Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Hvordan ser dagens oppdaterte aksjonærliste ut? Er beklageligvis ikke insider enda​:sweat_smile::blush:

Lite bevegelse naturlig nok med den lave omsetningen vi har sett de siste ukene.
Clearstream Banking er vel den jeg har merket meg denne uken, solgt ut 20-40k daglig.
Men CB er vel i det store vanlige småsparere om jeg har skjønt det rett.

  1. CLEARSTREAM BANKING S.A. -22 485 -1,08% 2 068 473 2,76%

Topp 50 total -30 984 -0,05% 63 138 847 84,29%

1 Like

dvs… nær 0 salg fra de 50 største…dvs…no panic…og dette gir fremtidig ro i rekkene

Ja, definitivt.
Tekinvestor fikk inn topp 50 lister for Soff den 25/1.

15/4 63,138,847 aksjer, tilsvarende 84,29%
25/1 63,205,193 aksjer, tilsvarende 84,40%

Altså en reduksjon blant topp 50 på 66,346 aksjer i perioden på snart 3 mnd.
Og viktigst, i denne perioden har Handelsbanken redusert sin beholdning med ca. 1,1 mill aksjer fra 1,88 mill til nå ca. 771k.

1 Like

… ser ut som kvikksanden…har fått bæreevne. dvs…rundt neste hjørne så blir det opp…opp…
Jeg regnet med at droppen fikk vi i slutten av uken men den var nok i går onsdag…
venter med spenning til neste uke…

Ser de kortsiktige TA indikatorene er i ferd med å bli noe mer positive.
Uten at jeg bryr meg en dritt om det egntlig.

https://newsweb.oslobors.no/message/530343

Er det noen som har satt seg inn i grunnlag og/ eller forutsetninger for disse konvertible lånene- og hva som kan være grunnlag for at dette kommer nå?

Det jeg egentlig lurer på er følgende:

  • kan dette ha sammenheng med behov for penger relatert til NM
  • kan dette være “beviset” på at Solstad hele tiden har hatt kontroll på denne prosessen jf. LPS sine uttalelser fra 2020

eller har dette overhode ingen sammenheng. (Det er jo ikke store antallet aksjer vi snakker om)

Far Sapphire sine siste 5 oppdrag i spotten, sannelig ikke ille det.

Date Charterer Scope Rate
08.04 Wintershall Dea All duties + WROV, D/D to L/R RNR
25.03 Northern Offshore R/M Northern Producer, 7 days firm + D/D 14 GBP 22500
22.03 Ross Offshore AS All duties + WROV, D/D 14 NOK 750000
04.03 PSE Kinsale Energy All duties (+WROV), D/D 21 GBP 12500
22.02 Equinor Energy AS R/M Deepsea Atlantic, 3 days firm + D/D 11 NOK 380000

Normand Drott sine siste 5 oppdrag:(redningsoppdraget er ikke priset, men garantert høy rate)

Date Charterer Scope Rate
06.04 Smit Salvage All duties, salvage Eemslift Hendrik, 3 days firm + D/D 11 RNR
19.03 Wintershall Dea R/M West Mira, 4 days firm + D/D 10 NOK 525000
09.03 Well Expertise R/M Borgland Dolphin, D/D 14 NOK 425000
03.03 Tronds Marine All duties, D/D 7 RNR
12.02 Ross Offshore AS R/M Deepsea Yantai, D/D 14 NOK 200000

Normand Prosper sine siste 5 oppdrag:

Date Charterer Scope Rate
11.04 Equinor Energy AS R/M Askeladden , 2 days firm + opts NOK 325000
25.03 Northern Offshore R/M Northern Producer, 7 days firm + D/D 14 GBP 22500
23.02 Wintershall Dea R/M West Mira , D/D 14 NOK 750000
11.02 Vår Energi AS Supply duties, C/R NOK 200000
08.02 Aker BP R/M Maersk Integrator+ WROV, D/D 14 NOK 275000

Far Sigma har vært mye opptatt for Aker og vanskelig å anslå verdi der.
Men vi snakker betydelig økning for de fire ahtsene i spotten i q1 versus q4 2020 hvertfall.

@zappa66 og eller @Metallian har sikkert forutsetninger for å vite noe mer inngående om dette.
Forøvrig har @zappa66 delt de viktigste punktene ift restruktureringen her tidligere, innlegg nummer 226 og 227.

For ett engasjement…

Hei, og takk for tilbakemelding. Gode innlegg fra @zappa66, men som egentlig ikke gjør meg så mye klokere- fordi jeg ikke kan nok om disse tingene.

Jeg forstår EGF pkt. 12 på følgende måte;
Solstad tegner lån på 1,8-2,8 MNOK og som senere til gunstige forutsetninger kan konverteres til aksjer for de relevante långivende partene forutsatt at de tiltrer nødvendige avtaler tilknyttet restruktureringen. NM sto egentlig ganske alene utenfor restruktureringsprosessen og det fremstår dersom som sannsynlig at dette ville kunne være noe som Solstad og disse aktørene i forkant hadde en god plan for å løse- gjør det ikke?

Dessuten, og igjen- LPS har jo sagt at NM er del av en kontrollert prosess.

Veldig takknemlig dersom noen av dere som vet mer enn meg om dette kan komme med ytterligere info for magefølelsen min indikerer “happening”

1 Like

Om jeg husker riktig gjelder dette de 30-40 båtene som skal selges/ skrapes. Dersom salgssum ikke dekker forpliktelsene som SOFF har mot långiverne skal långiverne kompenseres med aksjer i SOFF i forhold til hvor mye av lånene som ikke ble dekket.
Når slike aksjer blir utstedt til långiver skal Aker Capital AS, Hemen Holding Limited og Jarsteinen AS også få utstedt aksjer slik at deres eierandel i SOFF ikke blir utvannet

1 Like

Det er Kystverket som krever det.
Drott ble hyret inn direkte av rederens forsikringsselskap.
Tipper Solstad alene sender faktura på 2,5-3,5 mill.

Men er ikke det warrentsene- og ikke lånene etter pkt. 12?

“NM sto egentlig ganske alene utenfor restruktureringsprosessen og det fremstår dersom som sannsynlig at dette ville kunne være noe som Solstad og disse aktørene i forkant hadde en god plan for å løse- gjør det ikke?”

Som du skriver, opplagt at disse gutta har en plan for finansiering av NM.
For det første utelot dem NM i restruktureringsplanen, for det andre var kontrakten med Saipem terminert på dette tidspunktet.
De var altså fullstendig klar over NM situasjonen og eventuelle utfordringer dersom de ikke fikk den i kontrakt igjen.

Røkke, LPS og de andre er jo ikke “født bak en hekk”, NM er en betydelig del av Solstad ift forpliktelse, å tro at dem med viten og vilje hoppet bukk over dette uten å ha en ansvarlig og fornuftig plan dersom nødvendig faller på sin egen urimelighet.
Om det var slik at dem anså NM saken for helt ødeleggende på sikt ville dem selvsagt pauset restruktureringen, utsatt den slik at dem fikk NM også inn i pakken, det valgte dem av en sikkert god grunn ikke å gjøre.

At noen forsøker seg med at NM er vug(verdens undergang) for Solstad skrives kun for det motiv at en ønsker seg så lav kurs som mulig.

1 Like

:slight_smile:

Ikke rare posten, men tatt i betraktning at Aker knapt har ervervet en soff aksje på lang tid anser jeg dette som ok. Der fikk dem også 25% av aksjene - runde tall

2 Likes

I desember kjøpte Aker C aksjene av OCY, snaut 2,4 mill aksjer.

https://newsweb.oslobors.no/message/519489