Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Husker ikke datoen for q1 i farten, men er vel i mai en gang.

Blir særdeles spennende å se inntektene for q1 sammenlignet med q1 2020.

I q1 2020 kom inntektene inn på 1,203mrd, mens de nå i q4 var på 1,175mrd.
Q4 tallene var hovedsaklig uten NM inntekt, mens i q1 nå har den vært i jobb hele kvartalet samt at spotten har vært på sitt høyeste på lang tid.

Jeg er spent.

Der kom forøvrig nok en ahts tildeling ut av det blå for Siem Diamond, mye tyder på at trøkket holdes oppe nok en gang :grinning:

NEW [SIEM DIAMOND](javascript:void(0):wink: Equinor Energy AS R/M TO Equinox, D/D 10 14/04/21 NOK 275000

1 Like

Enig- og er ikke minst spent ift. avskrivninger som jeg tror/ håper ble gjort på strategisk- og økonomisk god måte i forkant av restruktureringen.

Veldig godt poeng, er også spent på det, begrenset hvor mye mer man kan nedskrive nå når markedet er i klar bedring.

Og der kom det en PSV :slight_smile:

[VOS PATRIOT](javascript:void(0):wink: Enquest Supply duties, D/D to L/R 13/04/21 GBP 7995

Ja, jeg hadde en god følelse når @Metallian skrev sitt innlegg idag morges, ofte etter et par tre rolige dager kommer det et betydelig oppsving så også kanskje denne uken, det ser slik ut nå.

LPS har vel sogar indikert mulighet for at “oppskrivninger” på et eller annet tidspunkt kan bli aktuelt- har han ikke?

1 Like

Klarer ikke helt å erindre det, men tror du kan ha rett i det og selv har jeg hvertfall skrevet at jeg tror på en forsiktig reversering i løpet av inneværende år.
Og slikt vil gi en betydelig boost.

Forøvrig tror jeg nok en gang vi er nær turnaround kursmessig.

Der fikk vi pinadø Sea Falcon også i oppdrag umiddelbart etter endt oppdrag, da gjenstår bare Normand Drott.
Nå er liggetiden mellom oppdragene særs kort :crazy_face:

13.04.2021 [Sea Falcon](javascript:GetVesselInfo(‘Sea Falcon’)) CNR Supply Duties C/R + C/R Option RNR 14.04.2021

Det eneste som er trist som pokker nå er kursen, men den kommer etter når de viktigste aspekt faller på plass.

1 Like

Om ikke markedet bedrer seg, advarer enkelte rederier om ytterligere nedskrivninger.

Fra Finansavisen 26.02.21:

HAR SKREVET NED VERDIER FOR NESTEN 7 MRD. PÅ FEM ÅR: Konsernsjef Lars Peder Solstad.

– Det er markedet som bestemmer dette i stor grad – båtenes evne til å genere inntjening – kombinert med alderen på skipene, så det er vanskelig å mene noe konkret om det. Hvis man har tro på markedet så kan verdiene stabilisere seg og til og med stige, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore, som tok 1,2 milliarder i nedskrivninger i 2020.

1 Like

Hei Rodjer
…kursen er ikke noe å bekymre seg over når man har tro på dette prosjektet. Nå kan man handle solstad for 7.2 og kanskje i morgen enda lavere. så det er bare å laste opp. Jeg har lastet opp i dag på 7.2 men jeg har mer på gang ettersom kursen sannsynlig kan droppe enda mer ned ut i uken.
…en ting er sikkert. Solstad vil se lyset om en tid. Jeg er ikke bekymret

ellers en kommentar til “srh”. Husk at markedet er world wide. Det er stor vekst i verden. når markedet finner en likevekt så vil det være en treghet i det å fornye flåten. samt langs kysten av norge samt ellers i europa så er ikke noen i stand til å fornye flåten raskt nok. eldre båter dvs fra 2008 og nyere vil få mer verdi over natten. typisk for disse store ankerhandlings båtene så kostet de rundt 750 mill rundt 2008. Hvis man skal fornye disse samt legge til de oppgraderinger som tiden krever så snakker man snart om priser på over 1000 -1200 mill. Jeg regner med at disse båtene fra 2008 er skrevet ned til rundt 250-300 mill pr i dag. dvs det skal godt gjøres å kunne konkurrere med et nybygg mot disse eldre båtene. Så konklusjonen er kort og grei…solstad går billig på børsen for tiden. Glem Normand Maximus…dette ordener seg i det markedet vi er i.
finans kostandene er betydelig redusert og alt ligger til rette for stor gevinst.

2 Likes

Er det noen som har noe formening om hva ordinære avskrivninger og renter vil være på etter at SOFF har kvittet seg med de 37 skipene, sånn ca? Så man kan regne litt på marginer og slikt :slight_smile:

1 Like

I tillegg til resultat-utviklingen, så er jeg også veldig spent på hvordan cashflowen utvikler seg fremover :slightly_smiling_face:

Restrukturering er basert på salg/slakt av disse skipene så verdien på disse må være nedskrevet til salg/slakt- verdi og således slik at disse gir liten- eller ingen innflytelse på regnskapstallene nå.

Forutsetninger for nedbetaling av gjeld følger direkte av restruktureringsavtalen- uten at jeg husker detaljene for dette utover fritak frem til 2024 mener jeg det var

1 Like

Dette kommer til å gå bra…men man må ha roen. dette blir ikke en aksje for folk som har tenkt å sitte i en kort periode.

Kommer til å skje mye i bransjen fortløpende framover nå.

Ser ut til at det går tungt med Olje, Tank, Rigg og Offshore for øyeblikket. Ser ut som jeg må gå fra å trade til å holde. Men snart sommer og sol, så det passer egentlig fint :wink:

Lav omsetning i Soff også idag, men muligens en antydning til det bedre later det til.
Omsetningen i Soff idag er 5 ganger høyere enn den er i Eiof, Dof, Havila og Siem tilsammen!!
Og den står snart i blått igjen.

Bekreftelsen på Sea Falcon.

NEW [SEA FALCON](javascript:void(0):wink: CNR International UK Ltd Supply duties, C/R + opt 14/04/21 RNR

1 Like

Interessant å se prisen PACIFIC CONSTRUCTION ble solgt for…ca.270 mill NOK.
Dette er en båt som er bygget på kleven i 2014. LxB= 115m x 22m. med 250 tons kran.
. Dette er sikkert en båt som hadde kostet tett på 0.75-1miliard å bygge i dag.
270/750…ca. 1/3 av ny pris… hva forteller dette om verdiene i solstad. Hvis gjelden er 20miliard
og vi går ut fra at alt ligger i båt…så vil dette bli…20 x 3= 60miliard. de har 136 båter i rederiet…fordelt 60/136= ca. 440 mill for hver båt som ny…det kan jo stemme. snitt alder for solstad båtene er vel rundt 2008… tar man 20miliarder/136 båter= 147mill snitt for hver båt…jeg bare reflekterte litt på prisen på Pacific Construction…denne båten har blitt solgt veldigt billigt

Ja, selvfølgelig :slightly_smiling_face:!

Så dette vil være utgangspunkt for beregning av avskrivninger fremover, tatt fra Q4-rapporten:

image

Ser at de avskriver skipene lineært over 20 år med restverdi på 50% av original kostpris.

Så med utgangspunkt i at de ikke selger eller kjøper flere anleggsmidler og det heller ikke vil påløpe noen påskostninger som vil øke avskrivningene, så benytter jeg 1350 MNOK som ordinære avskrivninger i beregningene mine :slightly_smiling_face:

Jeg ser at renteutgiftene i Q4 2020 var på 257 MNOK, så jeg runder av dette til 1 000 MNOK årlig :slight_smile:

Ebitda-marginen blir også høyere enn 25% som i 2020 grunnet skraping og salg av skip og dermed reduserte driftsutgifter.

I 2020 så var driftsutgifter for fartøy(Vessel operating expenses) 3 509 MNOK og 70% ift. omsetningen. SOFF skal skrape og selge 29% av flåten deres. Men for å være litt forsiktig så reduserer jeg de totale driftsutgiftene for fartøyene med kun 20% ift. omsetning(NM står vel for en betydelig del av disse utgiftene?).

Med justert Ebitda på 1293 MNOK i 2020, og en Ebitda-margin på 25%, så vil de reduserte driftsutgiftene på ca 700 MNOK gi en justert EBITDA-margin på ca 40% om omsetningen er 5 000 MNOK.

Noe annet jeg må ta hensyn til eller endre i beregningene mine?

Så om jeg ser bort ifra ytterligere nedskrivninger og oppskrivninger, og diverse andre finansutgifter og finansinntekter, så blir da Breakeven EBiTDA på 2350 MNOK, så omsetningen må opp! Og med økte rater, og dermed økt omsetning ift. driftsutgifter så vil jo Ebitda-marginen økes ytterligere :slightly_smiling_face: