Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 1

Har tatt meg noe tid til å se litt på inntjeningen til Drott, Prosper og Sapphire i spotten siden ca. 12/2 og fram til og med oppdrag idag.
Siden kun de 5 siste oppdragene finnes på Westshore for hvert fartøy har jeg sammenlignet med Far Sigma som har oppgitt oppdrag i november og desember enda siden den har vært engasjert for det meste av Aker hittil i år.

For de nevnte fartøy havner vi på en gjennomsnittsrate på ca. 400,000 for oppdragene i perioden 12/2 og til og med oppdrag idag, 17.4.

Ser man på Far Sigma sin gjennomsnittsrate i nov. og des kommer den ut på cirka 168,000.-

Drott, Prosper og Sapphire har såvidt jeg kan finne ut cirka. 96 dager på oppdrag i perioden noe som gir ca. 40 mill i inntekter.
Nå var Drott og Prosper på faste oppdrag ut nov 20 så man kan ikke si at man i år har hatt så og så mye ekstra basert på dette ift i fjor(siden vi ikke kjenner kontraktsprisene, men man kan hvertfall si at inntektene i spotten har vært betydelig høyere.

Spotprisen i denne perioden for Drott, Prosper og Sapphire har vært ca. 140% høyere enn hva Sigma oppnådde på slutten av fjoråret.

Kostnader Inntekter
N. Prosper 6810000 9525000
N. Drott 7170000 16050000
F. Sapphire 7440000 12850000
21420000 38425000
Overskudd 17005000

Uten å vite eksakte kostnader her har jeg flatt brukt 100k/døgn uten oppdrag og 130k i kostnader pr døgn på oppdrag.
Normand Drott kommer dårligst ut her da den lå til reperasjon ca. 1 mnd.
PS! Har brukt 1 mill i rate på redningsoppdraget av Drott.

Uansett, hele poenget er å vise at inntektene fra Spotten siste 2mnd har vært betydelig høyere enn i q4.

Sapphire og Prosper er nå underveis på siste oppdrag som Solstad selv mener skal vare til 25.4

Far Sapphire AHTS Northern Offshore 25.04 Bergen
Normand Prosper AHTS Northern Offshore 25.04 Bergen

Ser at Pareto har lagt inn varighet til 1.5.

[Normand Prosper](javascript:GetVesselInfo(‘Normand Prosper’)) 32600 337 750 2 Northern Offshore All Duties 7 days firm + D/D 14 (Decom of Northern Producer) 01.05 Bergen
[Far Sapphire](javascript:GetVesselInfo(‘Far Sapphire’)) 27500 272 800 2 Northern Offshore All Duties 7 days firm + D/D 14 (Decom of Northern Producer) 01.05 Bergen

https://www.vesselfinder.com/?imo=9447952

2 Likes

Drott/Prosper hadde 800k/dag for Total i Sør Afrika😃

Tror 130k/dag er for optimistisk for så store båter, tror vi er endel nærmere 200…

Uansett tror jeg nok q1 er det beste spotkvartalet på flere år, ihvertfall for q1

De hadde såpass ja, ikke uten grunn jeg ønsker meg en langtidskontrakt for begge de :smiley:
Ja, kan nok godt hende at det er nærmere 200k enn 130k, ikke uenig, men poenget var å illustrere forskjellen på ratene i spotten.

Sigma på slutten av fjoråret, da endte hvertfall flere oppdrag i minus hver eneste dag og det opplever vi sjelden nå om dagen :smiley:

11.11 Vår Energi AS All duties, Scarabeo 8, 21 days firm + D/D 14 NOK 100000
04.11 Equinor Energy AS R/M TO Norge, D/D to L/R NOK 325000
15.10 Ross Offshore AS RM West Phoenix, D/D 14 NOK 80000

Nov-jan ratene var til å gråte av. Glad det ryker endel på kontrakt nå, det trengs press på psvene og

Du får litt som bestilt:

NEW [WORLD PERIDOT](javascript:void(0) CNOOC Supply duties, D/D 14 18/04/21 RNR

Synd NM-ordren tar tid å effektuere :expressionless:

Snart 2mnd siden den ene saken ble meldt nå, tror ikke det drøyer veldig lenge før vi får det ene svaret etter det andre hva angår NM.
Jisus, ville vært perfekt om det meste går vår vei.

Forlik eller vunnet sak over Saipem ift. termineringsgebyret.

Langtidskontrakt for NM som mer enn sikrer de økonomiske forpliktelser.

At det nå har gått 2mnd snart ser jeg som positivt, ingen quick fix og enkel overkjøring fra kreditorene.
Det var tydeligvis ingen forkjørsrett likevel, løsninger finnes garantert.

1 Like

Enda en psv ut av opplag.

[ISLAND DEFENDER](javascript:void(0):wink: 01/12/20 16/04/21 135 ABERDEEN

1 Like

Ja :smiley: Polarcus-saken som må være mye mer komplisert tok 2,5 måneder. Kan jo ikke ta så lang tid for SOFF og NM?

De er vel ikke helt i mål enda, men har hvertfall staket ut kursen ift Plcs.

Jeg tror det meste angående NM floken er avgjort innen to uker fra nå.
Ingen av partene er tjent med at dette trekker ytterligere ut. NM er etter plan ferdig med nåværende kontrakt 25.4 og det anser jeg som meget styrende ift tidsbruk nå.

Solstad kan vanskelig inngå og offentliggjøre en ny kontrakt for NM slik situasjonen er nå og kreditorene er følgelig opptatt av at dette skal løses til det beste for alle parter.
Så, dersom Solstad sitter med en ny kontrakt etter Mexico er det grunn til å tro at dette kan gå fort nå.
Må huske at da Saipem terminerte kontrakten fikk dem fartøyet avsted igjen 2-2,5mnd etter terminering som kom som et sjokk,(selv om de var klar over at det kunne skje) nå har dem i fred og ro kunne jobbe med nye potensielle kontrakter siden desember, meget rart om dem ikke har framskaffet noe nå.
Men, dette er ikke bare en kontrakt, dette er en kontrakt for flåtens monsterskip med stor M, så det må være noe farbart og det vet de.
Saipem terminerte kontrakten 17/9-20, kontrakten endte 2/11 og 4/12 annonserte dem ny kontrakt.

Antar det er lassevis av kontraktsmuligheter for NM, men prisen er selvsagt det styrende og de alternativer hvor det er økonomisk forsvarlig og butikk i er det kanskje ikke flust av, men er overbevist om at de finnes.

Nei, det er bare en start for dem, men som du sier så er retningen satt. Ja, høres fornuftig ut :slightly_smiling_face:

Siste info. Nordman clipper ligger i karmsundet og gjøres garantertklar for ågå ut på jobb. Er det noen som har noe nytt på det?

Såvidt jeg vet er den på langtidskontrakt.

Normand Clipper VS 4125 2001 22 195 Feb. 23+ opt.

Normand Jarl er i bevegelse, antar den nå skal starte på ny kontrakt.
For å si det rett ut, det ligger ikke mange Soff båter rundt nå foruten de som er i opplag.

1 Like

Her er børsmeldingen fra februar:

https://newsweb.oslobors.no/message/525140

@Rodjer eller @Metallian, er det forresten oppgitt noen rater på disse langtidskontraktene🙂?

Den meldingen er for Cutter, @OLADUNK1 tenkte på Clipper :smiley:

Ikke lett å holde styr på dette :joy:

Nei😛, men forstod det ut ifra meldingen at de jobber sammen?

1 Like

hei rodjer…du sikter til denne

Lang kontrakt for «Normand Clipper» - Skipsrevyen.no

…men flott å se at det er liv. dette er en gammel båt. det viser at konstruksjons skip har en lagt lengre levetid enn psv og ahts

Full rapport av hendelsesbasert etterretning (marinetraffic.com)

Vet faktisk ikke helt hva slags kontrakt, henter bare info fra utnyttelses oversikten av Solstad.
Utfordringen med den er at den er fra q3 og kan således inneholde termineringer som vi ikke har fått med oss, men vil tro at dem plikter å melde større termineringer.

Side 18,19 og 20.

Det kan jaggu ikke være mange csv på vei inn i markedet, er nok ikke bestilt mange slike etter 2014 kollapsen…

takk for info Rodjer

Bare hyggelig