Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Er det noen andre enn eioff som ikke må ta en soff?

Mener å huske at Eiof har fått utsatt avdrag tom medio 2022, mens Havi har vel fått utsettelser til 2024. Siem er vel i sluttfasen mtp. kreditorforhandlinger.

Om jeg forstår det riktig, så har Havi gjort en litt omvendt SOFF, utsettelser først, så utvanning:

"Ifølge planen blir offshorerederiets gjeld på 4,22 milliarder kroner delt i to – en rentebærende gjeld på 3,1 milliarder og en ikke-rentebærende gjeld på 1,12 milliarder.

Rente- og avdragsbetalingene blir knyttet opp mot skipenes inntjening. Dersom inntjeningen fra skipene ikke er tilstrekkelig til å dekke renter og avdrag, overføres renter og manglende avdrag til ikke-rentebærende gjeld."

"Restruktureringsperioden varer ut 2024, og ved utløp vil ikke-rentebærende gjeld bli konvertert til aksjer i selskapet.

Konverteringen vil innebære at långiverne tildeles aksjer maksimalt tilsvarende 47 prosent av selskapet. Dette, kombinert med Havila Holdings rett til å konvertere lånet, vil utvanne de eksisterende aksjonærene.

Restruktureringsavtalen er utformet med tanke på å opprettholde en likviditetsbeholdning på 175 millioner kroner gjennom avtaleperioden."

Korrekt, de kan i beste fall unngå utvanning

Men Havi må jo fortsatt betale avdrag og renter, mens bare det de ikke klarer å betale blir utsatt. Soff har vel den beste dealen her da renter ikke betales før 2023 og avdrag ikke betales før 2024?

Vel, kanskje DOF tar en DOF, slik det ble foreslått i 2019. Lånene samles og boksen sparkes et godt stykke ned i gata. Omtrent samme gjeld som SOFF, men vesentlig bedre betjeningsevne om EBITDA-nivå 2019/2020 fortsetter.

Husk at gjelden av Dof er på en betydelig mindre flåte enn Soff sin

Hva er grunnen til at DOF har hatt høyere omsetning og EBITDA i 2020, til tross for mindre flåte? Jeg er pro SOFF, men bare viktig å stille seg slike spørsmål også🙂

1 Like

Jeg er også positiv til SOFF, men har stilt meg samme spørsmål.

Sikkert andre som kan dette bedre enn meg, men det ligger vel i at de eier DOF Subsea (nå 100% eid av DOF ASA), med de fartøyer, markeder og ikke minst (langsiktige) kontrakter de opererer i.

Fra Q4

http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2020/Q4%20Financial%20Presentation%202020.pdf

1 Like

Takker🙂Ja, de står jo for 75% av EBITDA i DOF. Ble disse langsiktige kontraktene inngått før krakket i 2014 og til svært gode rater? Og når går disse ut?

Fra 4Q rapporten til DOF Subsea

image

http://www.dofsubsea.com/media/1495/dof-subsea-financial-report-q4-2020.pdf

1 Like

En grei Backlog det🙂 kan bli fristende med en inngang her dersom de kommer frem til en god langsiktig løsning med kreditorerne. Foreløpig holder det med posisjonen i SOFF🙂

1 Like

Fortsatt bare Nordnet, Avanza og Clearstream som bytter aksjer iht. oppdatert aksjonærliste:)

1 Like

Normand Maximus sitt nåværende oppdrag forlenges nok en gang :grinning:

Normand Maximus CSV 25.04.2021 Mexico

4 Likes

Her det snakk om hundretusener i differanse for hver dag så alt hjelper

Absolutt og tenker det er vanskelig å tolke det negativt hvertfall :rofl:

Har egentlig veldig tro på fornyet kontrakt i den regionen.

Det er nå 5 uker siden Solstad informerte markedet om at det er en juridisk disputt knyttet til NM, tenker at med såpass lang tid trekker dette i fordel av en fordelaktig eller hvertfall levelig løsning for Solstad.
Sagt på en annen måte, dette kan lett gå bra til slutt uansett hva dem lander på.

1 Like

@Metallian

Ser at Troms Lyra er tatt ut av opplag idag.

Manager Troms Offshore Management AS

Utrolig at slike små selskap fortsatt eksisterer.

1 Like

Den skal på en 1+1mnd kontrakt snart

Vet ikke om dette er bra eller dårlig. Edit: Det er nok bra, men for min egendel oppleves stadige femdags forlengelser som unødvendig “seigpining”. Forventer ikke at kursen flytter så mye på seg før noe håndfast kunngjøres…

Min tanke er at for hver dag ekstra på kontrakt jo mer kroner i kassen.
Skal man være helt “honest” trenger det ikke bli meldt noen ny kontrakt til NM før om 2-4-6 uker, ingen garanti for at et fartøy går direkte fra en kontrakt den ene dagen til den andre.

Og ift disputten betyr det også svært lite, den blir nok ikke raskere klar uansett. Det at det drar ut tyder på meg som at det er muligheter for en løsning og da tror jeg det essensielle er at dem bruker en ny kontrakt som joker.

Og dersom man virkelig har tro på en fordelaktig løsning for Solstad får man ikke en bedre kjøpsanledning enn den man har nå.
Dersom det ender med en fordelaktig avtale/enighet ser man ikke 7-tallet igjen.

2 Likes