Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Solstad Farstad (SOFF) 2

Ja, jeg vet han sa det derfor jeg skrev det, men er en stund siden q3 nå og sånn sett kan mye endre seg på den tiden.
Jeg tror den skal på kortere kontrakter, men selvsagt kan man ikke utelukke noe av litt mer langvarig karakter.

2 Likes

Soff kanonsterk udag-rød børs ig Soff er opp 5% nuh på 4-5*vanlig omsetning

Anhådnde NM tror jg det er så enkelt:
Soff/deleierne har en rate og en varighet de ønsker. Den får de ikke nå-men de antar de får den fra 2023. Dukker den opp i 2022 tar de den, vvis ikke blur det mindre jobber

3 Likes

Sale of vessel

3 Likes

Der fikk jeg angstanfall. Trodde det bar flaggemeldingen til HEMEN;)

1 Like

Fristende å spekulere i om denne selges for å gjøre plass til en annen båt i Brasil🤔 de har jo noen regler der som vel gjør at det ikke uten videre kan sendes ned båter selv lm markedet er stramt?

Kun 10 fartøy igjen å avhende ihht restruktureringsplanen

3 Likes

Syntes de slagene har gått over all forventning. Stryker min tillit til SOFF ledelse - handlekraft, måloppnåelse, …

2 Likes

Enig, utrolig tempo de seneste månedene

1 Like

Aksjen tester motstanden ved cirka 5.60 kroner. Dette kan gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 5.60 kroner vil utløse et kjøpssignal.
Vanskelig med teknisk så lenge hemen selger seg ut,men dem kan jo ikke ha mye igjen no.
Neste motstand er 9.40

7 Likes

men hørte et intervju med equinor sjefen fra sauda… han ga klart utrykk for at det vil bli mangel på energi og at olje og spesielt gass er viktig for det grønne skifte. de fleste land har investert for lite… tror snart at det politisk blir full “gass”. når prisene på energi blir høye så blir det trykk på olje og gass leting. energi markedet er i ferd med å kollapse. det var det jeg fikk ut av intervjuet. forresten god morgen og god helg :cowboy_hat_face:

4 Likes

Når det gjelder det grønne skifte er det to ting man ikke kommer utenom:

  1. Det grønne skiftet kommer- å bruke olje/gass til f.eks oppvarminmg og å dytte metallgjenstander rundt om kommer til å bli faset i stor grad ut
  2. Dette kommer til å ta mye lenger tid enn optimistene tror-og det vil fortsatt være slik at det vil være behov for en god del olje/gass

Trikset for investorer blir jo å treffe rette kandidatene både blant de som skla drive det grønne skifte-og blant de som skal fortsette med olje/gass. SOFF har jo en fot i begge leire og det tor jeg kan bli en vinner ihvertfall på 5-15års sikt

Drott er btw forlenget til 27.12- nå vet vi ikke hva Havfram betaler men 100% aktivitet i flere mnd i denne delen av året vil være svært positivt for spott-delen av Q4 vil jeg påstrå.

4 Likes

NM utenfor Hydro Karmøy ( Kopervik )nå i ettermiddag :grinning:

2 Likes

ser ut som de gjør vedlikehold med den store kranen mot kabel legger tårnet. evt mest sansynlig klargjør det for neste jobb som kanskje blir å legge ut kabel/rør

Hørte sekvensen på aksjesladder om Offshore.
Henriksen messer selvsagt om at nå grunnet smitte blir mannskapsbytter så komplisert at dette er en usikker bransje å bevege seg inn i.
Det stemmer, men Henriksen har sikkert ikke fått med seg at dette har medført store og kostbare utfordringer i snart 2 år, altså dette er ikke noe nytt og har reflektert seg i regnskapene de seneste 6-7 kvartaler.
Solstad har hatt merkostnader på over 100 mill i året de to siste årene grunnet dette.
Brandeggen har kjøpt aksjer i Solstad grunnet Hemens nedsalg etc. Da fronter Henriksen som vanlig med en ny restruktureringsprosess, han klarer bare ikke slippe den.
Tredje deltaker i panelet innrømmer heldigvis at han ikke har peiling, det burde nummer 2 også gjort.
Lars viser selvsagt hvor reflektert og opplyst han er i den bransjen og takk for det.

PS! Jeg kan ikke garantere at det ikke blir behov for noe kapitalinnhenting, men LPS sa nå på et tidspunkt i sommer eller høst(tror det var på en presentasjon et eller annet sted) på direkte spørsmål fra salen at forutsatt et fortsatt bedre marked mener selskapet at de er godt rustet ref. restruktureringsplanen i oktober 2020.

Konklusjon: Man kan bli litt matt av å høre på den podden om man er interessert i og følger offshore tett selv, det er negativt uansett hvor mye positivt som skjer.

2 Likes

Enig. Om man hører på podcastene for litt mer enn et årsiden var EH veldig positiv til SOFF.

2 Likes

Det at såpass mange fremdeles er negative viser jo hvor mye oppside som faktisk gjenstår :slightly_smiling_face:

1 Like

Goldman Sachs venter ny rekordetterspørsel for olje | Finansavisen

fant dette stykke fra nov 2019…kan vi nå få et tilsvarende løft…

Aksjeanalyser, Meninger | Røkke- og Fredriksens Solstad Offshore går som en rakett på børs (nettavisen.no)

når interessen er der og det ser lyst ut som det gjør nå,så kan aksjen gå mye mer den neste uken…ukene

1 Like

Har lagt ut en innlegg på fb gruppen for de som eventuelt ikke er medlem der og som måtte ha interesse av mine tanker en søndags formiddag.


Fortsetter kursen oppover?

Onsdag i forrige uke skjedde det noe, ganske plutselig kom det flere kjøpere på banen og kursen begynte å røre på seg i positiv forstand.

Dette var ikke uventet og undertegnede nevnte det for noen dager siden her inne at man burde være OBS på Soff aksjen nå.(i fb gruppen)

Det begrunnet jeg med at når vi vet at Hemen nærmer seg ferdig solgt så kunne det komme en rekyl. Når man leser forum så har man lenge hatt inntrykk av at mange har sittet på gjerdet og fulgt Solstad. To saker har mange vært opptatt av og oppgitt som årsak for at dem sitter på gjerdet; uavklart Normand Maximus situasjon og Hemen sitt nedsalg.

Normand Maximus situasjonen er foreløpig ikke avklart ift langtidskontrakt, men NM har nå vært gjennom sin 5 års reklassing og ser for meg ut på bilder delt å være fit for fight again!

På Solstad sin egen spot side står den oppført med «inhouse til 20.12», det er altså i morgen.

Det er ingen garanti for at den skal på oppdrag på denne siden av nyttår, men mulighetene er til stede for det selvsagt.

I desember for 1 år siden var kursen omtrent på nivå med i dag, jeg hadde akkurat kjøpt meg inn i Soff og melding om 6mnd kontrakt for NM kom, de påfølgende dager og uker kom det flere nye kontrakter på løpende bånd. Kursen steg og steg og toppet ut på 10,76 intradag en dag i januar.

Da fant Danske Bank, Handelsbanken og etter hvert to Sparebanker ut at de skulle selge seg ned og ut. Dette kombinert med at markedet(spotten spesielt) fortsatt var noe labert medførte et massivt og vedvarende trykk på aksjen.

Etter den tid kom det positive vaksinenyheter, oljeprisen steg, Solstad leverte et ok q2. Så finner JF ut at Hemen skal låne aksjer fra DNB tilvarende sin egen beholdning og begynner og selge i slutten av juli, begynnelsen av august. Dette gjør han for å omgå sin lock up avtale på sine egne aksjer fram til 31.12.

Dette blir starten på en fortsatt klam hånd over aksjen og kursutviklingen. Selskapet melder kontinuerlig nye og forbedrede kontrakter i hele perioden kombinert med fortsatt høy oljepris samt man kan lese overalt at markedet innen oljeindustrien tar seg opp og det ser lyst ut framover ifølge flere eksperter. Artiklene er delt her i gruppen.

Nå sitter Hemen igjen med på siste liste fra fredags morgen et total antall på 8,016,527.

Dersom de følger hva de har gjort tidligere så skal de flagge under 10%, det vil si når beholdningen bikker under ca. 7,5 mill aksjer. Personlig trodde jeg de skulle flagge torsdag eller fredag, men det kommer sikkert i morgen.

Hele poenget med dette innlegget var å dra en litt historisk gjennomgang de seneste 12mnd og at det kan bygge seg opp til en perfekt storm som forrige desember og januar.

Den perfekte stormen kan bygges på, men ikke avgrenset til følgende elementer: Hemen er ferdig med sitt nedsalg innen få dager og tilbakeleverer sine lånte aksjer til DNB, selskapet melder om ny kontrakt og eller spot oppdrag for Maximus kombinert med at det kommer flere kontraktsmeldinger om andre større fartøy som Normand Navigator, Normand Cutter, Normand Australis, Normand Pioneer etc Alt dette i kombinasjon med at kursen har falt ekstremt mye siste 8-10 mnd og at mange av de som sitter på gjerdet er i ferd med å komme seg ned og inn i aksjen kan gi oss et pent løft videre her.

På den annen side skal man selvsagt være oppmerksom på at ovenstående ikke trenger å slå til.

Disclaimer. Jeg sitter med aksjer i selskapet så gjør dine egne vurderinger, ikke legg mine refleksjoner til grunn når du handler, ingenting man handler på børsen er risikofritt.

Normand Navigator

image

8 Likes

@Hpbjorn

Har du noe spennende å melde om det tekniske bildet etter forrige uke med kraftig oppgang på høy omsetning?

Har ikke tilgang på pc så litt klønete å se på charts på liten skjerm. Men av det jeg kan se så har vi hatt oppgang på høyt volum, forsert MA20, MA50 og MA100 og avsluttet såvidt over sistnevnte nå på fredag. Så det er positive signaler. Vi ligger også på/over volumstøtte. Men på et vis er vi litt i ingenmannsland og jeg ser ikke oppgangen som vi har hatt som spesielt robust. Har ikke helt trua :woozy_face:

Viktig nå er at vi klarer å lage nye HL (higher lows) og helst etablerer oss trygt over 5-5,30. Men tror vi nå kan få et rykk opp mot 6kr i beste fall før indikatorer skal få lov til å puste litt. Tror vi snur ned ved 6kr fordi der møter vi bla MA200 og tror den blir tøff å knekke i denne bevegelsen vi nå er inne i.

Dette gjelder selvfølgelig i fravær av news som kan snu på bildet over natten…!

Jeg liker utviklingen meget godt! Har ikke økt nede under 5 men sitter med en god slump aksjer med snitt rundt 7kr.

EDIT: litt større tidsakse:

4 Likes