Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Ad. NM må jeg bare si at jeg tar det som et positivt tegn at dem ser ut til å holde fartøyet i Mexico og eller i regionen der når nåværende oppdraget nå snart er utført.
Mulig det blir veldig spekulativt, men dersom det nå var slik at noe ekstremt drastisk var på gang ville jeg anta at dem ble tvunget til å seile hjem.
NM seiler under norsk flagg.

Normand Maximus CSV 20.04.2021 Mexico

AIS Type Cargo ship
Flag Norway
Destination OUTSIDE 12NM
ETA Apr 2, 06:00
IMO / MMSI 9744518 / 258987000
Callsign LAVR7
Length / Beam 178 / 33 m
Current draught 7.5 m
Course / Speed 3.8° / 0.0 kn
Coordinates 18.48683 N/93.50231 W
1 Like

Godt poeng! :slightly_smiling_face:

Slik jeg har forstått det pågår nå en rettstvist om NM-aksjene- og som jeg vil tro påkrever en midlertidig forføyning til fordel for bankene for at de skal kunne agere som eiere. Jeg forutsetter at både en slik forføyning- og evt. offisielt tap av pantet vil påkreve børsmelding- med mindre fjorårets nedskrivning av aksjeposten gjør dette unødvendig ettersom det da i realiteten ikke påføres noe tap.
At tap av pant- eller midlertidig forføyning ikke er meldt tolker jeg som positivt- da det vitner om pågående forhandlinger.

Forøvrig enig i at situasjonen mht. NM ikke er noe verre nå enn i Okt20, og tenker videre at alle parter vil være tjent med å finne en løsning som sikrer videre inntekter fra skuta, noe som etter min klare oppfatning er mest hensiktsmessig med Solstad som videre operatør. Spørsmålet er i realiteten hvilke pris Solstad må betale for en slik løsning hvilket sikkert snart blir avklart etter forhandlinger med bankene og Saipem mv.

2 Likes

bare en kuriositet, men restgjelden av NM utgjør 2,5 % av årsresultatet til Aker, som forørvrig har brukt 500MNOK (1/3 av gjelden på NM ca) på kryptovalutta og er hovedaksjonær i SOFF. Høyst urealistisk at Aker vil foreta seg noe vedr. NM, men Aker er i det minste en hvilepute for mitt vedkomne…

Vi får se hvordan det går med NM. Blir mye spekulering nå. Har nå tatt noen lodd etter å ha vært ute etter å ha tradet aksjen tidligere i år. Spot, skraping og oppdrag ser bra ut, så har forhåpninger om at det er en god oppside. Trader 50% og sitter 50% long framover, trur eg…

Er i allefall en god del som er optimistiske her på tråden, om det gjenspeiler markedet får vi vel et svar på etterhvert :slight_smile:

2 Likes

Drar seg til nå :slightly_smiling_face:

image

Ja og den PSven lyver mye- det er faktisk kun en ledig PSv i hele nordsjøen før søndag nå, resten som er “ledige” skal på jobb i de neste 3 dagene.

3 Likes

Average Fixtures PSV:

Average Fixtures AHTS:

Liker spesielt utviklingen i Fixtures AHTS ift. tidligere år :slightly_smiling_face: Spennende å se hvordan gjennomsnittsraten for april utvikler seg :slightly_smiling_face:

Når jeg ser etter, så er gjennomsnittsraten for AHTS i mars den høyeste ila. de 4 årene :slightly_smiling_face:

Gjennomsnittsraten for PSVs i februar 2021 er for øvrig den klart høyeste ila. de 4 årene :slightly_smiling_face:

1 Like

Litt derfor jeg tenker, selv om Solstad har begrenset med fartøy i spotten så vil dette kunne bidra positivt i regnskapene allerede nå.
En må huske at de fleste av disse fartøyene ligger i standby uansett med de samme kostnadene som når dem er til havs og når man da mottar slike rater over tid vil det selvsagt spille positivt inn.

Men vi trenger en kontrakt eller to nå som virkelig sparker, tydelig at en 60-80 mill kontrakt over to år som ble meldt igår alene ikke betyr allverden som @Metallian kommenterte.
Men, vi skal huske på at for øyeblikket er det begrenset hvor mange nye inngåtte kontrakter som kan komme da de fleste fartøy allerede er på kontrakt.

Derfor jeg aller mest håper på en avtale/nytt esg selskap eller lignende basert på hva konsernsjefen i Aker mellom linjene egentlig snakket om og eller en kjempekontrakt til NM.

Når det gjelder spotmarkedet, ser det ut som det drar seg til mot denne helgen også, det ser meget bra ut, la oss håpe på noe akutt nå som sysselsetter både Drott og Prosper.

Ja, og det blir jo også en pekepinn om resten av markedet :slightly_smiling_face:

Ja, tenk om SOFF spinner ut en ESG-del som blir tatt inn under Horizon-paraplyen :grin:

Det er en slik type melding jeg kunne tenkt meg slik at de som sitter på gjerdet og eller snakker ned Solstad måtte betalt dobbelt så mye for aksjen etter meldingen.

Om man tenker kurs og volum i Soff er det ikke veldig mye sprekere i flere av de andre heller for øyeblikket som eks. Dof, Eiof, Hav og Siem.

1 Like

@Metallian

Den som kom inn nå skulle passe meget bra:

NEW Equinor Energy AS
R/M Askeladden (2 x AHTS), D/D 14
11/04/21 - 12/04/21

Tenker Normand Drott ikke blir noe mindre etterspurt fartøy etter redningsaksjonen.

Den passet perfekt nå, blir fort en Soff båt ihvetfall😃

Westshore hadde før en oversikt over de mest brukte båtene i spotten. Den har de tatt bort nå, nen Drott/Prosper lå konsekvent på topp der sammen med de to KL ahtsene😃

1 Like


Drott observert på vei Bergen sentrum

3 Likes

Noffshore jobben er flyttet til 20.04 fra 14.04 det betyr litt endringer i tilgjengelighet for 4 båter i spotten- kan bety at de båtene er aktuelle for Eqnr jobben som er oppstaret 11.04

Mener noen på tråden skrev at NM går ut av kontrakten om ca 10 dager. Har vi eksakt dato for når dette skjer tro?

Den står ledig fra 20.04, men kjenner ikke eksakt dato på kontraktsutløpet

Prdd ser det ut til at 20.04 er datoen, dt kan endre seg selvsagt.

Kjøpersiden i ordreboken bygger seg sakte men sikkert opp, lite salgsvilje rundt 7,5 :slightly_smiling_face:.

Takk for kjapt svar. Da er jeg også inne. Blir spennende å se om vi får snarlige nyheter rundt NM :+1: