjon enn hva vi har sett til nå.
4: ja hav vind har jeg tror på pga av at dette er en politisk drevet kurs. Her vil det være penger uansett. akkurat nå så er alle dørene åpne…
…spørsmålet er om hvor lenge man kan subsidiere denne industrien. og når eller hvis vindmølle industrien vil har en bærekraft. Det er dyrt å ha flytende vindmøller. faste innretninger på bunn er bedre men best på land. ser at til og med Bill gate i microsoft snakker om atomkraft, Når bill gate våger å bevege seg inn på dette feltet som nesten har hvert tabu…så er dette noe å tenke på. Atomkraft er noe annet i dag enn for 50-70 år siden. Ja…det vil ta tid…kanskje 20-30 år men jeg ser for meg at det vil være en betydelig og billig energi kilde for produksjon av renn energi eller i form a hydrogen. forresten…hvorfor kalte statoil seg equinor?.. de burde tatt steget og kaldt seg Atomic nor og sett muligheten til å være en stor leverandør av fremtidig ren energi til europa.
5: Angående når markedet kommer i balanse. En ordning for skraping av eldre båter må skje og helst en ordning hvor man får fart på dette. men som nevnt før så må dette finne en politisk løsning samt at man går under radaren til Eu angående skjulte subsidier til næringen.
Tar man ut båter i det norske segmentet så vil det være med på å få markedet til å fungere her, men ellers i verden så må det betydelig skraping av båter får å få verdens markedet til å fungere. Typisk ellers i verden er mindre båter en vi har i norge. som uten for vårt segment. men de teller. får noen av disse båtene noen år på seg så går du ut av markedet uansett…da er vi tilbake som jeg har nevnt ca.4 år frem i tiden. da står vi foran en situasjon at vi sannsynlig vil ha balanse. videre vil det over denne 4 årsperioden komme nye krav til fartøy angående miljø som vil utfase flere av fartøyene. Når markedet kommer i gang så vil det være et problem med å bygge nye båter…oppturen kan bli utrolig for de som står løpet ut. men som nevnt før…dette med vind kan skape noen bølger også.
6: Normand maximus betyr nesten ingen ting i dette spillet.
Det blir ingen undergang pga av den båten. Undergangen kommer hvis man ikke klarer å drifte og få inntjening på den store flåten man har.

og til sist… alle sitter på vent… bankene har kontrollen…
liten omsetning i aksjen… dvs aksjen er lite likvid hvis man investerer med mye penger. Selv beløper på noen 100000 kr vil påvirke børs verdien. Dette er en aksje som jeg vil kalle en "sitting bull"aksje…som trenger tid. markedet for slike båter vil aldri forsvinne…men fortiden er vi i et marked som ikke kan løses før vi har en politisk løsning for skraping… håper at det ikke skjer for sent…pga den maritime næringen langs kysten er i ferd med å slå av lyset…og div rederier har fortiden ingen bærekraft og vil ha store kostnader for staten norge. …nok med det. Håper du er fornøyd med svaret “Rodjer”.
…jeg håper at ting faller på plass og at solstad får bærekraft.

Utfyllende og flott svar, skal forsøke å kommentere et par saker imorgen, er opptatt resten av kvelden med andre sysler nå.

Hiver meg bare på her. Har et forskjellig syn på noe av det som presenteres.

  1. Graden av nedstengning har direkte korrelasjon på oljeprisen. Hva skjedde da nyhetene om at vaksinen ble kunngjort?-Oljeprisen gikk opp. Oljeprisen har siden november og vaksinen svingt med forventinger om nedstengning fordi nedstegninger sier noe om etterspørsel.
    Eksemplet med Russland og Saudi er godt, men dette tilhører dog fortiden. Begge parter har siden oljepris dump samarbeidet godt. Russland har forholdt seg til OPEC. Dette kan selvsagt forandre seg, men det er ingen grunn til det nå. Dessuten ble oljen dumpet før Covid var et anerkjent globalt fenomen. Sannligheten for at oljeprisen igjen blir dumpet er meget lavt, da ingen parter er tjent med dette.

Hva prisen blir fremover blir interessant å følge med på. Det er et komplisert bilde, med mange fasetter. Mange gode aspekter listet opp.

2: Helt enig.

3: Helt enig, selv om 20USD fatet for meg er et høyst urealistisk fremsyn. Ingen er tjent med dumpe oljen, men selvsagt kan det skje.

4: Litt her og der, men essensen grunnleggende god.

5: Markedet er mettett med fartøy. Dette er vel også en av årsakene til at de fleste rederene skriker etter konsolidering - slik at dem kan styre prisen i større grad en nå. Det jeg mener er viktig å merke seg er at antallet menneske på jorden øker for hver eneste dag. Med dette et økene energibehov som renewables ikke er i stand dekke - enda. Tror også det er høyst usannsynlig på langsikt.

Omsettingen i SOFF er ikke den beste, men det er definitivt ikke den værste heller.

1 Like

Dette er fremtidsrettet, og vi vet flere, som Equinor, stiller krav til dette ved store jobber

2 Likes

Apropos Maritimt Forum og skraping, ble jo denne artikkelen også publisert i FA for noen uker siden. Det ville jeg tro kunne satt fart på sakene for både rederier og verft. Vil ha statlig fond for skraping av offshoreskip | Finansavisen

“Hvis man har tro på markedet så kan verdiene stabilisere seg og til og med stige, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore, som tok 1,2 milliarder i nedskrivninger i 2020.”

Cutter og Clipper ferdig med et kabelinstallasjons-oppdrag for Global Offshore:

Dette er vel et engasjement med opsjon ut i 2022?

  • Normand Cutter kontrakt med GMG. Kontrakten starter mars 2021 og har en varighet på 120 dager + opsjon på 80 dager. GMG har mulighet til å ytterligere utvide opsjonen til 200 dager, denne opsjon utøvelsen må da meldes innen 1.aug. 2021.
    Contract award for Normand Cutter - Solstad Offshore ASA

Såvidt jeg vet er Clipper på kontrakt til februar 2023

Normand Clipper VS 4125 2001 22 195 Feb. 23+ opt.

Takker :slightly_smiling_face: I dag er vi btw en dag nærmere avklaring NM og ny kontrakt :smile:

1 Like

Normand Drott ved havaristen, satser på at Solstad kan bidra til at oppdraget lykkes.

2 Likes

Ja, den største posten i går ble vel kjøpt på 7,9ish, men så kommer disse smådumpene og pusher kursen ned til 7,5, ble heldigvis litt reddet av sluttauksjonen :slightly_smiling_face: