Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Gledlig å se flere nye komme inn i tråden her :smiling_face_with_three_hearts:

Gleder meg til den dagen som garantert igjen kommer når investorer retter øynene og kapitalen mot vårt segment.

Soff aksjen er handlet for 950k idag og det er omtrent det samme som Dof, Eiof, Hav og Siem tilsammen!

Da snakker vi ikke tidlig helg, men heller tidlig pensjon :rofl::beers:

Kjapp liten jobb til Iceman, da er den ute for eqnr jobben, blir fort Drott og en av de to mindre da.

Sigma nå d/d for Aker, bra at den holdes i aktivitet😃

Så tror jg psvjobbene for Equinor er utsatt? Skulle vel 3-4 båter ut der idag men fortsatt 32 i spotten

Litt amatørmessig lomme-TA:

Litt lenge til Golden cross :sweat_smile:, men det kommer innen 3 mnd, håper jeg :slightly_smiling_face:

20 dagers og 50 dagers gjennomsnitt ligger over 100 dager, så det er da noe positivt, men selve kursen ligger under aller tre:

Hadde vært supert om vi fikk løftet oss minst 6% neste uke slik at vi får etablert oss over alle disse gjennomsnittene, så er 200-dagers neste :smile:

MACD er positiv, men RSI er under 50 på 45,1, så ikke mye som skal til :slightly_smiling_face:

Danner seg vel også en trippelbunn i SOFF :slightly_smiling_face::

Så alt i alt mener jeg, som er veldig amatør på TA, at det ikke er mye som skal til før det tekniske ser en del bedre ut :slightly_smiling_face:

Noen proffe med formeninger om det tekniske i SOFF?

1 Like

Skuffende at Simplywall har justert ned Fair value på SOFF til 19,44 kroner, var vel over 1000 kroner for litt siden :sweat_smile:?

Dette er verdsettelsesmodellen de har benyttet for å vurdere verdien, de som har greie på sånt :slightly_smiling_face: :

Se mer på https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-soff/solstad-offshore-shares

1 Like

Sitter og leser q4 rapporten igjen og synes LPS sin inledning er ganske kjekk:

Letter from
the CEO
Fourth quarter 2020 saw the completion
of the restructuring process and we now
have our eyes set fi rmly on the future.
I would like to thank everyone involved in securing the balanced outcome:
Solstad employees, our shareholders, creditors and advisors. I am
pleased with the result: a restructured balance sheet, strengthened cash
position, positive equity and a simplifi ed legal structure. With a green light
to sell and recycle the oldest part of our fl eet, we are shaping up Solstad
for the next chapter and focus on the opportunities on the horizon.
While the restructuring agreement marks a new beginning,
some things thankfully remain the same: the people, the
modern fl eet and the quality operations we take pride in.

“The markets on the other hand continue to be challenging and our 4Q 2020 numbers
refl ects the low activity. In particular the North Sea winter season has been slow.
This also continues into 1Q 2021. Looking beyond Q1, activity levels in offshore wind
continue to grow and we see some early signs of recovery within Oil&Gas”

**Jeg tror faktisk q1 ble bedre enn LPS tenkte seg da rapporten ble laget.

" That
being said, as an industry we continue to make life hard for ourselves by competing
at unsustainable rate levels. Even in a scenario with more normalized activity levels,
oversupply remains an issue. Further consolidation and recycling of vessels are needed.
An active involvement from the main banks is essential to make this happen."

LPS er veldig på at bankene MÅ innta en betydelig rolle her.

“Operating income for 4Q 2020 amounted
to MNOK 1,175 compared to MNOK
1,247 in 4Q 2019. Revenues for Year to
date 2020 was reduced with MNOK 219
(MNOK 5,026 vs MNOK 5,245 in 2019).”

** Når man ser på inntektene i 2020 versus 2019 skal det ikke mye til for overstige både 2019 og 2020 nå i 2021. NM sin omsetning må selvsagt kompenseres enten ved nye kontrakter til det fartøyet, nye og forbedrede kontrakter forøvrig eller betydelig bedring i spotmarkedet.

1 Like

Jeg har også tro på at Q1 blir bedre enn LP antyder i rapporten :slightly_smiling_face:, men så er det det med forsiktighetsprinsippet…

Justert Ebitda i 2019 var 1 410 694, mens den i 2020 var på 1 292 991, så ikke rare forskjellen, til tross for kollaps i oljeprisen i 2020, mens den holdt seg relativt stabilt i 2019.

Justert EBITDA-margin i 2019 var 27% i 2019, mot 26% i 2020. Så forholdene tatt i betraktning, så klarte de seg bra i 2020 :slightly_smiling_face:

1 Like

Skjønner veldig godt at han uttaler seg forsiktig ift 2021 basert på hva dem og bransjen har vært gjennom de siste årene, det er fornuftig.
Skriver det mer her for jeg er ikke så sikker på om det er så mange som tror at tallene vil bedre seg i 2021, men fortsetter trenden som nå er jeg overbevist om at vi vil se bedring allerede og spesielt i H2 inneværende år.

Uansett, nå ser jeg fram imot og gleder meg til en NM avgjørelse og jeg har særdeles tro på at det kommer noe ift Aker/AOW etc.
Begynner å bli en stund siden Eriksen avholdt q4 i Aker.

Øyeblikk 2 mnd siden disse ordene falt:

Oyvind Eriksen, Aker ASA - President & CEO [8] -------------------------------------------------------------------------------- Sure. We are, as you know, already a shareholder in Solstad, and Solstad operates in an offshore wind installation as we speak. And my expectation is that Aker Horizons’ growth into offshore wind should also create more opportunities for Solstad and for the group and the installation space. How we can structure that is an ongoing dialogue. So it’s too early to announce any change. But at least Solstad will continue to operate in the offshore wind installation business segment going forward and see a growth potential and partly due to the market and partly due to Aker in that particular space.

En slik uttalelse ville under normale omstendigheter ha løftet aksjekursen betydelig.

2 Likes

Ja, og etter en restrukturering, bedring i markedet og slike uttalelser fra Aker-sjefen mv., så er det helt hinsides å tro at NM-saken blir slutten for SOFF(som visse baissere i FA skal ha det til…)

1 Like

Min helt opplagte og klare oppfattelse også.
Jeg mener bestemt at når noen mener å tro på Soff sin undergang grunnet NM saken så sier det enten at dem ikke kjenner godt nok til selskapet, dets majoritetsaksjonærer og eller dem er investert i et konkurrerende selskap og derav har et ønske om en slutt for Solstads eksistens.

Jeg skal ikke snakke nedlatende om konkurrentene, men det er en kjennsgjerning at flere av dem sliter big time og således er i dialog med kreditorer/banker for om mulig å stable på beina en farbar vei.

Er ganske sikker på at selskapsstrukturen/antall selskap vil se anderledes ut om 1-2 år enn den gjør idag, Solstad vil fortsatt være ledende i bransjen.

1 Like

Dof, Havila, Siem mfl er 1-2 år bak SOFF mtp refinbansierng

1 Like

Jeg har sittet og lekt meg litt med tall for de norske supply-selskapene. Jeg benyttet Ebitda der jeg ikke fant justert Ebitda.

For moro skyld så sammenlignet jeg SOFF med HAVI+SIEM+EIOF(HASIEI). Den totale justerte Ebitda for SOFF(1293 MNOK) er større enn total Ebitda for HASIEI(1011 MNOK). Samtidig så er MCAP SOFF 569 MNOK, mens totalt for HAVI+EIOF+SIEM er den 917 MNOK. EBITDA/MCAP er dobbelt så høy for SOFF som for de andre nevnte selskapene til sammen, noe som tilsier lavere prising av SOFF ift. de andre.

EV/EBITDA er noe høyere for SOFF(15,48) enn for HASIEI(14,16).

Gjeld/Ebitda er også noe høyere for SOFF(16,91) enn HASIEI(14,64).

Jeg synes DOF ut ifra tallene i oversikten virker interessant, men grunnet den uavklarte situasjonen med kreditorene, så frister det ikke med en inngang her med det første.

Ut ifra tallene i oversikten, så ser det faktisk ut til at det er EIOF som er høyest priset.

Totalt sett, siden SOFF har kommet lengst av disse mht. restruktureringen, har en konkret plan for fremtiden, er godt i gang med salg og skraping av skip og har en sterk tilknytning til Aker-konsernet, så mener jeg at det er dette selskapet man skal investere i om man vil investere i et norsk selskap i supply-sektoren.

4 Likes

Har sett litt på inntekter for q4 2020 versus q4 2019 samt cashbeholdning pr. 31.12.20 for Soff og HASIEI.

    Q4 2020   Q4 2019

Solstad 1,17 mrd. 1,25 mrd Ned 6,4%(og det med NM uten kontr.)
Havila 107,1 mill. 195,8 mill. Ned 45,3%
Eiof 106,9 mill. 142,0 mill. Ned 24,7%
Siem 57,1 mill. 71,2 mill. Ned 19,8%

Cashbeholdning pr. 31.12.20

Solstad 2,41 mrd.
Eiof 429 mill.
Havi 106 mill
Siem 103 mill.

Nå er det selvsagt ekstrem forskjell i styrkeforholdet på disse selskapene, men det som går an å lese noe ut av er hvertfall inntekter q4 2020 versus q4 2019!

1 Like

Normand Prosper stakk av med det ene Equinor oppdraget på best rate.

NEW [NORMAND PROSPER](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M Askeladden , 2 days firm + opts 11/04/21 NOK 325000
NEW [MAGNE VIKING](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M Askeladden , D/D 7 11/04/21 NOK 310000
3 Likes

Og hvis en ser på justert EBITDA, så ser jeg raskt at for SOFF så falt den fra 2019 til 2020 med under 10%, mens for Havi og Siem så falt den rundt 25%, mens for EIOF mellom 40-50%.

Siem opererer btw med USD, så cash-beholdning en deres er vel rundt 860 MNOk. Jeg benyttet kurs 8,5 i excel arket mitt🙂

Selvsagt angående Siem, gikk litt fort i svingene der.
Også inntektene er feil hos meg da selvsagt, skal få endret det.

Lurer på det oppdraget- muligens de har delt det opp for å få utnyttet båtene best mulig.

Uansett ser jeg på det som 1-2mill ren bonus for Prosper som jo skal på jobb 20.04 og ikkie kunne tatt et lengre oppdrag nå.

Takk for fin oversikt. Det man kan begynne å lure på er hvilke selskaper som faktisk er ferdig med restrukturering.

DOF ser her ut til å ha best betjeningsevne, men sliter med en komplisert og dyr gjeldsstruktur. Mange spekulerer i at DOF må ta en SOFF? Og i tilfelle DOF må gjøre det, da tyder vel tallene på at også SOFF snart må ta ta nok en SOFF…?

Dof må ta en Soff, det vet vi. Fikk nettopp ny utsettelse på betalinger.

Soff har betalingsutsettelse til 23/24, de er i en helt annen posisjon.